|
|
کدخبر: ۱۸۴۵۴۵

غربی ها ممقصر اصلی عدم حصول نتیجه مذاکرات

پیشنهادات ایران که عینا مبتنی بر تعهدات پذیرفته شده همه طرف‌ها در برجام تنظیم شده و مسیر حصول توافق را روشن کرده است.

دور دوم مذاکرات وین از فرآیند جدید مذاکرات ایران و ۱+۴ در حالی از پنجشنبه در وین آغاز شد که در کنار اخبار متعدد از مثبت بودن روند مذاکرات، کشورهای غربی حاضر در وین به پیروی از امریکا همچنان تلاش میکنند تا با استفاده از تاکتیک‌های مختلف، فضا را به سمت تشدید فشار علیه کشور ایران تغییر دهند.

نمایندگان سه کشور اروپایی (انگلیس، فرانسه و آلمان) در ادامه اقدامات خود پس از پایان دور جدید مذاکرات در هفته گذشته، تلاش زیادی داشته اند تا با تغییر ریل مذاکرات، سه هدف «امتیازگیری از چین و روسیه»، «امتیازگیری از ایران» و «امتیازگیری از اتحادیه اروپا» را برآورده کنند.

این رفتار تروئیکای اروپایی به طور ویژه ماموریت «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و انریکه مورا معاون و نماینده او در کمسیون مشترک برجام را نیز با اختلال مواجه کرده است.

برخی دیگر از مقامات کشورهای مهم عضو اتحادیه نیز در قبال سیاست‌های سه کشور مذکور واکنش‌های غیرعلنی داشته اند و رفتار تروئیکا را در راستای منافع امریکا و در هم شکننده جایگاه اتحادیه اروپا خوانده اند.

اخباری که از جو حاکم بر مذاکرات وین به دست می آید: 

پیشنهادات روشن و عملیاتی هیئت مذاکره‌کننده ایران به دلیل فنی و مستند بودن، آمریکا و اروپائیان حاضر در ۱+۴ را به شدت نگران کرده و به دلیل نداشتن هیچ‌گونه استدلال حقوقی در مقابل آن، با مشورت «رابرت مالی» در حال طرح موضوعاتی هستند تا بتوانند در مقابل جدیت ایران و حمایت چین، روسیه و نماینده اتحادیه اروپا از آن، مسیر مذاکرات را به سوی دیگری تغییر دهند.

یعنی پیشنهادات ایران که عینا مبتنی بر تعهدات پذیرفته شده همه طرف‌ها در برجام تنظیم شده و مسیر حصول توافق را روشن کرده، گرچه به مذاق تروئیکا خوش نیامده، اما به دلیل حمایت چین، روسیه و نماینده اتحادیه اروپا از آن، عملا ضلع غربی مذاکرات را به بازی خراب‌کنی برای تشدید فشار و کسب امتیازات بیشتر مجبور کرده است.

قبل از این هم بارها در ملاقات‌های دوجانبه مذاکره‌کننده ارشد ایران با نمایندگان سه کشور اروپایی تاکید شده بود، تا زمانی که این کشورها اراده مستقل از واشینگتن نداشته باشند، طبعا فضای مذاکرات به سمت حصول یک توافق خوب پیش نخواهد رفت و مقصر آن قطعا غربی‌ها خواهند بود.

 

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار