|
|
کدخبر: ۱۷۹۱۱۳

مایکل جردن، اسطوره ی دنیای بسکتبال، درباره ی اهمیت کار تیمی می گوید: «با استعداد در یک مسابقه پیروز می شوید اما با کار تیمی قهرمان مسابقات خواهید شد…»

مایکل جردن، اسطوره ی دنیای بسکتبال، درباره ی اهمیت کار تیمی می گوید: «با استعداد در یک مسابقه پیروز می شوید اما با کار تیمی قهرمان مسابقات خواهید شد…»
با پیشرفت تکنولوژی و پیچیده شدن فعالیتهای سازمانی، دوران کار فردی به سر آمده و امروزه مدیریت قبل از آن که مدیریت بر افراد باشد، مدیریت بر گروه های کاری است. همچنین با تغییر در فضای کسب و کار، موضوع کار تیمی و ایجاد هماهنگی بین متخصصین اهمیت می یابد. بنابرین سازمان ها همان گونه که به بازسازی خود می پردازند تا بتوانند موثرتر و با راندمان بهتر فعالیت کنند‏‎‎‏، به سوی گروهی کارکردن نیز روی آورده اند تا از ذوق و قریحه کارکنان بهره مند شوند. مدیران دریافته اند که گروه ها نسبت به ساختارهای سنتی کاری دارای قدرت انعطاف بیشتر بوده و در برابر محیط در حال تغییر بهتر پاسخگو هستند. لذا گروه ها می توانند به عنوان منبعی برای رضایت شغلی به کار گرفته شوند.
فعالیت تیمی در سازمان ها سبب بهبود مهارت های فردی، ایجاد مهارت های حل مشکل، ترویج خلاقیت، ایجاد انگیزه در افراد، ارتقای بهره وری و در نهایت موفقیت در کسب و کار می شود.
تیم های موفق و کار تیمی اهداف استراتژیک را برآورده ساخته و سبب ارائه ی خدمات بهتری به مشتریان می شوند.
البته همواره باید به خاطر داشت که تشکیل تیم پاسخ همه ی نیازهای تشکیلاتی و شغلی نیست.
موفقیت در کار تیمی
تیم های موفق با چند ویژگی اصلی بیان می شوند. رهبری قوی و تاثیرگذار، تعیین دقیق اهداف، قوانین و دستورات شفاف، عملکرد سریع به طوری که در کمترین زمان دستورات و خواسته ها برآورده شوند و …
جان ماکسول در کتاب پرفروش خود با نام " ۱۷ اصل کار تیمی " به توضیح اصولی میپردازد که اعضای هر تیم باید برای موفقیت و پیروزی و بهروزی در کار تیمی رعایت کنند.
اصول ماکسول: ۱ - انعطاف پذیری ۲ - همکاری توام با همدلی ۳ - تعهد پذیری ۴ - اجتماعی ۵ - شایستگی
۶ - قابل اعتماد ۷ - منضبط ۸ - ارتقا دهنده ۹ - مشتاق ۱۰ - هدفمند ۱۱ - رسالت مند ۱۲ - آماده۱۳ - خوش مشرب ۱۴ - رشد یابنده ۱۵ - خلاق و مشکل گشا ۱۶ - فداکار ۱۷ - پیگیر و با پشتکار

برای موفقیت در فعالیت تیمی شناخت و بررسی هر یک از این موارد بسیار حائز اهمیت است. بهترین راه برای شناخت تیم، بررسی رفتار داخلی آن است. یعنی برای افزایش کارایی تیم باید تجارب گذشته را مورد بازبینی قرار داد. اگر چه برای رسیدن به این مهم باید مرتباً کارایی و قابلیتهای تیم را بررسی و تعقیب کرد.
نمونه هایی از کار تیمی موفق
کار تیمی همواره عامل موفقیت بسیاری از کسب‌وکارها بوده و هست. تعدادی از بزرگ‌ترین شرکت‌هایی که توانسته‌اند جریان‌ساز شوند و مسیر صنعت خاصی را تغییر دهند، نتیجه‌ی تلاش گروهی از افراد بوده‌اند که دریافته اند استعداد به تنهایی نمی‌تواند عامل پیروزکننده‌ی آنها باشد. در ادامه، تعدادی از موفق‌ترین کسب‌وکارها را که توسط یک تیم کاری به وجود آمده‌اند و در راه رسیدن به موفقیت توسط این تیم مدیریت شده‌اند، بررسی می کنیم.
۱. کمپانی جنرال موتورز
بنیان‌گذاران: ویلیام دورانت، چارلز استوارت مات
جنرال موتورز یکی از بزرگترین خودروسازان جهان است که کار خود را کمی بیش از یک قرن پیش با نام تجاری بیوک آغاز کرد. در همان زمان دورانت، تولید‌کننده‌ی پیشروی کالسکه‌های اسبی در آن زمان که بسیار به ایمنی اتومبیل‌های اولیه شک داشت اما به بازار بالقوه برای مدل های پیشرفته‌تر بسیار خوشبین بود، سرمایه‌گذاری بزرگی را در این بازار انجام داد. در سال ۱۹۱۰، جنرال موتورز اولدزموبیل، کادیلاک و شورلت را تولید کرد و به موفقیتی دست یافت که تا سال ۲۰۰۸ به مدت ۷۰ سال در بازار فروش خودرو پیشتاز بود.
۲. مجله‌ی تایم
بنیان‌گذاران: هنری لوس، برایتون هیدن
همکلاسی‌های دانشگاه وییل، لوس و هیدن، در سال ۱۹۲۲ برای راه اندازی مجله تایم از شغل خود در اخبار بالتیمور استعفا دادند. تایم اولین مجله‌ای است که خانه‌ی‌ نزدیک به ۱۳۰ مجله مختلف شد، از مد تا فرهنگ پاپ و ورزش. لوس در مورد همکاری خود با هیدن میگوید: «با وجود تفاوت زیاد در خلق و خو و حتی سلیقه ما باید باهم کار می‌کردیم؛ ما یک سازمان بودیم. در زندگی و در کار همه‌چیز ما با هم یکی بود.. " ۳. گوگل
بنیان‌گذاران: لری پیج، سرجی برین
گوگل همچنان عنصر اصلی افسانه‌ی دره سیلیکون می‌باشد. پیج و برین دانشجویان دوره‌ی دکتری دانشگاه استنفورد در یک اتاق خوابگاه این غول فناوری را ایجاد کردند. این کمپانی با بیش از ۳۰۰۰۰ کارمند، از تبلیغات آنلاین برای تبلیغ کالاهای بسیار مختلف و متفاوت استفاده می‌کند که سهم بزرگی از درآمد آن از این راه تامین میشود. این زوج، اریک اشمیت را به عنوان مدیر اجرایی شرکت انتخاب کردند(که در حال حاضر رئیس است) اما در سال ۲۰۱۱ پیج مدیر ارشد اجرایی شرکت شد. برین نیز آزمایشگاه تحقیقات آینده گوگل ایکس را در دست دارد..
۴. مایکروسافت
بنیان‌گذاران: بیل گیتس، پاول الن
مسلماً استفاده از کامپیوترهای شخصی نمیتوانست بدون وجود بیل گیتس و پاول الن(دوستان دوران نوجوانی که در سال ۱۹۷۵ پس از نوشتن یک زبان برنامه نویسی برای آلتر۸۸۰۰، شرکت مایکروسافت را تاسیس کردند) به صورتی که امروز هست باشد. اگر چه آلن هشت سال بعد گیتس را ترک کرد اما نتیجه همکاری آنها با هم، نرم‌ افزارهای مهمی مانند ویندوز است که تا به امروز سیستم عامل غالب می‌باشد. آلن همچنان از طریق سرمایه‌گذاری در شرکت وولکان کپیتال در تکنولوژی حضور دارد. گیتس نیز موسسه‌ی بیل و ملیندا را تأسیس کرد و با وارن بافت برای گسترش بشردوستی کار می‌کند. او در اوایل سال جاری گفت که کار خود در شرکت مایکروسافت را به درخواست مدیرارشد اجرایی آن، ساتیا نادل، گسترده‌تر خواهد کرد.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار