|
|
کدخبر: ۱۷۶۴۵۱

مدیرعامل شرکت ساماندهی مطالبات معوق بانکی در گفت وگو با تسنیم خبر داد

خبرگزاری تسنیم: مدیرعامل شرکت ساماندهی مطالبات معوق بانکی بار دیگر از عدم همکاری بانک ها با این شرکت گلایه کرد و گفت: از بین ۴۰۰ پرونده ای که از سال ۸۸ دریافت کردیم، ۱۹۵ فقره پرونده ثبت شده است.

سعید آرین پور در گفت وگو با خبرنگار اقتصادیخبرگزاری تسنیمدرباره وضعیت بررسی پرونده بدهکاران بانک های دولتی در شرکت وصول مطالبات معوق با انتقاد از عدم همکاری بانک ها در این زمینه به ایراد توضیحاتی پرداخت و درباره تعداد پرونده های دریافتی و مبالغ آنها توسط این شرکت، اظهار داشت: تاکنون پرونده های بسیاری به این شرکت ارجاع شده ولی مبالغ آنها چندان بالا نبوده است.

وی با ذکر مثال درباره آمار و ارقام پرونده های دریافتی توسط شرکت وصول مطالبات معوق، افزود: بالغ بر ۴۰۰ پرونده از سوی بانک های سهام دار برای مطالعه و اعلام نظر به این شرکت ارسال شده ولی پرونده های منجر به انعقاد قرارداد از ابتدای سال ۱۳۸۸تا کنون حدود ۱۹۵فقره با مبالغ نسبتاً متوسط بوده که عمدتا نیاز به اقدامات اجرائی و ثبتی داشته است.

مدیرعامل شرکت ساماندهی مطالبات معوق بانکی در پاسخ به این پرسش که کدام بانک ها بیشترین همکاری را با این شرکت به منظور وصول معوقاتشان انجام می دهند؟ گفت: در ابتدای آغاز به کار این شرکت، بانک های کشاورزی و مسکن و از سال ۱۳۹۱ به بعد بانک سپه همکاری خیلی خوبی با شرکت شروع کرده است.

آرین پور البته تأکید کرد که رقم پرونده های بدهی بانک سپه که به این شرکت ارائه شده از دیگر بانک ها بالاتر بوده و به ارقام میلیاردی هم رسیده است گفت: از مجموع ۱۹۵ پرونده منعقده با این شرکت بانک سپه نسبت به واگذاری ۱۰۵ فقره پرونده اجرائی و ثبتی اقدام کرده است که میانگین این پرونده ها ۹۰۰ میلیون تومان می باشد.

وی با بیان اینکه در سال ۱۳۹۲ نیز بانک سپه نسبت به واگذاری چندین پرونده اقدام کرده است، تصریح کرد: البته سایر بانک های سهام دار در سال گذشته اقدامی برای واگذاری پرونده های جدید نکرده اند و ما پرونده جدیدی دریافت نکردیم.

آرین پور البته این را هم گفت که بانک ملی نیز پرونده های بدهکاران کلان خود را طی سال های گذشته به این شرکت ارجاع داده است ولی اقدامی برای انعقاد قرارداد و ثبت انجام نداده اند. البته طبق خبرهایی رسیده که مدیریت جدید بانک ملی با جدیت در حال تشکیل تیم های ویژه برای وصول مطالبات معوق است.

مدیرعامل شرکت ساماندهی مطالبات معوق بانکی درباره وضعیت بدهکاران کلان بانکی، افزود: کارگروه وصول مطالبات غیر جاری بانک ها در وزارت امور اقتصادی و دارایی با دستور کتبی وزیر وقت اقتصاد به منظور شناسایی بدهکاران بزرگ تشکیل شد.

وی ادامه داد: در طی سال های گذشته در جلساتی که داشتیم قرار شد هر کدام از بانک ها ۱۰۰ بدهکار بزرگ خود را مشخص و به کارگروه معرفی کنند؛ البته این اتفاق هم افتاد و هر هفته بدهکاران بزرگ بانکی به کارگروه دعوت می شدند و جلساتی با حضور همین بدهکاران با حضور معاون وزیر اقتصاد تشکیل می شد.

به گفته آرین پور، در جلسات مذکور راه کارهای وصول مطالبات بدهکاران بزرگ بانکی بررسی و قرار شد این افراد بدهی های خود را به سیستم بانکی پرداخت کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که عمده بدهکاران کلان بانکی را چه کسانی تشکیل می دهند؟ گفت: عمده بدهکاران کلان بانک ها را شرکت های بزرگ صنعتی و تولیدی تشکیل می دهند که در مواردی نیز به حمایت نیاز دارند.

آرین پور با تأکید براینکه تعداد محدودی از بدهکاران کلان بانکی شرکت های غیر تولیدی هستند، خاطر نشان کرد: تا زمانی که اعطای تسهیلات و متقاضی برای اخذ وام وجود دارد، طبعاً در نظام بانکی نیز معوقات بانکی نیز وجود خواهد داشت.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار