|
|
کدخبر: ۱۸۴۷۵۹

چیا،دانه ای سرشار از موادمغذی و موثر در کاهش وزن

دانه چیا یکی از بهترین و مفیدترین دانه های خوراکی است. این دانه های سیاه و سفید آب دوست هستند و می توانند تا ۱۲ برابر وزن خود را آب جذب کنند.

دانه چیا و لاغری؛ کالری بسیار پایین 

از دیگر فواید دانه های چیا که به کاهش وزن کمک می کند، کالری بسیار پایین است. تقریبا دو قاشق غذاخوری دانه چیا تنها ۱۰۱ کالری دارد و یکی از مغذی ترین دانه های کم کالری محسوب می شود. با وجود خاصیت سیر کنندگی بالا این میزان کالری بسیار ناچیز است. 

 در یک وعده چیا ۱۱ گرم پروتئین و ۴٫۴ گرم فیبر وجود دارد که میتواند برای مدتی طولانی سیر نگهتان دارد و به کاهش وزنتان کمک کند. بعلاوه این دانه ها ده برابر وزن خود میتوانند آب در خود ذخیره کنند که آنها را تبدیل به یک ماده ی خوب برای استفاده در اسموتی و دیگر غذاها میکند. اما باید مواظب باشید بیش از حد استفاده نکنید، استفاده بیشتر از میزان توصیه شده باعث میشود فیبر موجود در این دانه ها معده را ناراحت کند. 

PicsArt_01-18-11.45.35

دانه چیا و لاغری؛ سرشار از مواد مغذی 

دانه چیا  سرشار از مواد مغذی است. تمام مواد مغذی موجود در آن از جمله پروتئین، کلسیم، چربی، منگنز، منیزیم، فسفر، فیبر، ویتامین  B3 و … به طور غیر مستقیم بر روی افزایش احساس سیری تاثیر دارند. 

دانه چیا و لاغری؛ خاصیت سیر کنندگی بالا 

دانه چیا حاوی فیبر بسیار بالایی است. یعنی ۴۰ درصد از وزن دانه های چیا را فیبر تشکیل می دهد. همین فیبر بالا باعث شده تا آن را به یک ماده سیر کننده تبدیل کند. با وجودی که فیبر نوعی کربوهیدرات است، اما ماهیت آن با کربوهیدرات های قابل هضمی چون نشاسته و قند متفاوت است. علاوه بر آن دانه های چیا ۱۰ تا ۱۲ برابر وزن خود را آب جذب می کنند و زمانی که به معده می رسند به شکل دانه های ژله ای در می آیند. این موضوع باعث می شود تا دیرتر گرسنه شوید و برای مدت بیشتری احساس سیری کنید. 

دانه چیا و لاغری؛ افزایش سوخت و ساز بدن 

دانه چیا یک منبع چربی خوراکی است که کلسترول خوب را افزایش و کلسترول بد را کاهش می دهد. زمانی که دانه چیا جایگزین دیگر منابع چربی همچون روغن ذرت و آلفا لینولیک اسید شود، میزان تریگلیسرید را کم کرده و از چاقی جلوگیری می کند. 

دانه چیا و لاغری؛ کنترل فشار خون 

مطالعات نشان داده اند که مصرف منظم دانه های چیا در رژیم غذایی موجب بهبود و کنترل فشار خون می شود. 

دانه چیا و لاغری؛ کمک به هضم غذا 

فیبر موجود در تخم چیا به بهبود هضم غذا کمک می کند و باعث گوارش بهتر غذا می شود. گوارش بهتر غذا برابر است با کاهش احتباس آب در بدن و کمک به کاهش وزن. 

کنترل قند خون و فشار خون 

PicsArt_01-18-11.46.24

یکی از فواید دانه چیا، کاهش قند خون به کمک به بهبود دیابت نوع دو است. این خاصیت به دلیل وجود امگا ۳، منگنز و منیزیم موجود در دانه چیا است. همچنین از دیگر فواید دانه چیا که به‌صورت تجربی به اثبات رسیده است، کنترل فشار خون در افرادی است که آن را به‌صورت روزانه و منظم مصرف می‌کنند. 

بهبود سلامت اعصاب 

سلامت اعصاب یکی از فواید دانه چیا است که به دلیل وجود منیزیم و مس برای بدن تامین می‌شود. همچنین در کنار کمک به سلامت سیستم عصبی می تواند در تقویت سیستم ایمنی نیز موثر باشد. 

فواید دانه چیا برای قلب 

اهمیت دانه چیا برای لاغری یکی از فواید این ماده مغذی است. به دلیل وجود امگا۳ که بیشتر به صورت آلفا لینولنیک اسید هستند؛ برای سلامت قلب اهمیت بسیاری دارند. این دانه‌های مغذی برای جلوگیری از سکته قلبی، بیماری سرخرگ کرونری و سندروم سوخت‌وسازی موثر هستند. البته خاصیت اسیدهای چرب آلفا لینولنیک اسید، به مطالعات بیشتری نیاز دارد. 

سلامت استخوان‌ها 

از دیگر فواید دانه چیا، وجود مواد معدنی همچون کلسیم، فسفر، منگنز، روی و مس است؛ به همین دلیل می‌تواند برای تقویت استخوان‌ها و دندان‌ها موثر باشد و همچنین بر روی سوخت‌و‌ساز بدن تاثیر بگذارد. 

پیشگیری از سرطان 

از دیگر فواید دانه چیا، وجود اسیدهای چرب امگا ۳ و آنتی‌اکسیدان است که بهترین عوامل در جلوگیری از سرطان و تومور زایی در بدن هستند. 

رفع بی‌خوابی 

یکی از فواید دانه چیا برای کودکان و بزرگسالان تاثیر این دانه‌های مغذی در تولید و ترشح هورمون‌هایی همچون سروتونین و ملاتونین است. این هورمون‌ها که به نام هورمون‌های شادی‌بخش معروف هستند، به درمان و رفع بی‌خوابی کمک می‌کنند. 

رژیم فاقد گلوتن 

PicsArt_01-18-11.46.02

افرادی که به بیماری سلیاک دچار هستند، نمی‌توانند مواد غذایی که در آن گلوتن وجود دارد، مصرف کنند. جالب است بدانید مصرف دانه چیا برای این افراد مفید است، زیرا فاقد گلوتن هستند و به بهبود بیماری سلیاک می‌کنند. 

افزایش انرژی 

مواد مغذی بسیاری در دانه چیا وجود دارند که از آن جمله می‌توان به ویتامین B3، نیاسین و همچنین تیامین اشاره کرد که این مواد مغذی در افزایش انرژی و همچنین برطرف‌ کردن بدخلقی و ایجاد نشاط در افراد موثر است. 

سلامت پوست و مو 

در کنار وجود آنتی‌اکسیدان، پروتئین‌هایی در دانه‌های چیا وجود دارد که کلاژن سازی در پوست را تقویت می‌نماید. این کلاژن‌ها در سلامت پوست و جوان‌سازی آن و همچنین برای افزایش رشد مو و ناخن و کاهش التهاب موثر هستند.

این دانه های کوچک حاوی اسید چرب امگا ۳ نیز هستند یک وعده از این دانه ها بیش از یک وعده قزل آلا حاوی این چربی مفید است. علاوه بر اینکه به سلامت قلب کمک میکند، این چربی های ضروری پوست، مو و ناخن ها را نیز قوی میکند. اسید چرب امگا ۳ باعث کاهش التهاب و خشکی و افزایش جریان خون نیز میشود. سلام پوست درخشان! 

دانه چیا برطرف کننده قوی استرس 

دانه های چیا سرشار از مواد مغذی هستند و به نوعی قهرمان گمنام هستند. منیزم، که به کاهش کورتیزول ( هورمون استرس ) کمک میکند. باز هم برای استفاده از این ماده ی معدنی دلیل میخواهید؟ پایین بودن سطح منیزیم بدن باعث سردرد و خستگی میشود. دانه های چیا همچنین حاوی ترپیتوفان و آمینو اسید هستند که میتوانند به بدنتان کمک کنند سروتونین تولید کند. سروتونین به بدن کمک میکند با اضطراب مبارزه کند و الگویی منظم تر داشته باشد. 

 

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار