|
|
کدخبر: ۱۷۶۵۸۹

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت:

خبرگزاری تسنیم: رییس هیئت عامل ایمیدرو با اشاره به اینکه در سال جاری برای طرح های توسعه این سازمان ۱۳ هزار میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافته است، گفت: این رقم نسبت به اعتبار سال ۹۲ رشد ۱۰۰ درصدی را تجربه کرده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادیخبرگزاری تسنیم، مهدی کرباسیان رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو) در نشستی خبری که به بهانه ارائه توضیحاتی در مورد سومین کنفرانس بین المللی آلومینیوم ایران برگزار شده بود با اشاره به اینکه در حال حاضر دنیا به سمت جایگزینی آلومینیوم به جای فولاد است، اظهار داشت: هم اکنون چین بزرگترین تولیدکننده آلومینیوم در دنیاست.

وی با بیان این که ایران از نظر معادن بوکسیت غنی است اما فقط در جاجرم این مواد مورد اکتشاف قرار گرفته است، افزود: برای توسعه فعالیت های معدنی در این حوزه قرار است یک کارخانه با حجم ۳۶ هزار تنی در کشور احداثشود که هم اکنون در حال تجهیز برای عملیاتی کردن آن هستیم.

رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران با اشاره به اینکه هم راستای توسعه فعالیت های معدنی هدف گذاری خود را در تولید آلومینیوم در سال ۱۴۰۴ یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن تعیین کرده ایم، گفت: در سال ۹۲ حدود ۳۵۰هزار تن آلومینیوم در کشور تولید شده است که این رقم با توجه به ظرفیت اسمی کشور ناچیز است. البته در همین ارتباط با رفع مشکلات برق معادن در صدد افزایش حجم تولیدات هستیم زیرا در حال حاضر برخی از معادن فقط با ۷۰ درصد ظرفیت خود فعالیت می کنند.

کرباسیان ضمن بیان این مطلب که ۲ طرح بزرگ آلومینیومی برای تحقق سیاست ها در دست اقدام است، تصریح کرد: آلومینیم جنوب با ظرفیت ۳۰۰ هزار تن که ۴۹ درصد آن در اختیار ایمیدرو و ۵۱ درصد آن متعلق به گروه سرمایه گذاری غدیر است ظرف یک ماه آینده با سرمایه گذاری بیش از یک میلیارد دلار از محل تأمین مالی چین گشایش اعتبار خواهد شد.

وی اضافه کرد: آلومینیوم مسجد سلیمان هم با ظرفیت ۱۷۰ هزار تن توسط بنیاد مستضعفان گشایش اعتبار می شود به نحوی که در مجموع نزدیک به یک میلیون تن آلومینیم در کشور تولید خواهد شد. البته باید متذکر شوم که با توجه به ارقام مذکور باید ظرفیت تولید ۵۰۰ هزار تن آلومینیوم نیز در کشور ایجاد گردد.

رییس هیئت عامل ایمیدرو در ادامه صحبت های خود با اشاره به اینکه هم اکنون میزان مصرف و تولید آلومینیوم کشور در شرایط مناسبی قرار داشته و این امر نشان از وجود پتانسیل برای افزایش حجم صادارت این محصول را دارد، اظهار داشت: در اصلاح خطوط تولید آلومینیم کشور نیز اقدامات مطلوبی صورت گرفته است به طوری که در المهدی و ایرالکو به دنبال اصلاح خطوط تولید هستیم زیرا خطوط تولیدات کشور از نظر تکنولوژی بسیار ضعیف هستند که این امر مصرف انرژی را بالا به خود اختصاص داده و در نهایت قیمت تمام شده آلومینیوم را افزایش خواهد داد.

کرباسیان در همین راستا با بیان اینکه کمیته ای در این سازمان برای کاهش مصرف انرژی در واحدهای تولیدی ایجاد شده است، افزود: البته کمیته دیگری نیز در وزارت صنعت به ریاست آقای ابویی مسئول بررسی این موضوع با توجه به اجرای فاز دوم هدفمند سازی یارانه ها شده است تا از انرژی استفاده بهینه ای صورت گیرد. همچنین هفته گذشته در این سازمان جلسه با معاونت برق وزارت نیرو برگزار شده است تا در حوزه آلومینیوم به بهره وری انرژی بپردازیم.

وی اضافه کرد: در حال حاضر هزینه تمام شده تولید آلومینیوم در کشور در مقایسه با سایر کشورهای دنیا ۱۵ تا ۲۰ درصد بالا است که این موضوع باید با اعمال سیاست های مناسب کاهش پیدا کند.

رییس هیئت عامل ایمیدرو با اشاره به اینکه در سال جاری برای طرح های توسعه این سازمان ۱۳ هزار میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافته است، گفت: این رقم نسبت به اعتبار سال ۹۲ رشد ۱۰۰ درصدی را تجربه کرده است.

کرباسیان در مورد میزان مصرف آلومینیوم در دنیا گفت: ۴۹ میلیون و ۶۳۱ هزار تن میزان مصرف آلومینیوم در سال گذشته بوده که نسبت به سال ماقبل آن ۴.۵درصد رشد داشته و براساس برنامه ها این رقم باید به ۵۰میلیون تن برسد و ایران از نظر تولید آلومینیوم رتبه ۱۹ دنیا را داراست.

به گزارش تسنیم، سومین کنفرانس بین المللی آلومینیوم ایران چهارم و پنجمین خرداد امسال با حضور شرکت های معتبر بین المللی از کشورهای چین، اسپانیا، ایتالیا، آلمان، فرانسه، توکیه، روسیه، عمان و دبی برگزار خواهد شد. تا کنون ۲۰۰ مقاله علمی به این کنفرانس ارائه شده است.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار