|
|
کدخبر: ۱۷۷۳۰۹

خبرگزاری تسنیم: نماینده دندانپزشکان تهران در سازمان نظام پزشکی کشور با انتقاد از کم لطفی وزارت بهداشت نسبت به حوزه دندانپزشکی، نسبت به فعالیت ۱۴ گروه از دندانسازان که به صورت زیر زمینی فعالیت می کنند، هشدار داد.

به گزارش خبرنگار سلامتخبرگزاری تسنیم، علی یزدانی نماینده دندانپزشکان تهران در سازمان نظام پزشکی کشور در توضیح چالش های حوزه بهداشت دهان و دندان اظهار داشت: در تحصیلات دانشجویان پزشکی هیچ صحبتی از حوزه دندان نمی شود ولی امیدواریم با شناختی که وزیر بهداشت با توجه به ایجاد کاروان های نورآوران سلامت در حوزه خیریه سلامت دارند شناخت وی از حوزه دندانپزشکی مناسب است ولی وزرای گذشته درباره حوزه دندانپزشکی اطلاعات کافی نداشتند.

فعالیت ۱۴ گروه دندانساز زیر زمینی

وی افزود: متاسفانه برخی از مسؤلان عنوان می کنند که حوزه دندان اهمیتی آنچنانی ندارد مثلا یک زمانی در وزارت بهداشت رشته دندانپزشکی مورد توجه قرار گرفته بود ولی امروز شاهد چنین چیزی نیستیم. بنابراین یکی ازمشکلات عدیده جامعه دندانپزشکی آن است که در هیچ حرفه پزشکی به اندازه دندانپزشکی فعالیت غیرمجاز وجود ندارد. مثلا ۱۳ تا ۱۴ رشته دندانسازی غیرمجاز به صورت زیرزمینی فعالیت می کنند.

یزدانی: وزارت بهداشت نسبت به رشته دندانپزشکی کم لطفی کرده است

یزدانی با اشاره به انتقال بیماری ها از طریق دندان و متعاقب آن خدمات دندانپزشکی عنوان کرد: وزارت بهداشت نسبت به رشته دندانپزشکی کم لطفی کرده است و امیدواریم با پشتکار و پیگیری های دکتر هاشمی مشکلات این حوزه در مدت یک تا دو سال آینده برطرف شود.

نماینده دندانپزشکان تهران در سازمان نظام پزشکی کشور با تاکید بر ضرورت تغییر ساختار به خصوص در رشته دندانپزشکی ادامه داد: همانقدر که هزینه برای اداره و آموزش دانشکده های دندانپزشکی می شود بتوان برای پیشگیری حوزه دندانی هزینه کرد مسلما خروجی سلامت محور بهتری خواهیم داشت. بنابراین یک دانشکده دندانپزشکی با ظرفیت ۲۰ درصدی نیز می تواند اداره شود و براین اساس می توان یونیت های دندانپزشکی را جابه جا کرد و یا ادغام صورت پذیرد. بیشتر بیماریهای دندانی در سنین مدارس

بیشتر بیماری های دندانی در سنین مدارس

یزدانی عنوان کرد: در حوزه بهداشت دهان و دندان بهتر آن است که یک هماهنگی مناسبی بین وزارت بهداشت و آموزش و پرورش صورت پذیرد. زیرا بیشتر بیماریهای دندانی در سنین مدارس رخ می دهد. بنابر این رزیدنت های دندانپزشکی می توانند در مدارس حضور یابند و آموزش های لازم را به دانش آموزان ارائه کنند و نباید به آموزش ها بی توجهی شود.

وی خاطرنشان کرد: هزینه های مسواک و خمیردندان در طول یک سال برای افراد به اندازه هزینه پرکردن یک دندان نمی شود. بنابراین امیدواریم مشکلات حوزه بهداشت و درمان کشور بزودی بطرف شود.

در ادامه برنامه تلویزیونی پزشکی نبض محمدحسین خوشنویسان، مدیر برنامه ملی سلامت دهان نیز عنوان کرد: متاسفانه در حال حاضر حوزه سلامت دهان و دندان در وزارت بهداشت با چندین فاصله و تصمیم گیری توسط افرادی متعددی صورت می پذیرد که باید برای تصمیم گیری ها مهم در مقوله بهداشت و دندان آنها را توجیه کنیم، به صورتی که مثلاً برای ارائه برنامه های وارنیش دندانی باید به صورتی به آنان اطلاع رسانی کنیم که آنان در این موضوع آگاهی کامل را کسب کنند تا بتوانند برای دریافت بودجه اقدام کنند که مسلماً با چنین روندی تصمیم گیری ها به تاخیر می افتد.

درس جامع نگر بهداشت دهان و دندان در مدارس

خوشنویسان بیان کرد: امیدواریم در ابلاغ های جدید وزیر بهداشت به حوزه بهداشت دهان و دندان توجه ویژه ای شود براین اساس تصمیم بر آن است که درس جامع نگری در حوزه بهداشت دهان و دندان در مدارس تبیین و همچنین چنین مباحثآموزشی در مراکز بهداشتی ارائه شود.

مدیر برنامه ملی سلامت دهان خاطرنشان کرد: در گذشته ساختار مشخصی در حوزه دهان و دندان در وزارت بهداشت وجود داشت و مدیر کل آن حوزه به صورت مستقیم موارد مربوطه را پیگیری می کرد که براین اساس بطور مستقیم با معاونت بهداشت وزارت بهداشت در ارتباط بودیم، ولی متاسفانه اکنون به این صورت نیست و فاصله ای در این زمینه رخ داده است.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار