|
|
کدخبر: ۱۸۳۲۹۶

چند روزی است که بحث حذف محدوده زوج و فرد از سوی شهرداری تهران مطرح شده که واکنش های بسیاری در بین مسئولان شهری پایتخت در پی داشته است.

به گزارش امید نیوز ،

در صورتی که محدوده زوج و فرد حذف شود محدوده طرح ترافیک افزایش می‌یابد و شهروندان باید برای ورود به محدوده زوج و فرد هزینه پرداخت کنند.

یکی از گزینه‌ها این بود که محدودیت تردد خودروها بر حسب پلاک زوج یا فرد برداشته شود و به جای آن هر خودرو 50 روز در سال می‌تواند به صورت رایگان وارد محدوده زوج و فرد سابق شود و برای تردد بیش از این عوارض پرداخت کنند.

ایده تکمیلی برای نحوه اعمال این سهمیه شناور تردد رایگان این است که به جای تعداد روزهای مجاز در سال مبلغ مشخصی تحت عنوان اعتبار اولیه به پلاک خودروها اختصاص داده شود و عوارض تردد از این اعتبار کسر شود. طبعا در صورت پایان این اعتبار دارنده خودرو دوباره کارت خود را شارژ می‌کند.

یکی دیگر از گزینه‌ها این بود که سیاست تردد نوبتی در محدوده دوم(طرح ترافیک) ادامه یابد. با این تفاوت که خودروها بر حسب پلاک سمت راست خودرو به سه دسته تقسیم شوند و هر دسته دو روز در هفته مجاز به ورود محدوده دوم باشند در این روش خودروها با رقم سمت راست یک تا سه در روزهای شنبه و سه‌شنبه پلاک 4 تا 6 در روزهای یکشنبه و چهارشنبه و پلاک 7 و 9 در روزهای دوشنبه و پنج‌شنبه مجاز به ورود به محدوده دوم هستند و اگر کسی در سایر روزها اقدام به تردد کند باید مجوز دریافت کند.

حسن رسولی خزانه‌دار شورای شهر تهران در این خصوص گفت: کسانی که کارت‌شان را شارژ نکرده‌اند بدهی هر بار ورود به طرح ترافیک برعهده‌شان است و پلیس نیز آنها را جریمه خواهد کرد. وی گفت: از ۱۵ فروردین سال آینده هم بناست طرح ترافیک جدید در تهران اجرا شود.

علی پیرحسینلو؛ عضو شورای شهر تهران در مورد انتقال طرح ترافیک سهمیه‌داران از جمله خبرنگاران گفت: اگر سهمیه‌بگیری بخواهد طرح ترافیک خود را به خودروی جدید منتقل کند باید درخواست خود را به دبیرخانه طرح ترافیک واقع در ساختمان اصلی معاونت حمل و نقل و ترافیک ارائه کند.

اما فرمانده انتظامی پایتخت نیز با تأکید بر این مطلب که پلیس با اخذ عوارض در محدوده زوج و فرد مخالف است، گفت: به استناد کدام قانون عوارض در محدوده زوج و فرد دریافت می‌شود؛ دوستان ماده قانونی را به ما اعلام کنند.

عالی‌ترین مقام انتظامی پایتخت گفت: هر آن چیزی که باید در بحث زوج و فرد و طرح ترافیک اعمال شود باید سه آیتم ویژه را دارا باشد: کاهش آلودگی هوا، کاهش ترافیک و رضایتمندی مردم و باید گفت این سه آیتم اولویت‌های پلیس برای اجرای طرح‌های ترافیکی در تهران است.

روزنامه اصولگرای جوان هم در شماره امروز خود ضمن انتقاد از طرح اخذ عوارض برای تردد در محدوده زوج و فرد نوشت: متأسفانه تشدید بار ترافیکی در معابر شهری پایتخت سبب شده تا مدیریت شهری به جای کنترل ورود خودرو و تکمیل شبکه عمومی حمل‌ونقل شهری با اعمال محدودیت و اجرای طرح‌های ابتر ترافیکی بیش از پیش دست در جیب شهروندان کرده و عوارض تردد در شهر را به بهانه مختلف دریافت کنند.

گویا گرفتن هزینه و عوارض به عناوین مختلف تاکنون توانسته است در شرایط جاری مشکل و معضل ترافیک پایتخت را برطرف سازد! گرفتن عوارض تردد از تونل‌ها و بزرگراه‌ها و حالا هم به بهانه تغییر و تحول طرح زوج و فرد گرفتن پول از خودرو‌ها تنها راهکار برای تسهیل ترافیک شهری عنوان شده است.

 

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار