|
|
کدخبر: ۱۷۷۲۵۸

معاون فرهنگی وزیر ارشاد در پاسخ به اینکه مصمم هستید نمایشگاه کتاب را سال آینده در مصلی امام برگزار نکنید، گفت: قول و وعده نداده ایم، اما اینکه مصلی مکان مطلوبی برای نمایشگاه کتاب نیست امری واضح است.

گروه فرهنگی مشرق- سید عباس صالحی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت وگو با خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس پیرامون تاسیس دبیرخانه و مکان دائمی نمایشگاه کتاب اظهار داشت: باید استارت آغاز به کار نمایشگاه بیست و هشتم کتاب تهران زده شود که شروع آن هم با تحلیل محتوا و آسیب شناسی صورت خواهد گرفت تا نقاط ضعف و قوت کلی نمایشگاه دیده شود.

* مشارکت گروه های همکار نمایشگاه کتاب برای دبیرخانه

وی به تشکیل دبیرخانه دائمی برای نمایشگاه کتاب نیز اشاره کرد و افزود: نقطه شروع دبیرخانه دائمی این است که گروه هایی که درگیر نمایشگاه کتاب بوده اند چه در حوزه ناشران، پدیدآورندگان، اهالی قلم و رسانه و نهادهای ناظر که به شکل های ناظر بر نمایشگاه کتاب بوده اند، مشارکت داده شوند.

* مسئول دائمی دبیرخانه معرفی و به شکل دائمی کا را آغاز می کند

رئیس نمایشگاه کتاب افزود: این گروه ها باید تحلیل محتوایی از نمایشگاه کتاب در طی بازه زمانی مشخص داشته باشند، ورودی های ما در بحثنمایشگاه کتاب بسیار جامع است تا بر آن اساس بحثهای فرآیندی و تحولاتی که می خواهد اتفاق بیفتد دبیرخانه بر اساس آن کار خود را آغاز کند.

صالحی به راه اندازی قطعی دبیرخانه تاکید کرد و بیان داشت: ساختار و شاکله دبیرخانه بیشتر مدنظر است چرا که باید با آغاز کار تمام جوانب سنجیده شده باشد.

معاون فرهنگی وزیر ارشاد متذکر شد: تاکنون دبیرخانه شکل نگرفته است، اما قرار است مسئول دائمی دبیرخانه معرفی و به شکل دائمی آغاز فعالیت کند.

* نشست با تشکل های نشر طی هفته های آینده

وی با بیان این مطلب که دو هفته آینده نشستی با تشکل های نشر که درگیر نمایشگاه کتاب بوده اند خواهیم داشت، توضیح داد: طرح بحثبا این تشکل ها قرار است صورت گیرد، با مجموعه پدیدآورندگان هم گفت و گو خواهیم کرد تا در کل به نتیجه مطلوبی برسیم.


* گزینه های میزبانی نمایشگاه کتاب / از شهر آفتاب تا مکان دائمی نمایشگاه ها

صالحی پیرامون مکان دائمی نمایشگاه کتاب و تمهیدات لازم برای نمایشگاه کتاب سال آینده همچنین گزینه هایی چون چیتگر، شهر آفتاب، سازمان فرهنگ و ارتباطات، مصلی و مکان دائمی نمایشگاه ها گفت: شاید نتوان همه موارد را بدون نقص گرد هم آورد، البته برخی گزینه ها از قبل مطرح بوده اند، «شهر آفتاب» از سوی شهرداری و آقای مسجد جامعی به طور جدی مطرح شد و عنوان شده که ساخت آن در حال پایان است، قرار شد بلافاصله پس از نمایشگاه بازدیدی از آن انجام شود.

وی ادامه داد: آقای جنتی وزیر ارشاد تمایلاتی دارند البته باید بازدید صورت گیرد و در انتها نظرات نهایی اعلام شود، از سوی دیگر مدیر عامل موسسه توسعه صادرات هم عنوان کرده اگر موارد پایان نپذیرد می توانیم برای سال آتی مشکلات را حل کنیم. اما مشکل محل دائمی نمایشگاه ها موضوع در دسترس نبودن است. حتی اگر به لحاظ مکانی فرصتی فراهم شود که صحبت آن هم به طور جدی مطرح شده موارد بررسی خواهد شد.

صالحی ادامه داد: اما ویژگی شهر آفتاب هم ولو با فرض احداثمترو اما دسترسی آن برای تهرانی ها کمتر است، حسن این مکان آن است که فرصت توسعه در آن وجود دارد، فضای حرم امام فرصتی است که می توان از آن استفاده کرد اما به لحاظ منطقه ای در دسترس نیست.

وی به مکان دائمی نمایشگاه ها اشاره کرد و گفت: مکان دائمی نمایشگاه هم محاسن و عیوبی دارد که البته موارد سازه ای آن قابل حل است، اما مشکل ترافیکی دارد که اگر از حالا به تصمیم برسیم می شود در شهرداری به نحوی حرکت و تعامل کرد که مشکل بار ترافیکی آن کم شود. البته دوستانی که با حوزه های ترافیکی آن منطقه آشنا هستند راه حل هایی را مطرح کردند، اما عنوان می کنند از دو ماه آینده شهرداری باید همکاری را آغاز کند تا در صورت لزوم کار اجرایی شود.

* مکانی در همت؛ فضای نمایشگاه کتاب نیازمند مطالعه کارشناسانه

صالحی افزود: مکان سوم که پیشنهاد دیگری است، مکان سازمان فرهنگ و ارتباطات است(در منطقه همت) چرا که متراژ این منطقه قابل توجه است.

معاون فرهنگی وزیر ارشاد اضافه کرد: به لحاظ فضایی مکان نمایشگاه برای ما بسیار مهم است. البته در حد نمایشگاه کوچک «باغ کتاب» شکل گرفته اما درگیری فضای گسترده برای برگزاری نمایشگاه کتاب نیازمند مطالعه است.

رئیس نمایشگاه کتاب در پاسخ به اینکه مصمم هستید نمایشگاه کتاب را سال آینده در مصلای امام برگزار نکنید، گفت: قول و وعده نداده ایم، اما اینکه مصلا مکان مطلوبی برای نمایشگاه کتاب نیست امری واضح است.

* منابع مالی ارشاد محدود است / موضوع مالی و ارتباط با مکان نمایشگاه کتاب

صالحی در پاسخ به اینکه بحثمکان تا چه حد در اختیار وزارت ارشاد است، افزود: بستگی به گزینه مکانی دارد، منابع مالی ارشاد محدود است، اما اگر مطلوب بود می توانستیم ۷۰ درصد ورود کنیم، منابع مالی ارشاد مطلوب نیست در این شرایط چیزی نمی توان گفت، آنچه انجام می شود پیگیری است، در این پپگیری ها می توان درصد را اعلام کرد اما در نهایت موضوع مالی بسیار مهم است.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار