|
|
کدخبر: ۱۷۶۸۷۳

معاون امور بین الملل وزیر نفت با تشریح ۳ مسیر ایران برای صادرات گاز به اروپا با تاکید بر اینکه ایران با روسیه برای حضور در بازار گاز اروپا رقابتی ندارد، اعلام کرد: ایران به دنبال یک معامله برد – برد گازی با کشورهای اروپایی است.

علی ماجدی در گفتگو با مهر در تشریح مهم ترین مسیرهای ایران برای صادرات گاز طبیعی به کشورهای عضو اتحادیه اروپا، گفت: یکی از مهمترین مسیرهای پیش روی ایران برای حضور در بازار گاز اروپا ترکیه است و حتی توافق هایی هم با این کشور برای ترانزیت و انتقال گاز انجام گرفته است.

معاون امور بین الملل وزیر نفت با اعلام اینکه از مسیر عراق، سوریه و لبنان و انتقال گاز ایران تا سواحل دریای مدیرترانه به عنوان یکی دیگر از سناریوهای صادرات گاز طبیعی کشور یاد کرد و افزود: انتقال گاز از مسیر ارمنستان، گرجستان و دریای سیاه سومین مسیر انتقال گاز ایران به کشورهای عضو اتحادیه اروپا است.

این مقام مسئول با اشاره به محدودیت کشورهای اروپایی برای واردات گاز از روسیه و یا واردات محموله های LNG به عنوان سناریوهای کشورهای فاره سبز برای واردات گاز یاد کرد و اظهار داشت: با این وجود برای ایران، ترکیه اقتصادی ترین مسیر برای ترانزیت گاز به کشورهای اروپایی است.

وی با اشاره به ایجاد زیرساخت های افزایش صادرات گاز طبیعی از مسیر ترکیه، تبیین کرد: با تکمیل خط لوله ششم سراسری ظرفیت صادرات گاز ایران به ترکیه تا سقف دو برابر افزایش می یابد.

ماجدی همچنین با رد هرگونه رقابت با روسیه برای صادرات گاز به اروپا پس از تحولات اکراین، توضیح داد: ایران برای صادرات گاز پروژه های بلند مدت را در دستور کار قرار داده است.

معاون امور بین الملل وزیر نفت از صادرات گاز به اروپا به عنوان یک معامله برد – برد یاد کرد و خاطرنشان ساخت: ایران با توجه به در اختیار داشتن بزرگترین ذخایر متعارف گاز جهان از پتانسیل تامین بلند مدت گاز کشورهای اروپایی برخوردار است.

در همین حال عزیز الله رمضانی مدیر امور بین الملل شرکت ملی گاز با اشاره به آغاز مذاکرات ایران با چهار کشور عضو اتحادیه اروپا برای صادرات گاز، از ترکیه به عنوان یکی از مسیرهای صدور گاز به قاره سبز یاد کرد و گفت: صادرات گاز به عراق امسال آغاز می شود.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار