|
|
کدخبر: ۱۷۶۷۰۲

شصت و هفتمین جشنواره بین المللی فیلم کن از چهارشنبه گذشته با نمایش فیلم جنجالی «گریس از موناکو» آغاز به کار کرده است، به همین بهانه مروری داریم بر جنجالی ترین اتفاقات تاریخچه این جشنواره سینمایی.

گروه فرهنگی مشرق- جشنواره بین المللی فیلم کن اولین بار سال ۱۹۳۹ در فرانسه برگزار شد. این جشنواره پاسخی بود به جشنواره فیلم ونیز، این جشنواره علی رغم چند بار تعطیلی و فراز و فرود ها بسیار امسال برای شصت و هفتمین بار چهارشنبه گذشته افتتاح شد.

جشنواره امسال با نمایش فیلم «گریس از موناکو» با بازی «نیکول کیدمن» افتتاح شد.

این فیلم نه تنها افتتاح کننده جشنواره امسال بود بلکه امسال را به عنوان یکی از جنجالی ترین سال های تاریخچه جشنواره فیلم کن رقم زد.

این فیلم که درباره «گریس کلی» بازیگر و شاهزاده مشهور موناکو است که برای چند سال در سینما مشغول به کار بود.

نیکول کیدمن در پشت صحنه فیلم گریس از موناکو

این فیلم به شدت مورد انتقاد خانواده سلطنتی موناکو قرار گرفته، آنچنان که چند روز پیش از اکران آن در جشنواره فیلم کن با صدور بیانیه ای، این فیلم را کاملا خیالی خواند، در ادامه این بیانیه آمده است: این فیلم بر مبنای اطلاعاتی نادرست و شایعاتی که نمی تواند منبع ساخت یک فیلم زندگینامه ای باشد، ساخته شده است.

به همین بهانه در این گزارش مروری داریم بر جنجالی ترین اتفاقات تاریخچه جشنواره کن:

_ سخنرانی تاریخی هیتلر، شروع جنگ جهانی دوم، تعطیلی اولین دوره از جشنواره کن در کمتر از ۴۸ ساعت

جشنواره فیلم کن اولین بار یکم سپتامبر سال ۱۹۳۹ برگزار شد و سخنرانی «آدولف هیتلر» و شروع جنگ جهانی دوم باعثشد که این جشنواره کمتر ۴۸ ساعت پس از اکران به تعطیلی بیانجامد و فیلم «گوژپشت نتردام» ساخته «ویلیام دیترله» تنها فیلمی بود که به نمایش درآمد.

فیلم گوژپشت نتردام

این جشنواره تا هفت سال بعد تعطیل شد.

_ عکس جنجالی «رابرت میچم» و «سیمون سیلوا» که باعثاخراجشان از جشنواره شد:

«سیمون سیلوا»، بازیگر درجه B هالیوود که با حضور مداوم جلوی دوربین های عکاسان در جشنواره کن به «بانوی فسیتوال» شهرت یافته بود، سال ۱۹۵۴ در سواحل کن در حالی که نیمه برهنه بود در کنار «رابرت میچام» تعدادی عکس جنجالی گرفت که برگزارکنندگان جشنواره کن پس از انتشار این عکس ها به قدری خشمگین شدند که از او خواستند که هرچه زودتر این جشنواره را ترک کند.

_ اعطاء نخل طلا به ساخته «فدریکو فلینی» و اعتراض کلیسای کاتولیک

سال ۱۹۶۰ میلادی کمدی درام «دولچه ویتا»(زندگی شیرین) ساخته «فدریکو فلینی» برنده جایزه نخل طلای کن شد.

این فیلم بالاخص توجه ویژه به آن خشم کلیسای کاتولیک را برانگیخت. به عقیده این کلیسا در این فیلم تصویری سطحی و غیراخلاقی از شهر رم و مردمش ارائه شده که از نظر آنها کاملا محکوم است، آنها خواستار عدم اکران این فیلم شدند.

اکران این فیلم برای چند دهه در چند کشور جهان ممنوع بود.

*راه یابی فیلم «ویریدیانا» ساخته «لوئیس بونوئل» به جشنواره کن، اعتراض کلیسای کاتولیک و خشم مقامات اسپانیا

سال ۱۹۶۱، تنها یک سال پس از جنجال به خاطر فیلم «فدریکو فلینی»، قضیه ای مشابه در ابعادی گسترده تر درباره فیلم «ویریدیانا» ساخته «لوئیس بونوئل» اتفاق افتاد.

این فیلم که داستان مرد همسر مرده ای است که خواهر زاده خود را مورد سوء استفاده جنسی قرار می دهد، به شدت خشم کلیسای کاتولیک و مقامات کشور اسپانیا را برانگیخت.

کلیسای کاتولیک به برگزارکنندگان جشنواره کن اعتراض کرد و مقامات کشور اسپانیا و در رأس آن «ژنرال فرانسیسکو فرانکو»، دیکتاتور این کشور، تمام تلاش خود را برای خروج این فیلم از جشنواره فیلم کن کردند ولی در نهایت این فیلم نه تنها از جشنواره خارج نشد بلکه جایزه نخل طلا نیز به آن اعطاء شد.

اگر چه خود مقامات سینمایی اسپانیا فیلمنامه فیلم «ویریدیانا» را تأیید کرده بودند ولی محصول نهایی را ندیده بودند تا زمانی که این فیلم برای شرکت در رقابت ها کن داوطلب شد.

* شروع جنبش دانشجویی _ کارگری، همراهی فیلمسازان مطرح سینمای جهان از این جنبش و تعطیلی جشنواره

سال ۱۹۶۸ جنبش دانشجویی کارگری در کن به وقوع پیوست که عده ای از فیلمسازان مطرح سینما چون «فرانسیس تروفو» و «ژان لوک گدار» نیز آن را همراهی می کردند.

از راست به چپ رومن پولانسکی، لوئی مال، فرانسوا تروفو، ژان لوک گدار و کلود للوش

دقایقی پیش از آنکه فیلم «کارلوس سائورا» ی اسپانیایی در این دوره از رقابت های کن به نمایش درآید، «تروفو»، «گدار» و عده ای دیگر از پرده های سالن نمایش آویزان شدند، در این میان «جرالدین چاپلین»، بازیگر نقش اول فیلم «سائورا» نیز به آنها پیوست ولی «گدار» که از نیت او آگاه نبود با مشتی توی صورتش از او استقبال کرد، در نهایت جشنواره کن تعطیل شد.

_ بازی بازیگران فیلم «آدم های میهمانی ۲۴ ساعته» با اجساد کبوترها در سواحل کن:

سال ۲۰۰۱ بازیگران فیلم «آدم های میهمانی ۲۴ ساعته» با تعداد زیادی از اجساد کبوترها در سواحل کن به حالت بازی به جان هم افتادند و در این میان عکس های یادگاری زیادی نیز گرفتند.

در نهایت نیروهای امنیتی جشنواره مجبور شدند تا آنها را با استفاده از وسایلی چون باتوم متفرق کنند.

این عکس ها در رسانه ها منتشر شد و جنجال زیادی به پا کرد، بالاخص گروه های حامی محیط زیست و حیوانات به شدت از این مسئله انتقاد کردند.

_ نمایش فیلم غیراخلاقی «برون بانی» در بخش مسابقه جشنواره و نکوهش منتقدان

سال ۲۰۰۳ فیلم «برون بانی» ساخته «وینسنت گالو»، در بخش مسابقه جشنواره فیلم کن به نمایش درآمد که حاوی صحنه های غیراخلاقی غیرمتداولی بود که تعجب همه را به خاطر راه یابی چنین فیلمی به بخش مسابقه جشنواره برانگیخت.

بسیاری نسبت به نمایش چنین فیلمی در جشنواره کن به شدت اعتراض کردند و حتی «راجر ایبرت»، آن را بدترین فیلم تاریخ رقابت های کن دانست

- پیروزی جنجال برانگیز «مایکل مور» در رقابت های کن و دفاع تارانتینو از این فیلم

سال ۲۰۰۴ مستند «فارنهایت ۱۱/۹» ساخته «مایکل مور» برنده جایزه نخل طلا شد و حضار بیش از یک دقیقه به صورت ایستاده «مور» را تشویق کردند.

ریاست هیأت داوران این دوره از رقابت ها را «کوئنتین تارانتینو» به عهده داشت، منتقدان تصمیم گرفتند که این جایزه را یک مانور سیاسی معرفی کنند، حتی «ژیل ژاکوب»، رئیس جشنواره کن، اعلام کرد که به نظر او دلایل برای اعطاء نخل طلا به این فیلم کافی و قانع کننده نیست ولی تارانتینو همچنان پس از گذشته چند سال از این اتفاق بر انتخاب خود پافشاری می کند.

_ ابراز همدردی کارگردان دانمارکی با هیتلر و اخراج او از جشنواره:

سال ۲۰۱۱ «لارس فون تریه» در نشست خبری فیلمش با ایراد جملاتی در ابراز همدردی و علاقه نسبت به «هیتلر»، همه را متعجب کرد.

«تریه» گفت: من هیتلر را درک می کنم، من این مرد را می فهمم.

این جملات خشم برگزارکنندگان جشنواره را برانگیخت و باعثاخراج او از جشنواره شد.

فون تریه

اگر چه او بارها به خاطر ایراد این جملات عذرخواهی کرد و برگزارکنندگان کن او را بایکوت کرد و سال بعد نیز او نتوانست در جشنواره کن حضور یابد.

_ عدم حضور حتی یک فیلمساز زن در بخش مسابقه جشنواره ۲۰۱۲ و انتشار نامه سرگشاده فیلمسازان زن در روزنامه لموند

اگر چه بی توجهی به زنان در جشنواره های سینمایی جهان از جمله جشنواره کن تازگی نداشت ولی سال ۲۰۱۲، زمانی که ۱۹ فیلم بخش مسابقه معرفی شدند و نام هیچ فیلمساز زنی در این میان وجود نداشت، عده ای از آنها طی نامه سر گشاده ای که در روزنامه لموند منتشر شد، نسبت به این مسئله اعتراض کردند.

آنها در این نامه ضمن محکوم کردن این مطلب عنوان کردند: هرگز به دختران اجازه ندهید که فکر کنند که یک روز می توانند این جسارت را داشته باشند که برای صعود از پله های سن اهدای جوایز در جشنواره های مطرح جهان، فیلم بسازند مگر آنکه بازوی یک شاهزاده افسانه ای را گرفته باشند. سال گذشته نیز تنها «والریا برونی تدچی»، تنها فیلمساز زنی بود که با فیلم «قلعه ای در ایتالیا» به بخش مسابقه شصت و ششمین جشنواره فیلم کن راه یافت.

_ سرقت جواهرات و حمله مرد نارنجک به دست در حاشیه جشنواره

سال گذشته مردی نارنجک و چاقو به دست با شلیک دو گلوله وسط یک برنامه زنده تلویزیونی با حضور «کریستفر والتس»، بازیگر برنده اسکار هالیوود، نه تنها باعثبرهم خوردن این برنامه تلویزیونی شد بلکه برگزاری جشنواره را به طور موقت با اختلال روبرو کرد.

همچنین کمی بعد شخصی اقدام به ربودن چند قطعه از جواهرات شوپارد متعلق به جشنواره کن، کرده بود، سرقتی که با توجه به تدابیر امنیتی موجود در هتل های کن بعید به نظر می رسید.

این سرقت از مجموعه ای از جواهرات صورت گرفته بود که کمپانی جواهرات شوپارد، هر ساله بخشی از آنها به ستاره های سینما برای حضور بر فرش قرمز اجاره می داد.

شصت و هفتمین جشنواره بین المللی فیلم کن چهارشنبه گذشته افتتاح شده و ۲۵ می(۴ خرداد) به کار خود پایان خواهد داد.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار