|
|
کدخبر: ۱۷۶۶۷۷

از این سخن چنین بر می آید که جناب ایوبی پس از سالها اقامت در کشور زیبای فرانسه، هنوز اطلاع ندارند که بیش از ۶۰ هزار نفر پس از درخواست از ستاد برگزاری کن در قالب های مختلف اعم از رسانه، هنرمندان شرکت کننده، بازار فیلم و… دعوتنامه ای را از جشنواره دریافت کرده و در این رویداد مهم سینمایی شرکت می نمایند.

گروه فرهنگی مشرق- حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی که بعد از گذشت ۸ ماه از آغاز بکار وی، دیگر برای اهالی سینما بیان فاخر و ادیبانه ایشان به همراه برخی اطلاعات ناقص از فعالیتهای سینمایی روشن و آشکار شده است روز گذشته در گفتگویی اختصاصی با یکی از خبرگزاری ها اشاراتی به جشنواره بین المللی فیلم کن داشته که مروری بر آن حقایق بیشتری از اصل مطالب ارائه شده توسط این مقام دولتی را برای مخاطبان و کاربران سینماپرس بازگو می کند.

رییس سازمان سینمایی در بخشی از گفتگوی اخیر خود اظهار داشته است: آرش امینی مدیر کل حوزه ریاست و امور بین الملل سازمان سینمایی به شکل تخصصی و حرفه ای وظیفه اداره کردن چتر سینمای ایران در کن را به عهده دارد. شنیده ام چتر سینمای ایران زیبا و با طراحی خوب و حرفه ای در این جشنواره برپا شده است.

شصت و هفتمین جشنواره فیلم کن در حالی برگزار می شود که در بازار فیلم آن، صدها کمپانی پخش فیلم ضمن نمایش آثار خود، با اجاره غرفه ها متناسب با متراژ مورد نیاز خود، فضای لابی و عرضه فیلمهای دلخواه خود به علاقه مندان از سراسر دنیا فراهم می کنند و بنیاد سینمایی فارابی نیز طبق رویه گذشته با اجاره غرفه ای تحت عنوان «چتر سینمای ایران» تلاش نموده است سایر فیلمهای ایرانی از جمله آثار موسسات تابعه سازمان سینمایی را به طور یکجا در این مکان عرضه نماید.

اگر چه اصل این اقدام پسندیده است اما وجود دو نکته قابل تأمل است یکی اینکه چرا در زیر این چتر پر هزینه، مراکزی چون سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و حوزه هنری و نیز موسسات خصوصی و سایر فعالان پخش جهانی همچون محمد اطبایی و خانم ها شهابی و میرشب که سالها در جشنواره های خارجی در قالب بخش خصوصی، مبادرت به معرفی فیلمهای ایرانی می نمایند حضور ندارند و با توجه به تأکید سازمان سینمایی بر برپایی چتر سینمای ایران در بازار فیلم کن، تعاملات لازم برای جلب نظر آنان صورت نگرفته است تا دیگر شاهد غرفه های دیگر ایرانیان غیر از چتر در بازار نباشیم؟

نکته دوم اینکه بر مبنای شنیده ها، موسسه رسانه های تصویری از سالها پیش غرفه مستقلی برای عرضه آثار خود داشته که به واسطه سیاست های اخیر مدیران سازمان سینمایی، موسسه مذکور بر خلاف توافقات خود با مدیران کن، مجبور به عودت غرفه خود گردیده و به «چتر» پیوسته است. بی شک اهالی سینما بسیار علاقمندند بدانند سازمان سینمایی به عنوان خسارت و فسخ قرارداد به فرانسوی ها چه رقم میلیونی پرداخت نموده است؟!

به نظر می رسد با توجه به از دست دادن «چادر سینمای ایران» در کنار ساختمان بازار فیلم کن در ۷ سال پیش به واسطه اهمال و سوء مدیریت برخی مدیران وقت سازمان سینمایی و خانه سینما، بکارگیری مکرر لفظ «چتر» آنهم پر هزینه اما بی رونق توسط جناب ایوبی، تنها نوعی نهادینه سازی الفاظ در میان اهالی سینماست که دستشان به شهر ساحلی کن نمی رسد و مجبورند اطلاعات نه چندان دقیق و صحیح فرامرزی سینمای ایران را از مدیران مربوطه بشنوند و بس!

ایوبی در بخشی از این گفتگو درباره حضور مدیران سینمایی کشورمان در جشنواره سینمایی کن در کشور فرانسه نیز گفته است: امسال چتر سینمای ایران را بدون حضور مدیران سینمایی تجربه می کنیم چراکه حضور مدیران سینمایی در هر فضای سینمایی جایگاه ویژه ای دارد و طبیعی است که حضور آنها بدون دعوت رسمی حضور شایسته ای نیست.

از این سخن چنین بر می آید که جناب ایوبی پس از سالها اقامت در کشور زیبای فرانسه، هنوز اطلاع ندارند که بیش از ۶۰ هزار نفر پس از درخواست از ستاد برگزاری کن در قالب های مختلف اعم از رسانه، هنرمندان شرکت کننده، بازار فیلم و… دعوتنامه ای را از جشنواره دریافت کرده و در این رویداد مهم سینمایی شرکت می نمایند. لذا هیچ کدام از حاضرین در جشنواره به صورت اختصاصی و ویژه دعوت نمی شوند و قطعآ حضور ۱۳ مدیر سازمان سینمایی در جشنواره امسال که بنا بر شنیده های خبرنگار اعزامی حتی به زبان خارجی نیز مسلط نیستند و روزهایشان در زیر «چتر» شاید به بطالت می گذرد با همین رویه بوده است!

حجت الله ایوبی با اشاره به برپایی عصرانه ایرانی در چتر سینمای ایران در جشنواره فیلم کن گفت: در جشنواره امسال کن، عصرانه ایرانی را در چتر سینمای ایران برپا کرده ایم که در این عصرانه نان، پنیر و سبزی است که از ایران برده شده است و همه سینماگران به اضافه لیلا حاتمی و عباس کیارستمی به عنوان داوران این جشنواره در آنجا حضور خواهند داشت

در این خصوص تنها به مشاهدات برخی از مرتبطین سینماپرس که در جشنواره کن امسال حضور دارند بسنده باید کرد که هنوز جناب کیارستمی به کن نیامده اند _ که اگر حضور داشتند حتما تصویری از ایشان تا لحظه نگارش این یادداشت منتشر میشد _ و دیگر اینکه لیلا حاتمی نیز به عنوان داور بخش رقابتی هنوز به بازار فیلم و چتر سینمای ایران پا نگذاشته اند و مشخص نیست جناب ایوبی چه اصراری بر رسانه ای کردن برنامه عصرانه نان و پنیر و سبزی در رویداد معتبری چون کن دارند که هنوز نه مهمانان ویژه آن پای کار آمده اند و نه بر اساس شنیده ها از اصل نان و پنیر و سبزی روزانه خبری است!



منبع: سینما پرس

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار