|
|
کدخبر: ۱۷۶۵۸۶

توسط معاون میراثفرهنگی کشور

خبرگزاری تسنیم: معاون میراثفرهنگی کشور در نشست خبری جزئیات برنامه های هفته میراثفرهنگی تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار اجتماعیخبرگزاری تسنیم، محمدحسن طالبیان در نشست خبری هفته میراثفرهنگی با بیان این که در این هفته برنامه ها و سیاست های مختلفی را پیگیری می کنیم، اظهار داشت: کودکان و نوجوانان و جوانان از گروه های هدف محسوب می شوند که باید ارزش ها و اهمیت میراثفرهنگی را آموزش ببینند.

در ادامه این نشست مهندس عزیزی، مدیرکل پایگاه های جهانی سازمان میراثفرهنگی با اشاره به سیاست های این اداره کل در خصوص پایگاه های ثبت شده جهانی در کشور اظهار داشت: این پایگاه ها محل تبادل نظر و به نوعی ویترین سازمان محسوب می شوند و تلاش می کنیم در طی این هفته مواجه مردم با این پایگاه ها را افزایش دهیم.

وی با بیان این که در روز ۳۰ اردیبهشت که به عنوان روز رسانه و میراثفرهنگی نامگذاری شده برنامه های خود را تشریح می کنیم، تصریح کرد: یکی از موضوعاتی که دنبال می کنیم بحثمشارکت دستگاه های مرتبط در نگهداری آثار ثبت شده جهانی است که بر همین اساس همایشی با حضور مدیران این دستگاه ها برگزار خواهیم کرد.

عزیزی ادامه داد: حدود ۱۰۰ نفر از کودکان سطح مدارس تهران در کارگاه های آموزشی که در کاخ سعدآباد به معرفی آثار ثبت جهانی می پردازند، شرکت می کنند.

در ادامه این نشست محمدرضا کارگر مدیرکل موزه های سازمان میراثفرهنگی با بیان این که موزه ها مهم ترین مکانی هستند که می توانند پل ارتباطی بین میراثفرهنگی و مردم باشند، گفت: از تمامی موزه ها خواسته شده است که نمایشگاه های مختلفی در هفته میراثفرهنگی برگزار کنند که تاکنون بیش از ۵۰۰ موزه در کشور به این کار پرداخته اند.

وی اضافه کرد: تلاش کرده ایم با توجه به شعار سازمان موزه جهانی که مجموعه های موزه ای و برقراری پیوندها بود ۲۵۰ موزه خارج از سازمان میراثفرهنگی را نیز فعال کنیم که در این امر موفق شدیم.

کارگر با بیان این که امسال آغاز یک سال با نگاهی متفاوت به موزه هاست، یادآور شد: نگاه متفاوت به تعاملات داخلی و خارجی از مهم ترین تفاوت های نگاه ما نسبت به سال های گذشته است که امیدواریم شاهد تأثیرگذاری بیش تر موزه ها در همه عرصه های زندگی مردم باشیم. همچنین باید هویت ملی و امید بخشی و همبستگی ملی را جدی بگیریم.

وی اضافه کرد: آثاری از موزه ملی آماده شده است که به عنوان مثال ۴۰ شی ء مربوط به تپه نوشی جان و پری ملایر به استان همدان برای نمایش ارسال شده است. همچنین ۴۴ شی ء دیگر از آثار زیبیه در استان کردستان به نمایش گذاشته می شود.

در ادامه این نشست مهناز گرجی مدیر موزه ملی ایران با بیان این که آماده سازی اشیاء برای مرمت و بسته بندی آنها به عهده موزه ملی بوده است، گفت: نمایشگاه دیگری که میزبان یافته های باستان شناسی سال ۹۱ است در ۱۵ سایت باستان شناسی کشور برگزار می شود و به مدت ۱۰ روز در موزه ملی به نمایش درخواهد آمد.

همچنین در ادامه رحیم زاده رئیس مرکز آموزش عالی میراثفرهنگی اظهار داشت: لازم است سازمان میراثفرهنگی نقش فرهنگ ایرانی را در زندگی مردم پررنگ تر کند لذا در این زمینه تلاش کردیم در هفته میراثفرهنگی نوعی رزمایش داشته باشیم و در همین راستا ۳ پایگاه مردمی در ۳ نقطه از شهر تهران یعنی پارک دانشجو، پارک ملت و پارک لاله به طور مستقیم وجوه میراثفرهنگی را برای مردم معرفی می کنند.

همچنین در ادامه فرهاد نظری مدیرکل ثبت آثار ملموس و ناملموس سازمان میراثفرهنگی گفت: احکام کمیته های تخصصی ثبت و شورای سیاست گذاری تجدید شد و طی این هفته نخستین نشست های این کمیته ها را برگزار می کنیم. همچنین مراسم نکوداشت میراثفرهنگی ناملموس را نیز دربرنامه داریم که بر همین اساس دیروز آیین نقالی برگزار شد و ۲ تصویر از سند ثبت جهانی آیین نقالی به مرکز خانه هنرهای نمایشی اهدا شد.

وی اضافه کرد: از دیگر برنامه های ما رونمایی از کتاب میراثجهانی که با کمک دفتر ثبت جهانی چاپ شده است و برای نخستین بار ۱۶ اثر جهانی کشور در قالب یک کتابچه رونمایی می شود.

صابری، مدیر دفتر حفظ و احیای سازمان میراثفرهنگی نیز در این نشست با اشاره به این که آئین نامه شورای فنی استان ها تدوین و در اختیار رئیس سازمان میراثفرهنگی برای ابلاغ قرار داده شد، اظهار داشت: امیدواریم از این به بعد شاهد اتفاقات خوبی در حوزه مرمت با مداخله شورای فنی باشیم. این شورا در استان های سطح یک، ۱۱ عضو در استان های میانی ۹ عضو و در استان های کوچک تر ۷ عضو خواهد داشت.

وی اضافه کرد: فعالیت دیگر ما آغاز مرمت مدارس تاریخی میراثفرهنگی است که برای ۱۴۰ مدرسه تاریخی سطح کشور ۱۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شد. همچنین از ردیف ۳۰۰۱ ساماندهی بناهای تاریخی کشور، ۸۵ میلیارد ریال اعتبار برای بناهای شاخص کشور ارسال شد.

صابری اضافه کرد: در طرحی دیگر با مشارکت بخش خصوصی و معطوف شدن به خانه های تاریخی، حدود ۳۰۰ اثر برای ترمیم و مرمت به صورت مشارکت با مالک آن با کمکی حدود ۷۰ میلیارد تومان صورت می گیرد. همچنین از ردیف ۳۰۱۰ طرح حفاظت و مرمت بافت های تاریخی نیز ۱۸ میلیارد تومان تأمین منابع شد که به استان ها ارسال می شود.

وی با بیان اینکه ردیف ۳۰۵۰ برای محوطه ها ۱۱ میلیارد ریال برای ۵۰ محوطه اختصاص یافت که برای ۲ ماه آینده هزینه خواهد شد، تصریح کرد: از معاونت برنامه ریزی ریاست جمهوری با توجه به نامگذاری امسال به نام فرهنگ افزایش منابع مالی را انتظار داریم.

وی در پایان با بیان این که برخی اقدامات فراملی مانند گفت وگوهای فرهنگی با کشورهای همسایه مانند عراق برای حفاظت از میراثفرهنگی مشترک آغاز شده است. همچنین از طریق پژوهشگاه سازمان برای مستندسازی آثار تاریخی کشورهای دیگر نیز کمک رسانی خواهیم کرد.

در ادامه این نشست نظری مدیرکل ثبت آثار تاریخی در پاسخ به این سوال خبرنگار تسنیم که برخی کارشناسان عنوان کردند در بین آثار ثبت شده ملی برخی شماره های خالی وجود دارد و برخی از آثار ۲ بار ثبت شده اند گفت: برنامه ای برای بازنگری و پایش آنچه ثبت شده است وجود دارد اما باید گفت که این مواردی که گفته شده است تعدادشان اندک است و بیشتر به آثار ناملموس مربوط می شود.

کارگر نیز در پاسخ به پرسشی مبنی بر طول کشیدن فیلم معمای شاه و تعطیل شدن ۲ موزه از موزه های کاخ گلستان اظهار داشت: سازمان میراثفرهنگی با این که موزه ها به عنوان لوکیشن استفاده شود مخالف است مگر اینکه به ارزش های آن سایت و موزه در آن فیلم پرداخته شود.

وی اضافه کرد: موضوع فیلم معمای شاه به این جا رسیده بود که سه چهارم فیلمبرداری ها در مجموعه کاخ ها تمام شده بود اما با وجود مخالفت ما برای ادامه فیلمبرداری از مقامات مخلتف کشور تماس گرفتند و اعلام کردند که برای مصلحت اجازه دهیم این فیلمبرداری در کاخ گلستان پایان یابد. ما ۱۰۰ درصد به این اوضاع نظم خواهیم داد.

طالبیان در پاسخ به سوالی مربوط به وضعیت الواح هخامنشی گفت: متأسفانه شاکیان پرونده در آمریکا روی پرونده اعتراض داشتند و این پرونده برای تجدیدنظر به دیوان عالی آمریکا رفته است اما وکلای ایران و وزارت امورخارجه از این بابت خوشحالند چرا که این الواح در سطح بالاتری به نفع ایران تمام می شود چون همه اسناد به نفع ایران است و دانشگاه شیکاگو نیز پشتیبان ایران است.

در ادامه عزیزی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که سایت های مربوط به پایگاه های جهانی ثبت شده کشور هنوز راه اندازی نشده است، گفت: در این راستا کمیته ای تشکیل شده و قرار است به زودی مطالب مربوط به هر سایت در پایگاه اطلاع رسانی آن ریخته شود از طرفی در روز رسانه و میراثفرهنگی این سایت به صورت رسمی افتتاح می شود.

صابری نیز در پاسخ به سوالی مبنی بر این که از طرفی شما دم از مشارکت بخش خصوصی می زنید از طرف دیگر مالکان خانه های تاریخی هنوز طلبهای خود را نگرفته اند گفت: ما در کشور ۳۱ هزار اثر تاریخی داریم که برای آن ها ۳۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است که این هزینه برای مراقبت یک نفر از هر کدام از این آثار کافی می باشد لذا باید از همه توان مردم و بخش خصوصی استفاده کرد در حال حاضر تعدادی از استان ها بدهکار هستند و باید آن ها را حل و فصل کنیم.

طالبیان نیز در پاسخ به سوالی مبنی بر وضعیت حقوقی سازمان که نتوانسته است که آنطور که باید در مقابل تخریبها و واگذاری ها قدرتمند عمل کند گفت: باید ساماندهی جدی و نظامندی در بحثحقوقی سازمان ایجاد شود. رئیس سازمان میراثفرهنگی اعلام کرده است که جلسه ویژه ای با سخنگوی دولت و معاون برنامه ریزی دولت خواهیم داشت تا بودجه های مورد نیاز خود را به آنها اعلام کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که کمیته تشخیص نفایس تاسیس شده است گفت: این کمیته باید جای خود را به کمیته تشخیص عملکرد بدهد و در آن تصمیم گرفته شود که در مورد هر یک از آثار تاریخی چه اتفاقی باید بیفتد.

وی اضافه کرد: تعداد املاک زیرنظر سازمان حدود ۱۰ اثر است و بیشتر آنها در اختیار دستگاه ها و مردم قرار دارد.

در پایان محمدرضا کارگر در خصوص دزدی از موزه ها نیز گفت: قرار است تا پایان امسال استانداردهای کشوری موزه ها تدوین شود که با این استانداردها ممکن است برخی موزه ها تعطیل شوند به عنوان مثال در یکی از سفرهای رئیس جمهور سابق به کرمانشاه تصویب شده است که ۱۰ موزه مردم شناسی ایجاد شود در حالی که چنین زیرساختی وجود ندارد.

وی اضافه کرد: سرقت از موزه کنگاور به طور جدی پیگیری می شود. مدیر استان اعلام کرده است که این آثار که به سرقت رفته است جنبه مطالعاتی داشته است.

در پایان طالبیان اعلام کرد: ۲۸ اردیبهشت روز میراثفرهنگی و موزه، ۲۹ اردیبهشت آموزش و میراثفرهنگی، ۳۰ اردیبهشت روز رسانه و میراثفرهنگی و ۳۱ اردیبهشت روز کودک و میراثفرهنگی، یک خرداد روز مفاخر ایران و میراثفرهنگی ۲ خرداد روز وحدت و میراثفرهنگی و ۳ خرداد روز دفاع مقدس و میراثفرهنگی نامگذاری شده است.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار