|
|
کدخبر: ۱۷۶۳۱۷

تسنیم گزارش می دهد

خبرگزاری تسنیم: به نظر می رسد دولت هنوز در خصوص زمان اجرای ماده ۱۶۱ قانون برنامه پنجم توسعه به جمع بندی نهایی نرسیده است، چراکه بیست و هفتمین روز اردیبهشت تقریبا به نیمه رسیده اما خبری از تحقق وعده آخوندی نشده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادیخبرگزاری تسنیم، آیا فردا روز موعود برای آزادسازی قیمت بلیت هواپیماست؟ قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور هوانوردی و هواشناسی در حاشیه مراسم معارفه سرپرست شرکت فرودگاه های کشور از اجرای ماده ۱۶۱ قانون برنامه پنجم توسعه از بیست و هشتمین روز ماه جاری خبر داد.

علی محمد نوریان در این باره گفته بود: «شورای عالی هواپیمایی پس از کاری طولانی در آخرین جلسه مصوب کرد که آزادسازی قیمت بلیط هواپیما در ۲۸ اردیبهشت سال جاری اجرایی شود. البته ابلاغ این بخش نامه برای اجرا به نظر رئیس جمهوری بستگی دارد، چنانچه رئیس جمهوری مجوز این کار را بدهد از ۲۸ ماه جاری آزادسازی قیمت بلیت هواپیما به صورت کنترل شده انجام می شود.»

این در حالی بود که رئیس شواری عالی هواپیمایی اظهارات نوریان را زیرسئوال برد: «اعلام زمان آزادسازی قیمت بلیط هواپیما جزو وظایف رئیس شورای عالی هواپیمایی است گفت: تعرفه های آزادسازی قیمت بلیط هواپیما تصویب شده اما زمان اجرای آن هنوز مشخص نیست. به طور قطع آزادسازی قیمت بلیط هواپیما در نیمه نخست سال جاری اجرایی می شود.»

گرچه به نظر می رسد این اظهارنظرهای متفاوت از وجود مشکلاتی در بدنه اجرایی صنعت حمل ونقل هوایی حکایت دارد، اما باید دید شرکت های هواپیمایی آمادگی آزادسازی قیمت بلیت هواپیما را به لحاظ سخت افزایش و نرم افزاری دارند.

به گفته نوریان، قائم مقام وزیر راه و شهرسازی هم اکنون تنها سه شرکت ایران ایر، ماهان و آسمان نرم افزارهای مربوط به آزادسازی قیمت بلیت هواپیما را در اختیار دارند.
از سوی دیگر این سه شرکت حدود ۷۰ درصد بازار حمل ونقل هوایی کشور را در اختیار دارند و این احتمال می رود که اهداف آزادسازی قیمت ها از جمله ارتقای کیفی خدمات پروازی و همچنین کاهش نرخ بلیت محقق نشود.

البته رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در رابطه با برنامه آزادسازی نرخ بلیت هواپیما نظر دیگری دارد: «قطعاً آزاد سازی نرخ بلیت هواپیما به معنای افزایش قیمت بلیت نیست و در برخی مسیر های پرتردد نیز قیمت بلیت حتی ممکن است کاهش به سزایی داشته باشد.»

علیرضا جهانگیریان افزود: تنوع قیمت ها را شرکت های هواپیمایی ساماندهی و تصمیم گیری می کنند و ما کنترل و نظارت آن را برعهده داریم. نرخ بلیت هواپیما کف ندارد، اما تا مدتی سقف خواهد داشت.

بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه باید آزادسازی قیمت بلیت هواپیما در سال سوم این برنامه اجرایی شود. وزیر راه و شهرسازی اواسط اسفند ماه سال گذشته در این باره گفته بود: «ماده ۱۶۱ قانون برنامه ۵ ساله پنجم(آزادسازی و متنوع سازی قیمت ها) قرار بوده در سال اول برنامه یعنی سال ۹۰ متنوع سازی به نتیجه برسد اما هنوز این برنامه اجرا نشده و به تاخیر افتاده است. تمام محاسبات این کار را انجام داده ایم و ماده ۱۶۱ قانون برنامه پنجم توسعه اردیبهشت ماه سال آینده آغاز خواهد شد.»

اما به نظر می رسد دولت هنوز در خصوص زمان اجرای ماده ۱۶۱ قانون برنامه پنجم توسعه به جمع بندی نهایی نرسیده است، چراکه بیست و هفتمین روز اردیبهشت تقریبا به نیمه رسیده اما خبری از تحقق وعده آخوندی نشده است.

از سوی دیگر قائم مقام وزیر راه و شهرسازی از آزاد شدن قیمت بلیت هواپیما از فردا(۲۸ اردیبهشت) خبر داده، اما رئیس شورای عالی هواپیمایی از «لفظ نامشخص» برای اجرای بند قانونی برنامه پنجم توسعه استفاده کرده است.

نباید فراموش کرد اختلافات پنهانی در بین مسئولان بخش حمل ونقل هوایی کشور به چشم می خورد که بی شک آینده برنامه ها و اهداف این حوزه را تحت الشعاع قرار می دهد و به تبع آن زمان آزادسازی قیمت بلیت هواپیما را بیش از پیش دستخوش تغییراتی خواهد کرد.

حال با این تفاسیر باید دید فردا مجوز آزادسازی قیمت بلیت هواپیما صادر می شود.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار