|
|
کدخبر: ۱۸۰۴۸۶

مدیرکل محیط زیست استان مرکزی گفت: نخاله‌های ساختمانی یکی از مهم‌ترین معضلات مدیریت پسماند است که تخلیه پسماندهای ساختمانی از مبداء تا مقصد باید مدیریت شده و بازیافت آنها در دستور کار قرار گیرد.

به‌گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک ، رضا میرزایی صبح امروز در جلسه کارگروه مدیریت پسماند استان مرکزی با اشاره به اهمیت جلسات و ایجاد تعامل و هم‌اندیشی درراستای مدیریت پسماند که بهبود و ارتقاء سلامت محیط زیست را به‌دنبال دارد اظهار داشت: کارگروه مدیریت پسماند یکی از مهم‌ترین نشست‌های فنی و تخصصی در حوزه محیط زیست استان مرکزی محسوب می‌شود که همکاری دستگاه‌های اجرایی و به‌ویژه شهرداری‌ها در این زمینه ضروری است.

وی افزود: براساس بازدید‌های کارشناسی که از مرکز دفن پسماند شهری کلانشهر اراک انجام شده بود، موارد مورد بحث نقد و بررسی شد و مقرر شد تا هر هفته کارشناسان محیط زیست و دفتر شهری از سایت مذکور بازدید کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی تصریح کرد: یکی از مشکلات بسیار حاد محیط زیستی، مدیریت نامناسب بر پسماندهای ویژه صنعتی و عفونی در مناطق شهری است، عدم مدیریت بر پسماندهای ویژه، خطرات زیادی را با توجه به ویژگی‌های احتراق، واکنش پذیری، خورندگی و انتشار سمی و بیماری بر سلامتی انسان و طبیعت وارد می‌کند، برای کاهش هزینه‌های محیط زیستی ناشی از نبود مدیریت بر این نوع پسماند، نیاز به داشتن قوانین جامع است تا با اجرای آن آسیب‌ها به حداقل برسد.

میرزایی بیان کرد: نخاله‌های ساختمانی یکی از مهم‌ترین معضلات مدیریت پسماند در استان است، تخلیه پسماندهای ساختمانی از مبداء تا مقصد باید مدیریت شده و همچنین بازیافت آنها در دستور کار قرار گیرد، انباشت زباله‌های خانگی در روستاها و نخاله‌های ساختمانی در حاشیه راه‌ها منظره‌ای زشت و ناموزون در طبیعت ایجاد می‌کند، علاوه بر آن وجود فضولات حیوانی و انباشت زباله‌های خانگی در روستاها و اطراف شهرها به‌عنوان یکی از آلاینده‌های زیست‌محیطی و بهداشتی و منبع انتشار بیماری‌های واگیردار به حساب می‌آید.

وی عنوان کرد: مدیریت پسماند رستوران‌ها و مراکز خدماتی بین‌راهی یکی دیگر از معضلات موجود در زمینه زباله‌ها است که در این زمینه اقدام قانونی و بازدیدهای ادواری توسط ادارات مربوطه در دستور کار قرار دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی با اشاره به این که زباله‌های عفونی و مراکز درمانی مانند بیمارستان‌ها همواره مورد نظارت قرار دارند گفت: به‌دنبال این هستیم که امحاء و دفن زباله‌های بیمارستانی با روش علمی‌تری انجام شود، زباله‌های مراکز درمانی به صورت دوره‌ای پایش می‌شوند و پیگیری برای جمع‌آوری اصولی، بی‌خطرسازی و دفن بهداشتی آنها در دستور کار ویژه اداره کل محیط زیست استان مرکزی است.

میرزایی خاطرنشان کرد: مدیریت پسماند در استان مرکزی و شهر اراک عملکرد مناسبی نداشته و باید طرح جامع با موارد امروز و معضلات کنونی هم‌خوانی داشته باشد، هدف از بازنگری و تدوین مقررات اختصاصی برای پسماند ویژه، کاهش خسارت‌های شدید ناشی از دفع غیر قانونی آلاینده‌ها به محیط زیست شهری برای حفظ طبیعت و محیط زیست است.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار