|
|
کدخبر: ۱۷۶۹۶۱

«فاطمه نسومر» نام فیلم جدیدی در الجزایر است که روایت گر قیام زن قهرمان و حکیم الجزایری به همین نام علیه استعمار فرانسه در قرن ۱۹ میلادی است.

گروه فرهنگی مشرقبه نقل از پایگاه خبری الجزیره، «بلقاسم حجاج» کارگردان الجزایری در فیلم جدید خود در ۹۶ دقیقه تلاش کرده است تا مقاومت مردمی در برابر استعمار فرانسه در مناطق قبیله ای این کشور را به تصویر بکشد؛ این فیلم «فاطمه نسومر» نام دارد که از نام یکی از قهرمانان مقاومت الجزایر در دهه چهل قرن نوزده الهام گرفته شده است.

این کارگردان الجزایری که پس از سال ها به سینمای این کشور بازگشته است تلاش کرده تا در این فیلم بخش های مختلفی از زندگی این زن قهرمان الجزایری را نشان دهد؛ از تمرد وی بر سنت غلط انتخاب شوهر از سوی خانواده تا مقابله با استعمار فرانسه.

وی که در خانه ماند تا عبادت کند و علوم دینی و ارزش های تصوف را بیاموزد، در میان قبائل الجزایر به ورع و حتی کرامت مشهور بود و زنی عادی نبود؛ دیدارش با «شریف بوبغله» از چهره های بزرگ مبارزه با استعمار فرانسه مسیر زندگی او را تغییر داد.

«بوبغله» در راه یافتن منطقه ای امن و خارج از سیطره استعمارگران فرانسوی با «نسومر» دیدار می کند و همین دیدار موجب آشنایی «فاطمه نسومر» با ضرورت مقابله با استعمار می شود و او را وارد نبرد می کند.

«بلقاسم حجاج» در این فیلم برخی از مهمترین حوادثتاریخی زندگی «فاطمه نسومر» و تاریخ مقاومت الجزایر را به تصویر کشیده است.

«نسومر» بعد از مرگ «بوبغله» در سال ۱۸۵۴ قیامی بزرگ را علیه فرانسویان ترتیب می دهد که می تواند برای سه سال در برابر تهاجم فرانسوی ها ایستادگی کند.

در سال ۱۸۵۷ «ژنرال راندون» با ۳۵ هزار سرباز مسلح و توپخانه به نیروهای تحت فرماندهی «نسومر» حمله می کند که بسیاری از قبائل به پشتیبانی از «نسومر» می روند.

در پایان فیلم نیز وقتی ژنرال فرانسوی «فاطمه نسومر» را بین تبعید و زندان مخیر می کند، می گوید: من اسیرم و تو تصمیم گیرنده اما بدان که مقاومت هرگز متوقف نخواهد شد تا ظلم از بین برود.

«لیزیتا ایدوو» بازیگر فرانسوی که نقش این قهرمان فرانسوی را بازی کرده است، می گوید: رسیدن به شخصیت «فاطمه نسومر» بسیار سخت بود، فردی شورشی اما آرام؛ برجسته در حکمت، فرهنگ و مهارت و در کنار آن ورع و روحانیت بود و او یک شخصیت چندوجهی و غنی بود و آنچه که بیشتر به این سختی می افزود زبان امازیغی بود که مجبور شدم آن را یاد بگیرم.

بلقاسم حجاج نیز می گوید: متاسفانه وقتی از انقلاب و قیام الجزایر می گوییم فکر می کنیم همه افراد در این انقلاب قهرمان بودند اما آنها بشر بودند و برخی مبارزه کردند و برخی خیانت.

وی با بیان اینکه می خواستم سختی مبارزه علیه استعمار را نشان دهم، افزود: آنچه زمان «فاطمه نسومر» و «امیر عبدالقادر» رخ داد دفاع از وطن نبود چراکه آن زمان هویتی به نام وطن وجود نداشت بلکه هر قبیله ای وطن و هویت خود را داشت و امیر عبدالقادر الجزائری(رهبر قیام های قرن ۱۹ الجزائر) به شکست خود در ایجاد یکپارچه کردن الجزایری ها اذعان می کند.

«علی برکینو» کارگردان و منتقد الجزایری نیز می گوید: این فیلم حکایتی تاریخی است و فیلم هنرمندانه و حرفه ای تاریخ زندگی «فاطمه نسومر» را نشان می دهد.

این فیلم ضمن سلسله فیلم های تاریخی است که در پنجاهمین سالگرد انقلاب الجزایر برای معرفی نمادهای جنبش ملی الجزایر ساخته شد.

بر پایه این گزارش «فاطمه نسومر» یا «عذرای کوهستان»؛ لقبی که برای او گذاشته اند در سال ۱۸۶۳ در سن ۳۳ سالگی درگذشت و نمادی برای تمام زنانی شد که بعدها انقلاب الجزایر شاهد ایثارگری آنها بود.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار