|
|
کدخبر: ۱۸۴۴۸۸

هند و آفریقای جنوبی خواستار معافیت از مالکیت معنوی در مورد واکسن‌های کووید شدند

سویه جدیدی از بیماری کرونا در آفریقا مشاهده شده و نگرانی های بین المللی را به دنبال داشته است.

جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده از کشورهایی که در نشست هفته آینده سازمان تجارت جهانی (WTO) شرکت می‌کنند، خواسته است تا از حمایت‌های مالکیت معنوی در مورد واکسن‌های کرونا چشم‌پوشی کنند، زیرا نگرانی‌های بین‌المللی نسبت به نوع جدیدی از ویروس کرونا که در آفریقای جنوبی شناسایی شده است افزایش یافته است.

بایدن در بیانیه‌ای در روز جمعه گفت: کشف نوع جدید نشان می‌دهد که تا زمانی که کل جهان به واکسن‌ها دسترسی نداشته باشد، همه‌گیری پایان نخواهد یافت . بایدن گفت: «اخبار در مورد این نوع جدید باید بیش از هر زمان دیگری روشن کند که چرا تا زمانی که واکسیناسیون جهانی نداشته باشیم، این بیماری همه گیر پایان نخواهد یافت. این خبر امروز اهمیت حرکت سریع در این زمینه را تکرار می کند.

سازمان بهداشت جهانی (WHO) در روز جمعه تعیین شده این سویه جدید کوروناویروس - که آن را امیکرون پس از یک نامه در الفبای یونانی لقب - یک "نوع از نگرانی". Omicron به دلیل افزایش عفونت های جدید در آفریقای جنوبی مقصر شناخته شده است.

نگرانی در مورد گسترش بالقوه نوع جدید نیز چندین کشور از جمله ایالات متحده، وادار به اعلام محدودیت های سفر در روز پنجشنبه و جمعه برای مردم از کشورهای در جنوب آفریقا - حرکتی که وزیر بهداشت آفریقای جنوبی ناودان  به عنوان "غیر قابل توجیه". ظهور Omicron تنها چند روز قبل از نشست مقامات WTO و همچنین 164 کشور عضو در 30 نوامبر در ژنو صورت گرفت.

مذاکرات سازمان تجارت جهانی بر سر پیشنهاد هند و آفریقای جنوبی مبنی بر چشم پوشی از حقوق مالکیت معنوی (IP) برای واکسن ها و تجهیزات کووید-19 به بن بست رسیده است . اتحادیه اروپا و همچنین بریتانیا و سوئیس با چنین اقدامی مخالفت کرده اند.

هند کشورهای توسعه یافته را متهم کرده است که "از دسترسی کشورهای فقیر به واکسن جلوگیری می کنند" که منجر به مرگ می شود. دیدیه چامبووی، سفیر سوئیس در سازمان تجارت جهانی روز پنجشنبه گفت که این کشور آماده سازش است اما با معافیت کامل مخالف است.

علیرغم بیانیه روز جمعه بایدن، برخی از کارشناسان بهداشت عمومی گفته اند که ایالات متحده به اندازه کافی برای تهیه واکسن در خارج از کشور انجام نداده است. در حالی که بسیاری از کشورهای در حال توسعه هنوز به طور گسترده واکسن های اولیه را برای شهروندان خود انجام نداده اند، ایالات متحده در هفته های اخیر تزریق واکسن های تقویتی را برای آمریکایی ها انجام داده و این تزریق را برای کودکان 5 تا 11 ساله تایید کرده است .

بایدن روز جمعه گفت که ایالات متحده بیش از مجموع همه کشورهای دیگر واکسن اهدا کرده است، در حالی که در اوایل سال جاری با استقبال رئیس سازمان جهانی بهداشت از معافیت IP برای واکسن‌های کووید-19 حمایت خود را اعلام کرد .

در بیانیه بایدن آمده است: «من از کشورهایی که هفته آینده برای نشست وزیران سازمان تجارت جهانی گرد هم می‌آیند می‌خواهم به چالش ایالات متحده برای چشم پوشی از حمایت‌های مالکیت معنوی برای واکسن‌های کووید پاسخ دهند، بنابراین این واکسن‌ها می‌توانند در سطح جهانی تولید شوند.»

من این موضع را در آوریل تایید کردم. این خبر امروز اهمیت حرکت سریع در این زمینه را تکرار می کند.

در همین حال، ایالات متحده اعلام کرد که قصد دارد ورود بیشتر مسافران غیر آمریکایی از آفریقای جنوبی، آفریقای جنوبی، بوتسوانا، زیمبابوه، نامیبیا، لسوتو، اسواتینی، سابقاً سوازیلند، موزامبیک و مالاوی را از روز دوشنبه به دلیل نگرانی در مورد Omicron ممنوع کند. .

بایدن گفت: «به عنوان یک اقدام احتیاطی تا زمانی که اطلاعات بیشتری به دست نیاوریم، من به آفریقای جنوبی و هفت کشور دیگر محدودیت‌های سفر هوایی بیشتری را دستور می‌دهم».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار