|
|
کدخبر: ۱۷۶۵۸۸

سخنگوی انجمن قلم ایران پیرامون توضیحات وزارت ارشاد در برابر عدم شارژ بن کارت های اعضای این انجمن توضیحاتی ارائه کرد.

گروه فرهنگی مشرق- در پی درج خبری با تیتر: «گفتند بن کارت شامل اعضای انجمن قلم ایران نمی شود! / این چه ادعایی است که در اعتدال دارید» در خبرگزاری فارس، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توضیحاتی از سوی معاونت فرهنگی بدین شرح ارائه کرده است:

۱: با توجه به محدودیت منابع اعتباری سال جاری با تاکید مقام عالی وزارت، فرآیند حمایت از درخواست کنندگان بن خرید کتاب بر اساس مشارکت تعیین گردید که در این راستا اگرچه به درخواست های مشابه انجمن قلم ایرانیان بین ۵ تا ۲۵ درصد تخفیف داده می شد، اما میزان کمک معاونت به موسسه مذکور ۴۰ درصد تعیین و مراتب به نماینده انجمن، خانم راضیه تجار اعلام شد، که نامبردگان از پذیرش این درصد کمک پس از طرح در هیات مدیره انجمن صرف نشر کرده و خواستار بن رایگان شدند.

۲: امسال بر اساس روال سال های گذشته تعداد ۲ هزار نفر از اعضای انجمن قلم خانه کتاب که تقریبا بیش از ۵۰ درصد از اعضای انجمن مرتبط با جناب آقای سرشار هم در آن عضویت دارند مورد حمایت معاونت فرهنگی قرار گرفته و قبل از برگزاری نمایشگاه کتاب، کارت های الکترونیکی نامبردگان به مبلغ ششصد هزار ریال شارژ شده است.

* پرویز: انجمن قلم امتیاز ویژه ای را برای خود نمی خواهد

بر اساس این گزارش محسن پرویز سخنگوی انجمن قلم ایران در گفت وگو با خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس پیرامون این موضوع توضیحات تکمیلی را ارائه و ابراز داشت: مولفان و مترجمان ثبت شده در بانک اطلاعاتی خانه کتاب، در سال های گذشته هم بعضا مورد حمایت وزارت ارشاد قرار می گرفتند و این ارتباطی با تشکل های حوزه نشر ندارد. روال گذشته این بوده که تشکل های حوزه نشر اعضای خود را به وزارتخانه معرفی می کردند و بن کتاب به آنها اهدا می شد و یا کارت الکترونیکی خرید کتاب اعضا شارژ می شده است اما امسال این اتفاق رخ نداد و آنچه سوال ایجاد کرد این بود که اگر قرار است کارت خرید کتاب یا بن خرید کتاب به افرادی اهدا شود چه کسانی شایسته تر از اهالی قلم برای این امر هستند.

سخنگوی انجمن قلم در ادامه تصریح کرد: در سال های گذشته هم روال فروش بن خرید کتاب با تخفیف برای دستگاه های دولتی و خصوصی برقرار بوده است و این اتفاق برای همه آنها می افتاده است.

وی ادامه داد: چند مورد باید مورد توجه باشد؛ اولا: دوستان انجمن خود را جدای از سایر اعضای تشکل های نشر نمی دانسته و نمی دانند و خواهان امر اضافه تری برای خودشان نبوده اند، آنچه در صحبت دوستان مطرح شد معطوف به همه اعضای تشکل های نشر بود و توقع این بود برخوردی که با تشکل های نشر می شود متفاوت از برخوردی باشد که با کارکنان دستگاه های اجرایی دولتی و خصوصی می شود، نکته دوم شعار کلی دولت و دستور کلی که در راس کار دولت قرار ارد واگذاری امور به بخش های غیر دولتی است.

پرویز افزود: توجه داریم که خانه کتاب در واقع یک موسسه غیر دولتی وابسته به ارشاد است و حتی اگر قرار بود که این کار یعنی اهدا رایگان بن کتاب به اهل قلم صورت گیرد به دو علت شایسته تر آن بود که این کار از طریق تشکل ها صورت گیرد.

این عضو انجمن قلم بیان کرد: اینکه افراد ثبت نام شده در بانک اطلاعاتی خانه کتاب بعضا نویسنده حرفه ای محسوب نمی شوند، افرادی که دارای یک جلد کتاب منتشر شده در حوزه های مختلف باشند می توانند عضو این مجموعه بشوند. در حالیکه همه ما توجه داریم که هر کس با نوشتن یک جلد کتاب در حوزه های تخصصی کاری خود، در هیچ جای دنیا به عنوان نویسنده محسوب نمی شود. دوم اینکه به هر حال اگر قرار است کارت الکترونیکی اهل قلم شارژ شود بهتر است این کار از طریق تشکل های غیر دولتی صورت گیرد و شامل حال اعضای این تشکل ها شود که به عنوان نویسنده شناخته می شوند و شبهه ای در اهل قلم بودن آنها وجود ندارد. افزون بر این موارد اینکه، باید توجه داشت اگر علت این تصمیم کمبود بودجه عنوان شده باشد طبیعتا اینکه ما کارت ۲ هزار نفر را شارژ کنیم شاید تنگنای بودجه بیشتری را فراهم کند تا اینکه بخواهیم کارت اعضای انجمن قلم و اعضای انجمن نویسندگان کودک و نوجوان را که مجموعا حدود یک چهارم این عدد است را شارژ کنیم، به نظر می آید نوعی کج سلیقگی صورت گرفته و با اهداف کلان دولت برای واگذاری امور به بخش خصوصی و همچنین اهداف اولیه تغییر جهت گیری یارانه ها از سمت تولیدکننده به سوی مصرف کننده خیلی سازگار نباشد.

وی در پایان توضیح داد: به هر حال با توجه به اینکه گفته شده کارت کسانی که مرتبط با خانه کتاب هستند رایگان شارژ شده این نشان می دهد اصل تقاضای شارژ کارت اهل قلم از طرف خود دوستان وزارتخانه هم یک تقاضای بی ربط تلقی نمی شود و خودشان هم با این اقدام پذیرفته اند که گروهی از افراد را نباید ملزم پرداخت وجه در قبال شارژ کارت کرد.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار