|
|
کدخبر: ۱۸۴۹۰۱

انجیر میوه‌ای شیرین و بسیار مغذی با خواص بسیاری است که موطن اصلی آن آسیای غربی و کشورهای اطراف مدیترانه است. درخت آن ارتفاعی بین ۳ تا ۹ متر و برگ‌هایی پنجه‌ای‌شکل دارد.

 

انجیر میوه‌ای شیرین و بسیار مغذی با خواص بسیاری است که موطن اصلی آن آسیای غربی و کشورهای اطراف مدیترانه است. درخت آن ارتفاعی بین ۳ تا ۹ متر و برگ‌هایی پنجه‌ای‌شکل دارد. انجیر از خانواده‌ی توت‌هاست، نسبت به سرمای شدید حساس است و بیشتر در مناطق معتدل و نیمه گرم کاشته می‌شود. انجیر از صدها سال قبل به‌عنوان درمان طبیعی بسیاری از بیماری‌ها به کار می‌رود. انجیرها که به خاطر طعم شیرین، ملایم و کاربردهای متعددشان موردتوجه قرارگرفته‌اند، جزو خوراکی های کم کالری و فاقد چربی‌اند. یک عدد انجیر بزرگ تازه فقط ۴۷ کالری دارد. اگر می‌خواهید وزن کم کنید، مصرف انجیر (در حد اعتدال) جایگزین مناسبی برای میان وعده‌های ناسالم است. مواد معدنی و ویتامین‌های سرشار موجود در انجیر، به‌تنهایی یک دلیل عالی برای گنجاندن آن در رژیم غذایی روزانه‌تان است. پیشنهاد می‌کنیم با ما در سایت غفاری دایت همراه باشید تا بیشتر با خواص این میوه بهشتی آشنا شوید.

 

خواص انجیر تازه

خواص انجیر تازه و انجیر خشک متفاوت است. انجیر یکی از غنی‌ترین منابع گیاهی انواع ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن است، ازجمله:

ویتامین A، ویتامین C، ویتامین K، ویتامین‌های گروه B، پتاسیم، منیزیم، زینک، مس، منگنز و آهن.

مواد معدنی و ویتامین‌های سرشار موجود در انجیر، به‌تنهایی یک دلیل عالی برای گنجاندن آن در رژیم غذایی روزانه‌تان است. ازجمله خواص انجیر تازه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1.  کاهش فشارخون: انجیر منبع خوب پتاسیم است که پتاسیم، عنصری است که برای کنترل فشارخون به کار می‌رود. کمبود پتاسیم، مخصوصا وقتی‌که غذاها دارای مقدار زیادی سدیم (نمک) باشند، می‌تواند موجب بالا رفتن فشارخون شود.
  2. بالابرنده تراکم استخوان: انجیر دارای مقدار زیادی کلسیم می‌باشد. کلسیم موجود در انجیر به همان اندازه کلسیم موجود در شیر می‌باشد. کلسیم، به‌عنوان بالابرنده تراکم استخوان شناخته‌شده است. به علاوه، پتاسیم موجود در انجیر، دفع ادراری کلسیم را کاهش می‌دهد. پس انجیر یکی از بهترین‌ها برای افزایش تراکم استخوان می‌باشد و از پوکی استخوان جلوگیری می‌کند.
  3. جلوگیری از ضعف عضلات: مطالعات نشان داده است که افرادی که روزانه 3 عدد یا بیشتر میوه مصرف می‌کنند، ضعف و انحطاط عضلانی کمتری دارند.
  4. انجیر منبع خوبی از منیزیم نیز می‌باشد.
  5. ملین و ضد یبوست است.
  6. به بهبود سرفه و نفس کشیدن راحت کمک می‌کند.
  7. انجیر تازه مقدار کمی ویتامین C دارد و بهترین منبع (نسبت به دیگر میوه‌ها) ویتامین B6 می‌باشد.
  8. انجیر برای افراد دارای کلسترول بالا و اسید اوریک‌اسید بالا، بسیار مفید است.
  9. تشنگی را از بین می‌برد.
  10. انجیر به‌عنوان دارویی برای تولید انرژی و قوی شدن به کار می‌رود.
  11. از سرطان روده جلوگیری می‌کند. انجیر جلوی رشد سلول‌های سرطانی را می‌گیرد.
  12. امگا 3 و امگا 6 دارد. پس برای سیستم اعصاب، مغز و قلب بسیار مفید می‌باشد.
  13. انجیر برای بهبود سردرد، دندان‌درد، تهوع، تب، نقرس، گوش‌درد، سوختگی، معده درد، ورم چرکی (آبسه)، بیماری‌های ریوی و بیماری‌های مقاربتی مفید است.

 

خواص انجیر خشک

انجیر خشک هم مانند انجیر تازه خواص و فواید زیادی دارد. خواص انجیر خشک شامل:

  1. سرشار از فیبر: انجیر خشک منبعی خوبی از فیبرهای محلول است که کمک می‌کند تا مدت طولانی سیر بمانید و یبوست را نیز درمان می‌کند.
  2.  انجیر خشک سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی حیاتی: انجیر سرشار از ویتامین‌های A،B1، B2 منگنز، پتاسیم، منیزیم، مس، آهن و فسفر است. سطح بالای پتاسیم و سطح پایین سدیم برای افرادی که دارای فشار خون بالای هستند مناسب است.
  3. انجیر خشک منبع خوب کلسیم: کلسیم بالای موجود در انجیر باعث افزایش سلامتی استخوان‌ها می‌شود.
  4. انجیر خشک مؤثر در افزایش و تقویت سیستم ایمنی بدن: موکیلاژ بالای آن به درمان و محافظت از گلو درد کمک می‌کند.
  5. دفع استروژن‌های مضر از بدن: هورمون بیش‌ازحد استروژن در بدن ممکن است منجر به مشکلات یائسگی، سرطان تخمدان، پستان، رحم، افزایش وزن و تغییرات خلق‌وخوی شود که انجیر در از بین بردن چنین علائمی به بدن کمک خواهد کرد.

 

PicsArt_02-25-06.08.40

 

 

  1.  حاوی آنتی‌اکسیدان های تقویت‌کننده مربوط به‌سلامت: انجیرها حاوی یک نوع آنتی‌اکسیدان به نام فنول هستند که به کاهش ابتلا به بیماری‌های قلبی و انواع مختلف سرطان کمک می‌کند.
  2. کمک به گوارش و هضم: انجیرها همچنین حاوی بتاکاروتن و بنزالدهید (ترکیبات ضد سرطان)، فلانوئید و آنزیم‌های گوارشی به نام فیسین هستند.
  3. انجیر خشک مؤثر در لاغری: انجیرهای خشک یک منبع عالی از فیبر مغذی هستند. اگر شما چربی‌دارید، پس مواد غذایی غنی از فیبر انتخاب مناسبی می‌باشد. ازآنجایی‌که انجیرها میزان بالایی از فیبر طبیعی دارند برای مدیریت وزن بسیار مفید خواهند بود.
  4. ایمن‌سازی بدن در برابر سرطان پستان با انجیر خشک
  5.  انجیر خشک مناسب برای داشتن موهای بلند و سالم

 

مضرات انجیر خشک

همان‌طور که گفته شد انجیر خشک و تازه فواید بی‌شماری برای بدن دارند و حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی فراوانی هستند. مصرف این میوه پرخاصیت برای برخی از افراد مناسب نیست و مشکلاتی را برای آن‌ها به وجود می‌آورد که در اینجا به برخی از این مضرات انجیر خشک اشاره می‌کنیم.

  1. مشکلات معده: کسانی که بیش‌ازحد از انجیر استفاده می‌کنند، دچار مشکلات معده شده و معده آن‌ها سنگین می‌شود و درد می‌گیرد. گرچه انجیر برای افراد دچار یبوست مفید است اما مصرف زیاد آن در برخی افراد موجب درد معده آن‌ها می‌شود.
  2. نفخ: انجیر به‌جز درد معده موجب نفخ شکم نیز می‌شود.
  3. اختلال در جذب کلسیم: در انجیر اگزالاتی وجود دارد که سبب اختلال در جذب کلسیم در بدن می‌شود. مصرف بیش‌ازحد انجیر منجر به کمبود کلسیم در بدن و موجب ضعف استخوان‌ها و بیماری‌های دیگر مربوط به کمبود کلسیم می‌شود.
  4. خون‌ریزی و کم خونی همولیتیک: طبع انجیر گرم است و ممکن است باعث خونریزی شود. مصرف بیش‌ازحد انجیر موجب خونریزی شبکیه، خونریزی مقعد و خونریزی جزئی واژن می‌شود. کم‌خونی همولیتیک نیز از دیگر عوارض مصرف بیش‌ازحد انجیر است.
  5. مشکلات کلیوی یا کیسه صفرا: افرادی که مشکلات کلیوی یا کیسه صفرا دارند، بهتر است انجیر مصرف نکنند زیرا انجیر دارای اگزالاتهای مضر هستند. مصرف انجیر شرایط این افراد را بدتر می‌کند. مصرف زیاد انجیر به طحال آسیب می‌رساند، طحال وظیفه تولید گلبول‌های سفید را بر عهده دارد.
  6. تداخل با داروهای رقیق‌کننده خون: ویتامین K یک رقیق‌کننده خون طبیعی است که به مقدار فراوان در انجیر خشک و خام وجود دارد. در صورت مصرف داروهای رقیق‌کننده خون مانند وارفارین ، بهتر است کمتر انجیر مصرف کنید زیرا باید ویتامین k را به‌اندازه نگه‌دارید.

 

PicsArt_02-25-06.10.54

 

 

  1. اسهال و نفخ شکم
  2. آسیب به کبد: مصرف انجیر برای کبد مضر است بنابراین افراد دارای کبد ضعیف، باید انجیر را با گردو مصرف کنند.
  3. مشکلات روده: دانه‌های موجود در انجیر به دلیل هضم سخت ممکن است موجب انسداد در روده شود. این دانه‌های سخت به‌راحتی هضم نمی‌شوند و شمارا دچار مشکلات روده می‌سازند که یکی از خطرناک‌ترین عوارض جانبی انجیر است.
  4. آلرژی و حساسیت

 

خواص برگ انجیر

خواص برگ انجیر گوناگون است، مصرف برگ انجیر برای درمان التهاب، آبسه، گوش درد، تب و افزایش طول عمر کبد بسیار مفید است. برگ انجیر دارای سطح بالایی از آلکن هاست که باعث نرمال شدن سطح pH بدن می‌شود. علاوه بر این برگ انجیر، خاصیت انرژی‌زایی و ملین دارد و به کاهش چربی و قند هم کمک می‌کند. برگ انجیر، ترد است و شیره آن برخی اوقات به‌عنوان مکملی برای قند استفاده می‌شود. از برگ انجیر در طب سنتی هم کاربرد زیادی دارد.

  • برگ تازه انجیر برای التیام جراحات و زخم‌ها و جوش خوردن سریع زخم‌های سطحی مؤثر است؛ بنابراین می‌توان روی زخم‌های سطحی برگ تازه را به مدت کم بگذارید.
  • برای درمان بواسیر دردناک و متورم، از برگ درخت انجیر استفاده می‌شود.
  • برای برطرف کردن ورم‌های بدن، برگ انجیر را روی موضع‌های ورم‌کرده قرار دهید.
  • دم‌کرده برگ‌های درخت انجیر، برای تسکین و درمان سرفه  مفید است.
  • جوشانده ساقه‌های جوان درخت انجیر، آب اضافی را از بدن خارج می‌کند.
  • برای درمان درد شکم، جوشانده برگ درخت انجیر را استفاده کنید.

 

خواص انجیر برای پوست و مو

پنج گونه مشترک از انجیر وجود دارد، هر نوع، طعم و شیرینی خاصی دارد و انواع این میوه شامل:

 

1. انجیر سیاه

این انجیر پوستی سیاه و داخل صورتی رنگ است. آنها فوق العاده شیرین هستند. برای خوردن به عنوان یک دسر و یا مخلوط کردن در کیک یا دستور العمل کوکی برای افزایش طعم مناسب هستند.

2. انجیر کادوتا- Kadotas

گوشت بنفش رنگ و پوستی سبز رنگ دارند. آنها در میان تمام گونه های انجیر کمترین شیرینی را دارند.

3. کالیمیرنا - انجیر Calimyrna

در خارج سبز مایل به زرد است و داخل آن، کهربایی است. آنها در مقایسه با انواع دیگری از انجیر بزرگتر هستند و عطر و طعم منحصر به فرد و قوی دارند.

4. انجیر ترکی قهوه ای

انجیر ترکی دارای پوست بنفش و گوشت قرمز است. عطر و طعم آنها ملایم و شیرین تر از انواع دیگر انجیرها است. آنها را در سالاد مصرف می کنند.

5. آدریاتیک - انجیر Adriatic

دارای پوست سبز روشن هستند و در داخل آن صورتی است. آنها نیز به عنوان انجیر سفید نامیده می شوند زیرا بسیار سبک هستند. آنها بسیار شیرین هستند و می توانند به عنوان یک دسر ساده میوه مصرف شود.

ارزش غذایی انجیر

انجیرها، منبع غنی از مواد مغذی ضروری مختلف هستند ؛آنها غنی از مواد مغذی، آنتی اکسیدان ها و ویتامین ها می باشند. انجیر خشک شده در مواد معدنی و ویتامین بسیار متمرکز است. انجیر منبع غنی از قندهای طبیعی و فیبر محلول هستند.

و اما خواص پنهان در هر دانه انجیر

پس از معرفی میوه انجیر و ارزش غذایی آن، حالا نوبت معرفی خواص شگفت انگیز این میوه است که با هم در ادامه این بخش از بهداشت و سلامت نمناک میخوانیم.

1. بهبود سلامت گوارش

انجیر ها یبوست را کاهش می دهند و سلامت کلی هضم را بهبود می بخشند. هر روز صبح انجیر مصرف کنید تا با مشکلات گوارشی خداحافظی کنید.

2. بهبود سلامت قلب

انجیرها سطوح تری گلیسیرید را در خون کاهش می دهند و به بهبود سلامت قلب کمک می کنند همچنین حاوی فنل ها و اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 هستند که خطر بیماری قلبی را کاهش می دهند.

3. کاهش کلسترول

انجیر ها حاوی پکتین، فیبر محلول هستند که سطح کلسترول را کاهش میدهند. فیبر موجود در انجیر کلسترول بیش از حد در سیستم گوارش شما را از بین می برد و آن را به روده منتقل می کند.

4.  جلوگیری از سرطان روده بزرگ

 

 

PicsArt_02-25-06.09.02

 

 

مصرف منظم انجیر می تواند خطر سرطان روده بزرگ را کاهش دهد. فیبر در انجیر به سرعت به حذف زباله ها در بدن کمک می کند که برای جلوگیری از سرطان روده بزرگ مفید است.

5. درمان کم خونی

کودکان، نوجوانان در حال رشد و زنان باردار باید سطوح آهن خود را نظارت کنند تا از عوارض جلوگیری کنند. همچنین اگر بیمار هستید یا تحت عمل جراحی قرار داشته باشید، انجیر را در رژیم غذایی خود اضافه کنید تا میزان آهن در بدن شما افزایش یابد و مشکل را زودتر برطرف کنید.

 

 

اینجا بخوانید:

5مربایی که میتوانید در فصل زمستان درست کنید

 

 

6. مفید برای بیماران دیابتی

نه تنها میوه، بلکه برگ انجیر نیز برای سلامت شما مفید است. برگهای انجیر دارای ویژگی های شگفت انگیز هستند که به تنظیم میزان قند خون شما کمک می کند و به عنوان نسخه ای برای بیماران دیابتی به شمار می روند.

7.جلوگیری از سرطان پستان

انجیرها از جمله میوه هایی هستند که دارای بیشترین مقدار فیبر می باشند. و مشخص شد که زنانی که در طول نوجوانی و جوانی انجیر مصرف کرده اند، در خطر کمتری برای ابتلا به سرطان پستان قرار دارند.

8. تقویت استخوانها

انجیر ها حاوی کلسیم، پتاسیم و منیزیم هستند که موجب سلامتی استخوان ها می شوند. انجیر تراکم استخوان را بهبود می بخشد و شکستگی استخوان ها را کاهش می دهد، کلسیم برای حفظ استخوان های سالم بسیار مهم است و انجیر یکی از بهترین منابع آن است.

9. غنی در آنتی اکسیدان ها

انجیر ها منبع آنتی اکسیدان ها هستند و آنها رادیکال های آزاد را در بدن شما خنثی می کنند و با بیماری ها مبارزه می کنند. انجیرها یک منبع غنی از آنتی اکسیدان های فنولی هستند، آنتی اکسیدان ها در انجیر لیپوپروتئین ها را در پلاسما غنی می کنند و از اکسیداسیون بیشتر آنها را محافظت می کنند.

10. تنظیم فشار خون بالا

به غیر از پتاسیم، امگا 3 و امگا 6 در انجیر نیز به حفظ فشار خون کمک می کنند.

11. جلوگیری از فشار خون بالا

هنگامی که پتاسیم کمتر و سدیم بیشتری مصرف می کنید، تعادل سدیم پتاسیم در بدن مختل می شود. انجیر تعادل این دو ماده را در بدن ایجاد می کند.

12. افزایش قوای جنسی

انجیر ها به عنوان باروری و مکمل های جنسی محسوب می شوند و غنی از کلسیم، آهن، پتاسیم و روی هستند. همچنین غنی از منیزیم هستند، ماده معدنی که برای تولید هورمونهای جنسی آندروژن و استروژن مورد نیاز است .

13.درمان بیماری آسم

یک روش کارآمد برای مقابله با آسم، این است که مخلوطی از پودر دانه های زغال اخته، عسل و انجیر را مصرف کنید، همچنین می توانید آب انجیر را مصرف کنید، تا آسم را تسکین دهید.

14. جلوگیری از بیماری های مقاربتی

مصرف و یا استفاده از عصاره های انجیر برای پیشگیری از بیماری های منتقله از راه جنسی مفید است. میوه انجیر برای کاهش بیماری های مقاربتی استفاده می شود.

15. کاهش گلو درد

انجیر ها حاوی موکلیاژ بالا هستند ،که گلو درد را کاهش میدهند. آب طبیعی انجیر درد و استرس آکورد های صوتی را تسکین می دهد.

16. جلوگیری از آب مروارید

انجیر می تواند از ایجاد آب مروارید جلوگیری کند، که یکی از دلایل اصلی از بین رفتن بینایی در افراد مسن است.

17. بهبود سلامت کبد

انجیر ها کبد را از آلودگی پاک میکنند، بنابراین سلامت آنها افزایش می یابد.

18. انجیر ملین طبیعی عالی

انجیر ها، به دلیل محتوای فیبر بالا، به عنوان یک ملین طبیعی عمل می کنند. آنها مدفوع شما را نرم تر می کنند، هضم را تسهیل می کند.

19. در درمان بواسیر

انجیر خشک بهترین درمان برای بواسیر است. آنها دفع مدفوع را کاهش می دهند و فشار روی راست روده را کاهش می دهند. آنها را دو بار در روز مصرف کنید.

20. جلوگیری از بیماری قلبی عروقی

آنتی اکسیدان ها در انجیر، و همچنین ویژگی های پایین آوردن فشار خون آنها، رادیکال های آزاد بدن را از بین می برند، و مانع از بیماری های قلبی و عروقی می شود.

21. منبع خوب انرژی

اضافه کردن انجیر به رژیم غذایی شما یک روش مطمئن برای افزایش سطح انرژی است. کربوهیدرات و قند موجود در انجیر، درصد انرژی بدن را افزایش می دهد.

22.درمان بی خوابی

یک رژیم متعادل برای خواب خوب ضروری است. از جمله انجیر ها در رژیم غذایی شما، کیفیت خواب شما را افزایش می دهد. آنها حاوی تریپتوفان اسید آمینه است که موجب تولید ملاتونین میشوند که در نتیجه موجب خواب می شود.

23. سلامت دهان و دندان

انجیر باعث سفید شدن دندان ها و جرم گیری آن ها می شود و در ورم لثه موجب تسکین درد و رفع التهاب می گردد و بوی بد دهان را از بین می برد.

24. تقویت سیستم ایمنی

انجیر باکتری را از بین میبرد، که در غیر این صورت می تواند باعث مشکلات سلامتی شود، آنها حاوی مواد مغذی، مانند:پتاسیم و منگنز هستند که همراه با آنتی اکسیدان ها سیستم ایمنی بدن شما را تقویت می کند.

25. درمان زگیل و میخچه

شیره انجیر نیز خاصیت دارویی برای برای از بین بردن زگیل، میخچه و آثار جلدی دارد و داروی خوبی برای افسردگی می باشد.

26. افزایش شیر مادر

انجیر شیر مادر را افزایش می دهد و به دلیل اشتهاآور بودن و برخورداری از مقدار مناسب مواد مغذی مصرف انجیر برای کسانی که مایل به افزایش وزن هستند یا در دوره نقاهت بیماری بسر می برند گزینه مناسبی است.

 

خواص و فواید عالی انجیر برای پوست

یکی از اصلی ترین دلایل استفاده از میوه انجیر در کشورهای شرقی، خواص آن برای زیبایی پوست و مو است که شامل:

27. جلوگیری از چین و چروک

یک مطالعه نشان داد که عصاره انجیر اثر ضدالتهاب و ضد کلاژنازی بر روی پوست و چین و چروک داشته و میزان چروک را کاهش می دهد.

28. جوان سازی پوست

انجیر ها برای پوست شما عالی هستند. آنها را بخورید یا ماسک انجیر مصرف کنید، پوست را زیبا میکند.

29.  درمان جوش و اکنه

 

PicsArt_02-25-06.09.38

 

شما می توانید یک انجیر را به طور مستقیم بر روی پوست بمالید تا انواع مختلف التهاب پوست مانند جوش و آبسه را کاهش دهید.

30. داشتن پوست نرم و لطیف

انجیر حاوی مقادیر بالایی از ویتامین C، یک آنتی اکسیدان قوی است که پوست را تسکین میدهد. مخلوط کردن پنج عدد انجیر برای ایجاد خمیر. یک قاشق چای خوری پودر جوی دو سر و شیر و نصف قاشق چای خوری پودر زنجبیل خشک را اضافه کنید، با هم مخلوط کنید بر روی پوست اعمال کنید.

 

مزایا و خواص معجزه گر انجیر برای مو

اثرات مثبت میوه انجیر برای مو شامل:

31. ضد ریزش مو

انجیر ها در صنعت مراقبت از مو بسیار محبوب هستند، زیرا عصاره های آنها برای ایجاد موهای شگفت انگیز استفاده می شود. این عصاره ها رطوبت را به مو می رساند و از ریزش مو جلوگیری می کند.

32. افزایش رشد مو

از دست دادن مو به علت فقدان تغذیه مناسب رخ می دهد. انجیر حاوی مواد مغذی مو مانند منیزیم، ویتامین C و ویتامین E است که باعث رشد مو می شود. مواد مغذی ضروری موجود در این میوه گردش خون را در پوست سر تحریک می کنند تا سرعت رشد مو را افزایش دهند.

33- درمان ریزش و شوره موی سر

وجود گوگرد در انجیر باعث ازدیاد مو شده و از ریزش آن جلوگیری کرده و شوره سر را درمان می کند.

 

احتیاط و عوارض مصرف انجیر

از مصرف بیش از حد خودداری کنید، زیرا:

  • ممکن است باعث واکنش های آلرژیک، استفراغ و اسهال و حتی خارش پوست شود.
  • افرادی که دارای پوست حساس یا سابقه آلرژی هستند، نباید از انجیر استفاده کنند.
  • هرگز انجیر کال مصرف نکنید،آنها لاتکس سفید را تولید می کنند که حاوی ترکیبات فوکووماریس و (5-MOP) است که می تواند حساسیت شدید در اطراف دهان و لب را ایجاد کند، که می تواند به سرعت به سایر قسمت های بدن گسترش یابد.

 

انجیر (به انگلیسی :Common fig) یکی از میوه های بهشتی است که خواص فراوانی دارد و خدای متعال در سوره تین به آن قسم یاد کرده است. انجیر را معمولا به صورت تازه یا خشک یا مربا و یا کمپوت مصرف می کنیم.

 

انجیر خواص فراوانی بر بدن ما دارد و نقش موثری را در سلامتی ما ایفا می کند. تاثیرات و فواید انجیر را می توان در دوران های مختلف زندگی بررسی کرد که در این جا و در این مطلب به تاثیرات انجیر بر مادر و جنین در دوران بارداری می پردازیم و قصد داریم تاثیرات مثبت خوردن انجیر در دوران حاملگی بر روی زنان باردار و نیز جنین موجود در شکم آنان را بررسی کنیم.

 

مصرف انجیر به زنان شیرده بسیار توصیه می‌شود. زیرا علاوه بر طعم مناسبی که به شیر می دهد باعث ازدیاد شیر در زنان شیرده می‌شود.

 

خواص و مضرات خوردن انجیر در دوران بارداری برای مادر و جنین

ضمن اینکه به چندین حدیث در مورد انجیر از ائمه معصومین (سلام الله علیهم) اشاره خواهیم داشت.

 

پیامبر خدا حضرت محمد مصطفی (صلی الله علیه و آله و سلم)

انجیر یک میوه بهشتی است که بواسیر را قطع می کند، بیماری نقرس را معالجه می کند، قوای جنسی را زیاد کرده و سردی و رطوبت را که موجب ضعف نیروی آمیزش است برطرف می کند.

 

حضرت علی ابن ابیطالب (علیه السلام)

انجیر برای باد قولنج مفید است. در روز از آن زیاد بخورید ولی در شب کم بخورید.

 

حضرت امام رضا (علیه السلام)

انجیر بوی بد دهان را از بین می برد، استخوان را مستحکم می سازد، باعث رویش مو می شود، درد را برطرف می کند و با وجود انجیر، دیگر به دارو احتیاجی نیست.

 

آیا خوردن انجیر در دوران بارداری امن است؟

بله، شما می توانید با خیال راحت انجیر تازه و یا انجیر خشک را در دوران بارداری خود مصرف کنید، زیرا تا به حال هیچ گزارش علمی اثبات نکرده است که مصرف انجیر در دوران بارداری باعث بروز عوارض جانبی منفی در بدن زنان و جنین داخل رحم این افراد می شود.

 

با این حال، تحقیقات دانشمندان هنوز هم برای تعیین مقدار مصرف انجیر در دوران بارداری زنان و اثبات کردن مزایای درمانی این میوه ادامه دارد. از این رو، اکثر پزشکان متخصص زنان و زایمان به بیماران خود توصیه می کنند که در طی دوران بارداری، انجیر را نه تنها به عنوان یک میوه بلکه به عنوان یک دارو مصرف کنند.

 

اما زنان حامله می توانند برای اطمینان بیشتر با دکتر معالج خود در مورد چگونگی مصرف این میوه اعجاب انگیز صحبت کرده و آن را با خیال راحت استفاده کنند، تا بتوانند از دوران بارداری سالم و خوردن این میوه در طی دوران انتظار لذت ببرند.

 

مصرف انجیر در دوران بارداری زنان می تواند فواید شگفت انگیزی را برای حفظ سلامتی خود مادر و جنین داخل رحم او به دنبال داشته باشد. مهم ترین این موارد عبارتند از :

 

مصرف میوه انجیر برای سلامت کل بدن زنان باردار، به ویژه سلامت قلب این افراد بسیار مفید است، این میوه حاوی مقادیر بالایی از پتاسیم بوده و سدیم بسیار کمی دارد.

 

در واقع، وجود این ترکیب در انجیر کمک می کند تا سطح فشار خون در زنان حامله کاهش یابد. همچنین، وجود سطح بالایی از آنتی اکسیدان پلی فنل در میوه انجیر از بروز تصلب شرایین در انسان، به ویزه زنان باردار جلوگیری می کند.

 

به دلیل این که میوه انجیر منبع خوبی از امگا 3، اسیدهای چرب امگا 6 و فیتواسترول است، مصرف آن به کاهش سطح کلسترول خون در زنان باردار کمک فراوانی خواهد کرد.

 

همچنین، مصرف این ماده غذایی باعث انعطاف پذیر ماندن و سلامت عروق خونی در بدن زنان باردار و جنین داخل رحم این افراد می شود. البته فراموش نکنید که فیبر زیاد موجود در میوه انجیر هم از بروز حالت گرگرفتگی ناشی از کلسترول بالا در بدن زنان باردار جلوگیری می کند.

 

PicsArt_02-25-06.09.59

 

 

 

با توجه به مطالعه انجام شده در علم چشم پزشکی، مصرف سه وعده و یا بیشتر از میوه انجیر در طول روز برای سالم ماندن چشم های مادران باردار و جنین داخل رحم این افراد بسیار مفید است، چون می تواند شانس فرد را در ابتلا به مشکلات چشمی مانند دژنراسیون ماکولا (ARMD) به شدت کاهش دهد.

 

گزارشهای علمی انجام شده در مورد میوه انجیر نشان می دهد که این میوه حاوی ماده ای شبیه به بنزآلدئید است، که رسیدن آن به بدن زنان باردار باعث کوچک شدن توده های سرطانی موجود در سینه های این افراد خواهد شد. همچنین، فراموش نکنید کخ آب میوه انجیر دارای خواص ضد باکتریایی بسیار قوی و بالقوه است.

 

یکی از مسائلی که ممکن است مادران باردار به آن دچار شوند یبوست در دوران بارداری است. برای رفع یبوست در دوران بارداری راه های مختلفی وجود دارد. انجیر یکی از میوه هایی است که موجب برطرف شدن یبوست می شود و برای زنان بارداری که دچار یبوست بارداری شده اند بسیار مفید است.

 

 

اینجا بخوانید:

ویتامین هایی که به سیاهی مو کمک می کند

 

 

ضمن اینکه در کنار درمان یبوست، دارای آثار فراوان دیگری هم می باشد. برای رفع بهتر یبوست در دوران بارداری می توانید انجیر را در شیر خیس کرده و سپس میل کنید. روش دیگر مصرف انجیر برای رفع یبوست، مخلوط نمودن آن با روغن زیتون و مصرف آن به صورت ناشتا می باشد.

 

آرامش در دوران بارداری یکی از ضروریات برای هر زن بارداری به حساب می آید. آرامش در دوران حاملگی نه تنها تاثیر مثبتی بر روی خود زن باردار دارد بلکه بر سلامتی جنین هم بسیار موثر است.

 

انجیر نقش بسیار موثری در آرامش اعصاب دارد. مادران باردار با مصرف انجیر می توانند به آرامش خود کمک کنند. انجیر با اثر مثبتی که بر روی اعصاب دارد باعث آرامش و خواب راحت برای مادر باردار شده و در آرامش جنین و سیستم عصبی او نیز نقش موثری دارد.

 

رفع خستگی

خستگی بارداری از جمله مسائلی است که زنان باردار در طول دوران بارداری خود ممکن است به آن دچار شوند. برای رفع خستگی در دوران بارداری نیاز به دریافت انرژی بیشتر توسط مادر باردار احساس می گردد. انجیر با خاصیت نیروبخشی و انرژی زایی خود نقش فوق العاده ای می تواند در رفع خستگی زنان باردار ایفا نماید.

 

انجیر دارای مقدار زیادی کلسیم است و پر واضح است که کلسیم نقش کلیدی در استحکام استخوان جنین دارد و از این طریق در استخوان بندی صحیح جنین بسیار موثر است. حضرت امام رضا (علیه السلام) هم طبق حدیثی که در بالا از ایشان نقل شد بر استحکام بخشی استخوان به توسط انجیر اشاره دارند. همچنین کلسیم موجود در انجیر سبب جلوگیری از پوکی استخوان در مادر باردار می شود زیرا انجیر با داشتن کلسیم سبب می شود که جنین ، کمتر از کلسیم موجود در بدن مادر استفاده کند.

 

یکی از عناصر مهم موجود در ترکیب انجیر فسفر می باشد. فسفر عامل مهمی در تقویت هوش و حافظه است و انجیر با داشتن فسفر نقش کلیدی در افزایش هوش و حافظه جنین دارد و عامل مهمی در رشد و تقویت سلول های حافظه جنین به شمار می رود.

 

خواص انجیر برای مو

مطابق حدیثی که در بالا از حضرت امام رضا (علیه السلام) نقل شد، ایشان یکی از خواص انجیر را کمک به رویش مو بیان می فرمایند. پس طبق این فرمایش، انجیر می تواند نقش فعالی در رویش موی جنین داشته باشد. ماه چهارم بارداری ماه رویش موی جنین است و مصرف انجیر در ماه چهارم بارداری به رویش موی جنین بسیار کمک خواهد کرد.

 

انجیر حاوی آهن و ویتامین های گروه ب می باشد از این رو برای سلامتی پوست و عضلات و نیز اعصاب جنین بسیار خوب است.

 

علاوه بر خواص ذکر شده در بالا، انجیر دارای خواص فراوان دیگری نیز است از جمله اینکه انجیر خاصیت ضد سرطانی دارد. همچنین انجیر ادرار آور است و به همین دلیل در رفع بیماری عفونت ادراری و دفع مواد مضر از طریق ادرار در دوران بارداری می تواند مفید واقع شود. حال که تا حدودی با خواص و فواید خوردن انجیر در دوران بارداری بر روی سلامت مادر و جنین آشنا شدیم ببینیم میزان مصرف انجیر برای یک زن باردار چقدر باید باشد.

 

خواص انجیر تازه و خشک در بدنسازی برای ورزشکاران

اگر شما رژیم غذایی برای افزایش حجم ماهیچه ها در بدنسازی را دنبال می کنید یکی از بهترین کارهایی که می توانید انجام دهید افزایش مصرف کالری می باشد و انجیر خشک یکی از بهترین مواد غذایی با کالری بالا برای شما می باشد.

 

این میوه ی شیرین و خوشمزه آنتی اکسیدان بالایی دارد و با رادیکال های آزاد بدن مبارزه می کند، کلسترول پایینی دارد و از بیماری های قلبی و عروقی پیشگیری می کند. میزان فیبر بالایی دارد و از یبوست جلوگیری کرده و می تواند قند خون شما را در هنگام انجام تمرینات بدنسازی ثابت نگه دارد.

 

این میوه ی شگفت انگیز شامل اسید چرب امگا 3 و امگا 6 و همچنین فنول است که مفاصل را نرم کرده و از التهاب جلوگیری می کنند و همچنین پروتئین لازم برای ساخت عضله و بافت را فراهم می کنند و علاوه بر این می تواند به ریکاوری عضلات بعد از تمرینات بدنسازی کمک کند.

 

انجیر پتاسیم بالایی دارد که به تنظیم عملکرد عضلات کمک کرده و از گرفتگی عضلات جلوگیری می کند. انجیر حاوی اسید آمینه بسیار مهم آرژینین است که برای ترشح هورمون ها از جمله تستوسترون که در ساخت عضله و افزایش قدرت آن نقش دارد ضروری است.

 

میزان مصرف روزانه انجیر برای یک زن باردار چقدر است؟

به پیشنهاد یک پزشک طب سنتی ، میزان مصرف انجیر برای یک زن باردار به تعداد 3 عدد در روز توصیه شده است. البته این در شرایط عادی و یک قلو بودن جنین است و ممکن است در سایر حالات میزان مصرف انجیر فرق داشته باشد.

 

انجیر با میوه های اسیدی مانند پرتقال و گریپ فروت سازگار نیست.

 

مضرات انجیر :

انجیر برای کبدهای ضعیف مناسب نیست و آنهایی که کبد ضعیف دارند ، باید انجیر را با گردو بخورند.

 

زیاده روی در مصرف انجیر باعث نفخ شکم و اسهال می شود و برای چشم نیز مضر است.

انجیر برای مبتلایان به بیماری قند مضر است.

 

انجیر برای مبتلایان به اختلال معده و روده مضر است.

زیاده روی در خوردن انجیر، برای معده و چشم زیان آور است و خنثی کننده زیان آن، کرفس است.

 

خرید و نگهداری انجیر

موقع خرید انجیر دقت کنید که تازه و پوست آن صاف باشد. اگر بوی ترشیدگی می داد، آن را نخرید، زیرا این بو نشان می دهد که قند موجود در انجیر تخمیر و میوه خراب شده است.

 

انجیر تازه را حتما باید در یخچال نگهداری کنید ، ولی انجیر خشک را می توانید در یخچال یا در هوای اتاق نگهداری کنید. البته باید در یک ظرف یا بسته بندی بدون هوا و رطوبت باشد که در این صورت برای چندین ماه می توان آن را نگه داشت.

 

همانطور که خواندید انجیر برای زنان باردار ضرر و عوارض خاصی ندارد، با این حال، چون ثابت شده است که دوران بارداری هر زنی منحصر به فرد است، این افراد همیشه باید قبل از قرار دادن مواد غذایی مختلف در برنامه غذایی روزانه خود با یک دکتر متخصص زنان و زایمان مشورت نمایند.

 

خواص انجیر برای کودکان:

مصرف انجیر برای کودکان ضعیف، کم‌خون و بی‌اشتها مفید است و به علت داشتن پتاسیم در دفع اوره و چربی خون بسیار مؤثر است.

یک متخصص تغذیه گفت: مصرف انجیر برای کودکان ضعیف، کم‌خون و بی‌اشتها مفید است و به علت داشتن پتاسیم در دفع اوره و چربی خون بسیار مؤثر است.

مرتضی صفوی افزود: انجیر میوه‌ای مقوی و شیرین است که در قرآن به آن قسم خورده شده است. 50 درصد انجیر خشک را قند تشکیل می‌دهد که منبع خوبی از پتاسیم، منیزیم، کلسیم، فسفر و ویتامین‌های C ،B، A است.

وی گفت: انجیر منبع غنی از فیبرغذایی غیرمحلول لیگنین است که نقش عمده‌ای در جلوگیری و رفع یبوست دارد. از انجیر می‌توان در رژیم‌های غذایی خاص مثل رژیم کم‌چربی، کم سدیم‌، پرفیبر، کاهش وزن و دیابتی استفاده کرد.

این متخصص تغذیه افزود: انجیر سدیم و چربی ندارد و مانند سایر میوه‌ها بدون کلسترول است. 40 گرم انجیر تازه یا یک چهارم لیوان انجیر معادل یک واحد میوه است و 5/1 عدد انجیر خشک معادل یک واحد میوه یا 15 گرم کربوهیدرات است.

وی گفت: انجیر، فیبر غذایی بالایی دارد که هر واحد آن 20 درصد نیاز روزانه را تأمین می‌کند. انجیر بیش از سایر میوه‌ها املاح دارد.در هر 40 گرم انجیر تازه 244 میلی گرم پتاسیم (7 درصد نیاز روزانه)، 53 میلی گرم کلسیم (درصد نیاز روزانه) و 2/1 میلی گرم آهن (6 درصد نیاز روزانه) وجود دارد.

صفوی افزود: انجیر از نظر طب قدیم ایران، گرم، تعرق بدن را زیاد، ادرار آور، حرارت بدن را کاهش می‌دهد، چاق کننده و برای آن‌ها که می‌خواهند وزن اضافه کنند، بسیار مفید است.

می‌توان آن را با شیر مخلوط کرد و در بین غذاها مصرف شود. انجیر (تازه یا خشک‌) یبوست را برطرف می‌کند و یکی از بهترین میوه‌ها برای تمیز کردن روده بزرگ و رفع یبوست است که در قدیم برای از بین بردن یبوست از شربت انجیر استفاده می‌کردند.

وی گفت: جوشانده غلیظ انجیر خشک برای رفع سرماخوردگی بسیار مفید است و قرقره کردن آن گلو درد را برطرف می‌کند. انجیر دستگاه هاضمه را تقویت و برای درمان سوء‌هاضمه مفید است.

این متخصص تغذیه افزود: انجیر خشک جوشیده شده در شیر برای درمان آنژین، ورم لثه و ورم مخاط دهان مفید است. یکی از داروهای بسیار مؤثر برای درمان آرتروز و درد مفاصل، مخلوط شیر و انجیر سیاه است. خیسانده آن در آب یا شیر مؤثرترین درمان برای رفع یبوست است. دم کرده انجیر با شنبلیله، برای سینه درد مفید است.

 

PicsArt_02-25-06.11.15

 

 

صفوی اضافه کرد: انجیر سرشار از پتاسیم و تأمین کننده سلامتی کودکان ضعیف، کم‌خون و بی‌اشتها مفید است و به علت داشتن پتاسیم در دفع اوره و چربی خون بسیار مؤثر و شربت انجیر، تسکین دهنده دردهای گلو و سرفه است.

انجیر، سالم‌ترین میوه دنیاست، مواد مغذی بالایی دارد، خوشمزه است و به زنان باردار توصیه می‌شود. سه ماهه اول بارداری، مهم‌ترین دوران برای مادر است. در این دوران، تهوع صبحگاهی در بدترین حالت است، خطر خونریزی هنوز بالاست و زن باردار باید مطمئن باشد که تمام مواد مغذی مورد نیاز برای رشد جنین را دریافت می‌کند.

به هر حال، به دلیل تهوع صبحگاهی ، پیروی از یک برنامه رژیمی روزانه برای برخی از مادران ، کار دشواری است.

خوب، اگر مصرف کربوهیدرات سخت است چرا چیزی خوشمزه و تازه مانند انجیر را مصرف نکنیم که نه تنها به رفع تهوع صبحگاهی کمک می‌کند بلکه تمام مواد مغذی مورد نیاز جنین را نیز تامین می‌کند.

خواص انجیر در دوران بارداری و برخی دلایل توصیه آن را در این‌جا آورده‌ایم.

 

 

۱. افزایش دریافت کلسیم

کلسیم برای رشد استخوان‌ها و دندان‌های مادر و نوزاد ضروری است. این ماده برای حفظ قدرت استخوان‌ها در دوران بارداری و پس از آن لازم است ، بنابراین با دریافت آن، مادر قادر به انجام فعالیت‌های روزانه خود خواهد بود.

 

 

۲. تامین مواد معدنی مورد نیاز

مواد معدنی موجود در انجیر، در مقایسه با دیگر میوه‌ها و سبزیجات نسبتا بالاست. کمبود ویتامین و مواد معدنی می‌تواند باعث اختلال در رشد نوزاد شود. بدترین مشکل این است که ممکن است کودک با بیماری مادرزادی متولد شود.

 

 

۳. آنزیم خاص برای گوارش سالم‌‌تر

انجیر، علاوه بر فیبر بالا، دارای آنزیمی به نام پروتئولیتیک نیز هست که می‌تواند در رفع مشکلات گوارشی به زنان باردار کمک کند.

 

 

۴. رژیم غذایی سالم در دوران بارداری

میل شدید به خوردن می‌تواند یک مشکل رایج در دوران بارداری باشد. عدم کنترل آن توسط مادر می‌تواند باعث چاقی مادر و جنین و در نتیجه بروز مشکل در فرآیند زایمان شود. انجیر، یکی از میوه‌هایی است که آلکالین بالایی دارد که راهی طبیعی برای کنترل میل شدید به خوردن است و در نتیجه مادر می‌تواند برنامه رژیمی سالم‌تری را دنبال کند.

 

 

۵. منبع امگا۳ گیاهی و اسید فولیک برای رشد

امگا۳ و اسید فولیک، نقش مهمی در رشد مغز جنین دارند. در ماه‌های اول بارداری، مصرف انجیر به رشد مغز نوزاد کمک می‌کند.

 

 

۶. راز پوستی سالم و زیبا در دوران بارداری

در دوران بارداری، مادر نه تنها اندام زیبای خود را از دست می‌دهد بلکه دچار رنگدانه‌های زشتی می‌شوند که به لکه‌های بارداری معروفند. انجیر دارای ماده شیمیایی به نام پسورالن است که برای درمان رنگدانه‌های پوستی خوب است.

 

 

۷. راه حلی درمانی برای کاهش دیابت بارداری

دیابت بارداری، یکی از مشکلاتی است که رفع آن کار سختی است اما به هر حال باید از آن جلوگیری کرد. مصرف انجیر که سرشار از مواد مغذی است می‌تواند در داشتن رژیم غذایی سالم‌تر به مادر کمک کند.

 

۸. راهی خوشمزه برای رهایی از تهوع صبحگاهی

تهوع صبحگاهی یکی از مشکلات ماه‌های اول بارداری است. گاهی وقت‌ها غیر قابل پیشگیری است و می‌تواند مانع از دریافت مواد مغذی لازم در مادر شود. انجیر حاوی ویتامین B6 است که می‌تواند به کاهش تهوع صبحگاهی کمک کند.

 

 

۹. کنترل فشار خون

داشتن پتاسیم بالا به این معناست که انجیر به کنترل فشار خون مادر کمک می‌کند. زمانی که فشار خون کنترل شود، سطح کلسترول نیز کنترل می‌شود و خطر پره اکلامپسی کاهش می‌یابد.

 

 

۱۰. روشی خوش‌طعم برای پیشگیری از پرفشاری خون

پرفشاری خون، مشکلی جدی در دوران بارداری است. زمانی که مادر به پرفشاری خون دچار باشد، احتمال زایمان نرمال پایین می‌آید.

 

 

اینجا بخوانید:

همه آنچه که باید در مورد عدس بدانید

 

 

۱۱. فیبر بالا

انجیر به دلیل داشتن فیبر بالا، راهی خوب و سریع برای رفع مشکل یبوست است.

 

 

۱۲. بهبود جذب آهن در بدن

انجیر، سرشار از ویتامین C نیز هست و عملکرد اصلی ویتامین C کمک به جذب آهن است. آهن برای کاهش خطر کم‌خونی مادران مهم است.

 

 

۱۳. منبع قند طبیعی

اگرچه قند بالا می‌تواند برای زن باردار خطرناک باشد اما قند طبیعی موجود در انجیر، ماده‌ای سالم برای تامین گلوکز مورد نیاز بدن است.

 

 

۱۴. رفع کم‌خونی

کمخونی، مشکلی رایج است اما این وضعیت در زنان باردار می تواند برای مادر و جنین کشنده باشد زیرا خون برای رشد جنین ضروری است و کمبود آن می‌تواند باعث بروز مشکلاتی از قبیل بیماری‌های مادرزادی شود.

 

 

۱۵. منبع مواد مغذی کلیدی

اطمینان از این‌که مادر باردار مواد مغذی کافی را دریافت می‌کند، اهمیت زیادی دارد. مواد مغذی کافی در بدن به این معناست که مادران می‌توانند سلامت خود را در زمان بارداری و پس از آن حفظ کنند.

درست است که مصرف انجیر در طول بارداری به شدت توصیه می‌شود اما نکاتی نیز وجود دارد که یک زن باردار باید در نظر بگیرد.

مهم نیست یک غذا یا میوه تا چه حد سالم است، چیزی که اهمیت دارد این است که بدانیم مصرف بیش از اندازه آن باعث بروز مشکلاتی می‌شود.

بارداری دورانی است که زنان باید در بهترین وضعیت باشند، بنابراین مشورت با یک متخصص کار درستی است.

 

 

برخی از مشکلاتی که ممکن است در اثر مصرف انجیر به وجود بیاید

 

PicsArt_02-25-06.11.35

 

 

۱. واکنش حساسیتی یکی از این مشکلات غیر قابل پیشبینی است. اگر مادر، سابقه هیچ‌گونه حساسیت هم نداشته باشد، تغییرات هورمونی در دوران بارداری می‌تواند باعث ایجاد واکنش‌های حساسیتی به خوردن انجیر شود.

۲. پسورالن ممکن است برای رفع رنگدانه‌های پوست در دوران بارداری خوب باشد. به هر حال، در برخی موارد، ورود پسورالن زیاد به بدن می‌تواند باعث بروز مشکلی به نام فتودرماتیت شود.

۳. همان گونه که در بالا گفته شد، یکی از خواص انجیر در دوران بارداری این است که انجیر به کنترل فشار خون مادر باردار کمک می‌کند اما مصرف بیش از حد آن می‌تواند تاثیر عکس بگذارد، انجیر می‌تواند سطح گلوکز خون را نیز پایین بیاورد.

این‌ها خواص و عوارض جانبی انجیر هستند. این‌که مادر باهوشی باشید، ضروری است اما آگاه بودن، اهمیت بیشتری دارد.

 

خواص انجیر برای مردان:

انجیر برای باروری یک معجزه می شاد و مکمل جنسی طبیعی نیز محسوب می شود زیرا منبع غنی کلسیم، آهن، پتاسیم، روی و منیزیم است که از مواد معدنی حیاتی برای ترشح هورمون های جنسی آندروژن و استروژن هستند.

 

انجیر و کاهش وزن:

درمان اختلالات جنسی، یبوست، سوء هاضمه، دیابت، سرفه، برونشیت و آسم و ... از خواص سالم میوه تابستانی انجیر است.

انجیر حاوی مواد معدنی، ویتامین‌ها و فیبر فراوان است. ویتامین آ، ویتامین ب 1 و ب 2، کلسیم، آهن، فسفر، منگنز، سدیم، پتاسیم و کلر از مواد مغذی موجود در انجیر هستند.

کاهش وزن: فیبر موجود در انجیر به کاهش وزن کمک می‌کند و مصرف آن به مبتلایان به چاقی توصیه می‌شود. البته توجه داشته باشید که انجیر نسبتا دارای کالری زیادی است و می ‌تواند منجر به افزایش وزن شود، خصوصا اگر همراه با شیر مصرف شود. به همین دلیل بهتر است در مصرف آن از این جهت جانب تعادل را رعایت کرد. مصرف چند عدد انجیر برای دریافت مواد مغذی آن کافی است. پس بهتر است در مصرف آن زیاده ‌روی نکنید.

 

 

پیش‌گیری از یبوست: مصرف 3 وعده انجیر 5 گرم فیبر به بدن می‌رساند. غلظت بالای فیبر موجب عملکرد منظم روده و جلوگیری از یبوست می‌شود. فیبر موجود در انجیر نه تنها برطرف کننده یبوست است بلکه اسهال و حرکات نامنظم روده‌ای نیز پیش‌گیری می‌کند.

 

خواص انجیر تازه در مقابل خواص انجیر خشک

انجیر چه به صورت تازه و چه به صورت خشک، منبعی غنی از مواد مغذی است. این میوه‌ی شیرین دارای مقادیر بالایی از ویتامین C، ویتامین K، پتاسیم، فسفر، منیزیم، کلسیم و فیبر است. به علاوه آنتی‌اکسیدان‌های قوی مانند کورستین، کامفرول و غیره نیز با خود به همراه دارد. انجیر با وجود قند بالایی که دارد برای سلامتی بسیار مفید است و حتی می‌تواند برای کاهش وزن هم مفید باشد. انجیر که می‌توان آن را یک ابرغذا نیز نامید در انواع، رنگ‌ها و اندازه‌های مختلفی وجود دارد. انجیر خشک حاوی آب کمتری است و بنابراین از نظر کالری، قند و مواد مغذی، غنی‌تر است. یک فنجان انجیر خشک (حدودا 149 گرم) حاوی مواد مغذی زیر است:

  • 371 کالری انرژی
  • 2 گرم کربوهیدرات
  • 4 گرم قند
  • 6 گرم فیبر
  • 9 گرم پروتئین
  • 4 گرم چربی
  • میزان 23% از نیاز روزانه‌ی بدن به کلسیم
  • میزان 38% از نیاز روزانه‌ی بدن به منگنز
  • میزان 29% از نیاز روزانه‌ی بدن به پتاسیم
  • میزان 25% از نیاز روزانه‌ی بدن به منیزیم
  • میزان 29% از نیاز روزانه‌ی بدن به ویتامین K
  • میزان 3% از نیاز روزانه‌ی بدن به ویتامین C

همین مقدار انجیر تازه تقریبا دارای 111 کالری انرژی، 1.2 گرم پروتئین، 0.3 گرم چربی و 28.8 گرم کربوهیدرات است که 24.3 گرم آن را قند و 4.2 گرم آن را فیبر تشکیل می‌دهد. بعلاوه میزان ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در انجیر تازه کمتر از انجیر خشک است. این تابلو تاحدی مقایسه خواص انجیر تازه در مقابل خواص انجیر خشک بود. در ادامه به سایر فواید این خشکبار بی مثال می‌پردازیم.

خواص انجیر خشک برای سلامتی

انجیر خشک را می‌توان خشکباری بسیار مفید و مغذی دانست. این خشکبار سرشار از ویتامین و مواد معدنی است که می‌تواند از کمبود مواد مغذی بدن جلوگیری کرده و استخوان‌ها را تقویت کند. انجیر خشک سرشار از آنتی‌اکسیدان است که می‌تواند باعث کاهش روند پیری شود رادیکال‌های آزاد که باعث ایجاد استرس اکسیداتیو می‌شوند را از بین ببرد. افرادی که دچار یبوست هستند می‌توانند با خیال راحت از این میوه خشک استفاده کنند چرا که محتوای فیبر بالای این میوه خشک، باعث منظم شدن دفع و برطرف شدن ناراحتی‌های شکمی می‌شود.

از دیگر خواص انجیر خشک که این روزها از اهمیت بیشتری هم برخوردار شده است، می‌توان به تقویت سیستم ایمنی بدن اشاره کرد. طبق تحقیقات انجام شده در سال 2015، انجیر حاوی ترکیبات گیاهی خاصی است که پاسخ ایمنی بدن را تحریک کرده و ژن‌های خاصی را که در عملکرد سیستم ایمنی بدن نقش دارند، تنظیم می‌کند. انجیر خشک، یک میان‌وعده‌ی بسیار مفید با خواص فراوانی است که در ادامه به برخی از این خواص و فواید اشاره خواهیم کرد.

 

خواص انجیر خشک: 1. برای سلامت استخوان‌های خود انجیر بخورید!

سلامت استخوان‌ها در همه‌ی افراد چه کودک و چه مسن از اهمیت بالایی برخوردار است. خوردن غذاهای غنی از کلسیم راهی برای تقویت استخوان‌ها است. یک فنجان انجیر خشک تقریبا می‌تواند یک چهارم نیاز روزانه‌ی بدن به کلسیم را تامین کند. دریافت مقادیر کافی این ماده‌ی معدنی در رژیم غذایی روزانه از تحلیل استخوان‌ها و پوکی استخوان جلوگیری می‌کند. تحقیقات انجام شده در مورد این خشکبار نشان داده است ارتباطی قوی بین مصرف انجیر و سلامت استخوان‌ها وجود دارد و حتی جالب این است که محققان معتقدند محتوای مواد معدنی این میوه مشابه شیر مادر است.

به این ترتیب انجیر خشک به خاطر سطح بالای کلسیم، منیزیم، پتاسیم و فسفر می‌تواند در برابر پوکی استخوان از بدن محافظت کند. این ماده‌ی غذایی مفید باعث رشد استخوان‌ها شده و از نازک شدن استخوان‌ها و از دست رفتن کلسیم در ادرار جلوگیری می‌کند. علاوه بر این، انجیر خشک به خاطر محتوای آنتی‌اکسیدان‌های خود، دارای خواص ضدالتهابی، ضدسرطانی و غیره نیز هست.

 

انجیر سرشار از فیبر و مفید برای کاهش وزن

اگر به فکر کاهش وزن و لاغری هستید، انجیر خشک هم می‌تواند به شما کمک کند؛ البته به شرطی که آن را به اندازه‌ی متعادل مصرف کنید. فیبر موجود در انجیر خشک که از خواص انجیر خشک برای لاغری است، باعث افزایش سیری و از بین رفتن حس گرسنگی می‌شود و این مساله به نوبه‌ی خود با مصرف کمتر غذاها همراه است. تحقیقات نشان داده، مصرف غذاهای غنی از فیبر نه تنها به کنترل وزن کمک می‌کند، بلکه باعث پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی و دیابت نیز می‌شود. دریافت فیبر در رژیم غذایی روزانه سلامت کلی بدن را افزایش داده و به کاهش وزن کمک می‌کند.

علاوه بر این، انجیر خشک به طور طبیعی شیرین است و قند اضافی ندارد؛ بنابراین می‌تواند مانند کشمش، جایگزین خوبی برای شیرینی‌ها و شکلات‌ها و سایر تنقلات شیرین باشد. اگر تصمیم دارید به وزن دلخواه خود برسید به جای مصرف قند و شکر، از انجیر خشک برای شیرین کردن کیک و یا همراه با چای استفاده کنید.

 

دارای خاصیت ضد پیری برای پوست – مانع از ریزش موها

برای داشتن پوست و موی سالم و زیبا باید به تغذیه‌ی خود توجه زیادی داشته باشید. در واقع تغذیه تاثیر مثبتی بر ظاهر پوست، مو و ناخن‌های شما دارد. انجیر خشک به عنوان یک ماده‌ی غذایی غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها و دیگر مواد مغذی، باعث تقویت سلامت پوست و موهای شما می‌شود. میوه‌های خشک مانند انجیر خشک دارای خواص آنتی‌اکسیدانی و ضدباکتریایی هستند و منبع خوبی از گالیک اسید، کاتچین، ساپونین و سایر ترکیبات فنلی محسوب می‌شوند که از آسیب استرس اکسیداتیو جلوگیری کرده و مانع از پیری پوست می‌شود.

خواص ضدمیکروبی انجیر خشک از عفونت‌های باکتریایی پوست جلوگیری کرده و سیستم ایمنی طبیعی بدن را تقویت می‌کند. زینک و آهن، به عنوان دو ماده‌ی معدنی اصلی موجود در انجیر خشک نیز باعث بهبود رشد موها و جلوگیری از ریزش مو می‌شوند.

 

انجیر خشک مانع جدی برای بیماری آلزایمر

انجیر تازه و انجیر خشک خواص فراوان خود را مدیون آنتی‌اکسیدان‌ها هستند. شاید جالب باشد بدانید طبق تحقیقات، انجیر می‌تواند باعث تقویت حافظه و کاهش آسیب استرس اکسیداتیو به مغز شود. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در این میوه همچنین می‌تواند باعث تاخیر تشکیل پلاک در بیماری آلزایمر شده و از انحطاط عصبی پیشگیری کند. بعلاوه انجیر اثرات مفیدی بر مغز دارد و می‌تواند مشکلات مربوط به حافظه را بهبود بخشد.

اگرچه در این مورد باید تحقیقات بیشتری انجام شود اما سطح بالای آنتی‌اکسیدان‌ها و ترکیبات فنلی، انجیر خشک را میان‌وعده‌ای مناسب برای تمام افراد به ویژه افراد میانسال و مسن می‌سازد.

 

 

 

دیابتی ها از فواید انجیر خشک غافل نشوند!

انجیر خشک به طعم شیرین خود شناخته می‌شود. شاید به نظر برسد محتوای قند بالا در این خشکبار برای بیماران دیابتی مناسب نباشد اما اینطور نیست. تحقیقات اخیری که در مورد انجیر خشک انجام شده، نشان داده است که میوه‌ای مانند انجیر می‌تواند باعث کاهش سطح گلوکز خون و افزایش پاسخ انسولین در بدن شود. این میوه غنی از ویتامین E، استرول، تانن و سایر ترکیبات فنلی است که خواص ضددیابتی دارند.

بعلاوه انجیر و انجیر خشک مملو از فیبر است که می‌تواند کنترل قند خون را بهبود بخشید و به کنترل وزن نیز کمک کند. از خواص انجیر خشک برای دیابت قافل نشوید. (برای مبتلایان به بیماری دیابت همچنین خواص توت خشک می‌تواند بسیار مفید باشد)

انجیر خشک داروی طبیعی درمان یبوست

انجیر خشک را می‌توان یکی از بهترین میوه‌ها برای درمان یبوست و تسکین مشکلات روده دانست. این میوه خشک دارای مقدار زیادی فیبر محلول است و به عنوان یک ملین طبیعی عمل می‌کند. شواهد نشان می‌دهد انجیر و انجیرخشک غنی از فیبر است و می‌تواند عملکرد طبیعی روده را بهبود بخشد. مصرف این ماده‌ی غذایی حجم مدفوع را افزایش و حرکات روده را بهتر می‌کند و به این ترتیب مانع از ایجاد یبوست می‌شود. (به مطلبی که درباره خواص پسته نوشته‌ایم سر بزنید؛ این خوراکی در درمان بیماری‌هایی از این دست بسیار مفید است.)

 

سلامت استخوان – رفع کمبود کلسیم و آهن در دوران بارداری

انجیر تازه یا انجیر خشک یکی از مواد غذایی مفید در دوران بارداری است. انجیر خشک فیبر بیشتری نسبت به سایر میوه‌ها و سبزیجات دارد و پتاسیم موجود در آن نیز از موز بیشتر است. بعلاوه انجیر خشک حاوی کلسیم و آهن بالایی است که از خواص انجیر خشک برای بارداری است و می‌تواند برای زنان باردار و جنین آنها بسیار مفید باشد. مصرف انجیر خشک در دوران بارداری باعث رفع مشکلات هاضمه‌ی زنان باردار می‌شود.

 

PicsArt_02-25-06.09.20

 

 

این میوه همانطور که گفتیم غنی از کلسیم، آهن، مس، منیزیم و پتاسیم است که می‌تواند باعث سلامت استخوان‌ها، دندان، تقویت سیستم ایمنی و غیره شود. انجیر خشک بعلاوه به خاطر محتوای فیبر بالا از یبوست نیز جلوگیری می‌کند. (در اینباره مطالبی که در مورد خواص بادام هندی نوشته‌ایم نیز می‌تواند اطلاعات شما را بالاتر ببرد!)

 

خواص انجیر خشک برای تقویت اسپرم مردان: 8. فواید مصرف انجیر خشک برای تقویت قوای جنسی

یکی از دلایلی که باعث ناباروری در مردان و زنان می‌شود، سطح نامتعادل هورمون‌ها است. علم ثابت کرده است که انجیر می‌تواند باعث تقویت باروری شود. این میوه غنی از آهن است که می‌تواند برای تقویت اسپرم‌ها بسیار مفید باشد. مصرف انجیر می‌تواند باعث بهبود تغذیه‌ی باروری شود چرا که غنی از فیبر و ویتامین‌های مختلف است. انجیر تازه یا خشک منبعی خوب از کلسیم، پتاسیم، منگنز، روی، ویتامین B6 و فیبر است و با افزایش تعداد و تحرک اسپرم‌ها به بهبود باروری مردان کمک می‌کند.

این میوه‌ی خشک را می‌توانید به عنوان یک میان‌وعده مصرف کنید و یا آن را در آب خیسانده و ناشتا میل کنید و از خواص انجیر خشک برای مردان بهره ببرید. (در اینباره خوراکی‌های دیگری هستند که خواص چشمگیری دارند به طور مثال می‌توانید سری به این مطالب وبلاگ حاجی بادومی که درباره خواص تخمه آفتابگردان نوشته‌ایم بزنید.)

 

خواص انجیر در طب سنتی

انجیر را می‌توان یکی از پرمصرف­ ترین و قدیمی­ ترین میوه ­های دنیا دانست. این میوه خوشمزه به دو صورت تازه و خشک شده قابل مصرف است که هرکدام دارای خواص درمانی مختلفی نیز می ­باشند. مقادیر زیاد کلسیم، پتاسیم، آهن، فیبر و چربی کم موجود در انجیر خشک برای سلامتی بدن بسیار مهم و حیاتی است. این میوه عمدتاً در کشورهای آمریکا، ایران، اسپانیا، ترکیه و یونان کشت می ­شود. یکی از دلایلی که باعث شده تا اهمیت این میوه بیشتر شود، نام برده شدن آن در کتاب­های آسمانی (قرآن و تورات) است. انجیر، میوه‌ای بسیار شیرین است و حاوی تعداد بسیار زیادی هسته می‌باشد که بیشتر به صورت خشک مصرف می­شود. مباحث بسیاری در مورد انجیر خشک و فواید آن وجود دارد که یکی از مهم­ترین آن­ها خواص انجیر خشک در طب سنتی می‌باشد.

 

اینجا بخوانید:

روش پخت نان پیده 

 

 

ارزش غذایی انجیر خشک

انجیر خشک به نسبت انجیر تازه دارای ارزش غذایی بیشتری است. هر ۱۰۰ گرم انجیر تازه ۷۴ کالری دارد، در صورتی که ارزش غذایی انجیر خشک در هر ۱۰۰ گرم ۲۴۹ کالری است. به‌طورکلی ارزش غذایی میوه ­های خشک شده بسیار بیشتر از میوه تازه است. میزان کربوهیدرات موجود در انجیر خشک ۶۴ گرم است؛ در حالی که انجیر تازه فقط ۱۹ گرم کربوهیدرات دارد. انجیر خشک دارای مقادیر فراوانی فیبر نیز می‌باشد که مقدار آن تقریبا ۳ برابر انجیر تازه است.

جایگاه انجیر خشک در طب سنتی

در بسیاری از کتب قدیمی و دینی بر مصرف مداوم انجیر بسیار تاکید شده است. شیخ‌الرئیس ابوعلی سینا در کتاب قانون، انجیر را برای درمان صرع و سرفه بسیار مفید دانسته است. بقراط نیز استفاده از انجیر را برای افزایش عقل و درمان بیماری­های التهابی توصیه کرده است. در طب سنتی ایرانی برای درمان زگیل­ های پوستی از انجیر استفاده می­ شد و برای تقویت حافظه، مصرف انجیر با دیگر مغزدانه­ ها بهترین گزینه به حساب می‌آمد. یونانیان نیز انجیر را برای درمان بیماری­های طحال و کبد بسیار مناسب دانسته و از آن برای افزایش ادرار نیز استفاده می­ کردند. جوشانده انجیر خشک در شیر سبب از بین رفتن تورم لثه و ورم مخاط دهان می­ شود. در کتب سنتی آمده است برای درمان ورم دُمَل­ها ضمادی از انجیر خشک با آرد جو و گندم تهیه کرده و روی دمل قرار دهید. همچنین برای از بین بردن گلودرد بهتر است جوشانده غلیظ انجیر خشک را قرقره کنید. مطالب بسیاری تحت عنوان خواص انجیر خشک در طب سنتی وجود دارند که مهم­ترین آن‌ها ملین بودن انجیر است. در طب سنتی از انجیر خشک به دلیل طبع گرم خود برای رفع سرد مزاجی استفاده می ­شود. البته این نکته را در نظر بگیرید که در مصرف انجیر خشک باید اعتدال را رعایت کنید؛ زیرا مصرف بیش از اندازه آن مضر خواهد بود.

خواص انجیر خشک

۱. انجیر منبعی غنی از فیبر است که این فیبر سبب می‌شود شما تا مدت زیادی سیر بمانید.

۲. عناصر مس، آهن، پتاسیم، منیزیم، منگنز، فسفر و ویتامین­های B1، B2، A از ترکیبات اصلی انجیر خشک به حساب می‌آیند که پتاسیم موجود در آن سبب کاهش فشار خون می ­شود.

۳. وجود مقادیر زیاد کلسیم در انجیر خشک به سلامت استخوان­ها کمک می­کند.

۴. مصرف روزانه این میوه خشک مغذی از سرطان تخمدان، سرطان رحم، سرطان پستان، یائسگی زودرس و افزایش وزن (که همگی حاصل از وجود بیش از حد هورمون استروژن در بدن هستند) جلوگیری می­ کند و استروژن­های مضر بدن را نیز دفع می‌کند.

۵. انجیر حاوی نوعی آنتی‌اکسیدان به نام فنول است که سبب کاهش پیش‌روی انواع سرطان می ­شود.

۶. برای افرادی که قصد کاهش وزن دارند، مصرف انجیر خشک بسیار موثر خواهد بود، زیرا فیبر موجود در آن سبب احساس سیری طولانی مدت و در نتیجه کاهش وزن می ­شود.

۷. مصرف انجیر برای سلامت پوست بسیار حیاتی است.

۸. برای افرادی که دچار فقر آهن هستند، مصرف انجیر خشک بهترین گزینه برای جبران و افزایش این عنصر مهم است.

۹. استفاده از آن سبب افزایش قوای جنسی و جسمی می ­شود.

۱۰. کسانی که قصد افزایش وزن دارند بهتر است انجیر را صبح‌ها و به صورت ناشتا میل کنند.

۱۱. یونانیان برای درمان بیماری­های کبدی از انجیر خشک استفاده می ­کردند.

۱۲. این میوه خشک از بین برنده بیماری­های بواسیر و صرع نیز می باشد.

انجیر خشک از دیدگاه ائمه اطهار

نقل شده است که طبقی از انجیر به خدمت پیامبر اسلام آوردند. ایشان به یاران خود فرمودند: «بخورید چرا که اگر بنا بود میوه ­ای از بهشت برایتان نام ببرم، آن میوه انجیر است.» همچنین پیامبر(ص) توصیه نموده ­اند که انجیر را هم به صورت تازه و هم به صورت خشک میل کنید. امام رضا علیه السلام نیز فرموده­اند: «مصرف انجیر سبب از بین رفتن بوی بد دهان می­شود و استخوان­ها را مستحکم می­ کند.»

 

انجیر از کهن‌ترین میوه‌هایی است که بشر از آن استفاده کرده است، اینقدر این میوه کهن است که بعضی‌ها اعتقاد دارند میوه ممنوعه در بهشت انجیر بوده است.

انجیر یکی از میوه‌های بهشتی است که در قران به آن قسم خورده شده است. درباره خوردن انجیر و فواید آن احادیث زیادی از امامان معصوم نقل شده است.

درخت انجیر ۶ متر طول دارد و معمولا در مناطق گرمسیری کاشت می‌شود، این به دلیل عدم مقاومت در برابر سرما است.

انجیر هم به صورت خشک و هم به صورت تازه مصرف می‌شود.

بدن برای خونسازی نیاز به آهن دارد، انجیر با آهن موجود در خود به بدن برای خونسازی و درمان کم خونی کمک می‌کند.

به زنان باردار یا کسانی که عمل جراحی انجام داده اند به خاطر خونی که از رفته خوردن انجیر توصیه می‌شود.

کاهش کلسترول

شما با خوردن انجیر کلسترول خون خود را کنترل می‌کنید، اگر کلسترول خون شما زیاد باشد فیبر موجود در انجیر آن را از بین می‌برد و به روده منتقل می‌کند.

 

فیبر موجود در انجیر می‌تواند که با سرطان سینه مقابله کند. طی تحقیقاتی که انجام شده است زنانی که در دوران جوانی و نوجوانی انجیر مصرف کرده اند کمتر به سرطان سینه مبتلا شده اند.

 

پتاسیم موجود در انجیر باعث نتظیم فشار خون بالا می‌شود.

 

انجیر به دلیل داشتن ویتامین A باعث بهبود بینایی می‌شود. همچنین احتمال ابتلا بیماری آب مروارید که باعث از بین رفتن دید در پیری می‌شود را کاهش می‌دهد.

انجیر برای درمان یبوست نیز استفاده می‌شود. این میوه به دلیل داشتن فیبر باعث هضم بهتر غذا می‌شود.

 

خوردن انجیر به کسانی که به بواسیر مبتلا شده اند توصیه می‌شود، زیرا این میوه با کاهش فشار بر راست روده و کاهش دفع مدفوع به درمان بواسیر کمک می‌کند.

 

انجیر با مواد قندی و مواد معدنی که دارد می‌تواند انرژی بدن شما را بالا ببرد، بنابر شما با خوردن انجیر می‌توانید خستگی خود را از بین ببرید.

 

ملاتونین ماده‌ای خواب آور است و با مصرف آن شما خوابی خوب و آرام را تجربه می‌کنید، یکی از میوه‌های که ملاتونین دارد انجیر است.

انجیر دارای ویتامین C است که این ویتامین می‌تواند با جوش و آکنه مقابل کند.

 

انجیر به دلیل داشتن آنتی اکسیدان‌های موجود از پیری جلوگیری می‌کند و چین و چروک‌های پوست را از بین می‌برد.

 

انجیر بوی بد دهان را از بین می‌برد و باعث سفیدی دندان‌ها می‌شود.

 

 

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار