|
|
کدخبر: ۱۷۶۲۷۵

تسنیم گزارش می دهد

خبرگزاری تسنیم: ارتباط بین بهره وری و چند شغله بودن از آنجاست، که بهره وری نیروی کار به معنی حداکثر استفاده از توان نیروی کار است و تا زمانی که نیروی کار در چند شغل فعالیت همزمان دارد، توان به کارگیری حداکثر استعداد و مهارت خود را در یک شغل ندارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادیخبرگزاری تسنیم، دوشغله بودن در جامعه فعلی معضلی ناشی از بحران های اقتصادی است که هر روز رواج بیشتری می یابد. دوشغله های جامعه ما گاهی کارمندانی هستند که بعد از ساعت اداری مغازه دار یا راننده تاکسی می شوند، گاه مغازه داران و رانندگان تاکسی هستند که به ساخت و ساز مشغولند، گاه کسانی هستند که صبح دکتر و بعدازظهر مهندس می شوند و به همین ترتیب گاه مدیران رده بالای دولتی هستند که با فعالیت در پست های مختلف رکورد ثبت می کنند.

چندین عامل می تواند باعثاین مسئله شود. مشکلات اقتصادی مهمترین دلیل دوشغله بودن افراد به ویژه کسانی است که در رده های پایین شغلی قرار دارند. در واقع، به جز مدیران رده بالا که معمولا به دلایل پیچیده و منحصر به فردی در پست های مختلف مشغول به کار هستند، اغلب دوشغله ها برای کسب درآمد بیشتر به این کار مبادرت می کنند.

بروز پدیده دوشغله یا چند شغله بودن ناشی از مشکلا ت اقتصادی باعثمی شود افراد زیادی چاره ای جز روی آوردن به شغل دوم نداشته باشند. از طرف دیگر چنین وضعیتی چرخه کاریابی جامعه را نا سالم می کند و ناسالم بودن چرخه کاریابی جامعه خود مزید بر علت می شود که افراد چاره ای جز روی آوردن به شغل دوم نداشته باشند.

* کاهش بهره وری نیروی کار با چندشغله ها

حمید حاج اسماعیلی، کارشناس بازار کار درباره معضل این پدیده حاکم بر جامعه امروز می گوید: قانون باید در این زمینه اجرا شود که متاسفانه روزانه به تعداد دو یا چند شغله ها در جامعه افزوده می شود و قوانین متعدد در حوزه قانون خدمات کشوری ظاهرا برای ثبت روی کاغذ است.

وی یکی از دلایل کاهش بهره وری نیروی کار در جامعه فعلی را دو یا چند شغله بودن می داند و می افزاید: در حال حاضر بیکاری در بین جوانان بالای ۲۵ درصد و در بین زنان بالای ۴۰ درصد است و دولت باید برنامه ای به کار بگیرد که میزان کار مفید در کشور افزایش یابد تا زمانی که افراد در شغل دوم مبادرت می کنند بازدهی کار آنها پایین است.

وی بیان می کند: یکی از موضوعات دیگری که هیچگاه در کشور رعایت نشده است مربوط به اشتغال دوباره افراد بعد از بازنشستگی است. متاسفانه نمی توان با توجه به تاکیدات مجلس درباره حل مشکل چند شغله بودن افراد، به متوقف شدن این رویه خوشبین بود.

این فعال کارگری کشور، ادامه می دهد: اگر این اتفاق بیافتد و راهی برای واگذاری تصدی های بیش از یک شغل افراد به گروه های فاقد شغل اتفاق بیافتد، حتی می توان گفت مشکل بیکاری در کشور حل می شود.

وی بیان می کند: هم اکنون بسیاری از افراد هستند که در قالب هیئت مدیره ها حتی ۳ شغل و بیشتر نیز دارند و برآورد می شود به صورت کلی افراد دارای بیش از یک شغل در کشور بالغ بر ۳ میلیون نفر باشند.

حاج اسماعیلی می گوید: اگر افراد در مشاغل خود حقوق و مزایای کافی دریافت کنند، مشکل بیکاری حل می شود. بی ثباتی در اقتصاد و نوسانات شدیدی که در درآمد افراد صورت می گیرد باعثگرایش روزافزون به انجام مشاغل متعدد می شود.

به گزارش تسنیم، بهره وری نیروی کار نیز به معنی حداکثر استفاده از توان، استعداد و مهارت نیروی انسانی به منظور حرکت در جهت اهداف سازمانی با کمترین زمان و حداقل هزینه ضمن حفظ و ارتقا رضایت آنان است. کارشناسان اقتصادی یکی از دلایل پایین بودن نرخ بهره وری نیروی کار را وجود چند شغله ها در جامعه می دانند و معتقدند ضرورت دارد در شرایطی که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان متولی امر اشتغال به دنبال افزایش بهره وری نیروی کار است تمام زیر ساخت های لازم در این زمینه را مهیا کند و به وجود دو یا چند شغله ها که یکی از زیرساخت های این رسیدن به ارتقا بهره وری است توجه کند.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار