|
|
کدخبر: ۱۷۶۵۵۹

معاون جرائم جنایی پلیس آگاهی ناجا:

خبرگزاری تسنیم: معاون جرائم جنایی پلیس آگاهی ناجا با اشاره به جزئیاتی از آمار جرائم جنسی، قتل و سرقت مسلحانه، وقوع ۶۲ درصد از قتل ها را بدون نیت قبلی و ناشی از تصمیم گیری آنی عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار انتظامیخبرگزاری تسنیم، هادی مصطفایی در نخستین نشست خبری خود در سال ۹۳ با اشاهر به اقدامات انجام شده در سال ۹۲ توسط معاونت جرائم جنایی پلیس آگاهی ناجا در بخش های قتل، آدم ربایی، و جرائم جنسی اظهار داشت: خوشبختانه نرخ وقوع قتل در سال ۹۲ در کشور ما به عدد ۲.۵ نفر در ۱۰۰ هزار نفر رسید که ادامه دهنده روند کاهشی ۵ سال اخیر است. این در حالی است که رقم وقوع نرخ قتل در آسیا ۳ بوده و ۸۹.۲ درصد از قتل های رخ داده در کشورمان منجر به کشف می شود.

وی ادامه داد: نرخ وقوع قتل در سال ۸۹،۹۰ و ۹۱ به ترتیب ۳.۱، ۲.۹ و ۲.۶ بوده که در سال ۹۲ با اندکی کاهش به ۲.۵ نفر در ۱۰۰ هزار نفر رسید.

مصطفایی با بیان این که نرخ ۲.۵ یک نرخ میانگین برای کل کشور است، گفت: متأسفانه سه استان با نرخ های ۸.۵، ۵.۱ و ۳.۸ دارای بیش ترین نرخ وقوع قتل در کشور بوده اند و سه استان خراسان جنوبی با نرخ ۰.۴ و استان های یزد و مرکزی هر کدام با نرخ وقوع ۱.۴ دارای کم ترین میزان قتل در کشورند و این در حالی است که نرخ قتل در تهران بزرگ ۲ بوده و برخلاف دیگر کشورها که نرخ وقوع قتل در پایتخت های آن ها بیش از نرخ میانگین کشوری است در تهران نرخ وقوع چنین جرمی کم تر از نرخ میانگین کل کشور است.

وی در ادامه با اشاره به نحوه ارتکاب قتل در سال ۹۲، بیش ترین سهم را متوجه سلاح سرد عنوان کرد و در ادامه افزود: وقوع قتل سلاح سرد و گرم به ترتیب با ۳۵.۵ و ۳۲.۳ بیش ترین نحوه ارتکاب این جرم را به خود اختصاص داده و پس از آن ها قتل به وسیله ضرب و جر با ۱۳.۴، خفگی ۱۲.۱ و سایر موارد ۶.۲ در رتبه های بعدی قرار دارند؛ البته آمار به کارگیری سلاح سرد در قتل های رخ داده در سال ۹۲ با کاهشی نسبی همراه بوده و این موضوع به دلیل تبلیغات گسترده درباره حمل و نگهداری سلاح سرد است.

وی در بخش دیگرگی از سخنانش با اشاره به انگیزه های متفاوت وقوع قتل در سال ۹۲ گفت: ۲۸ درصد قتل ها به دلیل نزاع ۱۸.۸ با انگیزه های ناموسی و منکراتی، ۷.۷ به دلیل سرقت، ۱۵.۳ به دنبال اختلافات خانوادگی و ۱۱ درصد با انگیزه های دیگر رخ داده است که در این میان سهم قتل توسط بستگان با ۳۱.۹ درصد بیش ترین میزان را به خود اختصاص داده و خوشبختانه این مورد نسبت به سال ۹۱ با کاهشی معادل ۱۰.۸ درصد در تعداد وقوع به میزان ۲ درصد کاهش یافته است.

مصطفایی ادامه داد: در میان قتل هایی که توسط بستگان رخ داده است، همسرکشی بیشترین سهم را داشته و ۱۹.۸ درصد از قتل های بستگان به همسرکشی اختصاص دارد که خوشبختانه ۳.۴ درصد نسبت به سال قبل کاهش داشته است.

وی با بیان اینکه ۲۴.۸ قربانیان قتل ها دارای جنسیت مونثهستند، افزود: در سال ۹۲ نسبت به سال قبل از آن ۲.۸ درصد از قربانیان مونثکاسته شده و در مجموع ۶۱.۵ درصد از افرادی که توسط بستگان خودشان قربانی شده اند مونثبوده اند.

* آدم ربایی در سالی که گذشت

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به فعالیت معاونت جرائم جنایی پلیس آگاهی در حیطه آدم ربایی، نرخ وقوع آن در سال ۹۲ را ۰.۴۳ عنوان کرد و با اشاره به کاهش ۶۶ درصدی آدم ربایی در ۱۰ سال گذشته، این کاهش را ناشی از امنیت مرزها و تلاش های پلیس در بخش های دیگر عنوان کرد و افزود: در پرونده های تشکیل شده با عنوان آدم ربایی در سال ۹۲،۴۶ درصد از آنها مستقیما با تسویه حساب باندهای مواد مخدر و معاملات چنین موادی مرتبط بودند و ۱۹ درصد مرتبط با اخاذی، ۵ درصد با انگیزه انتقامجویانه، ۶ درصد به دلیل مسائل منکراتی و ۴.۵ درصد با انگیزه های اختلافات خانوادگی مرتبط بوده اند.

مصطفایی ادامه داد: متاسفانه دو استان کشور با نرخ های ۳.۳ و ۲.۱ بیشترین نرخ وقوع آدم ربایی را به خود اختصاص دادند و بقیه استانهای کشور دارای نرخ وقوعی کمتر از یک و حتی نزدیک به صفر هستندکه این موضوع نشان دهنده آن است که تنها در برخی استانها آدم ربایی رخ می دهد.

* نرخ جرائم جنسی در ۱۳ استان کشور کمتر از یک است

وی در ادامه با تاکید بر کاهش ۴.۷ درصدی جرائم جنسی در سال ۹۲، نرخ وقوع چنین جرائمی را در کشورمان ۱.۷ عنوان کرد و افزود: در کشورهای دیگر معمولا نرخ وقوع جرائم جنسی بیش از نرخ وقوع قتل است ولی خوشبختانه در ایران به دلیل مسائل فرهنگی، حساسیت پلیس و البته عدم شکایت در برخی موارد نرخ وقوع جرائم جنسی کمتر از وقوع قتل است.

مصطفایی دو استان با نرخ ۷.۳ و ۴.۸ را دارای بیشترین جرائم جنسی دانست و وقوع چنین جرمی در ۱۳ استان کشور را کمتر از یک عنوان کرد.

وی همچنین با اشاره به جرائم فجیع رخ داده در حیطه جرائم جنسی از جمله تجاوزهای دسته جمعی وقوع چنین جرائمی را با کاهشی ۲.۸ درصدی در سال ۹۲ معرفی کرد که نقطه امیدوارکننده در وقوع چنین جرائمی است.

مصطفایی ادامه داد: در چنین مواردی بیشترین آمار مختص فریب و اغفال بوده که ارتقاء سطح آگاهی مردم می تواند باعثکاهش وقوع چنین جرائم فجیعی شود.

* کشف ۷۵ درصد از سرقت های مسلحانه در سال ۹۲

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به کاهش ۱۳ مورد سرقت مسلحانه در سال ۹۲ گفت: در سال گذشته با کاهش ۱.۶ درصدی در وقوع سرقت های مسلحانه روبرو بودیم و در این سال توانستیم ۷۵ درصد از سرقت های مسلحانه را کشف کنیم که این میزان کشفیات در ۱۳ سال اخیر منحصر به فرد بوده است.

معاون جرائم جنایی پلیس آگاهی ناجا با بیان اینکه وقوع سرقت های مسلحانه در استانهای مختلف بسیار متفاوت است، افزود: بیش از ۸۷ درصد از سرقت های مسلحانه در ۸ استان کشور رخ داده است و در سال ۹۲ با تلاش ماموران پلیس موفق به شناسایی و انهدام ۷۰ باند بزرگ سرقت مسلحانه شدیم که در این میان ۲۹۴ نفر درگیر شدند که ۱۷۸ فقره سرقت مسلحانه را مرتکب شده بودند.

وی با بیان اینکه آمار سرقت های مسلحانه از بانکها در حد انگشت شمار بوده است، افزود: ۲۶ درصد از سرقت های مسلحانه برای خرده سرقت ها، ۲۲ درصد برای سرقت خودرو، ۱۰ درصد موتورسیکلت و کمتر از ۲ درصد برای سرقت از بانک صورت گرفته است.

* کشف ۴۰۰ پرونده منجر به قتل در سال ۹۲

معاون جرائم جنایی پلیس آگاهی ناجا در ادامه با اشاره به موفقیت پلیس در پیگیری پرونده های جناحی معوقه، از کشف ۴۰۰ پرونده جنایی در سال ۹۲ خبر داد و افزود: خوشبختانه با استفاده از روش های علمی موفق به کسب موفقیت های بزرگی در حوزه جرائم جنایی شدیم که دستگیری اشتباهی انگشت شمار متهمان در ۵ سال گذشته نشانی از این موفقیت است.

مصطفایی با بیان اینکه در سال ۹۲ تنها ۳ پرونده قتل سریالی با وقوع دو فقره قتل در هر کدام نشان از موفقیت پلیس است، گفت: در این ۳ مورد کشف زودهنگام این سه پرونده قتل سریالی باعثشد که در هر کدام از آنها وقوع قتل به بیش از ۲ فقره افزایش پیدا نکند که این موضوع نشان دهنده بهره گیری پلیس از روش های علمی در کشف جرائم جنایی است.

* ساماندهی رسیدگی به پرونده های مفقودین مهمترین برنامه معاونت جرائم جنایی در سال ۹۳

وی در ادامه این نشست خبری با اشاره به نرخ ۲۱ نفری در ۱۰۰ هزار نفری فقدانیان کشور، از ساماندهی سامانه افراد گم شده در سال ۹۳ خبر داد و افزود: گرچه ۸۵ تا ۹۰ درصد از پرونده های فقدانی دارای ابعاد جنایی نیستند ولی به نظر می رسد مردم مطالبات و انتظارات بیشتری از پلیس در بحثگمشدگان و فقدانیان دارند که به این منظور دنبال به کارگیری یک سامانه برای رسیدگی به پرونده های فقدانیان در کشور هستیم. لذا مهمترین اولویت معاونت جرائم جنایی در سال ۹۳ پیگیری این مطالبه مردمی و ساماندهی پرونده های افراد گم شده است.

معاون جرائم جنایی پلیس آگاهی ناجا همچنین برنامه ریزی به منظور کاهش آسیب برای قربانیان جرائم جنایی و جنسی را از دیگر برنامه های معاونت جرائم جنسی در سال ۹۳ عنوان کرد.

* وقوع ۶۲ درصد از قتل ها بدون برنامه ریزی قبلی بوده است

وی در ادامه در پاسخ به پرسش خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه چه تعداد از قتل های رخ داده بدون نیت قبلی بوده اند، گفت: متاسفانه ۶۲ درصد از قتل های رخ داده در سال ۹۲ بدون برنامه ریزی قبلی رخ داده است و در هنگام وقوع قتل هیچ نیت قبلی برای وقوع چنین جرمی بوده است.

مصطفایی همچنین با اشاره به وقوع برخی شایعات در بعضی استانهای کشور مبنی بر وقوع قتل های سریالی گفت: باید به این نکته توجه داشت که وقوع هر اتفاقی در هر نقطه از کشور توسط پلیس رصد می شود و اگر ارتباطی بین حوادثرخ داده وجود داشته باشد پلیس زودتر از هر فرد دیگری مطلع خواهد شد. لذا انتشار برخی شایعات مبنی بر وقوع قتل های سریالی در برخی استانهای کشور به هیچ وجه صحت ندارد و هیچ پرونده ای که بتوان به سریالی بودن قتل در آن استناد کرد موجود نیست و پیش از این نیز پیامک هایی با مضامین مشابه برای تعدادی از شهروندان ارسال شده بود که پس از بررسی مشخص شد تنها جنبه طنز آمیز داشته است.

وی همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی براینکه چه تعداد از قتل های کشور مرتبط با اتباع بیگانه است، گفت: در تعدادی از پرونده ها طرفین ماجرا اتباع غیرایرانی هستند که در سال ۹۲ وقوع چنین قتل هایی ۴.۵ درصد بوده و این در حالی است که در سال ۹۱ این میزان بیشتر از سال ۹۲ بوده و در مرز ۶.۲ درصدی قرار داشته است.

مصطفایی در پایان با اشاره به نقش سلاح سرد و رفتارهای پرخطر در وقوع جرائم جنایی خاطرنشان کرد: مردم باید به این نکته توجه داشته باشند که تنها لایی کشیدن در اتوبانها رفتار پرخطر نیست و روابط پنهانی، غیرمتعارف، افشای اطلاعات خصوصی و همچنین فعالیت در امور غیرقانونی و پنهان از جمله رفتارهای پرخطری است که می تواند منجر به وقوع جنایت شود.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار