|
|
کدخبر: ۱۷۷۴۵۳

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی در واکنش به انتقادات وزیر صنعت به عدم‌پرداخت یارانه تولید گفت: قرار نیست یارانه تولید را به وزیر صنعت بدهیم و بهتر است آقای نعمت‌زاده که وزیر باتجربه‌ای است، مصاحبه‌های شائبه‌دار نکند.

محمدباقر نوبخت امروز در حاشیه سومین همایش جایزه بهره‌وری معادن و صنایع معدنی ایران در پاسخ به خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه برخی وزرای دولت از جمله وزیر صنعت، معدن و تجارت از سیاست‌های ضدرکود دولت انتقاد کرده و معتقدند افزایش مالیات بر ارزش افزوده به‌ضرر تولید است و حتی سیاست‌های دولت برای کاهش تورم ملایم نبوده و بیشتر ضد رونق اقتصادی است، اظهار داشت: بنده چنین صحبت‌هایی از آقای نعمت زاده نشنیده‌ام اما گزارش رسمی بانک مرکزی و هم گزارش مرکز آمار که به سازمان مدیریت و برنامه ریزی ارسال شده است، نشان از استمرار رشد اقتصادی است.

وی افزود: بنابراین ضمن اینکه خوشبختانه روند کاهنده نرخ تورم ادامه دارد، ما در ۹ماهه گذشته شاهد افزایش رشد اقتصادی بوده‌ایم. اما اگر آقای نعمت‌زاده به محدود کردن مالیات تا کاهش نرخ آنها به‌جهت افزایش سرمایه گذاری در کشور معتقدند در این رابطه مطالعه‌ای در دست اقدام است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با اشاره به اینکه در برنامه‌های دولت مالیات فقط از طریق گسترش پایه مالیاتی به‌عنوان یک منبع درآمدی مورد توجه قرار دارد نه افزایش نرخ، گفت: این موضوع مورد توجه دولت هم هست.

نوبخت در رابطه با برنامه‌های دولت برای حمایت از بخش خصوصی و افزایش اشتغال نیز به ارائه توضیحاتی پرداخت و گفت: در بودجه سال ۹۴ دولت هزار میلیارد تومان از محل هدفمندی یارانه‌ها را برای کمک به برنامه‌های اشتغال پیشنهاد کرده است. خوشبختانه مجلس نیز سه‌هزار میلیارد تومان به این بودجه افزوده است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر یک منبع ۴هزار میلیارد تومانی برای کمک به برنامه‌های اشتغال در سال ۹۴ پیش‌بینی شده است البته مجموعه فعالیت‌هایی که در عرصه‌های تولید صورت می‌گیرد اعم از صنعت و معدن، ان‌شاءالله در سال آینده شاهد ایجاد فرصت‌های شغلی بیشتری باشد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی در رابطه با میزان افزایش حقوق کارمندان در سال ۹۴ افزود: پیش از این نیز در این رابطه توضیحات لازم را اعلام کرده بودم اما به‌اختصار دولت با توجه به اینکه نرخ تورم در سال آینده به ۱۴ درصد خواهد رسید برای جبران این کاهش ارزش پول و یا قدرت خرید کارمندان دولت ۱۴ درصد به حقوق و مزایای کارمندان اضافه کرده‌ایم که امیدواریم به نرخ‌های تورم پایین‌تر از این نیز دست پیدا کنیم تا این عدد مؤثرتر در حقوق کارمندان در قدرت خرید آنها دیده شود.

نوبخت عنوان کرد: دولت در سال جاری حدود ۲۵ درصد نرخ تورم را پیش‌بینی کرده که خوشبختانه در آخرین گزارش ۱۵.۲ درصد اعلام شده است.

وی در رابطه با خام‌فروشی نیز اعلام کرد: در بخش معدن و صنایع معدنی به‌ازای هر یک درصد رشد در خود مواد اولیه تا سه درصد می‌توانیم شاهد ارزش افزوده باشیم، این سیاستی است که دولت در پیش دارد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی در رابطه با کاهش قیمت تعدادی از محصولات واحدهای تولیدی که با کاهش قیمت مواد اولیه انجام شده اما در اختیار مصرف کننده نهایی قرار نمی‌گیرد اظهار داشت: باید سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در این رابطه حضور فعال‌تری را داشته باشد تا تخفیفات تولیدکنندگان به دست مصرف کننده نهایی برسد.

نوبخت در ادامه در پاسخ به پرسش خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه وزیر صنعت معتقد است حتی یک ریال از یارانه تولید به بخش‌های متقاضی پرداخت نشده است نیز به ارائه توضیحاتی پرداخت و گفت: وزیر محترم صنعت قرار نیست که ریالی را دریافت کند همان‌طور که قبلاً توضیح داده بودم از ۵هزار و ۷۲۷ میلیارد تومانی که در سال جاری برای بخش تولید پیش‌بینی شده بود، آنچه به بخش صنعت اختصاص می‌یابد ۱۲۰۰ میلیارد تومان است. در بخش کشاورزی ۱۰۰۰ میلیارد تومان و در حمل و نقل نیز ۱۲۰۰ میلیارد تومان است.

وی با اشاره به اینکه آیین‌نامه اجرایی این بند مقرر کرده است که عدد را سازمان به‌عنوان کمک به تسهیلات ارزان‌قیمت به بخش تولید ارائه دهد، اظهار داشت: قرار است مابه‌التفاوتی نرخی را که بانک‌ها به تولیدکنندگان ارائه می‌دهند با این رقم تأمین کنیم. حتی تا ۱۲ درصد تسهیلات ارزان‌تر در اختیار تولیدکنندگان قرار دهیم، به همین منظور دولت مابه‌التفاوت‌ها را پذیرفته و به همه وزرا از جمله آقای نعمت‌زاده ابلاغ کرده است تا شرکت‌های متقاضی که می‌خواهند از این تسهیلات ارزان استفاده کنند آنها را معرفی کنند و بانک‌ها این تسهیلات را در اختیار آنها قرار دهند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی تصریح کرد: سازمان این آمادگی را اعلام کرده که مابه‌التفاوت این تسهیلات را پرداخت کند، شاید تلقی این است که این عدد را می‌خواهیم در اختیار بخشهای تولیدی قرار دهیم اما باید بگویم این سیاست دولت نیست چرا که اصلاً مناسب نیست تولیدکنندگان را مثل خانوارها به آنها کمکهای یارانه نقدی بدهیم.

نوبخت اضافه کرد: حداقل ۵۲۶ میلیارد تومان تاکنون از این دست یارانه‌ها را به بخش تولید پرداخت کرده‌ایم که عمدتاً بخش کشاورزی توانسته است این منابع را دریافت کند. آقای نعمت‌زاده که وزیر باتجربه‌ای است تلاش کند به‌جای این مصاحبه‌ها که شائبه‌هایی در سطح جامعه ایجاد می‌کند که دولت به تعهدات خود عمل نمی‌کند، آن شرکت‌ها را به سازمان معرفی کند و منابع ارزان را در اختیار آنها قرار دهیم.

وی تصریح کرد: اگر سازمان به‌همراه سیستم بانکی ممانعتی در پرداخت تسهیلات ارزان به واحدهای تولیدی انجام داد حق اعتراض وارد است.

محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت هفته گذشته در هفتمین کنفرانس توسعه نظام مالی گفته بود: بر اساس قانون ۱۲۰۰ میلیارد تومان یارانه باید به بخش صنعت و معدن پرداخت می‌شد اما هر کسی گرفته سلام ما را به او برسانید؛ ما هرچه تلاش کردیم نتوانستیم از آقای نوبخت این منابع را دریافت کنیم و ایشان هم که به ما لطف دارند و با لبخند ما را شرمنده کرده‌اند.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار