|
|
کدخبر: ۱۸۱۴۰۵

پایگاه خبری زاهدان پیگیر روز شنبه مطلبی با عنوان «مضرات قهوه که فکرش را نمی کنید» منتشر کرده است.

دراین مطلب آمده است: نوشیدن قهوه اگرچه لذتبخش و جذاب است اما ممکن است برای سلامتی تان ضررهایی داشته باشد. باور نمی کنید؟ این مطلب را بخوانید.
مضرات قهوه که فکرش را نمی کنید
کافئین ممکن است آرامشتان را بگیرد
به گزارش سایت الودکتر،کافئین را به‌خاطر توانایی‌اش در افزایش هوشیاری می‌شناسند. «آدنوزین»‌ ماده‌ای شیمیایی در مغز است که باعث می‌شود احساس خستگی کنید. کافئین از تأثیرات آدنوزین جلوگیری می‌کند. همچنین کافئین موجب افزایش ترشح «آدرنالین» می‌شود. آدرنالین از هورمون‌های ستیز و گریز است که موجب افزایش سطح انرژی می‌شود.مصرف بیش‌ازحدِ کافئین می‌تواند موجب اضطراب و عصبانیت شود. براساس فهرست راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی که انجمن روان‌پزشکی آمریکا آن را منتشر کرده است، اضطراب ناشی از کافئین یکی از 4 سندروم «نشانگان» مرتبط با مصرف کافئین است. مصرف زیاد (مقدار 1000 میلی‌گرم یا بیشتر) کافئین در روز می‌تواند موجب بروز عصبانیت، اضطراب یا علائم مشابه در بیشتر افراد شود. البته در افرادی که به کافئین حساس‌ترند، مصرف مقادیر کمتر کافئین نیز می‌تواند موجب بروز این علائم شود. حتی مصرف مقادیر نسبتا کم کافئین در بازه‌ی زمانی کوتاه می‌تواند موجب افزایش سطح استرس و افزایش ضربان قلب شود. در مطالعه‌ای که در این راستا روی 25 مرد سالم انجام گرفت، مشاهده شد گروهی‌ که تقریبا 300 میلی‌گرم کافئین مصرف می‌کنند، دو برابرِ کسانی‌که به آنها دارونما (چیزی شبیه به دارو ولی بدون تأثیر واقعی) داده می‌شود، استرس را تجربه می‌کنند. جالب توجه است که میزان استرس در بین مصرف‌کنندگان منظم و غیرمنظم کافئین به یک اندازه افزایش یافت. این موضوع نشان می‌دهد عادت به مصرف کافئین در تأثیر آن بر استرس ربطی ندارد. البته اینها، نتایج اولیه هستند و به تحقیقات بیشتری نیاز است.
مهمترین ضرر قهوه
مصرف یک فنجان قهوه در اول صبح می‌تواند به حرکات روده‌ای کمک کند. خاصیت ضدیبوست قهوه موجب آزادشدن هورمون «گاسترین» می‌شود. این هورمون توسط معده ترشح می‌شود و فعالیت روده‌ی بزرگ را افزایش می‌دهد. همچنین قهوه‌های بدون کافئین نیز می‌توانند موجب همین واکنش در بدن شوند. البته کافئین به‌تنهایی می‌تواند با افزایش انقباضات و حرکات روده‌ای به حرکت راحت‌تر غذا در دستگاه گوارشی کمک کند. با توجه به این تأثیرات جای تعجب ندارد که مصرف زیاد کافئین موجب شل شدن مدفوع و اسهال فرد شود. برای سال‌ها عده‌ای بر این باور بودند که مصرف قهوه می‌تواند باعث زخم‌های گوارشی شود، ولی مطالعه‌ای که بر روی بیش از 8000 نفر انجام گرفت، ارتباطی را بین این دو نشان نمی‌دهد. برخی مطالعات نشان می‌دهند مصرف نوشیدنی‌های حاوی کافئین می‌تواند بیماری بازگشت اسید به مری را در برخی افراد تشدید کند. به‌نظر می‌رسد قهوه حتی بیشتر موجب بروز این پدیده شود. در یک مطالعه‌ی کوچک به 5 فرد آب کافئین‌دار داده شد و مشاهده شد عضلاتی که باعث می‌شوند محتوای معده به سمت گلو حرکت نکند، به‌حالت استراحت در آمد و درنتیجه فرد ترش می‌کند. ترش‌ کردن نشانه‌ای از بیماری بازگشت اسید به مری است. باتوجه به تأثیرات چشمگیر قهوه بر عملکرد گوارشی، شاید بهتر باشد میزان مصرف قهوه را کاهش دهید یا به‌جای آن، چای بنوشید تا این عوارض کافئین را تجربه نکنید.
6ضرر قهوه
1- فشار خون: قهوه فشار خون را بالا می برد. حتی اگر این افزایش خیلی جزئی هم باشد، کسانی که دچار پرفشاری خون هستند در برابر این تاثیر قهوه آسیب پذیرترند.
2- پوکی استخوان:‌ مصرف کنندگان بالای قهوه ممکن است دچار افزایش دفع کلسیم از ادرار شده و در معرض خطر پوکی استخوان قرار گیرند. این مشکل به خصوص در مورد کسانی که به اندازه کافی کلسیم دریافت نمی کنند اهمیت بیشتری پیدا می کند.
3- خواب نامطلوب: افراط در مصرف کافئین ممکن است تا حد چشمگیری سیستم عصبی مرکزی را تحریک کند. همچنین مقدار بالای کافئین تاثیرات منفی در به خواب رفتن و کیفیت خواب دارد. هر فردی باید متناسب با شرایط خواب خود ساعت نوشیدن قهوه را تنظیم کند اما به طور کلی توصیه می شود4تا 6 ساعت قبل از به رختخواب رفتن قهوه نوشیده نشود.
4- بارداری: گرچه هنوز دلایل روشنی در رابطه با آسیب قهوه به جنین تایید نشده است اما توصیه می شود درمدت بارداری نوشیدن قهوه به 1 تا 2 فنجان در روز کاهش یابد. همچنین خانم هایی که سقط های مکرر داشته و یا برای بارداری مشکلاتی دارند باید قهوه را به طور کامل کنار بگذارند.
5- کاهش جذب آهن:‌ نوشیدن قهوه به همراه غذا به خاطر وجود تانین، جذب آهن را کم می کند. افراد مبتلا به کم خونی باید قهوه را مانند چای یک ساعت قبل یا دو ساعت بعد از غذا بنوشند

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار