|
|
کدخبر: ۱۸۳۹۸۵

فرزند کشی در ایران

ساراسادات حکیم زاده دانشجوی کارشناسی، یادداشتی پیرامون قتل های خانوادگی ارائه کرده است.

در فضای اجتماعی آسیب دیده جامعه ایران، از یک طرف تعصبات فرهنگی و عقیدتی و از سوی دیگر نابهنجاری‌های اجتماعی و درگیر شدن جوانان با فساد، جنایت خلق میکند. در سال گذشته، فاجعه قتل رومینا اشرفی ۱۵ ساله که قربانی غیرت جاهلانه پدرش شد وامسال مثله شدن بابک خرمدین به دست پدر وی، گواه بر این مطلب است.

این‌گونه خشونت های خانوادگی اگر کنترل نشود به راحتی در جامعه ریشه میدواند و بی رحمانه تر ادامه پیدا میکند. بخش مهمی از پیامدهای این اتفاق مربوط به انعکاسی است که در فضای مجازی و حقیقی بین صحبت‌های روزمره مردم جریان دارد. تضعیف جایگاه خانواده و والدین به عنوان مورد اطمینان‌ترین پناهگاه و تمسخر و عادی سازی خشونت مهمترین پیامدهای چنین اتفاقاتی است.

این اخبار خشونت‌آمیز و نگران کننده، روز به روز بر تعداد آن افزوده شده و در فضای مجازی به سخره گرفته میشود و پس از مدت کوتاهی در میان اخبار جدید ناپدید گشته بدون آنکه به آن ترتیب اثری داده شود و راهکار مناسبی ارائه گردد..

بنابراین نهادهای دولتی باید وارد کار شوند و اقدامات پیشگیرانه را آغاز کنند. بخش عمده‌ای از این تعصبات و خشونت حاصل از آن، به علت عدم آگاهی بخشی به والدین است. لازم است در کنار سیاست های جمعیتی که صرفا به کمیت توجه دارد، ارگانها همراه با سیاست آموزش و آگاهی بخشی به والدین وارد میدان شوند. از سوی دیگر آموزش و پرورش باید توجه بیشتری به مسائل تربیتی داشته باشد و به آسیب های روحی روانی دانش‌آموزان اهمیت بیشتری بدهد. در پیشگیری از این مشکلات، روانشناسان و مشاوران نقش بسیار موثری دارند اما به دلیل بالا بودن هزینه های مشاوره و شامل بیمه نشدن خدمات روانشناسی خانواده از مراجعه به مراکز درمانی اجتناب کرده و از حل مشکل منصرف میشود. علاوه بر مواردی که گفته شد عدم توجه به کنترل اجتماعی از جمله کمرنگ شدن نقش امر به معروف و نهی از منکر در جامعه و نبود افراد کارآمد در این حوزه از عوامل ترویج دهنده فساد در جامعه بوده و در نهایت با اضافه شدن تعصبات که آن هم ناشی از کم کاری در زمینه آموزش است میتوان جنایات مشابهی را بار دیگر در آینده‌ای نزدیک پیش‌بینی کرد.

 

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار