|
|
کدخبر: ۱۸۴۵۰۴

گزارش سی ان ان درباره میتویشن تازه ویروس کرونا

گونه جدید شدیدا جهش‌یافته و سابقه جهش‌های متعدد آن به حدی است که یکی از پژوهشگران آن را ترسناک توصیف کرده است.

در مقایسه با گونه‌های دیگری که تا کنون کشف شده، گونه جدید شدیدا جهش‌یافته و سابقه جهش‌های متعدد آن به حدی است که یکی از پژوهشگران آن را ترسناک توصیف کرده است. پژوهشگر دیگری گفته است که این بدترین گونه ویروس است که تا کنون شناسایی شده است. در حال حاضر، در آغاز شیوع این گونه جدید قرار داریم و موارد تایید شده ابتلای به آن عمدتا در یکی از مناطق آفریقای جنوبی متمرکز است اما نشانه‌هایی حاکی از احتمال شیوع گسترده‌تر آن وجود دارد. سئوالاتی که فورا در مورد این گونه به ذهن خطور می‌کند میزان واگیری و سرعت انتشار و همچنین توانایی آن در مقاومت در برابر واکسن‌هایی است که تا کنون مورد استفاده قرار گرفته و البته اقداماتی که باید در این مورد صورت گیرد.

برای این گونه جدید نام B.1.1.529 به کار رفته و احتمالا امروز سازمان بهداشت جهانی با استفاده از الفبای یونانی، نام مشخصی برای آن در نظر خواهد گرفت (مثل انواع آلفا و دلتا که پیشتر برای سویه‌های جدید ویروس ووهان انتخاب شده است).

خصوصیت دیگر این گونه جدید جهش‌های متعدد آن نسبت به گونه اولیه ووهان است. پرفسور تولیو دی اولیویرا، رئیس مرکز واکنش و نوآوری امراض همه‌گیر در آفریقای جنوبی، گفته است که در این ویروس "کهکشانی غیرمعمول از جهش وجود دارد که آن را بسیار متفاوت با سایر گونه‌های ویروس کرده است. پروفسور دی اولیویرا افزوده است: این گونه ما را شگفت‌زده کرده زیرا نسبت به گونه اولیه مسیر تکاملی طولانی‌تری را طی کرده و جهش‌هایی داشته که فراتر از انتظار بوده است. وی در یک نشست خبری گفت که این گونه در کل ۵۰ جهش و در پروتئین شاخک‌هایش بیش از ۳۰ جهش داشته است. اکثر واکسن‌های ضد کرونا پروتئین شاخک را هدف قرار می‌دهد و همین پروتئین است که ویروس آن را برای باز کردن در و ورود به سلول‌ها به کار می‌گیرد. در مورد دامنه گیرنده اتصالی (یعنی بخشی از ویروس که اولین نقطه تماس آن با سلول‌های بدن ماست) این ویروس ۱۰ جهش را نشان می‌دهد در حالیکه ویروس نوع دلتا فقط چهار جهش داشت. این تعداد جهش به احتمال زیاد در یک بیمار مشخص صورت گرفته که قادر به مقابله و غلبه بر این ویروس نبوده است. البته تعداد زیاد جهش لزوما خبر خوفناکی نیست بلکه مهم این است که بدانیم جهش‌ها چه عواقبی دارد. در حال حاضر، دلیل نگرانی این است که این ویروس کاملا با ویروس اصلی که از ووهان در چین به سایر نقاط جهان سرایت کرد متفاوت است و در نتیجه، ممکن است واکسن‌هایی که براساس آن سویه طراحی شده در برابر این گونه جدید به همان اندازه کارآیی نداشته باشد. برخی از جهش‌های صورت گرفته در این گونه قبلا در گونه‌های دیگر مشاهده شده که اطلاعاتی را در مورد نقش احتمالی آنها در اختیار پژوهشگران قرار می‌دهد. به عنوان مثال به نظر می رسد که N501Y باعث آسان‌تر شدن سرایت ویرووس می‌شود، برخی از آنها تشخیص ویروس برای پادتن‌های بدن را دشوار کرده و تاثیر واکسن را کاهش می‌دهد اما باید در نظر داشت که واکسن‌های کاملا جدیدی در دسترس است. پروفسور ریچارد لسلز، استاد دانشگاه کوازولو-ناتال آفریقای جنوبی، گفته است که این جهش‌ها باعث نگرانی در این مورد می‌شود که این ویروس ممکن است انتقال‌پذیری بیشتری داشته باشد و سرایت بیماری از فرد مبتلا به دیگران را افزایش دهد و همچنین ممکن است بتواند به اصطلاح بخش‌هایی از سیستم ایمنی بدن را دور بزند. البته قبلا هم موارد بسیاری وجود داشته که توصیف آنها روی کاغذ ترسناک به نظر می‌رسید اما در عمل، آنقدرها هم هولناک نبود. به عنوان مثلا، نوع بتا در ابتدای سال جاری مهمترین عامل نگرانی بود اما بعدا مشخص شد که نوع دلتا سریع‌تر سرایت می‌کند و در نتیجه، این گونه بود که جهان را به تصرف درآورد. پروفسور راوی گوپتا، پژوهشگر دانشگاه کمبریج، می‌گوید: خصوصیت بتا فقط توانایی گریز از سیستم ایمنی بود و خصوصیت دیگری نداشت، بتا عفونت‌زایی بیشتر و ایمنی‌گریزی متوسطی داشت اما گونه جدید بالقوه می‌تواند هر دو خصوصیت را به میزان زیاد داشته باشد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

حجم ویدیو: 14.44M | مدت زمان ویدیو: 00:02:50

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار