|
|
کدخبر: ۱۷۶۹۹۲

رئیس سازمان غذا دارو عنوان کرد

خبرگزاری تسنیم: رئیس سازمان غذا و دارو با انتقاد از مصرف کالاهای قاچاق در بیمارستانهای دولتی که بزودی جلو آن گرفته می شود از تکمیل آمار و اطلاعات دقیق تولید، صادرات و قاچاق تجهیزات پزشکی در سال ۹۴ خبر داد.

به گزارش خبرنگار سلامتخبرگزاری تسنیم، رسول دیناروند در اختتامیه هفدهمین نمایشگاه ایران هلثکه وزیر بهداشت نیز حضور یافته بود، اظهار داشت: یکی از چالش های حوزه تجهیزات پزشکی ضعف ما(وزارت بهداشت) در داشتن آمار و اطلاعات دقیق است. زیرا آمار دقیقی از تولید، واردات و قاچاق تجهیزات پزشکی نداریم و آمارها تقریبی است که این مسئله نقطه ضعف ما(وزارت بهداشت) به عنوان دستگاه نظارتی به حساب می آید.

وی افزود: براین اساس سعی می کنیم این مشکل را در سال ۹۳ برطرف کنیم و در سال ۹۴ آمار و اطلاعات دقیقی در حوزه تولید و صادرات تجهیزات پزشکی داشته باشیم به خصوص آمارهای قاچاق این کالاها بسیار مهم است زیرا متاسفانه با وجود آنکه در این دولت هیچ مجوزی برای برخی کالاها ندادیم ولی این اقلام قاچاق در بازار و حتی بیمارستانهای دولتی مصرف می شوند.

دیناروند عنوان کرد: ما(وزارت بهداشت) باید پاسخگو باشیم و باید این آشفتگی را اصلاح کنیم. متاسفانه این عرصه کاملا رها رشده است در حالی که برخی تجهیزات پزشکی مانند دارو حساسیت مصرفی دارد ولی نظارت های ما جدی نیست بنابر این یکی از سیاست های وزارت بهداشت ساماندهی در این حوزه است و این ساماندهی را در طرح تحول نظام سلامت پیگیری می کنیم.

رئیس سازمان غذا دارو با اشاره به شروع طرح تحول نظام سلامت از دو هفته پیش بیان داشت: به دلیل آنکه دولت باید هزینه های این طرح را بپردازد ما باید ساماندهی مناسبی برای این هزینه کردها داشته باشیم و اگر این نظارت و کنترل به خوبی صورت پذیرد دولت نیز در ارائه خدمت مناسب به مردم موفق خواهد شد.

دیناروند به فواید این ساماندهی که باعثحمایت از تولید کنندگان می شود اشاره کرد و گفت: باید تولید داخل در اولویت مصرف و تجهیز به خصوص در بخش های دولتی باشد. البته در گذشته اینطور نبود. مثلا هیئت امناها خرید خارجی می کردند ولی ما جلوی این کارها را می گیریم تا بخش تولید داخل آسیب نبیند.

وی با به نقد کشیدن و ناعادلانه بودن برخی رقابت ها که به ضرر تولیدکننده داخلی منتهی می شود اضافه کرد: ما وظیفه داریم بازار داخلی را محافظت کنیم. البته نمی توانیم درهای نیاز داخل را به کالاهای خارجی ببندیم ولی می توانیم بازار کشورهای دیگر را به دست آوریم. براین اساس اگر یک کالای ایرانی در کشورهای دیگر مصرف شود رغبت برای مصرف این کالای ایرانی در داخل کشور افزایش می یابد زیرا امروز بیماران عنوان می کنند که اولویت پزشکان در تجویز دارو و کالاهای خارجی است.

رئیس سازمان غذا دارو خاطرنشان کرد: باید تولیدات تجهیزات پزشکی داخلی توان رقابت با تولیدات خارجی را داشته باشند تا صادرات این حوزه ارتقاء یابد. بنابراین هر جا نیز احتیاج به اصلاح بود ما(سازمان غذا دارو) در خدمت شما تولید کنندگان هستیم بنابراین افتخار شرکتهای دانش بنیان باید معطوف به تولید کالاهای باکیفیت شود.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار