|
|
کدخبر: ۱۷۷۳۳۶

معاون وزیر نیرو در گفت وگو با تسنیم:

خبرگزاری تسنیم: معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا گفت: از مجموع ۶۰۹ دشت ایران، وضعیت منابع زیرزمینی آب ۲۹۰ دشت بحرانی است و بقیه دشت ها نیز نیازمند مراقبت و برنامه ریزی فوری برای نپیوستن به جمع دشت های در خطر نابودی کشور هستند.

رحیم میدانی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادیخبرگزاری تسنیماظهار داشت: ۶۰۹ دشت در سراسر ایران داریم که وجود این دشت ها از نظر زیست محیطی و تولیدات کشاورزی بسیار اهمیت دارند و از بین رفتن هر دشت به معنای از بین رفتن بخشی از سلامت محیط زیست و بخش قابل توجهی از ظرفیت کشت است.

وی افزود: برای پایداری یک دشت، عوامل متعددی در سازمان های مربوطه مورد پایش و کنترل قرار می گیرد اما در بین تمامی این عوامل، میزان بارش ها، حجم روان آبها و به طور مشخص سطح آبهای زیرزمینی دشت در پایداری آن نقش ایفا می کند.

معاون وزیر نیرو با بیان اینکه ۸۰ درصد دشت های ایران از نظر سطح منابع آبهای زیرزمینی وضعیت مطلوبی ندارند، گفت: به طور مشخص از مجموع ۶۰۹ دشت ایران، وضعیت منابع زیرزمینی آب ۲۹۰ دشت ایران بحرانی است و بقیه دشت ها نیز نیازمند مراقبت و برنامه ریزی فوری برای نپیوستن به جمع دشت های در خطر نابودی کشور هستند.

میدانی بهره برداری غیر مجاز از منابع آبهای زیرزمینی دشت های کشور، کشت نامناسب با وضعیت اقلیمی هر منطقه و تغییرات اقلیمی را مهمترین عوامل بحرانی شدن وضعیت بقای دشت های ایران اعلام کرد و گفت: این عزم در دولت وجود دارد که وضعیت بحران آبی را پیگیری و برای آن چاره اندیشی کند، هم اکنون نیز این مساله در جلسات مختلف دولت و وزارتخانه ها و سازمانهای مربوطه در حال پیگیری است. اما به دلیل ابعاد گسترده بحران آبی پیش روی کشور که یک بخش آن در دشت ها نمود پیدا کرده، عزمی ملی و سرعت دهی به اتخاذ و پیاده سازی راهکارهای اجرایی را می طلبد.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار