|
|
کدخبر: ۱۷۷۴۱۱

اگر از سر و صدا، دود، ترافیک، آلودگی هوا خسته شده اید، راه کار بدهید تا شهردار و دولت محترم بدانند چگونه می شود پایتخت نشینان را از از این معزلات که قصد جانشان را کرده نجات یابند.

امیدنیوز- در دوره گذشته تعامل خوبی بین شهرداری و دولت دیده نمی شد و در پی ماجراهایی که بین شهرداری و دولت اتفاق افتاد یارانه دولت به شهرداری پرداخت نشد و در این میان مردم متضرر شدند.

به گزارش خبرنگارامید، این روز ها همه در تلاش هستند که اتفاق دوره گذشته نیافتد و تعاملات بین دولت و شهرداری شکل بگیرد تا در این میان مشکلات تهران به گوش مسئولین برسد و در همین راستا هم دولت بودجه شهرداری را پرداخت کند تا شهرداری در توسعه حمل و نقل عمومی بنا به گفته قالیباف، تنها نباشد.

دولت باید در موضوع فاینانس به شهرداری کمک کند

پرویز سروری رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران می گوید: برای برون رفت از مشکل آلاینده ها، آلودگی هوا و تقویت حمل و نقل عمومی باید یک تعامل فشرده بین دولت و شهرداری ایجاد شود، در حال حاضر هم دولت، هم شهرداری و همچنین شورای شهر اصرار دارند اقدامات موثری در این خصوص انجام شود

وی با اشاره به اینکه اولویت اول شهرداری در برنامه ۵ ساله و بودجه شهرداری باید بر روی توسعه مترو باشد افزود: منابع شهرداری باید برای توسعه مترو باشد و همین طور دولت هم باید طبق قانون بدهی هایش را به شهرداری پرداخت کند و اقدامات سرعتی در این خصوص انجام شود که برای انجام این امور چاره ای جز این نداریم که تعامل فشرده با دولت داشته باشیم.

رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر با اشاره به کمک دولت به شهرداری از طریق فاینانس گفت: با توجه به موضوعاتی که در چین داریم، بحثفروش نفت و مشکلاتی که در نقل و انتقال است، دولت می تواند نقش خوبی با کشور های دیگر از جمله چین داشته باشد.

وی افزود: با توجه به اینکه در گذشته شهرداری به طور مستقل موضوع فاینانس را پی گیری می کرد و در عین حال با وجود مشکلات تلاش خود را برای توسعه حمل و نقل انجام می داد؛ باید گفت که در حال حاضر باید دولت در بحثفاینانس به شهرداری کمک کند تا حمل و نقل عمو می و مترو بیش از پیش تقویت شود.
در این میان عده ای معتقد به واگذاری مترو به بخش خصوصی هستند و تامین بودجه مترو را فراتر از بودجه شهرداری می دانند.

در توسعه مترو به سمت مشارکت بخش خصوصی برویم

اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران شورای شهر تهران گفت: الان با موقعیتی که تهران دارد تمام مدیران بالا دست، هر کدام به فراخور حال خود تصدی گر هستند، شهرداری تاکید بر توسعه حمل و نقل عمومی و مترو دارد اما به علت عدم تامین مالی و علی رغم تلاش های سنگین مدیران شهری و مترو نتوانسته به اهداف خود برسد
عضو کمیسیون عمران شورای شهر تهران گفت: با توجه به اینکه سهم دولت به شهرداری هنوز پرداخت نشده است و برخی از عوارض پایدار هم متوقف مانده است باید در کوتاه مدت منابع تامین شود

شاکری اظهار داشت: پیشنهاد من این است که در توسعه مترو به سمت مشارکت بخش خصوصی برویم تا از لحاظ مالی تامین شویم که بتوانیم هم زمان خطوط مترو را هر چه سریع تر راه اندازی کنیم که اگر نخواهیم چنین کاری را انجام دهیم باید سالیان سال منتظر بمانیم

وی افزود: در این خصوص ما با مسئولین مترو صحبت کردیم که از پیشنهاد ما هم استقبال هم کردند اقبال شاکری با اشاره به بحثفاینانس اظهار داشت: شهرداری جزو موفق ترین ارگان هایی بوده که در بحثفاینانس ورود پیدا کرده است که به عقیده من ۳ موضوع مورد نظر است؛ سهم دولت که باید پرداخت شود، بحثفاینانس و مشارکت بخش خصوصی که با این اقدامات می توانیم خطوط مترو ۸ و۹ را هم راه اندازی کنیم.

بدون فاینانس توسعه مترو پایتخت امکانپذیر نیست

هم چنین در ادامه، اسماعیل دوستی نائب رئیس کمیسیون عمران شورای شهر با ارائه راه کارهایی برای توسعه حمل و نقل عومی در تهران گفت: تکمیل خطوط هفت گانه مترو جزء اولویتهای اول می باشد که در این چند سالی که ما در شورای چهارم هستیم قطعا با هماهنگی دولت این کار انجام می شود
نائب رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در خصوص سهم دولت نیز گفت: مذاکراتی با دولت صورت گرفته که فاینانس خطوط مترو را انجام بدهند، باید بدانیم مترو بدون فاینانس انجام نمی شود
اسماعیل دوستی عضو کمیسیون عمران و حمل نقل شورای اسلامی شهر تهران اظهار داشت: بررسی طرح جامع حمل و نقل و ایجاد تغییرات لازم روی این طرح از جمله برنامه های کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران است که هم اکنون در دستور کار این کمسیون قرار دارد

عضو شورای اسلامی شهر تهران اظهار داشت: از دیگر اقدامات این کمیسیون در حوزه حمل و نقل و ترافیک در بخش اتوبوسرانی است که در حال حاضر ۱۱ هزار دستگاه اتوبوس نیاز است

وی در ادامه با اشاره به استفاده از تنها ۵۰ درصد ظرفیت موجود در حال حاضر بیان داشت؛ با وجود در اختیار داشتن ۶ هزار و ۵۰۰ اتوبوس در حال حاضر تنها ۵ هزار دستگاه آن فعال است و این به این معنی است که ما از ۵۰۰ درصد ظرفیت موجود استفاده می کنیم و افزایش آن نیاز به کمک های دولت دارد

دوستی با اشاره به در نظر گرفتن یارانه برای اقشار آسیب پذیر و معلولان در طرح جامع حمل و نقل شهر تهران خاطر نشان کرد: از جمله مباحثی که در اصلاح طرح جامع حمل و نقل شهر تهران به آن پرداخته خواهد شد پرداخت یارانه به اقشار آسیب پذیر و جامعه معلولان است که در دستور کار کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر قرار دارد و با ایجاد تغییرات لازم یک برنامه جامع و فراگیر در رابطه با حمل و نقل خواهیم داشت

کمک دولت از منابع ارزی برای توسعه مترو پایتخت

محسن سرخو عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در خصوص راهکارهای توسعه حمل و نقل عمومی گفت: پتانسیل و ظرفیت احداثمترو در تهران وجود دارد که می توانیم سالانه حداقل ۳۰ کیلومتر احداثکنیم، شهرداری این ظرفیت را دارد اما به دلیل نبود بودجه کافی ۶ تا ۷ کیلومترهنوز بهره برداری نشده است.
وی با اشاره به اینکه اگر شبکه های مترو کامل نباشد تردد وسایل نقلیه افزایش می یابد اظهار داشت: از ۶ هزار اتوبوس، ۲ هزار اتوبوس فرسوده داریم که منبع تولید آلودگی هوا هستند، همین طور تاکسی ها که باید منشا آلودگی نباشند در حال حاضر یکی از منابع آلوده کننده هوا هستند.

این عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر با بیان اینکه باید به تدریج موتورسیکلت های برقی جایگزین موتور سیکلت های بنزین سوز شود اظهار داشت: باید به تدریج در معابر فقط به موتور سیکلت های برقی اجازه تردد دهیم و به سمتی حرکت کنیم که جایگزین شوند.

سرخو در خصوص نقش دولت اظهار داشت: دولت باید به تامین خرید واگن های مترو، تامین نیازهای حمل و نقل، تامین واردات اتوبوس های برقی کمک کند که به نظرمیاید دولت در این دوره برای کمک به توسعه حمل و نقل عمومی مشکلی نداشته باشد و از طریق فاینانس و بخشی از منابع ارزی به شهرداری کمک می کند.

هم چنین سرخو پیش از این با اشاره به اینکه با برنامه ریزی مناسب می توان هزینه هایی که در شهر انجام می شود را مجددا به خزانه شهر برگرداند، گفت: آنچه برای مردم دارای اهمیت است، وقت آنها است مدیریت شهری باید با مطالعه دقیق گره های ترافیکی را شهر را شناسایی کند تا با اجرای پروژه های کوتاه مدت گره های مذکور مرتفع شوند.

عضو شورای شهر تهران با تاکید براینکه این اقدامات در یک برنامه بلندمدت با بکارگیری مهندسین مشاور خبره قابل حل است، گفت: با بررسی گره‌های ترافیکی بر کاهش ترافیک در بخش های مختلف شهر خدمت بزرگی به شهروندان به ویژه در صرفه جویی وقت آنها می شود.

سرخو به ضرورت توسعه مترو در شهر تهران پرداخت و گفت: در بخش توسعه حمل و نقل ریلی اقدامات موثری انجام شده است اما با این حال باید در دور چهارم شوراها تاکید بیشتری به توسعه مترو شود به ویژه در مطالعاتی که انجام می شود به مشکل تردد شهروندان از ایستگاه های مترو به درون محلات شهری و برعکس توجه ویژه شود.

یک سوم بودجه ۹۳ شهرداری سهم توسعه حمل و نقل عمومی

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه از بودجه ۱۵ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومانی شهرداری تهران در سال ۹۳، یک سوم سهم آن به توسعه حمل و نقل عمومی اختصاص داده شده است، گفت: با پرداخت سهم دولت در طول امسال، خط ۳ متروی تهران به طور کامل به بهره برداری خواهد رسید.

ابوالفضل قناعتی با اشاره به نیاز بخش اتوبوسرانی به تغییرات در سال ۹۳ اظهار داشت: در بخش اتوبوسرانی شهر تهران با مشکل روبروست. هزار دستگاه اتوبوس باید از رده خارج شوند که در بضاعت و توان شهرداری تهران نیست.

عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران ادامه داد: بخش تعمیر و خروج را داریم که اگر تعهدات انجام شود اتوبوس بهتری وارد می شود. در حال حاضر نیاز مردم تهران به حمل و نقل عمومی بیش از گذشته احساس می شود که سیستم فعلی پاسخگو نیست و این موضوع را به شهردار تهران نیز اعلام کرده ایم.

وی با اشاره به میزان بودجه عمرانی حمل و نقل در سال جاری افزود: در سال ۹۳ مقرر شد تا ۵ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان از بودجه سال ۹۳ شهرداری تهران به توسعه عمران وحمل نقل عمومی در پایتخت اختصاص پیدا کند.

این عضو شورای شهر تهران با تأکید بر توجه اعضای شورای چهارم نسبت به مساله حمل و نقل عمومی دارد، تصریح کرد: برای توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی در پایتخت برای سال ۹۳ اعتبار خوبی در نظر گرفته شده اما مدیریت صحیح و پرداخت سهم دولت نیز به میزان قابل توجهی در این توسعه دخیل است.

قناعتی با بیان اینکه توسعه حمل‌ و نقل عمومی یکی از اصلی ‌ترین اهداف و سیاست های مدیریت شهری در پایتخت است، ادامه داد: در مجموع از بودجه ۱۵ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومانی شهرداری تهران در سال ۹۳، یک سوم سهم آن به توسعه حمل و نقل عمومی اختصاص داده شده است.

عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با بیان اینکه برای بودجه سال ۹۳ شهرداری هم در برنامه ۵ ساله طوری برنامه ریزی شده که هر سال ۳۰ کیلومتر مترو ساخته شود، تأکید کرد: علاوه بر مقدار بودجه گنجاده شده در سال ۹۳ تبصره هایی نیز در نظر گرفته شده تا بتوان در سهم مترو استفاده کرد.

وی با یادآوری تخصیص نیافتن بخش ۵۰ درصدی بودجه دولتی در این بخش گفت: با پرداخت سهم دولت در طول امسال، خط ۳ متروی تهران به طور کامل به بهره برداری خواهد رسید.

با کمی انتظار خواهیم دید که در دوره چهارم شورای شهر پایتخت و دولت یازدهم، در پی اقدامات شهرداری تهران آیا توسعه حمل و نقل عمومی به سرعت پیش خواهد رفت و مشکلات این ناوگان و در حقیقت مشکل شهروندان حل خواهد شد؟

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار