|
|
کدخبر: ۱۷۶۴۳۲

یک مقام مسئول در وزارت نیرو با تشریح فرصت های سرمایه گذاری در صنایع برق ایران جزئیات ایجاد ۷ مزرعه بزرگ برق بادی ایران را اعلام کرد و گفت: در مناطق مرکزی و کویری ایران پتانسیل تولید سالانه بیش از ۲۰۰ میلیارد کیلووات ساعت برق خورشیدی وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر، علی اصغر اسماعیل نیا با اشاره به راه اندازی تارنمای سرمایه گذاری در صنعت آب و برق گفت: یکی از اهداف وزارت نیرو از طراحی این درگاه الکترونیکی، ایجاد مدیریت یکپارچه و هماهنگی بین سازمانی جهت تسهیل در سرمایه گذاری صنایع آب و برق است.

مدیرکل دفتر تنظیم مقررات بازار آب و برق با بیان اینکه این سامانه شامل بخش هایی نظیر نحوه دریافت مجوز سرمایه گذاری در طرح ها و پروژه های صنعت آب و برق به تفکیک در هر بخش، فهرست فرصت ها و پتانسیل های سرمایه گذاری در هر بخش، نحوه تامین مالی طرح، مشوق ها و مزیت های موجود است، تصریح کرد: امکان سنجی اقتصادی یک طرح سرمایه گذاری، شرایط احراز توانمندی برای فعال شدن در طرح ها، معرفی متقاضیان به سایر ارگان ها و سازمان ها برای دریافت مجوز و ارائه کد رهگیری به سرمایه گذاران جهت پیگیری امور مرتبط از دیگر امکانات این سامانه است.

این مقام مسئول درباره توسعه نیروگاه های تجدیدپذیر در کشور، اظهار داشت: به منظور توسعه این نوع نیروگاه ها از سال گذشته با تعدیل در نرخ خرید برق، توسعه سرمایه گذاری در این حوزه شدت گرفته است.

وی مجموع ظرفیت نیروگاه های تجدیدپذیر در حال بهره برداری توسط بخش خصوصی تا اردیبهشت ماه امسال را حدود ۳۱.۵ مگاوات بیان کرد و افزود: تاکنون ظرفیتی معادل ۴۴۵۸ مگاوات موافقت نامه اولیه احداثنیروگاه های تجدیدپذیر صادر شده و برای ۲۱۴ مگاوات ظرفیت نیروگاهی پروانه احداثصادر شده است که عمده آن مربوط به نیروگاه های بادی است.

مدیرکل دفتر تنظیم مقررات بازار آب و برق و خصوصی سازی وزارت نیرو افزود: همچنین به میزان ۱۰۳۹ مگاوات با سرمایه گذاران بخش خصوصی قرارداد خرید تضمینی برق مبادله شده است.

اسماعیل نیا با یادآوری اینکه پتانسیل بادی در برخی از سایت های داخلی با بهترین سایت های بادی جهان برابری می کند، بیان کرد: در مجموع، پتانسیل بادی کشور ایران به لحاظ صرفه اقتصادی براساس مطالعه های انجام گرفته در سازمان انرژی های نو ایران حدود ۱۵،۰۰۰ مگاوات تخمین زده می شود.

وی بهترین مناطق کشور از نظر پتانسیل بادی را منطقه خواف در جنوب خراسان رضوی، منطقه بینالود در شمال خراسان رضوی، منطقه منجیل در رودبار گیلان، منطقه تاکستان در قزوین، مناطق سراب و اهر در آذربایجان شرقی، منطقه میل نادر در اطراف زابل در سیستان و بلوچستان و مناطقی از استان سمنان عنوان کرد.

این مقام مسئول درباره ظرفیت های کشور در حوزه انرژی خورشیدی هم توضیح داد: ایران بر روی کمربند آفتابی جهان واقع شده است؛ از این رو دارای بهترین فرصت های سرمایه گذاری در حوزه احداثنیروگاه خورشیدی است.

وی ادامه داد: به عنوان نمونه، مناطق وسیعی در کشور وجود دارند که در حدود ۵.۵ کیلووات ساعت در مترمربع در روز از تابش انرژی خورشیدی برخوردارند که این میزان با بهترین مناطق جهان برابری می کند.

این مقام مسئول یادآور شد: در بیشتر مناطق مرکزی و کویری ایران در حدود ۳۰۰ روز آفتابی در سال ثبت شده است به نحوی که اگر در این مناطق مساحتی در حدود ۱۰۰ کیلومتر در ۱۰۰ کیلومتر پنل های فتوولتائیک نصب شود، بیش از ۲۰۰ میلیارد کیلووات ساعت در سال برق تولید کند که این میزان با کل مصرف سالانه برق کشور برابری می کند.

به گفته مدیرکل دفتر تنظیم مقررات بازار آب و برق و خصوصی سازی وزارت نیرو مستعدترین مناطق کشور برای تولید برق خورشیدی را مناطق مرکزی کشور مانند استان های کرمان، یزد، اصفهان و فارس هستند.

وی کمبود منابع مالی را یکی از دغدغه های وزارت نیرو برای توسعه انرژی های زمین گرمایی بیان کرد و افزود: با توجه به اینکه ایران در منطقه زلزله خیز و آتشفشانی قرار گرفته می تواند دارای پتانسیل های مناسبی برای تولید انرژی زمین گرمایی باشد که وجود شمار زیادی چشمه های آب گرم بیانگر وجود چنین فرصت هایی در کشور است اما به دلیل کمبود منابع مالی، تاکنون به جز منطقه مشگین شهر(منطقه سبلان)، سایر مناطق کشور مورد ارزیابی فنی و مهندسی برای شناسایی این پتانسیل قرار نگرفته است.

اسماعیل نیا در پایان خاطرنشان کرد: در منطقه مشگین شهر با حفر ۱۱ حلقه چاه، نزدیک ۲۰۰ مگاوات پتانسیل زمین گرمایی شناسایی شده است.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار