|
|
کدخبر: ۱۸۴۹۰۴

خواص شیر برای بدن و سلامتی شما غیرقابل‌انکار است. شیر یک منبع غذایی غنی از ویتامین‌ و مواد معدنی لازم برای بدن است که از ابتدای تولد تا اواخر زندگی باید مصرف شود. خواص مصرف شیر به‌حدی‌ست که اغلب حیوانات هم از آن به‌عنوان تغذیه اصلی فرزندانشان استفاده می‌کنند.

خواص شیر

برای بدن و سلامتی شما غیرقابل‌انکار است. شیر یک منبع غذایی غنی از ویتامین‌ و مواد معدنی لازم برای بدن است که از ابتدای تولد تا اواخر زندگی باید مصرف شود. خواص مصرف شیر به‌حدی‌ست که اغلب حیوانات هم از آن به‌عنوان تغذیه اصلی فرزندانشان استفاده می‌کنند.

شیر حاوی مواد مغذی و ارزشمندی نظیر کلسیم و پروتئین است و این امر دلیلی بر خواص شیر برای قد و رشد بدن شما خواهد بود. علاوه‌بر تقویت استخوان‌ها، فواید شیر بسیار است که این فواید از مصرف فرآورده‌های شیر مانند پنیر، کره، و شیر‌های طعم‌دار هم به دست می‌آید.

به‌طور کلی، مصرف شیر برای حفظ سلامتی و تندرستی شما ضروری‌ست و اگر از فواید خوردن یک لیوان شیر در روز باخبر شوید، هرگز آن را رها نخواهید کرد. در این مطلب از تمامی فواید شیر گاو صحبت خواهیم کرد و به چگونگی تاثیر و خواص آن بر سلامتی شما اشاره می‌کنیم.

 

مهم‌ترین خواص شیر

به دلیل تعدد خواص شیر، توصیه‌های بسیاری برای مصرف روزانه یک لیوان شیر و گنجاندن این ماده مغذی در رژیم غذایی بزرگسالان از سوی پزشکان وجود دارد. شیر منبع بسیار خوبی از ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری‌ست. از جمله فواید شیر می‌توان به تامین مواد مغذی بدن نظیر پتاسیم، ویتامین B12، کلسیم و ویتامین D  اشاره داشت. علاوه‌بر آن، شیر منبعی عالی از پروتئین و صدها اسید چرب مختلف، از جمله اسیدلینولئیک کونژوگه (CLA) و امگا 3 است.

اسیدهای چرب لینولئیک کونژوگه و اسیدهای چرب امگا ۳ فواید شیر را برای سلامتی شما افزایش می‌دهند که از جمله آن‌ها می‌توان به کاهش خطر دیابت و بیماری‌های قلبی اشاره کرد. شدت خواص شیر به عواملی مانند میزان چربی، رژیم غذایی و نوع دامی که شیر از آن گرفته شده است، بستگی دارد. به‌عنوان مثال، فواید شیر گاو که بیشتر علف می‌خورد حاوی مقادیر قابل‌توجهی اسید چرب لینولئیک و اسیدهای چرب امگا ۳ است.

دیگر فواید شیر گاو تغذیه‌شده با علف، افزایش میزان آنتی‌اکسیدان مفید مانند ویتامین E و بتاکاروتن است که به کاهش التهاب و مقابله با استرس اکسیداتیو (عدم ‌تعادل بین رادیکال‌های آزاد و آنتی‌اکسیدان‌ها در بدن) کمک می‌کند.

خواص این ماده غذایی بسیار متنوع است و ارزش غذایی یک فنجان شیر (۲۴۴ گرم) عبارت است از:

  • ۱۴۶ کالری
  • ۸ گرم پروتئین
  • ۸ گرم چربی
  • ۲۸٪ کلسیم
  • ۲۴٪ ویتامین D
  • ۲۶٪ ریبوفلاوین (ویتامین B2)
  • ٪ ۱۸ ویتامین B12
  • ۱۰٪ پتاسیم
  • ۲۲٪ فسفر
  • ۱۳٪ سلنیوم

خواص شیر و سلامت استخوان‌ها

یکی از مهم‌ترین خاصیت‌های شیر که آن را به یک نوشیدنی مغذی تبدیل کرده است، کلسیم موجود در فرمولاسیون آن است. کلسیم یک ماده مغذی مهم برای داشتن استخوان‌ها و دندان‌هایی قوی، بهبود حرکت عضلات و سیگنال‌های عصبی‌ست. خواص مصرف شیر، منبعی غنی از کلسیم را ارائه می‌دهد و برخی از تولیدکنندگان، شیر را با ویتامین D، یکی دیگر از مواد مغذی که برای سلامت استخوان‌ها مفید است، غنی و عرضه می‌کنند.

خواص شیر و سلامت قلب

از دیگر فواید شیر گاو، حضور پتاسیم در فرمولاسیون آن است که می‌تواند به بازشدن رگ‌های خونی و کاهش فشار خون کمک کند. افزایش سطح پتاسیم و در عین‌حال کاهش سدیم (نمک) در بدن، می‌تواند فشار خون را شما کاهش دهد که در مقابل خطر بروز بیماری قلبی و سکته را به حداقل می‌رساند.

شیر گاو همچنین حاوی مقادیر بسیاری چربی اشباع و کلسترول است که می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش دهد، بنابراین برای آن‌که از خواص این ماده غذایی بهره‌مند شوید، خوب است در مصرف آن تعادل را رعایت کنید.

خواص شیر و سرطان

شیر گاو حاوی کلسیم و ویتامین D است که این دو ماده مغذی می‌توانند فرد را از ابتلا به سرطان محافظت کنند. همچنین، کلسیم می‌تواند از پرز‌های روده محافظت و خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش دهد. بااین‌حال، برخی تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف بیش ‌از حد کلسیم با احتمال ابتلا به سرطان پروستات ارتباط مستقیم دارد. بنابراین برای آن‌که از خواص شیر بهره‌مند شوید، مصرف این ماده مغذی را کنترل کنید.

ویتامین D می‌تواند در تنظیم رشد سلول‌ها نقش مهمی ایفا کند که این امر به افزایش ایمنی فرد در برابر سرطان روده بزرگ کمک کند. بااین‌حال، برخی تحقیقات سطح بالای ویتامین D را عامل افزایش خطر ابتلا به سرطان لوزالمعده می‌دانند که ناشی از ضروت تعادل در مصرف شیر برای دریافت هرچه بیشتر خاصیت شیر است.

خواص شیر و افسردگی

از جمله فواید شیر که نوشیدن آن را الزامی می‌کند، ویتامین D موجود در فرمولاسیون آن است. مقادیر کافی ویتامین D، به تولید سروتونین که روی خلق‌وخو، اشتها و خواب تاثیر می‌گذارد، کمک می‌کند. پزشکان، کمبود ویتامین D را با افسردگی بالینی مرتبط دانسته است؛ بنابراین برای بهره‌مندی از خاصیت شیر، خوب است نوشیدن یک لیوان شیر را در رژیم غذایی روزانه خود قرار دهید.

خواص شیر و عضله‌سازی

شیر، منبعی غنی از پروتین با کیفیت بالاست و تمام اسیدهای آمینه ضروری را شامل می‌شود. از جمله خواص مصرف شیر، تامین انرژی بدن است که می‌تواند از مصرف توده‌های ماهیچه‌‌ای برای تولید انرژی جلوگیری کند. توجه داشته باشید که نام پروتئین شیر، کازئین است. این پروتئین نیاز به ۸ ساعت زمان دارد تا هضم شود. ازهمین‌رو مصرف شیر می‌تواند باعث افزایش سوخت‌وساز بدن برای هضم کازئین شود.

خواص شیر و جلوگیری از اضافه وزن

مطالعات متعددی خواص مصرف شیر را با کاهش خطر بروز چاقی مرتبط می‌دانند. پروتئین بالای شیر به شما کمک می‌کند تا مدت طولانی‌تری احساس سیری کنید و همین موضوع ممکن است از پرخوری شما جلوگیری کند.

علاوه‌بر این، در مورد اسیدلینولئیک کونژوگه موجود در شیر که توانایی تجزیه چربی و مهار تولید چربی را دارد، تا‌به‌حال چندین پژوهش صورت پذیرفته و تاثیر آن مورد تایید قرار گرفته است. همچنین بسیاری از مطالعات، رژیم‌های غذایی سرشار از کلسیم را با کاهش خطر چاقی مرتبط می‌دانند.

جایگزین‌های شیر

اگر به شیر گاو حساسیت دارید و در مصرف آن با محدودیت مواجه شده‌اید، دلیل آن عدم توانایی معده در هضم لاکتوز داخل شیر است. در این زمان برای برخورداری از خواص شیر، خوب است از جایگزین آن استفاده کنید. انواع مختلفی از شیرهای جایگزین مانند شیر بادام، سویا، نارگیل، بادام هندی و جو دوسر می‌توانند به‌جای شیر گاو مورد استفاده قرار بگیرند.

گفته می‌شود شیر سویای غنی‌شده با کلسیم، ویتامین A و ویتامین D  بخشی از گروه غذاهای لبنی به شمار می‌رود؛ چراکه از نظر ترکیبات غذایی مشابه شیر است. سایر شیرهای تولید‌شده از گیاهان هم ممکن است حاوی کلسیم باشند، اما نمی‌توان آن‌ها را جزو لبنیات دانست، به این دلیل که مشخصات غذایی آن‌ها شبیه شیر سویا یا شیر گاو نیست و خواص آن‌ها را ندارند.

خواص شیر متعدد است و از راه‌های مختلفی می‌تواند سلامت جسم شما را تضمین کند. این ماده غذایی دارای مواد مغذی مهمی مانند کلسیم، فسفر، ویتامین‌های گروه B، پتاسیم و ویتامین D است که یک منبع عالی برای تامین پروتئین به‌حساب می‌آید.

بسیاری از افراد قادر به هضم لاکتوز موجود در شیر نیستند یا به دلایل شخصی از مصرف آن خودداری می‌کنند. اما برای کسانی که می‌توانند بدون هیچ مشکلی شیر بخورند، خواص این ماده غذایی می‌تواند سلامت بدنی‌شان را تضمین کند.

برای بهره‌مندی از خواص شیر و تامین سلامت جسم خود، بهترین زمان مصرف شیر در رژیم غذایی خود را پیدا و به‌صورت منظم مصرف کنید.

شیر اولین ماده غذایی است که پس از تولد به شما معرفی می شود و همچنان به عنوان تنها منبع تغذیه نوزاد برای ماه ها پس از زایمان به شمار می رود. با این حال، این وابستگی منحصر به فرد به شیر به عنوان منبع حیاتی تغذیه با بزرگتر شدن کودک تمایل به از بین رفتن دارد و به تدریج کودک قادر به گوارش غذاهای جامد می شود.

با توجه به بزرگتر شدن نوزاد، شیر به تدریج جایگاه خود را از دست می دهد و بنابراین آنها با کمتر نوشیدن شیر از مزایای سلامتی آن بهره کمتری خواهند برد. این نکته را باید در نظر داشته باشید که مزایای شیر فقط مختص شیرخواران نیست بلکه همچنان برای افراد در هر سنی ادامه دارد. در این بخش از سلامت نمناک شما را با خواص بی نظیر شیر برای همه افراد در هر رده سنی آشنا خواهیم کرد.

ارزش غذایی شیر

  • کالری:146
  • پروتئین:8 گرم
  • چربی:8 گرم
  • کلسیم:28٪
  • ویتامین D:24٪
  • ریبوفلاوین (B2):26٪
  • ویتامین B12:18٪
  • پتاسیم:10٪
  • فسفر:22٪
  • سلنیوم:13٪

 

اینجا بخوانید:

خوراکی های ضد سرطان را بشناسید

طبع شیر چیست؟

شیر 3 جزء دارد. جزء اول جزء آبی شیر است که به آن مائیت می گویند و طبیعتش سرد و تر است.

جزء بعدی چربی شیر که به آن دُهنیت می گویند و طبع گرم و خشک دارد.

جزء سوم شیر همان جزئی است که با آن پنیر تهیه می شود و جُبنیت نام دارد که طبع آن سرد و خشک است.

طبع شیر گاو معتدل است.

شیر های کارخانه ای چون چربی شان گرفته شده سرد هستند و به افراد بلغمی یا دارای غلبه بلغم توصیه نمی شود.

طبع شیر گاومیش و شیر شتر گرم است.

شیر گوسفند ، شیر غلیظی محسوب می شود و طبعش معتدل است.

طبع شیر بز و شیر الاغ سرد است.

کاهش علائم قاعدگی زود رس

بسیاری از خانمها از علائم قاعدگی زود رس رنج می برند. ثابت شده است که شیر باعث آرامش بدن و کاهش اثرات منفی زنان در چرخه قاعدگی می شود.

PicsArt_02-26-01.48.33

 

تقویت کننده انرژی

شیر برای بسیاری از موارد عالی است، اما آیا می دانید برای تقویت انرژی شما نیز عالی است؟ هنگامی که می خواهید سختی های روز را تحمل کنید و به کمی چاشنی نیاز دارید، به نوشیدن یک لیوان شیر سرد بپردازید. با این کار دیگر احساس خستگی نمی کنید.

رفع کننده سوزش سر دل

برخی از غذاها اسیدی هستند و افراد را دچار سوزش سر دل می کنند. یکی از ساده ترین و جالب ترین راهکار برای کاهش این درد ، نوشیدن یک لیوان شیر است. احساس خنک کننده و قوام غلیظ شیر به پوشاندن مری و پوشش معده کمک می کند تا از سوزش سوزش قلب استفاده شود.

مقابله با بیماری

طی چند دهه گذشته، محققان دریافته اند که شیر به جلوگیری از بسیاری از بیماری های مختلف کمک می کند. این شامل توانایی آن در کاهش فشار خون بالا و کاهش خطر سکته مغزی است. علاوه بر این، شیر توانایی کاهش تولید کلسترول توسط کبد شما را دارد و به بهبود بینایی کمک می کند. برخی از محققان معتقدند که شیر همچنین می تواند خطر ابتلا به برخی از انواع سرطان را کاهش دهد. حالا که می دانید فواید نوشیدن شیر از آن چیزی که فکر می کنید، بیشتر است، ممکن است تعجب کنید که آیا مهم است که چه نوع نوشیدنی را داشته باشید؟ جواب کوتاه، خیر است. شما می توانید شیر کم چربی، 2٪ یا شیر چرب را انتخاب کنید. همه این مزایا را دارند، دقیقاً با سطوح مختلف چربی و کالری.

مناسب برای بیماران دیابتی

سطح قند خون را می توان با نوشیدن شیر در صبح کنترل کرد. مبتلایان به دیابت نوع 2 می توانند از این امر بهره مند شوند. اگر شیر با پروتئین بالا هنگام صبح روزانه در کنار غلات با کربوهیدرات بالا خورده شود، هورمون های معده را آزاد می کند که روند هضم را کند می کند و احساس سیر بودن را القا می کند. این امر اطمینان حاصل می کند که فرد غذای کمتری مصرف می کند که باعث حفظ قند خون و کمتر شدن خطر چاقی نیز می شود.

کاهش ابتلا به آلرژی

شیر خام که شیر غیر پاستوریزه و غیر هموژنیزه است و توسط گاوهای روستایی که از خوردن گیاهان دشت تامین می شود، به دست می آید و همواره مورد انتقاد قرار گرفته است. اما این شیر نسبت به تصور هر کسی، مزایای بیشتری دارد. تحقیقات در این مورد نشان داده است که احتمال اینکه یک بیمار در اثر بیماری باکتریایی ناشی از شیر خام در بیمارستان بستری شود، سه برابر کمتر از احتمال مرگ در سقوط هواپیما است. شیر حاوی مواد مغذی مانند پروبیوتیک ها، ویتامین D و ایمونوگلوبولین ها است که سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و به نوبه خود خطر ابتلا به آلرژی را کاهش می دهد.

عملکرد بهتر مغز

برای کودکان، شیر باید یک منبع تغذیه اصلی باشد زیرا منبع خوبی از ویتامین های B است که باعث می شود مغز به خوبی عمل کند و چرخه های خواب و بیداری غیر فعال نماند. به طور خاص شیر گاو برای کودکان بسیار مفید است زیرا ضمن دارا بودن نسبت کمتر لانولئیک اسید و در عین حال نسبت بیشتری از آنزیم LA / alpha-linolenic را داراست. این تضمین می کند که سطح DHA در شیر همان چیزی است که بچه ها به آن نیاز دارند.

بهبود سلامت قلب

اگرچه بیشتر کلسیم موجود در شیر را با تقویت استخوان ارتباط می دهیم، اما می تواند به کاهش بیماری های قلبی عروقی و کاهش احتمال ابتلا به سکته مغزی کمک کند. شیر همچنین دارای منیزیم و پتاسیم است که می تواند به کاهش فشار خون و افزایش جریان خون به اندام های حیاتی کمک کند به همین علت باعث کاهش فشار روی قلب و همچنین سیستم قلبی و عروقی می شود.

منبع عالی پروتئین

شیر منبع غنی پروتئین است و تنها یک فنجان شیر حاوی 8 گرم پروتئین است. پروتئین برای بسیاری از کارکردهای حیاتی در بدن شما از جمله رشد و نمو، ترمیم سلولی و تنظیم سیستم ایمنی بدن ضروری است. شیر یک "پروتئین کامل" به حساب می آید، به این معنی که شامل 9 اسید آمینه ضروری برای عملکرد بدن در یک سطح بهینه می باشد.

دو پروتئین اصلی وجود دارد که در شیر وجود دارد - پروتئین کازئین و آب پنیر. هر دو پروتئین باکیفیت محسوب می شوند. کازئین بیشتر پروتئین موجود در شیر گاو را تشکیل می دهد ، که شامل 70-80٪ از کل پروتئین است. آب پنیر حدود 20٪ آن را تشکیل می دهد.

افسردگی

مقادیر کافی ویتامین D از تولید سروتونین، هورمون مرتبط با خلق و خو، اشتها و خواب پشتیبانی می کند.

مسائل التهابی

شیر اغلب به عنوان درمانی برای همه چیز از نقرس و ورم مفاصل گرفته تا ناراحتی تنفسی و سوختگی روی پوست توصیه می شود. ترکیبی از پروتئین کامل حیوانی، اسیدهای چرب امگا 3 و ترکیبات آنتی اکسیدانی موجود در شیر، آن را به یک ماده ضد التهابی باورنکردنی تبدیل می کند. ترکیبی منحصر به فرد از مواد مغذی می تواند باعث تسکین التهاب و همچنین بهبود کارآیی هضم و جذب مواد مغذی می شود.

بهبودی خواب مناسب

 

 

اینجا بخوانید:

سنگ کلیه و چگونگی مبارزه با آن

 

استرس یکی از دلایل اصلی کمبود خواب است. بسیاری از افراد در رختخواب خود دور می زنند و خوابیدن در هنگام استرس برای آنها بسیار دشوار است. سایر شرایط بهداشتی مانند یائسگی نیز می تواند منجر به اختلال در الگوهای خواب شود.

شیر حاوی اسید آمینه تریپتوفان است بنابراین با نوشیدن شیر احساس خواب آلودگی می کنید. نوشیدن یک لیوان شیر گرم قبل از خوابیدن ممکن است به شما در خواب بهتر کمک کند. بدن این اسید آمینه را به انتقال دهنده عصبی به نام سروتونین تبدیل می کند که باعث خواب آلودگی شما می شود.

تنظیم آب بدن

در کنار آب، شیر بهترین گزینه برای تامین انرژی بدن و مرطوب نگه داشتن بدن در طول روز است. نوشیدن شیر پس از ورزش به شما در سریع شدن آب رسانی کمک می کند و الکترولیت هایی که در طول ورزش کاهش یافته اند را دوباره پر می شود.

بهبود سلامت مو

شیر دارای پروتئین، کلسیم و مواد معدنی مورد نیاز برای رشد سریع مو است. شیر به عنوان یک مرطوب کننده و نرم کننده عالی عمل می کند و به ترمیم موهای خشک و آسیب دیده کمک می کند.

کاهش خطر ابتلا به سرطان

مطالعات متعددی نشان می دهد که شیر همچنین ممکن است خطر ابتلا به سرطان را در مردان و زنان کاهش دهد. مقادیر زیادی کلسیم، ویتامین D و لینولئیک کونژوگه (CLA) موجود در شیر دارای خواص ضد سرطان است. شیر همچنین خطر ابتلا به سرطان های روده بزرگ، پستان و روده بزرگ را کاهش می دهد.

انعطاف پوست و جلوگیری از پیری زودرس

اثر شیر در محافظت از پوست در برابر آفتاب و مرطوب نگه داشتن آن را می توان به اسیدهای آمینه موجود در آن نسبت داد. علاوه بر این، محتوای ویتامین A شیر دارای خاصیت آنتی اکسیدانی بوده و به عنوان یک ماده پاک کننده رادیکال آزاد عمل می کند و به دلیل استرس اکسیداتیو به جلوگیری از پیری زودرس پوست کمک می کند. بعلاوه، اسید لاکتیک موجود در شیر به عنوان یک ماده لایه بردار طبیعی عمل می کند و به از بین بردن سلول های مرده پوست و سایر مواد باقیمانده که به پوست سست و مشکلاتی مانند آکنه منجر می شود، کمک می کند.

خواص شیر برای خانم های باردار

مصرف 2 لیوان شیر در روز (یک لیوان در هنگام صبح و یک لیوان در هنگام شب) برای زنان باردار لازم و مفید است. بهترین شیر برای زنان باردار، شیر طبیعی است که هیچ مواد افزودنی شیمیایی یا مواد نگهدارنده شیمیایی نداشته باشد. شیر تازه گاو در این میان در اولویت قرار دارد. کودکانی که مادران آنها در بارداری شیر مصرف کرده اند قد بلندتری دارند و بهتر رشد می کنند. اگر در طول بارداری به طور منظم شیر مصرف کنید، کودک شما در بزرگسالی به پوکی استخوان مبتلا نخواهد شد. همچنین احتمال نرمی استخوان در نوزادان را کاهش می دهد چون شیر غنی از ویتامین D می باشد.

عوارض شیر ؛ نگرانی ها و احتیاط ها

عدم تحمل لاکتوز شرایطی است که در آن فرد فاقد آنزیم لاکتاز است، که برای هضم مناسب قند موجود در شیر برای تجزیه آن لازم است.

بدن برخی از افراد، که به اندازه کافی لاکتاز تولید نمی کنند، نمی توانند لاکتوز را فراتر از دوران شیرخوارگی تحمل کنند.

عدم تحمل لاکتوز می تواند منجر به نفخ شکم یا اسهال هنگام مصرف شیر و فرآورده های شیر شود. اثرات منفی عدم تحمل لاکتوز بر دستگاه گوارش ممکن است جذب مواد مغذی از سایر غذاها را به خطر اندازد.

حساسیت به شیر یا حساسیت به شیر با عدم تحمل لاکتوز متفاوت است. این ویژگی به یک واکنش ایمنی غیر طبیعی اشاره دارد که در آن سیستم ایمنی بدن یک آنتی بادی آلرژیک به نام آنتی بادی ایمونوگلوبولین تولید می کند.

حساسیت به شیر گاو می تواند باعث علائمی مانند خس خس سینه و آسم، اسهال، استفراغ و واکنش دستگاه گوارش شود. سایر واکنش ها شامل اگزما، ورم خارش و رینیت یا التهاب در بینی است. در موارد شدید، می تواند منجر به خونریزی، ذات الریه و حتی آنافیلاکسی یک واکنش حساس و به احتمال زیاد کشنده شود.

مصرف بیش از حد پتاسیم یا فسفر، که هر دو در شیر به مقدار زیاد وجود دارد، می تواند به کسانی که کلیه های آنها کاملاً عملکردی ندارند آسیب بزنند. اگر کلیه ها نتوانند پتاسیم اضافی یا فسفر را از خون خارج کنند، می تواند کشنده باشد.

مصرف بیش از حد کلسیم به تنهایی در مصرف مواد غذایی نادر است، اما می تواند عوارض جانبی ناخواسته مانند یبوست، سنگ کلیه یا نارسایی کلیه ایجاد کند. این عوارض ممکن است در هنگام مصرف مکمل های کلسیم به وجود آید.

کلسیم اضافی همچنین ممکن است خطر رسوب کلسیم در شریانها را افزایش داده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش دهد، به خصوص هنگامی که مصرف منیزیم کم باشد.

PicsArt_02-26-01.46.28

جایگزین برای شیر

شیر گیاهی جایگزین مناسبی برای افراد حساس به لاکتوز و گیاه خواران است.

آکنه

یک مطالعه سال 2016 نشان داد که نوجوانانی که دارای آکنه هستند مقادیر بیشتری شیر کم چرب یا یا با چربی متوسط می نوشند. همچنین ممکن است لبنیات باعث آکنه در بزرگسالان شود.

چه شیری بخوریم؟

حیواناتی که زمان حاملگی اشان به مدت زمان حاملگی انسان نزدیک تر است شیر مناسب تری تولید می کنند؛ بنابراین شیر گاو و گاومیش برای نوشیدن مناسب هستند و طبع معتدل دارند و نوشیدن آن به افراد سوداوی و بلغمی پیشنهاد می شود. افرادی که طبع شان گرم است می توانند شیر شان را با شکر یا قند شیرین کنند، اما افرادی که طبع شان سرد بهتر است شیر را با عسل، پودر زنجبیل یا خرما بخورند.

بهترین زمان برای نوشیدن شیر چیست؟

از هر زمانی برای نوشیدن شیربه خصوص قبل از خواب استفاده کنید. بهترین حالت نوشیدن شیر به صورت گرم است زیرا شیر سرد برای کسانی که دستگاه گوارش و معده شان سرد شده ایجاد دل درد و نفخ می کند. برای به دست آوردن بهترین فواید مغذی شیر، از مصرف یک وعده غذایی غنی از آهن خودداری کنید زیرا مانع از جذب آهن می شود.

خواص شیر برای مردان

خواص شیر برای اسپرم

توجه داشته باشید که مصرف مداوم گوشت و لبنیات باعث کاهش تعداد اسپرم می شود.

برای تقویت اسپرم می توانید به دو روش زیر عمل کنید.

الف: کسانی که اسپرم آنها خیلی ضعیف است و بچه دار نمیشوند میتوانند از معجون زیر (شیر+ عسل+تخم مرغ+پیاز) یک روز در میان و به مدت یک ماه استفاده کنند و نتیجه اش را ببیننند. ضرر ندارد.

ب: دو قاشق آب پیاز . دو قاشق عسل را در یک لیوان شیر حل کرده و قبل از خواب میل نمایند. بهترین داروی محرک قوه باه و ازدیاد اسپرماتوزوئید است.

خواص شیر برای پوست

شیرِ تازه سرشار از ویتامین B، آلفا‌هیدروکسی‌اسید، کلسیم و سایر آنتی اکسیدان های قوی است و فواید زیادی برای پوست دارد. شیر می‌تواند به سلول‌های لایه‌های عمقی پوست غذارسانی کند و موجب حفظ رطوبت پوست در تمام روز شود. درصورتی‌که پوست شما جوش می‌زند، شیر با لایه برداری از پوست سبب می‌شود تا جوش به‌تدریج ازبین برود. استفاده از شیر برای افراد با پوستِ چرب، سبب می‌شود تا چربی از منافذ پوست خارج ‌شود. شیر همچنین باعث تنگ شدن منافذ باز موجود در پوست می‌شود.

فواید ماسک شیر برای شادابی صورت

۱. پاک‌کننده‌ی طبیعی صورت

شیر یک پاک‌کننده‌ی طبیعی فوق‌العاده‌ خوب برای پوست است. شیر تمام مواد موجودِ درونِ منافذ بسته را خارج می‌کند و باعث جلوگیری از ایجاد جوش های سرسیاه، جوش و موارد دیگر می‌شود.

  • شیر را آهسته روی تمام پوست خود بمالید؛
  • از یک تکه پنبه تمیز یا لیف استفاده کنید و به‌آهستگی شیر را با حرکات آرام دَوَرانی روی صورت خود بمالید.

از دیدن مقدار آلودگی که به‌وسیله‌ی پنبه پاک می‌کنید شگفت‌زده خواهید شد. این کار را هر روز انجام دهید تا صورتی نرم و بدون چربی داشته باشید.

افزایش رطوبت پوست

اگر پوست خشکی دارید و پوسته‌پوسته شده است، از این ماسک خانگی استفاده کنید تا پوست‌تان نرم شود و سلول‌های پوسته‌پوسته‌شده را ازبین ببرید.

  • تکه‌ای پنبه را به شیر آغشته کنید و روی تمام صورت خود بمالید؛
  • اجازه دهید تا این ماسک ۱۵ تا ۲۰ دقیقه روی پوست‌تان باقی بماند؛
  • زمانی‌که ماسک خشک شد، عضلات صورت خود را حرکت ندهید. این کار سبب کشیده شدن ماسک می‌شود و خطوطی روی پوست ایجاد می‌کند؛
  • ماسک را با آب سرد بشویید.

۳. درخشندگی پوست

با استفاده از شیر می‌توانید تیرگی روی پوست و لکه‌های روی آن را برطرف کنید. میزان لاکتیک‌اسیدِ بالای موجود در شیر نه‌تنها موجب روشن شدن پوست می‌شود، بلکه کمک می‌کند تا سلول‌های مرده‌ی سطح پوست ازبین برود.

مقداری شیر تازه را درون یک کاسه بریزید و حوله‌ای نرم درون ظرف قرار دهید. دستمال را بچلانید و روی پوست خود قرار دهید. می‌توانید از این ماسک سه بار در هفته قبل از حمام استفاده کنید تا نتیجه‌ی بهتری بگیرید.

۴. لایه‌برداری از سلول‌های پوست

بتاهیدروکسی شکلی از آلفاهیدروکسی‌اسید و نوعی از اسیدلاکتیک است که درون شیر یافت می‌شود. آلفاهیدروکسی‌اسید سلول‌های مرده‌ی اضافی سطح پوست را ازبین می‌برد. درنتیجه پوست نرمِ زیر آن نمایان می‌شود.

۵. تسکین آفتاب‌سوختگی و التهاب پوست

تکه‌ای پنبه یا دستمال نرم را به شیر سرد آغشته کنید و با آن آفتاب‌سوختگی پوست خود را تسکین دهید. شیر با ایجاد غشای پروتئینی نازک از پوست حفاظت می‌کند و احساس آفتاب‌سوختگی را کاهش می‌دهد.

از همه‌ی چربی شیر برای درمان آفتاب سوختگی استفاده کنید. این چربی برای نرم کردن پوست بسیار مناسب است.

موادمغذی موجود در شیر تازه و فواید آن برای پوست

 

 

مواد مغذی موجود در شیر

فواید آن برای پوست

 

ویتامین A

درمان خشکی پوست و پوسته‌پوسته‌شدن، برای تقسیم سلولی درست و سالم و تولید سلو‌ل‌های جدید ضروری است.

 

ویتامین D

جوان‌سازی پوست، درخشندگی پوست، تقویت تولید کلاژن، کاهش خطوط و چین‌و‌چروک پوست، محافظت از پوست دربرابر رادیکال‌های آزادی که سبب پیری زودرس می‌شوند، کمک به کاهش لکه‌های سیاه و تیره، کاهش جوش، حفظ انعطاف‌پذیری پوست.

ویتامین B6

برای تشکیل سلول‌های جدید ضروری است، حفظ رطوبت و سلامت پوست.

بیوتین

برای سلامتی پوست، التیام خشکی و پژمردگی پوست، بازسازی خشکی و بازسازی ترک های پوستی.

پروتئین

برای مرمت و رشد بافت ضروری است، ازبین بردن چین‌و‌چروک‌های پوستی.

ویتامین B12

درمان ناهمواری‌های روی پوست، داشتن ویژگی‌هایی برای درخشندگی پوست و ازبین بردن لکه‌های پوستی و جای جوش.

لاکتیک‌اسید

مرطوب کردن، آب‌رسانی و غذارسانی به پوست‌های خشک، مبارزه با رادیکال‌های آزادِ عامل پیری که درنتیجه‌ی آن پوست جوان به‌نظر می‌رسد.

پتاسیم

آب‌رسانی و مرطوب کردن پوست، برطرف کردن خشکی پوست و درمان خارش پوست.

کلسیم

بازسازی لایه‌ی خارجی پوست، تقویت تولید کلاژن، افزایش انعطاف‌پذیری پوست، مبارزه با رادیکال‌های آزادِ فعال.

منیزیم

برای جوان‌سازی و درخشندگی پوست، کاهش روند پیری.

سلنیوم

مبارزه با رادیکال‌های آزاد که سبب پیری می‌شود، محافظت از پوست در برابر آفتاب‌سوختگی، کمک به حفظ استحکام و انعطاف‌پذیری پوست که سبب می‌شود پوست جوان‌تر به‌نظر بیاید.

 

روش‌های استفاده از شیر به‌منظور سلامتی و شادابی پوست

قبل از استفاده از شیر مطمئن شوید که نسبت به آن حساسیت پوستی نداشته باشید. درصورتی‌که آلرژی دارید از مصرف محصولات لبنی جلوگیری کنید و آن را روی پوست خود نزنید.

بهتر است از شیر گاو استفاده کنید تا نتیجه‌ی بهتری به‌دست بیاورید و از التهاب و شکنندگی پوست جلوگیری کنید.

درصورتی‌که هر نوع قرمزی یا ناراحتی را حس کردید، بلافاصله ماسک را از صورت خود پاک کنید و این روش را ادامه ندهید.

۱. برای لایه‌برداری

کلئوپاترا، ملکه‌ی مصری، برای زیبایی و افزایش نرمی پوست خود از حمام شیر استفاده می‌کرد.

حمام شیر نه‌تنها سبب نرم شدن و لایه‌برداری پوست می‌شود، بلکه از پوست‌تان حفاظت می‌کند و بیماری‌های التهاباتی پوست مانند اگزما پوستی را تسکین می‌دهد.

لاکتیک‌اسید کمک می‌کند تا پروتئین‌های غیرفعال و سلول‌های مرده‌ی پوست ازبین برود. درنتیجه سلول‌های پوست لایه‌برداری می‌شود. پروتئین و چربی سبب درخشندگی و نرمی پوست‌های ناهموار می‌شود و خشکی را برطرف می‌کند.

می‌توانید برای نرم کردن پوست کودک خود ۵ فنجان شیر، نصف فنجان عسل و چند قطره روغن مورد علاقه‌ی خود را درون تشت حاوی آب گرم بریزید و کودک را حمام کنید.

۲. برای از بین بردن جوش

شیر حاوی ویتامین‌هایی است که برای پوست بسیار خوب است. از این جمله می‌توان به ویتامین A اشاره کرد که خشکی پوست را ازبین می‌برد. همچنین شیر در از بین بردن جوش مؤثر است. شیر نه‌تنها با از بین بردن چربی‌های اضافی و آلودگی، پوست را تمیز می‌کند، بلکه حاوی لاکتیک‌اسید است که با میکروب‌هایی که به‌عنوان علت جوش شناخته می‌شوند، مبارزه می‌کند.

می‌توانید پوست خود را تمیز کنید و شیر را روی آن و به‌ویژه در نواحی دارای جوش بزنید. بااین‌کار جوش‌ها بدون باقی ماندنِ جای جوش ازبین می‌روند.

۳. برای تمیز کردن صورت

استفاده از شیر تازه و جو برای تمیز کردن پوست سبب می‌شود تا مواردی مانند سلول‌های مرده‌ی اضافی، چربی، آلودگی و کثیفی از عمق منافذ پوست‌تان خارج شود.

  • ۱ قاشق غذاخوری جوی آسیاب‌شده و ۱ قاشق غذاخوری شیر تازه را باهم ترکیب کنید؛
  • بعد از این‌که صورت خود را تمیز کردید، ماسک را روی صورت بگذارید و به‌آرامی با انگشتان روی تمام نواحی صورت بمالید؛
  • اجازه دهید تا ماسک برای ۱۵ دقیقه باقی بماند؛
  • صورت را با آب سرد بشویید و خشک کنید.

۴. برای حفظ رطوبت پوست

لاکتیک‌اسید موجود در شیر سبب کاهش لکه‌های پوستی، ازبین رفتن خشکی پوست، آب‌رسانی به پوست، ازبین رفتن جوش و رفع آفتاب‌سوختگی می‌شود.

  • می‌توانید با استفاده از تکه‌ای پنبه کمی شیر تازه را به‌عنوان ماسک روی صورت خود بمالید؛
  • اجازه دهید تا ماسک به‌مدت ۱۵ دقیقه روی صورت‌تان باقی بماند؛
  • صورت‌تان را با آب سرد بشویید؛
  • سپس آن‌ را با حوله خشک کنید.

با استفاده از این ماسک نرمی و رطوبت را روی پوست خود احساس می‌کنید.

۵. برای از بین بردن ترک پاها

استفاده از شیر برای پاشویه کردن نه‌تنها سبب از بین رفتن ترک های پا می‌شود، بلکه سبب آرامش یافتن پا‌ها نیز خواهد شد و هر نوع فشار و دردی را برطرف می‌کند.

  • پاهای خود را در ظرفی که حاوی ۲ فنجان شیر گرم و ۴ فنجان آب است قرار دهید؛
  • ترک‌های پاهایتان را با سنگ پا ازبین ببرید و پاها را با حوله خشک کنید.

با این روش پاها و انگشتان‌تان بسیار نرم و مرطوب خواهد شد.

PicsArt_02-26-01.47.03

ماسک شیر و گلاب

اگر این روزها، کلمه ماسک را در اینترنت جست و جو کرده باشید، حتما هزاران دستور برای تهیه انواع ماسک خانگی، برای شما نمایش داده می‌شوند. از دلایلی که ماسک‌های خانگی، بسیار محبوب هستند، می‌توان به نبود عوارض و قیمت ارزان آن‌ها اشاره کرد. به علاوه، درست کردن ماسک‌های دست‌ساز و استفاده از آ‌‌ن‌ها می‌تواند به یک عادت سرگرم‌کننده و لذت‌بخش تبدیل شود که پوست و ذهن شما را هم‌زمان تقویت می‌کند. این روزها، با وجود آلودگی هوا، اشعه‌های مضر خورشید، استرس و… پوست ما، زودتر از هر زمان دیگر شادابی و طراوت خود را از دست می‌دهد و در عوض روند پیری را سریع‌تر طی می‌کند. به علاوه، پوست بی‌روح و بدون طراوت، جدا از جنبه زیبایی، خیلی زودتر دچار بیماری و آسیب می‌شود. برای جلوگیری از این اتفاقات و داشتن پوستی سالم، نیاز است تا مرتب به آن رسیدگی کنیم. یکی از بهترین و کم هزینه‌ترین راه‌ها، داشتن یک روتین برای استفاده از ماسک‌های خانگی است. در این مقاله، قصد داریم تا شما را با یکی از مغذی‌ترین و بهترین ماسک‌های خانگی، یعنی ماسک شیر و گلاب آشنا کنیم. پس با رادیومدا همراه باشید تا بهترین‌های روتین پوست شیر و گلاب و بهترین گزینه‌ها برای خرید ماسک گلاب و شیر را به شما معرفی کنیم.

بیشتر بخوانید:

 

شیر از مغذی‌ترین مواد طبیعت!

شیر، علاوه بر این که یکی از کامل‌ترین خوراکی‌ها است، یکی از بهترین مواد برای درمان انواع مشکلات پوستی نیز می‌باشد. شیر، یک ماده پاک‌کننده طبیعی است و تمام مواد مسدودکننده منافذ پوست را از آن‌ها خارج می‌کند و مانع از ایجاد جوش‌ها، خصوصا جوش‌های سر سیاه می‌شود. شیر، سرشار از مواد آب‌رسان مانند لاکتیک اسید و پتاسیم است و می‌تواند تا عمیق‌ترین لایه‌های پوست را آب‌رسانی و تغذیه کند و استفاده از آن درمان خوبی برای پوست‌های خشک می‌باشد. به علاوه این ماده مغذی، در روشن کردن و از بین بردن لکه‌های پوستی، به مرور زمان، بسیار موثر است و یکی از لایه‌بردارهای ملایم و موثر پوست نیز محسوب می‌شود. شما می‌توانید مقداری شیر را روی پوست آفتاب سوخته خود استفاده کنید و ببینید که چطور پروتئین‌های موجود در آن، باعث بهبود و التیام پوست شما می‌شوند. شیر حاوی مقدار زیادی از انواع ویتامین مانند A، D، B6، B12 و بیوتین است که همگی این مواد، نقش بسیار موثری در ترمیم و بازسازی سلول‌ها و بافت‌های پوست و جوان‌سازی آن دارند. این ماده، هم‌چنین حاوی مقدار زیادی مواد معدنی مانند کلسیم، پتاسیم، منیزیم و سلنیوم است که این مواد نیز نقش درخشنده و روشن‌کنندگی و محافظت از پوست را در برابر رادیکال‌های آزاد به عهده دارند. استفاده از شیر، به طور کلی، پوستی شفاف، درخشنده، نرم و لطیف و جوان را به شما هدیه می‌دهد.

گلاب یک آرامش‌دهنده به تمام معنا

گلاب، یکی از اسانس‌های بسیار مشهور، خصوصا در فرهنگ کشور ایران است. این ماده بسیار خوش‌بو و آرامش‌بخش، علاوه بر این که مصرف خوراکی دارد، در فرمول بسیاری از لوازم آرایشی نیز حضور دارد. دلیل این امر نیز خواص بی‌شمار این ماده است. یکی از مهم‌ترین خواص گلاب، خاصیت خنک‌کنندگی و آرامش‌بخش بودن آن است. این ماده، به راحتی التهاب‌ها و دردهای پوستی را آرام و بهبود آن‌ها را نیز سریع‌تر می‌کند. یکی دیگر از خواص بسیار کاربردی آن برای پوست، این است که این ماده با تنظیم اسیدیته (PH) پوست، تعادل را برای آن به ارمغان می‌آورد و از جوش زدن و ترشح چربی بیش از حد، جلوگیری می‌کند. علاوه بر این، گلاب یکی از آب‌رسان‌های قوی به شمار می‌آید و درمان مناسبی برای خشکی پوست است. التیام‌بخش بودن آن، سبب می‌شود تا درمان مناسبی برای انواع ناراحتی‌های پوستی، مانند اگزما و التهاب باشد. این ماده را می‌توانید به عنوان یک پاک‌کننده قوی برای پاک کردن پوست خود از آلودگی‌ها و آرایش، استفاده کنید. از مهم‌ترین نکات مثبت درباره گلاب، می‌توان به این اشاره کرد که شما می‌توانید آن را تقریبا به هر نوع ماسک خانگی‌ای اضافه کنید و از خواص بی‌نظیر آن بهرمند شوید.

روتین پوست شیر و گلاب

حال که به طور جداگانه با خواص این ماده، آشنا شدید، نوبت به تهیه انواع ماسک شیر و گلاب می‌رسد. البته دقت داشته باشید، همیشه قبل از استفاده از هر نوع ماسکی، مقدار کمی از آن را روی پوست دست خود بزنید و پس از گذشته ۲۰ دقیقه، آن را بشویید. اگر هیچ گونه علائم آلرژیکی مانند قرمزی، التهاب، سوزش، خارش و … را مشاهده نکردید، می‌توانید از ماسک روی صورت خود استفاده کنید. دقت داشته باشید که اگر به گلاب یا شیر حساسیت دارید، این نوع ماسک‌ها، اصلا مناسب استفاده شما نیستند.

ماسک شیر و گلاب و خیار

یکی از قوی‌ترین ماسک‌های آب‌رسان و نرم‌کننده پوست، ماسک شیر و گلاب و خیار است. از این ماسک برای پوست گردن نیز می‌توانید استفاده کنید.

  • برای تهیه این ماسک، ابتدا آب یک خیار متوسط را بگیرید. سپس آن را با ۲ قاشق غذاخوری شیر و ۲ قاشق غذاخوری گلاب مخلوط کنید. می‌توانید از پنبه تمیز برای زدن ماسک به صورت خود، استفاده کنید. پس از گذشت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه می‌توانید پوست خود را با آب ولرم بشویید.

ماسک شیر و گلاب و عسل

این ماسک، یک درمان فوق‌العاده برای درمان جوش‌ها و جای زخم‌های روی صورت است.

  • برای تهیه این ماسک، ۲ قاشق غذاخوری شیر، ۲ قاشق غذاخوری گلاب و ۲ قاشق چای‌خوری عسل را با یک دیگر مخلوط کنید. پس از گذشته ۲۰ دقیقه، می‌توانید صورت خود را با آب ولرم به آرامی شست و شو دهید.

ماسک شیر و گلاب و آلوئه ورا

آلوئه ورا یکی از قوی‌ترین آب‌رسان‌های طبیعی پوست است و هم‌چنین با مواد مغذی موجود در خود، پوست‌های آفتاب سوخته و ملتهب را تسکین می‌دهد و پوست را درخشان‌تر و شاداب‌تر می‌کند.

  • برای تهیه این ماسک، می‌توانید ۱ قاشق غذاخوری ژل آلوئه ورا، ۲ قاشق غذاخوری گلاب و ۲ قاشق غذاخوری شیر را با هم خوب مخلوط کنید تا ترکیبی یک‌دست به دست بیاید. می‌توانید پوست خود را به مدت ۱۰ دقیقه به آرامی ماساژ دهید و پس از ۱۰ دقیقه دیگر آن را به آرامی بشویید.

ماسک شیر و گلاب و سفیده تخم مرغ و عسل

تا این جا با خواص شیر، گلاب و عسل، آشنا شدید. سفیده تخم مرغ، یک منبع عالی از انواع پروتئین‌ها و ویتامین‌ها است و پوست شما را به شدت نرم و لطیف می‌کند. علاوه بر این که سفیده تخم مرغ را یک غذای کامل برای پوست، به حساب می‌آورند، از آن برای پاک‌سازی منافذ پوست نیز استفاده می‌کنند.

  • برای تهیه این ماسک، یک عدد سفیده تخم مرغ را با ۱ قاسق غذاخوری شیر، ۱ قاشق غذاخوری گلاب و ۱ قاشق چای‌خوری عسل، مخلوط کنید و آن قدر هم بزنید تا مخلوطی سفید رنگ، یک‌دست و نیمه سفت به شما بدهد. ۲۰ تا ۳۰ دقیقه پس از زدن ماسک روی صورت خود، می‌توانید آن را به آرامی با آب ولرم بشویید.

ماسک شیر و گلاب و آبلیمو

آبلیمو، یک روشن‌کننده و از بین برنده لکه بسیار قوی است و استفاده مداوم از آن می‌تواند موجب روشنی و درخشندگی پوست شما شود.

  • برای تهیه این ماسک، ۳ قاشق غذاخوری شیر، ۲ قاشق غذاخوری گلاب و ۱/۲ قاشق آب لیموی تازه را با هم مخلوط کنید و با پنبه به صورت خود بزنید. پس از گذشت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه صورت خود را با آب بشویید.

فواید شیر برای کودکان

همان گونه که می دانید یکی از مواد غذایی سرشار از ویتامین و مواد مغذی مورد نیاز بدن شیر است. این ماده نوشیدنی می تواند فواید بسیار زیادی برای سلامت جسمی کودک شما داشته باشد. چرا که این نوشیدنی، نه تنها موجب استحکام استخوان ها می شود. بلکه موجب تسریع در روند رشد و نمو کودکان خواهد شد. فواید مصرف شیر برای کودکان تنها به این دوره از زندگی ختم نمی شود و می تواند به حفظ تعادل در دوران میانسالی و سالمندی کمک کند. از این رو بهتر است که کودکان خود را از همان ابتدا به استفاده از شیر عادت دهیم.

در این زمینه تحقیقات بسیار زیادی صورت گرفته است و بر اساس آن استفاده روزانه از این محصول در کودکان می تواند موجب افزایش چیزی حدود 5 درصد در سرعت راه رفتن آن ها شود. علاوه بر آن، پوکی استخوان را کاهش خواهد داد. اما متاسفانه کودکان از نوشیدن شیر خودداری می کنند و معمولا طعم و بوی آن را دوست ندارند. با این وجود راه های متعددی برای ایجاد علاقه کودکان نسبت به شیر و تامین نیاز بدن به این نوشیدنی وجود دارد. به عنوان مثال می توان آن را به پوره سیب زمینی یا غذا های مکمل اضافه کنید. در موارد دیگری نیز می توان با افزودن موادی همچون عسل، پوره کاکائو و … میل به خوردن شیر را در کودکان افزایش داد.

 

فواید شیر برای کودکان

شیر یکی از مواد خوراکی محسوب می شود که به عنوان یک غذای کامل از آن یاد خواهد شد و منبع غنی از کلسیم در رژیم غذایی به شمار می آید. حال متخصصان تغذیه استفاده از این ماده لبنی را در سبد غذایی روزانه، به ویژه در دوران کودکی و نوجوانی به شدت توصیه می کنند. چرا که بهره گیری از این محصول می تواند در رشد مناسب کودکان و نوجوانان نقش موثری داشته باشد. جالب است بدانید که شیر می تواند تمامی مواد مغذی مورد نیاز کودک شما را در طی روز تامین نماید.

همان گونه که می دانید فواید مصرف شیر برای کودکان بسیار زیاد است. اما توجه داشته باشید که استفاده از شیر گاو برای کودکان کمتر از 1 سال توصیه نخواهد شد. چرا که کودک تحمل مواد معدنی، پروتئین و سدیم موجود در این شیر را ندارد. از این رو بهتر است که در 1 سال اول زندگی، کودک شما تنها از شیر مادر تغذیه کند. این نوشیدنی در واقع به عنوان نوعی مکمل غذایی در کنار سایر مواد خوراکی مورد استفاده در سبد غذایی است. حال طبق راهنمای رژیم غذایی که در سال 2010 تدوین شد، کودکان 2 تا 3 سال 2 لیوان، کودکان 4 تا 8 سال 5/2 لیوان و نوجوانان و بزرگسالان باید به شکل روزانه 3 لیوان شیر بنوشند.

توجه داشته باشید که جذب این ماده لبنی در بدن انسان چیزی حدود 3 تا 4 ساعت ممکن است به طول بینجامد. بر این اساس، طبق گفته مشاوران تغذیه، بهترین زمانی که می توانید از این ماده لبنی استفاده کنید، پیش از خواب است. چرا که در ساعات استراحت شما بدن این ماده مغذی را جذب کرده و پروتئین مورد نیاز خود را دریافت می کند.

خواص شیر و مواد مغذی موجود در آن

این ماده لبنی را می توان یکی از منابع سرشار از انواع مختلف مواد معدنی مورد نیاز بدن، ویتامین ها، چربی ها و پروتئین ها دانست که به عنوان یک غذای سالم و در مواردی کامل برای کودکان شناخته می شود. از جمله مواد مغذی موجود در شیر می توان به ویتامین های A ،B1 ،B2 ،B6 ،C ،D ، E، پروتئین کازئین، اسید فولیک، فسفر، کلسیم، منیزیم، نیاسین، پتاسیم و لاکتوز اشاره کرد.

احتمالا می دانید که کلسیم یکی از مواد اصلی مورد نیاز بدن جهت رشد مناسب استخوان ها در بدن کودک شما است. علاوه بر آن، استفاده از مواد خوراکی که حاوی کلسیم باشد می تواند از سر درد و حملات میگرنی نیز جلوگیری کند و با کاهش میزان چربی های غیر مفید در بدن، مانع از چاق شدن در دوران کودکی فرزند خود شوید. فعالیت مناسب سیگنال های بدن، آزاد شدن هورمون ها و مواد شیمیایی مورد نیاز بدن، سلامت دندان ها و انقباض و انبساط بهتر ماهیچه ها از دیگر مزایای استفاده از کلسیم موجود در شیر است.

خواص استفاده از شیر، تنها به موارد گفته شده ختم نمی شود. چرا که وجود ویتامین D در شیر می تواند موجب سلامت عملکرد سیستم بدن شده و علاوه بر آن کاهش التهابات بدن را در پی داشته باشد. ویتامین E نیز ماده ای مفید و موثر جهت پیشگیری از ضعف و سستی عضلات است که مقاومت بدن را افزایش خواهد داد. از جمله فواید مصرف شیر برای کودکان جلوگیری از بروز بیماری هایی همچون فشار خون بالا، سکته مغزی و سرطان روده بزرگ در بزرگسالی خواهد بود. علاوه بر آن، استفاده روزانه از شیر می تواند کربوهیدرات مورد نیاز بدن را برای فعالیت های کودک شما تامین نماید.

 

فواید مصرف شیر برای کودکان

 

همان گونه که می دانید یکی از مواد غذایی سرشار از ویتامین و مواد مغذی مورد نیاز بدن شیر است. این ماده نوشیدنی می تواند فواید بسیار زیادی برای سلامت جسمی کودک شما داشته باشد. چرا که این نوشیدنی، نه تنها موجب استحکام استخوان ها می شود. بلکه موجب تسریع در روند رشد و نمو کودکان خواهد شد. فواید مصرف شیر برای کودکان تنها به این دوره از زندگی ختم نمی شود و می تواند به حفظ تعادل در دوران میانسالی و سالمندی کمک کند. از این رو بهتر است که کودکان خود را از همان ابتدا به استفاده از شیر عادت دهیم.

در این زمینه تحقیقات بسیار زیادی صورت گرفته است و بر اساس آن استفاده روزانه از این محصول در کودکان می تواند موجب افزایش چیزی حدود 5 درصد در سرعت راه رفتن آن ها شود. علاوه بر آن، پوکی استخوان را کاهش خواهد داد. اما متاسفانه کودکان از نوشیدن شیر خودداری می کنند و معمولا طعم و بوی آن را دوست ندارند. با این وجود راه های متعددی برای ایجاد علاقه کودکان نسبت به شیر و تامین نیاز بدن به این نوشیدنی وجود دارد. به عنوان مثال می توان آن را به پوره سیب زمینی یا غذا های مکمل اضافه کنید. در موارد دیگری نیز می توان با افزودن موادی همچون عسل، پوره کاکائو و … میل به خوردن شیر را در کودکان افزایش داد.

 

فواید شیر برای کودکان

شیر یکی از مواد خوراکی محسوب می شود که به عنوان یک غذای کامل از آن یاد خواهد شد و منبع غنی از کلسیم در رژیم غذایی به شمار می آید. حال متخصصان تغذیه استفاده از این ماده لبنی را در سبد غذایی روزانه، به ویژه در دوران کودکی و نوجوانی به شدت توصیه می کنند. چرا که بهره گیری از این محصول می تواند در رشد مناسب کودکان و نوجوانان نقش موثری داشته باشد. جالب است بدانید که شیر می تواند تمامی مواد مغذی مورد نیاز کودک شما را در طی روز تامین نماید.

همان گونه که می دانید فواید مصرف شیر برای کودکان بسیار زیاد است. اما توجه داشته باشید که استفاده از شیر گاو برای کودکان کمتر از 1 سال توصیه نخواهد شد. چرا که کودک تحمل مواد معدنی، پروتئین و سدیم موجود در این شیر را ندارد. از این رو بهتر است که در 1 سال اول زندگی، کودک شما تنها از شیر مادر تغذیه کند. این نوشیدنی در واقع به عنوان نوعی مکمل غذایی در کنار سایر مواد خوراکی مورد استفاده در سبد غذایی است. حال طبق راهنمای رژیم غذایی که در سال 2010 تدوین شد، کودکان 2 تا 3 سال 2 لیوان، کودکان 4 تا 8 سال 5/2 لیوان و نوجوانان و بزرگسالان باید به شکل روزانه 3 لیوان شیر بنوشند.

توجه داشته باشید که جذب این ماده لبنی در بدن انسان چیزی حدود 3 تا 4 ساعت ممکن است به طول بینجامد. بر این اساس، طبق گفته مشاوران تغذیه، بهترین زمانی که می توانید از این ماده لبنی استفاده کنید، پیش از خواب است. چرا که در ساعات استراحت شما بدن این ماده مغذی را جذب کرده و پروتئین مورد نیاز خود را دریافت می کند.

 

خواص شیر و مواد مغذی موجود در آن

این ماده لبنی را می توان یکی از منابع سرشار از انواع مختلف مواد معدنی مورد نیاز بدن، ویتامین ها، چربی ها و پروتئین ها دانست که به عنوان یک غذای سالم و در مواردی کامل برای کودکان شناخته می شود. از جمله مواد مغذی موجود در شیر می توان به ویتامین های A ،B1 ،B2 ،B6 ،C ،D ، E، پروتئین کازئین، اسید فولیک، فسفر، کلسیم، منیزیم، نیاسین، پتاسیم و لاکتوز اشاره کرد.

احتمالا می دانید که کلسیم یکی از مواد اصلی مورد نیاز بدن جهت رشد مناسب استخوان ها در بدن کودک شما است. علاوه بر آن، استفاده از مواد خوراکی که حاوی کلسیم باشد می تواند از سر درد و حملات میگرنی نیز جلوگیری کند و با کاهش میزان چربی های غیر مفید در بدن، مانع از چاق شدن در دوران کودکی فرزند خود شوید. فعالیت مناسب سیگنال های بدن، آزاد شدن هورمون ها و مواد شیمیایی مورد نیاز بدن، سلامت دندان ها و انقباض و انبساط بهتر ماهیچه ها از دیگر مزایای استفاده از کلسیم موجود در شیر است.

خواص استفاده از شیر، تنها به موارد گفته شده ختم نمی شود. چرا که وجود ویتامین D در شیر می تواند موجب سلامت عملکرد سیستم بدن شده و علاوه بر آن کاهش التهابات بدن را در پی داشته باشد. ویتامین E نیز ماده ای مفید و موثر جهت پیشگیری از ضعف و سستی عضلات است که مقاومت بدن را افزایش خواهد داد. از جمله فواید مصرف شیر برای کودکان جلوگیری از بروز بیماری هایی همچون فشار خون بالا، سکته مغزی و سرطان روده بزرگ در بزرگسالی خواهد بود. علاوه بر آن، استفاده روزانه از شیر می تواند کربوهیدرات مورد نیاز بدن را برای فعالیت های کودک شما تامین نماید.

PicsArt_02-26-01.45.54

 

شیر گرم بهتر است یا سرد؟

در مواردی ممکن است بنا به دلایل مختلفی از جمله ذائقه شخصی، دل درد، اسهال و یا … کودک شما تمایل استفاده از شیر سرد را نداشته باشد. در مواردی ممکن است این مسئله موجب شود تا والدین از مصرف شیر برای کودکان خود جلوگیری کنند. توجه داشته باشید که این علائم تنها مختص به شیر سرد نیست؛ اما معمولا کودکان هنگام نوشیدن شیر سرد با آن مواجه شده اند. چرا که سردی شیر می تواند منجر به کاهش انرژی معده شده و نهایتا باعث اختلال در عملکرد آن شود.

توجه داشته باشید هنگامی که شیر به صورت سرد مورد مصرف کودکان قرار می گیرد، معده آن ها پیش از این که بتواند شیر را هضم کند، میزان قابل توجهی از انرژی خود را از دست خواهد داد. بر این اساس طبق گفته مشاوران تغذیه چنانچه کودک شما به شیر سرد حساسیت نشان داد می توانید برای جلوگیری از درد های احتمالی آن، شیر را به صورت گرم شده در اختیار آن قرار دهید.

مضرات مصرف بیش از حد شیر

همان گونه که می دانید هر نوع ماده ای که حتی برای بدن مفید باشد باید در حد اعتدال مورد استفاده قرار گیرد که شیر نیز جدا از این قاعده نیست. در حقیقت مصرف بیش از اندازه این ماده لبنی می تواند حتی برای بدن مضر باشد. همان گونه که در ابتدا اشاره کردیم، شیر یکی از مواد غنی از انواع پروتئین ها، چربی ها، ویتامین ها، مواد معدنی و هورمون ها است. از این رو نباید دور از انتظار باشد که مصرف بیش از اندازه آن موجب به خطر افتادن سلامت مصرف کننده شده و عواقب مختلفی را در پی داشته باشد.

از جمله فواید مصرف شیر برای کودکان، وجود هورمون رشد شبه انسولین است که در این ماده لبنی به وفور یافت می شود. جالب است بدانید که این هورمون می تواند برای رشد ناخن و استخوان های کودکان شما مفید است که در شیر مادر نیز یافت می شود. اما مقادیر بالای آن در بدن می تواند موجب پیشرفت بیماری های جدی و خطرناکی همچون سرطان، تجمع رگ های اطراف تومور ها و … باشد.

مضرات استفاده بیش از اندازه این ماده لبنی، تنها در موارد اشاره شده خلاصه نمی شود؛ بلکه یکی از پروتئین های طبیعی موجود در شیر کازئین بوده که مصرف بی رویه آن می تواند در بدن به کازومورفین تبدیل شود. وجود این ماده در بدن می تواند در ایجاد بیماری هایی نظیر اوتیسم، آپنه، رفلاکس ریه نوزادان، دیابت نوع یک و حساسیت های غذایی مختلف نقش اساسی داشته باشد. بر این اساس متخصصان تغذیه مصرف بی رویه شیر را در هیچ سنی توصیه نمی کنند.

مشکل کالری شیر

شیر یکی از نوشیدنی های لبنی پر کالری است که نوع پر چرب آن به طبع میزان کالری بیشتری را به بدن می رساند. حال در این میان مصرف شیر برای کودکان و دریافت کالری اضافی آن مشکلی جدی است؛ به ویژه در کودکانی که با اضافه وزن نیز همراه هستند. از این رو والدین به دلیل ترس از کالری شیر، آن را از سبد غذایی کودک خود حذف می کنند. اما باید گفت که این کار عاقلانه ای نیست. چرا که شیر یکی از مواد لبنی سرشار از مواد مغذی مورد نیاز بدن است. برای حل این مسئله شما می توانید از شیر های کم چرب و کم کالری استفاده کنید.

بر اساس فوایدی که این نوشیدنی پر خاصیت دارد والدین نباید به هیچ وجه از علاقه مند سازی کودکان به استفاده از این ماده دل سرد شوند. توجه داشته باشید که در برخی موارد کودکان نسبت به قند شیر (لاکتوز) حساسیت دارند، در چنین شرایطی می بایست از شیر های بدون لاکتوز استفاده کنید. همچنین می توانید برای علاقه مند سازی کودکان به شیر از ترکیب آن با مواد غذایی مختلف استفاده کنید. چرا که ترکیب شیر با دیگر مواد می تواند نیاز بدن به این ماده غذایی را تامین کند. به دلیل این که فواید مصرف شیر برای کودکان بی شمار است و استفاده از آن جزو لزومات به حساب می آید، در صورتی که کودک شما نسبت به این نوشیدنی علاقه چندانی نشان نداد بهتر است با یک پزشک تغذیه مشورت کرده و از راه حل های مختلفی استفاده نمایید.

فواید شیر برای دندان ها

مصرف منظم محصولات لبنی برای سلامتی دهان و دندان و حتی سلامت استخوان ضروری است. با این حال، تحقیقات کمی در مورد تاثیر شیر بر سلامت دندان وجود دارد. مطالعه مورد بررسی ما نشان می دهد که پنیر و سایر محصولات لبنی می توانند مانع ابتلا به حفره دندان شوند. تاثیر شیر بر سلامت دندان:

این مطالعه جامعه آماری ۶۸ نفری با دامنه سنی بین ۱۲ و ۱۵ را مورد بررسی قرار داد. محققان pH دهان شرکت کنندگان را قبل و بعد از مصرف محصولات لبنی مانند شیر، پنیر یا ماست را اندازه گیری کردند. سطح pH کمتر از ۵٫۵ بدین معنی است که شرکت کنندگان در معرض خطر کمتری از نظر فرسایش دندان قرار دارند. در این فرآیند مینای دندان از بین می رود. سطح بالاتر (بالاتر از ۵٫۵) احتمال ابتلا به حفره را در فرد افزایش می دهد.

شرکت کنندگان به گروه های مختلف تقسیم شدند. از گروه اول خواسته شد که پنیر چدار بخورند. از گروه دوم خواسته شد که شیر بنوشند و گروه سوم ماست بدون قند مصرف کردند. هر گروه سه دقیقه برای مصرف محصولات وقت داشتند و سپس آب نوشیدند. سپس محققین سطوح pH دهان شرکت کنندگان را پس از ۱۰، ۲۰ و ۳۰ دقیقه از مصرف اندازه گیری کردند.

نتایج تحقیقات انجام گرفته بر روی تاثیر شیر بر سلامت دندان نشان می دهد که ماست و شیر بدون قند هیچ تاثیری در سطح pH شرکت کنندگان ندارند. با این حال کسانی که پنیر چدار خورده بودند در هر فاصله افزایش سریعی در سطح PH دهان خود داشتند. این امر نشان می دهد که پنیر خاصیت بالایی در مبارزه با پوسیدگی دندان دارد.

این مطالعه نشان می دهد که به دلیل نیاز بیشتر برای جویدن، پنیر قادر به افزایش سطح PH دهان است. جویدن بیشتر باعث تحریک تولید بزاق دهان می شود. بزاق ابزار طبیعی دهان در مبارزه با سطح اسید دهان و پوسیدگی دندان است. علاوه بر این، برخی ترکیبات موجود در پنیر می توانند به مینای دندان بچسبند و به حفاظت از دندان ها در برابر اسید کمک کنند.

نتایج این تحقیق توصیه می کند که وعده های غذایی خود را با یک تکه پنیر به اتمام برسانید.

ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز:

به غیر از مصرف لبنیات، ویتامین ها و مواد معدنی زیر نه تنها برای دهان و دندان، بلکه برای کل بدن ضروری هستند:

کلسیم:

استخوان ها، دندان و فک عمدتا از کلسیم ساخته شده اند. کمبود کلسیم در رژیم غذایی شما را در معرض خطر پوسیدگی دندان و بیماری لثه قرار می دهد. کلسیم را می توان از غذا و نوشیدنی های مختلف شامل لبنیات (شیر، پنیر و ماست)، صدف و حتی لوبیا دریافت کرد.

آهن:

کمبود آهن ممکن است منجر به ابتلا به التهاب زبان شود و باعث ایجاد زخم های داخل دهان می شود. گوشت قرمز، جگر، آجیل و ادویه جات از منابع معمول آهن است.

ویتامین B3:

فقدان این ویتامین می تواند باعث زخم دهان همراه با نفس بد بو شود. برای کمک به افزایش ویتامین B3 در بدن باید مقدار زیادی مرغ و ماهی در وعده های غذایی خود بگنجانید.

ویتامین B2 و B12:

فقدان این دو ویتامین نیز می تواند باعث ابتلا به زخم دهان و آفت شود. گوشت قرمز، ماهی، مرغ، کبد و محصولات لبنی منابع عالی این ویتامین ها هستند.

مداومت در خوردن شیر موجب تولید سنگ کلیه و مثانه می شود

مداومت در خوردن شیر موجب تولید سنگ کلیه و مثانه می شود, مصرف زیاد شیر برای دندان و لثه زیان آور است همچنین می تواند بیماری هایی مثل بهق و برص ایجاد کند. روش جوشاندن شیر به این نحو است که به اندازه یک چهارم شیر، آب شیرین اضافه کرده سپس در حرارت ملایم بجوشانند تا آبی که افزوده شده تبخیر شود, لازم است از شیر حیوانی که تازه بچه آن مرده یا سقط شده باشد و نیز شیر حیوان بسیار لاغر و یا مریض یا حامله یا تازه زاییده اجتناب شود.

در مصرف شیر باید توجه داشت که به‌مقدار معتدل خورده و در بعضی اوقات مصرف شود؛ مداومت در خوردن شیر موجب تولید سنگ کلیه و مثانه می‌شود, مصرف زیاد شیر برای دندان و لثه زیان‌آور است همچنین می‌تواند بیماری‌هایی مثل بهق و برص ایجاد کند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران پویا؛ طبیعت مطلق شیر، گرم و تر است, شیر حیواناتی که مدت حاملگی آنها نزدیک به زمان حاملگی انسان باشد از نظر تغذیه مناسب است, پس شیر گاو که مدت حاملگی آن نیز 9 ماه است برای تغذیه انسان و مخصوصاً اطفال مناسبتر است همچنین شیر بز و گوسفند بعد از شیر گاو، برای تغذیه مناسب است.

شیر حیوانی که در نیستان و بیشه چرا می‌کند، تری و مائیت بیشتری دارد و شیر حیوانی که در کوه‌ها چرا کند سبک‌تر است, بهترین شیر، شیر گاو جوان و چاق است که سالم بوده، هیچ‌گونه بیماری نداشته و در مراتع چریده باشد.

 در کتب طب سنتی هرجا شیر مطلق آورده شده باشد, منظور شیر گاو است که دهنیت (چربی) بر آن غالب بوده و غلیظ نیز است (شیر میش چربی و غلظت بیشتری از شیر گاو دارد).

شیر موجب تقویت قلب و خوش‌رنگی صورت می‌شود

 شیر خوب قوام معتدل دارد، سفید و صاف است، طعم شیرین دارد و بدون بوی بد است, شیر حافظ رطوبات اصلی بدن است و برای فراموشکاری، مالیخولیا، افسردگی، وسواس، خفقان و زخمهای عفونی ریه مفید است, شیر موجب تقویت قلب می‌شود, شیر سبب لینت شکم، افزایش تولید منی و نیروی جنسی شده همچنین چاق‌کننده نیز هست, مصرف شیر به‌صورت شیر‌برنج و فرنی، موجب طولانی شدن عمر و خوش‌رنگی صورت می‌شود.

شیر برای سوداویان و صاحبان مزاج سرد و خشک مفید است

 شیر برای سوداویان و صاحبان مزاج سرد و خشک مفید است, مصرف همزمان شیر و چیزهای ترش, شور, یا گوشت, تخم‌مرغ, ماهی, ترب, پیاز, میوه‌های تازه و سبزیجات و برخی حبوبات، زیان‌آور است؛ مصرف غذا بعد از شیر و خوابیدن به‌دنبال آن سبب فاسد شدن شیر می‌شود.

در مصرف شیر باید چند نکته را رعایت کرد؛ اول اینکه باید به‌مقدار معتدل خورده شود، دوم آنکه در بعضی اوقات (و نه به‌طور دائمی) مصرف شود و نکته آخر اینکه با مُصلحات آن مصرف شود, مصلح شیر در افراد با مزاج گرم، شکر و در مزاج سرد، عسل است که مانع انجماد و بسته شدن شیر در معده است.

 در مناطق گرم مخصوصاً در جوانان در فصل تابستان، شیر پس از مصرف در بدن تبدیل به صفرا  می‌شود, مناسب‌ترین فصل برای مصرف شیر در جوانان، بهار و در پیران، تابستان است.

PicsArt_02-26-01.46.11

مداومت در خوردن شیر موجب تولید سنگ کلیه و مثانه می‌شود

 مداومت در خوردن شیر موجب تولید سنگ کلیه و مثانه می‌شود, مصرف زیاد شیر برای دندان و لثه زیان‌آور است همچنین می‌تواند بیماری‌هایی مثل بهق و برص ایجاد کند.

روش جوشاندن شیر به این نحو است که به‌اندازه یک‌چهارم شیر، آب شیرین اضافه کرده سپس در حرارت ملایم بجوشانند تا آبی که افزوده شده تبخیر شود, لازم است از شیر حیوانی که تازه بچه آن مرده یا سقط شده باشد و نیز شیر حیوان بسیار لاغر و یا مریض یا حامله یا تازه‌زاییده اجتناب شود.

 

 

 

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار