|
|
کدخبر: ۱۷۶۴۲۸

تسنیم گزارش می دهد

خبرگزاری تسنیم: در حالی که میانه سال گذشته اعلام شده بود تا پایان سال ۹۲، چهار واحد نیروگاه تلمبه ذخیره ای سیاه بیشه به شبکه سراسری برق کشور متصل خواهد شد تاکنون با گذشت دو ماه از سال ۹۳؛ تنها دو واحد از این نیروگاه به بهره برداری رسیده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادیخبرگزاری تسنیم، نخستین نیروگاه تلمبه ذخیره ای کشور که در ۱۲۵ کیلومتری شمال تهران، ۱۰ کیلومتری شمال تونل کندوان و در مجاورت روستای سیاه بیشه در استان مازندران واقع شده، توان تولید برق به ظرفیت ۱۰۴۰ مگاوات ساعت به وسیله توربین و قابلیت جذب توان ۹۶۰ مگاوات در حالت پمپی دارد.

ظرفیت ۱۰۴۰ مگاواتی این نیروگاه با بهره برداری از ۴ واحد آن محقق می شود اما تاکنون تنها دو واحد از این نیروگاه با ظرفیت تولید ۵۲۰ مگاوات ساعت تکمیل شده و به شبکه برق سراسری متصل شده اند.

محمدرضا رضازاده - مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران - اردیبهشت ماه سال گذشته به تسنیم گفته بود که هر ۴ واحد این نیروگاه، تا پایان سال ۹۲ به مدار شبکه سراسری برق کشور وصل خواهد شد.

این مقام مسئول در نشست خبری که ابتدای تابستان سال گذشته برگزار شده بود با تأیید این خبر اذعان داشت: نخستین واحد نیروگاه سیاه بیشه در بهار(بهار ۹۲) به شبکه سراسری برق کشور وصل شده و تا پایان سال، هر فصل شاهد بهره برداری و اتصال یک واحد از این نیروگاه خواهیم بود.

دومین واحد نیروگاه سیاه بیشه ابتدای پاییز ۹۲ به شبکه سراسری برق کشور وصل شد اما تا امروز، خبری از تکمیل و اتصال واحدهای جدید این نیروگاه نیست.

همایون حائری - مدیرعامل شرکت توانیر - بهمن ماه سال گذشته در ششمین کنفرانس نیروگاه های برق کشور اظهار داشت: نیروگاه سیاه بیشه تابستان سال ۹۳ به طول کامل وارد مدار می شود.

نخستین پروژه تلمبه ذخیره ای ایران این قابلیت را دارد تا در مواقعی که تولید برق در نیروگاه های کشور بیش از نیاز مصرف باشد؛ با مصرف برق مازاد در شبکه، آب انباشته شده در سد پایین(با ارتفاع ۱۰۲ متر) که مخزنی به حجم ۶.۹ میلیون متر مکعب دارد را به سد بالا پمپاژ و در آن ذخیره کند و از سوی دیگر در ساعاتی که نیاز به برق بیش از توان تولیدی نیروگاه های کشور باشد، نیروگاه سیاه بیشه با استفاده از آب ذخیره شده در سد بالا(با ارتفاع ۸۲ متر) که مخزنی به حجم ۴.۳ میلیون متر مکعب دارد به تولید برق می پردازد.

ازاین رو ایجاد تعادل و افزایش امنیت در شبکه برق مصرفی کشور در ساعت های پربار و کم بار از اهداف اصلی این طرح است که با توجه به موقعیت قرارگیری آن در نزدیکی یکی از پرمصرف ترین نقاط کشور، بهره برداری از آن اهمیت بسزایی در بالانس توان برق شبکه و جلوگیری از افت ولتاژ در پیک مصرف خواهد داشت.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار