|
|
کدخبر: ۱۷۶۸۶۹

در مراسم افتتاحیه هشتمین جشنواره شعر فجر فاضل نظری شعر جدید خود را برای حاضران خواند که با استقبال و تشویق های مخاطبان مواجه شد.

گروه فرهنگی مشرق- آئین افتتاحیه هشتمین جشنواره شعر فجر شامگاه گذشته در فرهنگسرای ارسباران با حضور سید عباس صالحی معاون فرهنگی وزیر ارشاد دبیران علمی و اجرایی و جمعی از شاعران از جمله مشفق کاشانی و محمدعلی بهمنی برگزار شد

* گرمارودی: باید شعر به سراغ شاعر بیاید نه اینکه شاعر به سراغ شعر برود

بر اساس این گزارش در ابتدای این مراسم موسیقی سنتی توسط گروه خراسانی اجرا شد، اجرای بخش اول برنامه را سعید یوسف نیا بر عهده داشت در این مراسم سیدعلی موسوی گرمارودی با بیان اینکه امروز همزمان شده با شهادت احمدبن موسی کاظم که حرم سوم ما ایرانیان در فارس است از این رو عرض تسلیت دارم و در مورد شعر باید بگویم اخیرا شعر کمتر به سراغ ما آمده است اما باید شعر به سراغ شاعر بیاید نه اینکه شاعر به سراغ شعر برود که در این صورت شعر نیست.

گرمارودی با بیان اینکه در آن دوران رجایی فولکس سبز رنگ داشت با هم به قزوین رفتیم و به آدرسی که می دانست از بالای پشت بام ها رسیدیم گفت: در این جمع خصوصی حدود ۷۰ و یا ۸۰ نفر کسانی که معتمد بودند جمع شده بودند دست چین شده هایی بودند که معتمد هم هستند در آن مراسم شعر بهاره خون خطاب به دماوند را خواندند، خداوند شاهد گفتار من است که در بین این ۷۰نفر دست چین شده وقتی به بخشی رسیدم که خطاب به شاه گفتم: رسد روز بردار آویختن، کم کم دیدم از افراد می رفتند و مجلس را ترک می کردند ترسیده بودند مبادا بنده دستگیر شوم و در زیر شلاق و شکنجه اسامی آنها را به زبان بیاورم.

این شاعر با بیان اینکه شعر انقلاب بر دوش بار سنگین و بزرگی از تاریخ حمل می کند اضافه کرد: در ادامه چکامه اخوانیه مرتضی امیری اسفندقه و پاسخ خودم به شعر او را می خوانم او مجموعه اشعار چین کلاغ را منتشر کرده است. درباره من شعری در آن مجموعه نبود از من هم شعری نبود، در این شعر آمده دست خالی نیستی سرشاری از شعر و شعور.

گرمارودی جوابیه خود به اخوانیه مرتضی امیر اسفندقه را خواند و گفت: امیری اسفندقه در تمام عمرش ماه اسفند را به اعتکاف در منزل می گذارند و بیرون نمی اید در کنج می رود که کسی او را نبیند.

* احتشامی: شعر فجر متعلق به خانواده معظم شهداست

در ادامه خسرو احتشامی با بیان اینکه نمی دانم که از ذوق کدامین داغ او سوزم، اظهار داشت: معتقدم شعر فجر متعلق به خانواده معظم شهداست، شهدای بزرگی که این انقلاب را پی ریزی کردند و شعر او را دگرگون کردند هماره باید سهم بزرگی از شعر فجر به این بزرگان تعلق گیرد. تا کنون که اینگونه بوده است امسال هم اینگونه خواهد بود، دو غزل دارم که به خانواده شهدا تقدیم می کنم.

* علاء: شعر انقلاب به آن درجه از اعتلا رسیده که نیاز به حذف کسی ندارد

افشین علا شاعر دیگری بود که در این مراسم گفت: از نزدیک شاهد زحمات دوستان در وزارت ارشاد بودم که جای تشکر دارم از زحمات آقای صالحی معاون فرهنگی و شاعر معاصر آقایان کاکایی و طراوت پور هم کسانی هستند که زحمات توانفرسایی را متحمل شدند هر چند جشنواره شعر به نظر من مظلوم بوده و مورد هجمه های مختلف قرار گرفته است اما شاهد تلاش های صادقانه متخصصانه و متعهدانه عزیزان برای اعتلای ادبیات معاصر بوده ایم.

از آنجا که نام فجر بر این جشنواره نهاده شده پس امیدواریم فجری که به شعر تعلق گرفته گسترده تر از این باشد شاهد همه طیف ها که در ادبیات ما صاحب نفس، اثر و تاثیرگذاری هستند باشیم.

افشین علا شاعر کشورمان ضمن اشاره به اینکه قبل از انقلاب چهره هایی چون گرمارودی و زنده یاد صفار زاده، اوستا و بسیاری عزیزان در کنار شاعران صاحب نام آن روزگار در دهه ۵۰ و ۴۰ شهره بودند توضیح داد: برخی اشعار گرایش های آئینی، حماسی داشت اما در همان دوران ملت ایران معدل خواسته های خود را در امام دیده و انقلاب ۵۷ به ثمر نشست. شاعران در اقلیت به اکثریت رسیدند از این رو اگر ما می خواهیم صداهایی که با ما همراه نیستند را برنتابیم و از آن فاصله بگیریم قطعا دچار اشتباهی می شویم که پیشینیانمان دچار شدند اما اگر مجال بروز کسانی را که مثل ما نمی اندیشند ندهیم تا ظهور نداشته باشند تبدیل به عصر چند صدایی نخواهیم شد.

این شاعر جوان به نام سیمین بهبهانی که برای شعرش ارسال کرده بود اشاره کرد و گفت: زمانی که قیصر امین پور چهره در نقاب خاک کشید را هرگز فراموش نمی کنم. سیمین بهبهانی متن کوتاهی درباره او گفته بود و نوشته بود برخی دوستان به من می گویند قیصر مذهبی بود چرا به او بال و پر می دهید. در جواب گفتم اگر اینگونه بود که چه بهتر، در نزد من عزیز تر می شود؛ پس ما باید به صاحب صداها احترام بگذاریم.

وی در ادامه ضمن اشاره به یکی از سروده های سیمین بهبهانی خاطر نشان کرد: شعر دوباره می سازمت وطن از اشعار این شاعر به سرود ملی ما پهلو می زند، او هیچگاه برای حضور در جمع شاعران مشکل نداشته است اما بر فرض اینکه برخی هم پای انقلاب نبودند اما باید گفت شعر انقلاب به آن درجه از اعتلا رسیده که نیاز به حذف کسی ندارد نیاز به نشنیدن صدای منتقدان ندارد و اتفاقا در آن فضا شعر انقلاب بیشتر بالیده می شود.

وی گفت: امیدوارم شاهد تنگ نظری نباشیم. آنها که با صدق نیت نگران چند صدایی شدن جشنواره و شعار دبیران هستند نگران نباشند. این تنها خدمتی است که می توان به ادبیات کرد.

علا با اشاره به شعری که در سوگ مادرش سروده بود تصریح کرد: خانم بهبهانی با تمام مشکلات جسمانی و ضعف نامه ای را پس از خوانش به من دادند من با افتخار می گویم که من شاعر انقلاب و اهل بیت هستم. شاعر آئینی ام و به آن افتخار می کنم اما این شاعر اقتضا می کند انسان در برابر بزرگان تکریم را به جای آورد. خانم بهبهانی هم با علم به این قضیه نامه نوشتند جالب اینکه وقتی مجموعه مرا می خواندند مطالبی را یادداشت می کردند و غزل هایی از بنده را مورد تحسین قرار می دادند. غزلی بود که برای حضرت زهرا و ام البنی سروده بودند که ایشان را به وجد آورده بود و می گفت هیچ شخصیتی مثل حسین ابن علی در زندگی من تاثیر نداشته است.

علا گفت: پس بیاییم این فجر انقلاب را این حوصله پدید آمده را آنقدر وسیع ببینیم که جوانانی که از سر ناچاری پناه به صداهای مخالف برده اند و برازنده شان هم نیست به آغوش این ادبیات که ریشه در قرآن دارد برگردند.

وی به دیدار رئیس جمهور با هنرمندان اشاره کرد و گفت: افتخار می کنیم به آقای روحانی که در دیدار شان با هنرمندان حافظ را سمبل مبارزه با ریا دانستند. باید به جنگ آنها با تکیه بر قرآن رفت و هرگز از اصول و آرمان های انقلاب کوتاه نیامد چرا که ما هرگز اجازه نخواهیم داد به شعور مردم توهین شود.

* زرین پور و شعری از خرمشهر

بهزاد زرین پور شاعر دیگری بود که همزمان با فرا رسیدن سوم خرداد و آزاد سازی خرمشهر به یاد روزهای کودکی و جنگ شعری خواند.

* رونمایی از شعر فاضل نظری

فاضل نظری سخنانش را با این ابیات که شور دیدارت اگر شعله به دلها بکشد / رود را از جگر کوه به دریا بکشد آغاز کرد و شعر منتشر نشده خود را برای نخستین بار خواند.



مباش آرام حتی گر نشان از گرد بادی نیست / به این صحرا که من می آیم اعتمادی نیست

به دنبال چه می گردند مردم در شبستان ها / در این مسجد که من دیدم چراغ اعتمادی نیست

نه تنها غم، سلامت باد گفتن های مستان هم / گواهی می دهد دنیای ما دنیای شادی نیست

چرا بی عشق سر بر سجده تسلیم بگذارم / نمی خواهم نمازی را که در آن از تو یادی نست

کنار بسترم بنشین و دستم بگیر ای عشق / برای آخرین سوگند ها وقت زیادی نیست

مرا با چشم های بسته از پل بگذران ای دوست / تو وقتی با منی دیگر مرا بیم از معادی نیست



* منصوری و دو شعر کردی

حشمت منصوری از دیگر شاعرانی بود که شعر پرتو جمال را به کردی خواند.

او در ادامه شعری با عنوان شعله درخشان قرائت کرد و همزمان معنای این اشعار برای حاضران به نمایش در آمد.

* وامداری کباب هندی از ایران

راتی ساک سینا شاعر، مترجم و ویراستار هندی که دارای درجه دکترا در رشته سانس کریت بود پشت تریبون حاضر شد و ۴ شعر با عنوان چشمان پیر، ملافه من، تناسخ، من در اداپور قرائت کرد و گفت: پیوستگی اساتید هندی و ایرانی از موارد مهم است. زبان فارسی و کهن برای ملت هندوستان است از این رو می توان به نام امیرخسرو دهلوی و رومی اشاره کرد. در هندوستان امیر خسرو دهلوی پدر زبان هندی است. بنابراین ما نیز وامدار فرهنگ ایران هستیم. نه تنها در سخنوری و زبان بلکه بسیاری غذاهای هندی وامدار ایران است مثل کباب.

اجرای موسیقی بخش دیگری از مراسم را آغاز کرد و در این بخش دوم شاهرخ تندرو صالح اجرای آن را به نحوی متفاوت برعهده داشت و از محمد علی بهمنی، مشفق کاشانی، مرتضی آل کثیر و چند شاعر خارجی دعوت کرد به روی سن بیایند.

* بهمنی و قرائت شعری به درخواست حسین آهی

محمد علی بهمنی با این جملات که امروز مصادف با روزی است که شعری را در دزفول سرودم و ابیاتی متولد شد گفت: در اندیمشک به دنیا آمدم. در هیاهوی جنگ روزی دلم برای زادگاهم تنگ شد. رفته بودم تا حضور داشته باشم.

وی اینگونه خواند: ناگهان دیدم که دور افتاده ام از همرهان / مانده با چشمان من دودی به جان دودمانم

بهمنی گفت: امروز در خدمت استادم حسین آهی بودم که به دلیل گرفتاری نتوانست به این مراسم بیاید. او به من گفت شعری را دوست دارم که تو امروز باید آن را بخوانی. آن شعر این است: من شاعر معاصر قرنی ندیده ام / قرنی که در تخیل خود آفریده ام.

این شاعر غزلسرا یک شعر عاشقانه کوتاه هم برای حاضران خواند: دلخوشم با غزلی تازه همینم کافیست / تو مرا باز رساندی به یقینم کافیست.

* آوازخوانی شاعری از شهرستان سرباز

حوت شاعر بلوچ و کم بینایی بود که از سیستان و بلوچستان سرزمین سرباز به این جشن وارد شده بود که ضمن آرزوی سلامتی برای رهبر انقلاب رئیس جمهور و موفقیت برای دولت اظهار داشت: برکت حوت متخلص بر جان بلوچ هستم و به نمایندگی از سیستان و بلوچستان آمده ام که یکی از موسسان انجمن شعر و ادب مولانا هستم.

وی اشعاری را به سبک آواز خواند و پس از آن تندرو صالح خطاب به برکت گفت با شاعران به منزل تو خواهیم آمد تا شب شعری برگزار کنیم.

* شعر مشفق برای امام راحل

مشفق کاشانی شاعر شناخته شده و نامی کشورمان با تشکر از تلاش های کاکایی گفت: حقیقت این است پس از استاد بهمنی نمی دانم چه باید بخوانم اما شعر سپیده دم که تقدیم به روان امام راحل بود را برای شما می خوانم. شبی که از خم وحدت شراب برمی داشت / ستاره ریخته بود آفتاب برمی داشت

وی گفت: لحظه ای آرام دور از چند و چون می خواستم عنوان تازه ترین سروده من است که برایتان می خوانم.

مرتضی آل کثیر از شاعرانی بود که پیش از محمد باقر کلاهی اهری شعرخوانی کرد. مرتضی آل کثیر غزلی فارسی و قطعه ای عربی خواند. علی اشلاح شاعر عراقی پشت تریبون دعوت شد و شعری درباره عراق در بین حاضران خواند. مضمون این شعر اینگونه بود که وطنی که نخل هایش خواب ندارند / هرچند که چشم ها با خواب به وجد می آیند. وطنی که جز من و او کسی حالش را نمی داند.

این شاعر در پارلمان عراق فعالیت داشته است اما به دلیل علاقه به ادبیات دبیر همایش بین المللی شعر بابل است.

* صالحی: جشنواره شعر فجر می تواند رسانه ای باشد برای گفتگو هم میان خودمان و هم زبانی باشد

سیدعباس صالحی معاون فرهنگی وزیر ارشاد در سخنانی کوتاه ابراز داشت: شعر در فضای فرهنگی هر ملتی جایگاه خاصی دارد. شعر انتقال دهنده فرهنگ یک ملت و نمایه روح آن ملت است. هر مقدار یک ملت، تاریخ دیرینه تری داشته باشد، شعرش هم جان مایه دار تر و بُراتر است.

وی ادامه داد: کثرت شاعران و توالی تاریخی شعر در ایران زمین سبب شده که این سرزمین در هیچ برهه ای فارغ از شعر نباشد. امروز شعر در زبان فارسی و ایران زمین، زبان مسامحه و گفتگوست. اگر می خواهیم با خود و یا دیگران گفتگو کنیم، شعر، ماناترین، پایاترین و رساترین زبان مکالمه و گفتگو است.

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: ما با شعر می توانیم از گذشته خود بشنویم و از آرمانهای فردایمان سخن بگوییم تا اسطوره هایمان را به یاد بیاوریم در زمانه ای که اسطوره هایمان از یاد رفتند.

صالحی همچنین گفت: جشنواره شعر فجر می تواند رسانه ای باشد برای گفتگو هم میان خودمان و هم زبانی باشد برای گفتگو با هدف تفاهم با جهان.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار