|
|
کدخبر: ۱۷۷۳۸۵

تسنیم گزارش می دهد

خبرگزاری تسنیم: در حالی که حداقل برداشت عربستان در طی چند سال گذشته از میدان نفتی فروزان ۱۰ برابر برداشت فعلی ایران بوده، پیمانکار توسعه این میدان نفتی اعلام کرده تا یک سال و نیم آینده دو دکل برای افزایش تولید نفت از این میدان وارد ایران می شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادیخبرگزاری تسنیم، در ١٠٠ کیلومتری جنوب غربی جزیره خارگ، میدان نفتی بزرگی واقع شده که بخشی از آن در آبهای عربستان و بخشی دیگر در آبهای ایران قرار دارد. این میدان نفتی که در ایران به نام فروزان شناخته می شود در سال ١٣۴٥ با ذخیره دو میلیارد و ٣٠٩ میلیون بشکه نفت درجا کشف شد.

میدان فروزان با میدان نفتی مرجان عربستان مخزن نفتی مشترکی دارد و نفت تولیدی از این میدان با درجه API حدود ۳۰ یکی از انواع نفت سبک و مشتری پسند در جهان است.

عربستان سالهاست تولیدی روزانه بیش از ۴۰۰ هزار بشکه نفت از این میدان مشترک دارد اما تولید نفت ایران در پیک تولید از مرز ۴۰ هزار بشکه در روز فراتر نرفته است.

در حالی که در ابتدای دهه ۸۰ شمسی، طرح توسعه میدان نفتی فروزان در شرکت ملی نفت ایران کلید خورد تا برداشت نفت از این میدان مشترک، از ۴۰ هزار بشکه فعلی حداقل به ۱۰۰ هزار بشکه در روز برسد، پس از گذشته بیش از یک دهه همچنان تولید ایران از این میدان مشترک در مرز ۴۰ هزار بشکه باقی مانده است.

غلامرضا منوچهری، مدیرعامل شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی روز گذشته اظهار داشت: تلاش می شود دو سکوی ۶٥٠٠ تنی و ٢٥٠٠ تنی میدان مشترک نفتی فروزان تا ١٨ ماه آینده وارد ایران شود.

سکویی که وزن آن ۶۳۰۰ تا ۶۵۰۰ تن تخمین زده شده، سکویی فرایندی همراه با تأسیسات و تجهیزات مربوط به اجرای فرآیندهای نفتی، فرآوری گاز و جداسازی آب است که نقش اصلی در افزایش برداشت نفت از میدان فروزان دارد.

این موضوع که یک سال و نیم دیگر این سکو تازه وارد ایران خواهد شد، موضوعی است که با اذعان رئیس جمهور و وزیر نفت در توجه ویژه دولت به میادین مشترک کاملا در تناقض است.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار