|
|
کدخبر: ۱۸۰۲۷۱

معاون نظارت شورای شهر تهران گفت: نداشتن سرپناه، امکانات رفاهی و بیمه مشاغل سخت از مهمترین مشکلات آتش‌نشانان است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، افشین حبیب‌زاده در نطق پیش از دستور خود در اولین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در سال ۹۷ با اشاره به بازدیدهای خود از مراکز آتش نشانی در تعطیلات نوروز گفت: امسال در تعطیلات نوروز فرصتی فراهم شد تا به همراه رئیس فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی علیرضا محجوب از نزدیک پای صحبت عزیزان آتشنشان نشسته و شنونده خاطرات تلخ و شیرین و همچنین مسائل و مشکلات و خواسته هایشان باشیم. خوشبختانه در این دید و بازدید عیدانه موفق شدیم از مجموع ۱۳۵ ایستگاه آتشنشانی به ۱۲۵ ایستگاه مراجعه و جویای احوال این عزیزان شویم.

وی با اشاره به روحیه مثبت، صبوری و گشاده رویی آتش نشانان گفت: مشابه روحیات این عزیزان را فقط می توان در رزمندگان دوران دفاع مقدس یافت و این مهم بسیار مشهود بود. مردان بزرگ و بی ادعایی که فقط به عمل صالح و مقدسی می اندیشند که بر عهده آنان گذاشته شده است و در این راه ایثار و فداکاری را وجهه همت خود نموده اند. خدمت به شهروندان مهمترین اولویت ایشان بود که بارها به آن اشاره داشتند تا مبادا در جریان بازگو کردن مشکلاتشان احساس کنیم که این مشکلات می توانند خللی در انجام وظایف آنها ایجاد کنند. بلکه همچنان در حل مسائل صبوری پیشه کرده اند تا مسئولان امر گره‌ای از مشکلاتشان بگشایند و امیدشان بعد از خداوند نیز به همت نهادهای فرادست از جمله شورای اسلامی شهر تهران است.

حبیب زاده با بیان اینکه مهمترین و اولین مسئله ای که مورد درخواست آتشنشانان شهر تهران است موضوع بازنشستگی پیش از موعد در شغل سخت و زیان آور آتشنشانی است٬ ادامه داد: براساس ماده ۸۴ قانون برنامه پنجساله ششم توسعه دولت موظف است شغل آتش نشانی را جزء مشاغل سخت و زیان آور محسوب کند. در همین ارتباط مجلس شورای اسلامی در دهم بهمن ماه سال ۱۳۹۶ طرح استفساریه تبصره ۲ ماده ۷۰۶ قانون تامین اجتماعی را به تصویب رساند . بر اساس این طرح متصدیان مشاغل عملیاتی آتش نشانی که بیمه شده تاٌمین اجتماعی هستند مشمول مزایای موضوع تبصره مذکور است. اما از آنجایی که صندوق بازنشستگی شهرداری تهران مستقل از صندوق تامین اجتماعی است این موضوع باید در شورای اسلامی شهر تهران تصویب گردد و آتشنشانان خواستار تصویب این موضوع هر چه سریعتر در این شورا هستند.

وی دومین مطالبه آتشنشانان تامین امکانات رفاهی دانست و تصریح کرد: امکاناتی که بتواند تا حدودی از سختی کار و استرس های ناشی از آن بکاهد. استرس هایی که خانواده آتش نشانان نیز در تحمل آن شریک هستند . متاسفانه امکانات کنونی آنقدر ناچیز است که ترجیح می دهم سخنی از آن به میان نیاورم. یکی از آتش نشانان در توصیف روش های استرس زدا پس از حادثه پلاسکو می گفت , برای اینکه تا حدودی خاطرات ناگوار آن روز از ذهن ما خارج شود ایستگاه محل خدمتمان را در آن مقطع تغییر دادند . دیگری می گفت برخی خانواده ها نیز در خواست تغییر شغل همسرشان را پس از این واقعه مطرح و بر آن پافشاری می کنند تا جایی که شنیدم یک مورد حتی به متارکه کشیده شده است. در ایستگاه دیگر می گفتند حتی تحمل صدای زنگ اخبار در طول ۲۴ ساعت کار بسیار دشواری است و از عهده هر شخصی خارج است و اینها همه توجه جدی مدیریت شهری را به تامین و توسعه امکانات مذکور می طلبد.

این عضو شورای شهر سومین مطالبه را توجه به تامین مسکن آتشنشانان دانست و گفت: در طول این دیدار با عزیزانی مواجه شدم که در سنوات پایانی خدمت هستند اما دریغ از یک سرپناه دائمی برای خانواده ای که نان آورشان عمرخود را صرف آسایش و امنیت شهر نموده است . با توجه به بالا بودن هزینه تامین مسکن و اجاره بها در سطح شهر تهران و بعضاً دوری مسافت محل زندگی تا محل خدمت آتشنشانان به نظر می رسد باید اقدام عاجل در این خصوص صورت گیرد.

وی ادامه داد: از جمله روشهای مذکور ایجاد خانه های سازمانی برای این عزیزان در محدوده منطقه عملیاتی است . این اقدام هم می تواند در طول دوران خدمت بار تامین هزینه مسکن را از دوش آتش نشانان بردارد و هم می تواند در مواقع ضروری امکان فراخوان و امداد رسانی نیروهای خارج از شیفت را با سرعت بیشتر فراهم آورد.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار