|
|
کدخبر: ۱۸۴۳۷۴

زمین قطب شمال در حال آب شدن ناگهانی است

کارشناسان می گویند انتشارگازهای گلخانه ای باید اکنون کاهش یابد.

دانشمندان به طور فزاینده ای هشدار می دهند که ذوب قطب شمال می تواند سیاره را به چرخه معیوب گرمایش کنترل نشده سوق دهد زیرا ذخایر وسیع کربن در زمین ذوب گازهای گلخانه ای قدرتمند را آزاد می کند.

برای هزاران سال، منجمد دائمی - زمینی که برای دو یا چند سال متوالی یخ زده است - مواد گیاهی و جانوری مرده را در انجماد عمیق زیر توندرا نگه داشته است. این بقایای باستانی در مجموع بالغ بر 1600 میلیارد تن کربن آلی تخمین زده می شود که تقریباً دو برابر بیشتر از آنچه در حال حاضر در جو زمین یافت می شود.

این طاق یخ زده که یک چهارم نیمکره شمالی را در بر می گیرد، با افزایش دما، آتش سوزی های گسترده و موج گرمای بی سابقه در سیبری و سایر مناطق شمالی در حال آب شدن است. به نوبه خود، سینک کربن قطب شمال را به منبع گازهای گلخانه ای تبدیل می کند.

در میان این گازها متان است، گازی تا 34 برابر قویتر از دی اکسید کربن (CO2) در به دام انداختن گرما در جو زمین در طول یک دوره 100 ساله. در طول 20 سال، می تواند 86 برابر قوی تر باشد. سپس اکسید نیتروژن وجود دارد - پتانسیل گرمایش آن تقریباً 300 برابر بیشتر از CO2 در یک مقیاس زمانی 100 ساله است.

این یک حلقه بازخورد خطرناک ایجاد می‌کند – حلقه‌ای که در آن فعالیت‌های انسانی مانند سوزاندن سوخت‌های فسیلی و پرورش دام، جو را گرم می‌کند و باعث می‌شود که یخ‌های دائمی ذوب شده و گازهای گلخانه‌ای اضافی آزاد کنند.

این امر باعث گرم شدن بیشتر، ذوب شدن بیشتر و انتشار بیشتر می شود و تهدید می کند که بدترین تأثیرات تغییرات آب و هوایی را بسیار سریعتر از حد انتظار ایجاد کند.

راشل ترهارن، بوم شناس قطب شمال در مرکز تحقیقات آب و هوای وودول که تأثیر ذوب شدن یخ های دائمی و آتش سوزی های جنگلی را بر تغییرات آب و هوایی مطالعه می کند، به الجزیره گفت: «این احتمالاً به دلیل مقیاس گرمایشی که در قطب شمال مشاهده می کنیم تسریع می شود. .

در حال حاضر، ما به دنبال تغییرات غیرقابل برگشت هستیم.

این هشدارها قبل از کنفرانس تغییرات آب و هوایی سازمان ملل متحد یا COP26 ارائه می شود که از نظر بسیاری آخرین فرصت برای جلوگیری از یک فاجعه زیست محیطی جهانی است.

در این کنفرانس که از 31 اکتبر تا 12 نوامبر در گلاسکو، اسکاتلند برگزار می شود، برنامه های کاهش انتشار کربن را می توان به پایان رساند.

 

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار