|
|
کدخبر: ۱۸۴۹۱۸

تنهایی چیز خوشایندی نیست اما این بدان معنا نیست که لحظات زندگی را از دست بدهیم و با اندوه زندگی کنیم. برای آنکه از تمام لحظات زندگیتان مخصوصا دوران مجردی بهره ببرید و با تنهایی کنار بیایید، چند راهکار ارائه می‌دهیم. با ما در ادامه همراه باشید.

بی تردید در اطرافتان با افرادی مواجه شده‌اید که بنا به دلایلی هنوز مجرد مانده‌اند، یا هنوز فرد مورد علاقه‌شان را پیدا نکرده‌اند و یا شرایط ازدواج برایشان فراهم نشده است. افرادی هم هستند که همسرانشان را از دست داده‌اند و یا از آنها جدا شده‌اند و یا به افراد … 

بی تردید در اطرافتان با افرادی مواجه شده‌اید که بنا به دلایلی هنوز مجرد مانده‌اند، یا هنوز فرد مورد علاقه‌شان را پیدا نکرده‌اند و یا شرایط ازدواج برایشان فراهم نشده است. افرادی هم هستند که همسرانشان را از دست داده‌اند و یا از آنها جدا شده‌اند و یا به افراد سالخورده‌ای برمی‌خوریم که همسر خود را از دست داده‌اند و فرزندانشان سر خانه و زندگی خودشان رفته‌اند و مجبور هستند در تنهایی زندگی کنند. در هر صورت،– ناگهانی تصمیم بگیرید. 
وقتی کسی در زندگیتان نیست، لازم نیست برای اینکه کاری انجام دهید از قبل با کسی هماهنگ کنید. مثلاً فرض کنید می‌خواهید یک حیوان خانگی بیاورید: هیچ کس جلویتان را نمی‌گیرد. نکته اینجاست که می‌توانید تصمیم‌هایی یکدفعه‌ای بگیرید و از آنها لذت ببرید چون کسی نیست که مجبور باشید با او مشورت کنید. 

 

 تنهایی را قابل تحمل و خوشایند کنید. 

تنهایی موجب ترس می‌شود. برای آنکه تنهایی را بهتر تحمل کنید و یا حتی آن‌را خوشایند کنید، از آن یک دوست بسازید. از لحظات تنهایی‌تان بهره ببرید، برای خودتان وقت بگذارید، یک استعداد هنری را در خودتان پرورش دهید، آشپزی کنید، کتاب بخوانید، یک فیلم خوب تماشا کنید. خواهید دید که دیگر از تنها ماندن در یک بعدازظهر روز تعطیل در زمستان دچار ترس نمی‌شوید. به مرور زمان، این عمل به یک تفریح و حتی بهتر از آن به یک نیاز تبدیل می‌شود. 

 

 در محیط خانه احساس راحتی کنید. 

برای آنکه هر از گاهی از تنها ماندن در خانه نترسید، لازم است که در محیط خانه احساس خوبی داشته باشید. آپارتمان شما هر چقدر هم که کوچک باشد، باید تصویری مثبت را به شما منعکس کند. 
از محیط خانه‌تان کانونی گرم و کوچک بسازید تا در آن به راحتی زندگی کنید. از آنجایی‌که احتمالا تنها زندگی می‌کنید، این فرصت را دارید تا دکور خانه را بنا به میل و سلیقه‌‌تان تغییر دهید. از رنگ دیوارها گرفته تا مبلمان پرده‌ها و… هر چیزی که دوست دارید را انتخاب کنید و «محیط خانه» را به مکانی گرم و دلپذیر و راحت تبدیل کنید. 

 

 

PicsArt_03-08-10.37.28

 

 

سفر کنید. 
سفر تجربه‌ای فوق‌العاده است. جایی بروید که قبلاً نرفته‌اید، چه با اعضای خانواده و چه با جمعی از دوستانتان. مطمئن باشید خیلی خوش خواهید گذراند. مسافرت کردن با همسر را برای بعدها بگذارید. اصلاً ماه‌عسل را برای همین گذاشته‌اند! 

 

 اعتماد به نفس داشته باشید. 

افکار منفی را کنار بگذارید! چنانچه به هر دلیلی مجرد و تنها مانده‌اید این بدان معنا نیست که شما زشت، احمق و یا نچسب هستید. 
دوران حرف‌های قدیمی و تکراری مثل دختر ترشیده دیگر به سر آمده. به‌خودتان و توانایی‌هایتان اعتماد داشته باشید. وقتی خودتان، خود را دست کم می‌گیرید چطور می‌توانید از دیگران انتظار داشته باشید از شما خوش‌شان بیاید. باید از ارزش جسمانی، ذهنی و به‌ویژه عاطفی خود آگاه باشید.

 

 

اینجا بخوانید:

درمان انزوا طلبی به همراه تست گوشه گیری 

 

یاد بگیرید به‌خاطر عشق و علاقه‌ای که نزدیکانتان نسبت به شما دارند شاکر و سپاسگزار باشید. تصویر مثبتی از خودتان در ذهن داشته باشید، از خودتان مواظبت کنید، به زیبایی‌تان توجه کنید و لبخند بزنید و چنانچه متوجه شدید فردی از شما خوشش آمده، متعجب نشوید، چراکه حقیقتا ارزش آن ‌را دارید! 

 

  وقتی مجرد هستید،احساس تنهایی بیشتری می کنید 

– با کسانیکه برایتان مهم‌ترند وقت بگذرانید. 
روابط عاشقانه می‌آیند و می‌روند اما خانواده و دوستانتان همیشه کنارتان هستند. مجرد بودن شما فرصتی است برای گذراندن وقتی باکیفیت کنار کسانی که در زندگی‌تان بیشترین اهمیت را دارند. مطمئناً نمی‌خواهید وقتی به عقب نگاه می‌کنید، افسوس بخورید که چقدر با آنها کم وقت گذراندید. 

 

 با دوستان و اقوام معاشرت کنید. 

از انزوا و گوشه‌گیری اجتناب کنید. تلویزیون، DVD، اینترنت، حیوانات خانگی و… همگی خوب هستند اما نباید به آنها اکتفا کنید. انزوا افسردگی می‌آورد. برای آنکه در خودتان فرو نروید، دوستی‌هایتان را حفظ کنید، به دوستانتان پیشنهاد دهید با یکدیگر بیرون بروید، برای شام دعوتشان کنید. با ناامیدی منتظر آن نباشید تا زنگ تلفن به صدا در‌آید و فردی شما را دعوت کند، خودتان پیشقدم شوید و با دوستان و اقوام تماس بگیرید. به این ترتیب، یک شبکه اجتماعی مهم که کلید توازن روحی و عاطفی شما است را به‌وجود می‌آورید.۵- از لذت‌های زندگی بهره ببرید:شما هم حق دارید خوشبخت باشید! برای لذت بردن از زندگی اجباری نیست که ۲نفر باشید. می‌توان به تنهایی از زیبایی منظره‌ای، لذت برد و نیازی نیست که برای رفتن به سینما و یا خوردن غذایی خوشمزه ۲نفر باشید و به بهانه اینکه تنها هستید خود را از لذت‌های کوچک روزانه محروم کنید. از همه چیز گذشته، جنبه‌های خوب زندگی فقط مختص زوج‌ها نیست! 

 

کتاب بخوانید. 
کتاب خواندن یکی از بهترین راه‌های سرگرم کردن خودتان و در عین حال بالا بردن معلوماتتان است. همه ما بهانه مشابهی داریم: کاش وقت بیشتری برای مطالعه داشتم. خوب، وقتی کسی در زندگی‌تان نیست که وقتتان را بگیرد، آن وقت اضافه را با یک کتاب بگذرانید. 

 

 به‌خودتان توجه کنید. 

به‌خودتان فکر کنید. اهدافتان چیست؟ چه آرزوهایی دارید؟ آیا مدت‌هاست در آرزوی آن هستید که دور دنیا سفر کنید؟ بجنبید! تنها کافی است یک نفر را راضی کنید و آن‌هم خود شما هستید. این زمان فرصتی است که با آگاهی از خواسته‌های واقعی‌تان خودتان را بهتر بشناسید. فکر کنید و روی خودتان تمرکز کنید. هیچ‌چیز نباید جلوی تصمیمات مهم شما را بگیرد، و مانع شود تا موقعیت شغلی و یا حتی مکان زندگی‌تان را تغییر دهید. به اولویت‌هایتان بپردازید. خلاصه آنکه، قبل از هر چیز دیگری به فکر خوشحال کردن خودتان باشید. 

 

 سخت کار کنید و زیاد تفریح کنید. 
الان که وقت و انرژی لازم برای شاد بودن و زندگی کردن دارید، لذت ببرید. اجازه ندهید چیزی جلو مسیر لذت بردن شما را بگیرد، چه درس باشد، چه کار یا حتی تفریح. از همین امروز شروع کنید. 

 

دیگر زیر بار غم‌و‌غصه نروید. 

بی‌تردید خودتان تصمیم نگرفته‌اید که مجرد و تنها باشید اما فایده‌ای ندارد که بدخلقی را پیش گیرید و زمین‌و‌زمان را مقصر بدانید. مرور مکرر خاطرات دورانی که متاهل بودید و یا حسادت به زوج‌های عاشق دردی را دوا نمی‌کند و سازنده نیست. درست است که گفتن این جملات آسان‌تر از عمل کردن به آن است اما نقش یک قربانی را بازی نکنید. زندگی فرد مجرد مثل هر موقعیت دیگری در زندگی، شامل فراز و نشیب‌ها و لحظات خوب و بد است و تنها هستید ، این بدان معنا نیست که محکوم شده‌اید تا بقیه روزهای زندگی‌تان را در تنهایی سپری کنید. بدانید که هر فردی مسئول خوشبختی خود است، بنابراین دیگر در زندگی خود یک تماشاچی نباشید بلکه همانند یک بازیگر عمل کنید. 

 

 فکر کنید. 
بین همه آن کار کردن‌ها و تفریح کردن‌ها، حتماً به خودتان و انتخاب‌هایتان فکر کنید. آیا از کاری که امروز کردید خوشحال شدید؟ آیا جایی برای پیشرفت وجود دارد؟ خیلی انتقادی با خودتان برخورد نکنید اما یادتان باشد برای فکر کردن به خودتان و زندگی‌تان وقت بگذارید. این افکار می‌تواند در مسیر زندگی هدایتتان کند. 

 

 بله بگویید. 
به فرصت‌هایی که سر راهتان قرار می‌گیرند، بله بگویید. این فرصت‌ها کوچک باشند یا بزرگ، هر زمان که توانستید، جواب مثبت دهید. مطمئن باشید درهای زیادی را به رویتان باز خواهند کرد. 

 

بر فشارهای اجتماعی غلبه کنید. 

«بالاخره کی عروسی می‌کنی؟». تحمل نگاه‌های دلسوزانه، سؤالات نابجا و یا انتقادهای عجیب سر میز غذا زمانی که افراد خانواده و یا فامیل دور هم جمع هستند، دشوار است و از اینکه مجبور هستید مرتب خودتان را تبرئه کنید، خسته شده‌اید اما این امر طبیعی است. نباید احساس گناه کنید! به‌خودتان بگویید شما تنها فردی نیستید که در این وضعیت قراردارید و در آخر، بهتر است که تنها و بشاش باشید تا اینکه ازدواج کرده باشید اما خوشبخت نباشید، اینطور نیست؟ 

 

 

اینجا بخوانید:

راه هایی برای مقابله با افراد مغرور 

 

 

 بفهمید که هستید. 
این فرصتی است که خودتان را بیشتر بشناسید و با ارزش‌ها و افکارتان ارتباط برقرار کنید. از این فرصت برای ارزیابی آن استفاده کنید. بعدها که همسرتان وارد زندگی‌تان می‌شود. به این اطلاعات درمورد خودتان نیاز پیدا خواهید کرد. 

برای لذت بردن از زندگی مجردی هیچ وقت خودتان را با همسن و سال هایتان مقایسه نکنید. یا حداقل با بدتر از خود مقایسه کنید. 

 مقایسه صحیح اینست که هر شخصی خودش را با گذشته خود مقایسه کند. لازم نیست ببینید که دوستی که همسن شماست چند سال است ازدواج کرده ، چند بچه دارد ، چقدر پول دارد و …. خودتان را از اعداد بیرون بکشید. 

فقط ببینید که ایا نسبت به هفته قبل یا سال قبل پیشرفت کرده اید یا نه . 

 

با کسانیکه برایتان مهم‌ترند وقت بگذرانید. 

با کسانی که دوست دارید حرف بزنید و رفت و امد کنید. منظور دوستان و خانواده است. یک روزی می شود که حسرت این روزها را میخورید که چرا زیاد با انها نبودید و برایشان وقت نگذاشتید. 

 

 برای  لذت بردن از زندگی مجردی کتاب بخوانید. 

کتاب خواندن در این ایام یکی از بهترین کارهاست. وقتی سر خانه  و زندگی تان بروید وقتتان کمتر ازاد است. همه نوع کتابی بخوانید . اموزنده ، هنری ، علمی ، مذهبی ، رمان و … . تا میتوانید تجربه هایتان را زیاد کنید. 

 

سخت کار کنید و زیاد تفریح کنید. 

درس بخوانید . کار کنید. تقریح کنید. کلاسهای اموزشی بروید. هر کاری دارید باید همین الان که وقت دارید انجام دهید.الان که وقت و انرژی لازم برای شاد بودن و زندگی کردن دارید، لذت ببرید. اجازه ندهید چیزی جلو مسیر لذت بردن شما را بگیرد، چه درس باشد، چه کار یا حتی تفریح. از همین امروز شروع کنید. 

رای لذت بردن از زندگی مجردی فکر کنید و دنبال راههای پیشرفت و موفقیت باشید. 
 

 آیا از کاری که امروز کردید خوشحال شدید؟ آیا جایی برای پیشرفت وجود دارد؟ خیلی انتقادی با خودتان برخورد نکنید اما یادتان باشد برای فکر کردن به خودتان و زندگی‌تان وقت بگذارید. این افکار می‌تواند در مسیر زندگی هدایتتان کند. 

 

 یک سرگرمی جدید پیدا کنید. 

کلاسهای اموزشی و تفریحی را در این ایام هرگز  فراموش نکنید. چیزی هست که جدیداً دوست داشته باشید امتحان کنید؟ مثلاً یوگا یا بافتنی؟ پس دست به کار شوید. زندگی مجردی فقط برای خود شماست، پس یک چیز جدید امتحان کنید و حسابی از آن لذت ببرید. 

چه پسر هستید و چه دختر یادتان باشد غصه خوردن هیچ فایده ای ندارد. فکر نکنید همه خوشبختی ها مربوط به ازدواج است. 

 

اینجا بخوانید:

افسردگی دشمن نامرئی

 

 

هر دو باید تا زمانیکه که مورد خوبی برای ازدواج پیدا نکردید تلاش و شادی کنید. 

تفریح کنید. 

اموزش ببینید. 

به خودتان برسید. 

کار کنید و پس انداز کنید. 

 

 

PicsArt_03-08-10.37.12

 

 

مهارت شغلی خود را ارتقاع دهید. 

اجتماعی باشید. 

در جمع ها بدرخشید. 

با دوستان شاد و موفق رفت و امد کنید. 

به جای اینکه فکر کنید چه چیزهایی را ندارید تلاش کنید تا انها را بدست اورید. 

بسیاری از افراد فکر می کنند که تنها در صورت تاهل می توانند خوشبخت شوند ولی باید بدانید که سخت در اشتباه هستند. زندگی مجردی موفق یکی از انواع زندگی می باشد که افراد ممکن است آن را برای خود در نظر بگیرند. 

 

زندگی مجردی موفق 

شادی، آزادی و داشتن یک زندگی خوب حق همه مردم می باشد و افراد حق دارند بتوانند خوب زندگی کنند. یادتان باشد که افراد تفکرات متفاوتی دارند و برخی از آن ها فکر می کنند متاهلی بهترین نوع زندگی است و برخی دیگر فکر می کنند مجردی بهترین دوران زندگی است بنابراین آن را ادامه می دهند. اگر دوست دارید زندگی مجردی موفقی داشته باشید باید تکنیک هایی که در ادامه برایتان بیان می کنیم را به خاطر بسپارید. 

 

مزیت های زندگی را پیدا کن. 

زندگی مجردی یکی از شیوه های زندگی می باشد و اگر می خواهید این شیوه را ادامه بدهید باید بتوانید مزیت های آن را بیابید. یادتان باشد که مزیت هایی مانند فکر کردن به خود، اهمیت دادن به سلامتی و خوردن غذا های سالم تر فقط و فقط در دوران مجردی امکان پذیر است بنابراین اگر به دنبال این زندگی هستید باید چنین تکنیک هایی نیز برای خود در نظر داشته باشید و بیش تر به خود فکر کنید. 

 

قدر دان باشید. 

زندگی مجردی می تواند به شما کمک کند تا بتوانید آزادی بیش تری داشته باشید و وقت بسیار زیادی را صرف خود بکنید بدون این که نگران فرزند و همسر خود باشید. البته در دوران متاهلی نیز چنین آزادی هایی وجود دارد ولی مدت زمان کار هایی که می خواهید برای خود انجام دهید کاهش می یابد و باید علاوه بر خود به فکر همسر و فرزندان نیز باشید. 

 

داشتن وضعیت مالی بهتر 

اگر دوست دارید یک زندگی خوب داشته باشید می توانید مجردی را انتخاب کنید. در واقع مجردی برای بسیاری از افراد زیبا است زیرا هر آنچه که در آمد دارند را برای خود خرج می کنند بنابراین بهترین لباس ها را می پوشند و بهترین غذا ها را می خورند و در انتها مبلغی هم به عنوان پس انداز کنار می گذارند. 

 

روابط بهتر با دوستان 

زمانی که متاهل می شوید به دلیل این که باید وقت بیش تری برای همسر و فرزندان خود بگذارید نمی توانید به روابط دوستانه خود فکر کنید و این روابط برایتان محدود می شود در صورتی که افراد مجرد بهتر می توانند با این مشکل کنار بیایند و روابط بهتری با دوستانشان داشته باشند. 

تلاش برای بهتر شدن 

اگر مجردی را انتخاب کردید برای موفق شدن باید تلاش کنید تا به بهترین فردی تبدیل شوید که آن را می شناسید تا بتوانید نیاز های خود را رفع کنید. یادتان باشد که زندگی مجردی هیچ کم و کسری از زندگی متاهلی ندارد و شما می توانید با برنامه ریزی بهتر از پس این زندگی بر بیایید. 

همیشه بهترین باشید. 

یادتان باشد که رسیدن به خود یکی از کار هایی می باشد که هر فردی باید آن را انجام بدهید. اگر دوست دارید زندگی مجردی موفق داشته باشید سعی کنید همیشه به خود رسیده و برای خود هدیه بخرید و کار هایی که دوست دارید را انجام دهید. 

 

خود تشویقی 

یکی دیگر از روش هایی که به شما کمک می کند تا یک مجردی موفق داشته باشید این است که خود را تشویق کنید. یادتان باشد که با این کار به بالا بردن اعتماد به نفس خود کمک می کنید و می توانید بهتر از پس مشکلات و ناراحتی هایی که برایتان پیش می آید بر بیایید. 

خوش بین باشید. 

 

 

اینجا بخوانید:

عوامل و راه های کاهش استرس 

 

 

هیچ چیز مانند تفکر خوب بر روی زندگی شما اثر گذار نمی باشد. در واقع طبق قانون جذب شما به هر چه که فکر کنید برایتان اتفاق می افتد و چه خوب است که به اتفاق های خوب فکر کنید تا برایتان رخ بدهد. بهتر است سعی کنید همیشه بابت هر آنچه که دارید از خدا تشکر کرده و چیز های بیش تری از او بخواهید تا زندگی خوب داشته باشید. 

هر فردی می تواند برای خود انتخابی داشته باشد و نوعی از زندگی را برای خود انتخاب کند. جالب است بدانید که افراد با اعتماد به نفس بالا می توانند در هر دو نوع زندگی مجردی و متاهلی موفقیت بیش تری داشته باشند. 

 

چالش ها 

زندگی مجردی به هر دلیلی که پیش بیاید برای فرد چالش‌هایی را به همراه دارد. اما زمانی که زندگی مجردی انتخاب فرد نبوده باشد، علاوه بر مسائل مالی و مسئولیت‌های جدید، بار عاطفی و روانی نیز برای او ایجاد می کند. زندگی مجردی فرصتی است تا نیاز به استقلال و خودباوری فرد تقویت شود؛ پس می‌توان از این موقعیت برای رشد و خودشکوفایی استفاده کرد. اما اگر بدون برنامه و در نظر گرفتن اصول چنین زندگی وارد آن شوید، کنترل امور زندگی از دستتان خارج شده و به سمت مسیری نامشخص پیش خواهید رفت. در ادامه مقاله به بررسی جوانب کلی زندگی مجردی و راه‌هایی برای زندگی مجردی بهتر می‌پردازیم.. 

زندگی مجردی به این معناست که فرد پس از دوران نوجوانی بتواند به تنهایی و در خانه‌ای مستقل از خانواده خود زندگی کند. در گذشته حتی در ۲۰ یا ۳۰ سال اخیر نگاه چندان مثبتی به این موضوع وجود نداشت. چراکه خانواده‌های ایرانی تأکید بیشتری بر فرهنگ جمع گرایی می‌کردند و تنها استقلال فرزندان را در صورتی می‌پذیرفتند که آن‌ها ازدواج کرده و خانواده جدیدی تشکیل داده باشند. این سخت‌گیری به خصوص برای دختران تا حد بسیار بیشتری اعمال می‌شد و اکنون نیز ادامه دارد. 

 

 

PicsArt_03-08-10.37.45

 

 

در واقع زندگی مجردی دختران در بسیاری از فرهنگ‌های ایرانی امری نهی شده محسوب می‌شود و خیلی از خانواده‌های ایرانی به آن به صورت یک ناهنجاری نگاه می‌کنند. اما امروزه بسیاری از والدین انعطاف بیشتری به خرج می‌دهند. برای مثال قبول شدن در دانشگاه‌های شهرهای دیگر، بسیاری از خانواده‌ها را متقاعد می‌کند که به فرزندانشان، چه پسر و چه دختر اجازه دهند که به طور مستقل در شهر و مکان دیگری زندگی کنند. با این حال امروزه هنوز زندگی مجردی بدون اینکه دلیل خاصی نظیر شغل، یا تحصیل برای آن وجود داشته باشد برای بسیاری از خانواده‌ها معنایی نداشته و آن‌ها نمی‌توانند با این مسئله کنار بیایند. 
 
 

زندگی مجردی، عاملی رشد دهنده یا آسیب‌زا؟ 

زندگی مجردی امری نیست که بتوان به طور مطلق یا همان سیاه و سفید به آن نگاه کرد. مجموعه عوامل مختلفی در کنار هم می‌توانند دست به دست هم دهند تا زندگی مجردی برای یک فرد، عاملی رشد دهنده تلقی شود و برای فرد دیگر آسیب‌زا باشد. برای مثال اساس گرایش به زندگی مجردی نیاز به استقلال است. اما آیا تمرین استقلال تنها به زندگی کردن در خانه‌ای جدا کفایت می‌کند؟ اگر شما می‌خواهید فرزند مستقلی داشته باشید باید بتوانید در کنار آزادی دادن به او مهارت‌های بین فردی لازم در زندگی را نیز به او بیاموزید. 

افرادی که زندگی مجردی را انتخاب می‌کنند، باید بتوانند در ابعاد دیگر زندگی نظیر وضعیت شغلی و مالی نیز به مرور مستقل شوند و هم چنین به سطحی از رشد روانی برسند که احساس خودکارآمدی داشته و زندگی جدید خود را با تکیه بر توانمندی‌های خویش اداره کنند. افرادی که هنوز تا حد بسیاری به والدین خود وابسته هستند و در مهارت‌هایی نظیر تصمیم‌گیری مشکلات بسیار زیادی دارند احتمالاً زندگی مجردی کمک چندانی به آن‌ها نمی‌کند و حتی می‌تواند منجر به بروز آسیب نیز در آن‌ها بشود. این افراد باید ابتدا آمادگی‌های لازم را از طریق آموزش‌های والدین یا شرکت در جلسات مشاوره خانواده به دست آورده و سپس زندگی مستقلانه خود را آغاز نمایند. 
 
 

علل گرایش جوانان به زندگی مجردی 

علل و عوامل زیادی وجود دارند که باعث شده افراد زندگی مجردی را ترجیح دهند و این مسئله در سال‌های اخیر بیشتر از قبل دیده شود. از جمله مهم‌ترین این‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 

1. نیاز به استقلال و ناتوانی در ازدواج 

افراد با گذر از نوجوانی و رسیدن به دوره بزرگسالی، شخصیت منحصر به فردی را شکل می‌دهند که باید از خانواده مستقل شده و سبک زندگی مورد نظر خود را پی بگیرد. در گذشته به دلیل مساعدتر بودن شرایط اقتصادی و کم‌تر بودن موانع مربوط به ازدواج افراد برای رفع این نیاز خود می‌توانستند خانواده جدیدی تشکیل داده و به این ترتیب زندگی مشترکی را تشکیل دهند. 

 

اینجا بخوانید:

علائم اختلال هورمونی در بدن

 

 

اما امروزه به دلیل مشکلات بسیاری که افراد برای ازدواج با آن رو به رو هستند، امکان تشکیل خانواده جدید و جدا شدن از خانواده پدری به این راحتی‌ها برای همه افراد فراهم نیست. با این حال جوانان نمی‌توانند از نیاز خود به استقلال دست بکشند و آن را نادیده بگیرند. در نتیجه اگر در خانواده‌ای زندگی کنند که دائماً باید سبک زندگی خود را با والدین و سایر اعضا هماهنگ نمایند، اکثراً ترجیح می‌دهند که خانه مستقلی برای خود تهیه کرده و در این سنین زندگی مجردی داشته باشند. 

2. ترس از مسئولیت 

فشارهای اقتصادی و اجتماعی مضاعف در جامعه امروز و ناتوانی خانواده در تأمین امنیت روانی فرزندان باعث شده که جوانان بسیاری دچار ترس شدید از پذیرش مسئولیت باشند. همین امر باعث می‌شود که هنگام فکر کردن به ازدواج، ترس بسیار شدید و مفرطی را تجربه کرده و برای فرار از این احساسات ناخوشایند به طور ناخودآگاه به اهمال کاری روی بیاورند. هرچقدر این وضعیت تشدید شود، فرد بیشتر از ازدواج می‌گریزد و بیشتر تمایل دارد تا زندگی به سبک مجردی را تجربه نماید. 

3. عدم تمرین تعهد در خویشتن 

بسیاری از خانواده‌ها از ابتدا دائماً تمام نیازهای فرزند خود را به طور افراطی برآورده می‌کنند و اجازه نمی‌دهند که او ناکامی را در حد بهینه یا معمول نیز تجربه نماید. همین امر باعث می‌شود که فرد هیچ محدودیتی را در زندگی نپذیرد و در واقع شخصیتی را تشکیل دهد که همه چیز را با هم می‌خواهد. این افراد اغلب نمی‌توانند از عیاشی و خوش‌گذرانی‌های دوران مجردی چشم بپوشند و محدودیت‌های زندگی متأهلی را تحمل کنند. در واقع فاکتور بسیار مهم تعهد در این افراد به درستی شکل نگرفته است. در نتیجه این افراد یا تن به ازدواج نمی‌دهند و همواره دوست دارند مجردی زندگی کنند و یا بعد ازدواج آسیب‌های رفتاری نظیر خیانت را از خود نشان می‌دهند. 

4. تمایل به ازدواج سفید 

امروزه آمار ازدواج سفید یا همان ازدواج کردن بدون گذراندن روند قانونی و شرعی در کشور ما در حال افزایش است. برخی از جوانان به دلیل اینکه نمی‌خواهند به شیوه سنتی ازدواج کنند یا با مناسک مذهبی مرتبط با آن موافق نیستند، ابتدا زندگی مجردی را آغاز کرده تا در نهایت بتوانند ازدواج سفید را نیز تجربه نمایند. 

5. افزایش سن و عدم درک متقابل بین والدین و فرزندان 

خواه ناخواه ما باید این مسئله را بپذیریم که سن ازدواج نسبت به گذشته در کشور ما افزایش پیدا کرده و زندگی کردن در این شرایط با توجه به شکاف بین نسل‌ها و عدم وجود پذیرش متقابل بین والدین و فرزندان، شرایط زندگی در خانه پدری را بسیار دشوار کرده است. اگر شما به عنوان والدین نسبت به آسیب‌های مرتبط با زندگی مجردی نظیر روابط پرخطر جنسی و یا درگیری در اعتیاد حساس هستید، به جای منع کردن فرزندتان از زندگی مجردی تلاش نمایید تا بر روی نوع ارتباط خود با او بیشتر کار کنید تا فضای خانه محیط امنی برای او باقی بماند. در عین حال تلاش کنید تا مهارت‌های مهمی نظیر" نه گفتن" را به فرزندتان بیاموزید تا او بتواند بدون حضور شما نیز به تنهایی از خود مراقبت نماید و با احتمال کم‌تری با آسیب‌های مربوطه مواجه شود. 
 
 

اولین چالش مشکلات مالی 

زندگی مجردی و بدون یک حامی، موضوع تامین مخارج را برای فرد جدی‌تر می‌کند. در شرایطی اقتصادی که تامین مسکن و مخارج روزمره نیاز به سرمایه بزرگی دارد، جدا شدن از خانواده جرات زیادی را می‌طلبد. مشکلات مالی برای بسیاری از جوانانی که جدا از خانواده زندگی می‌کنند، دشواری‌هایی را به وجود می‌آورد. همین موضوع می‌تواند عاملی برای ناامیدی، افسردگی، احساس تنهایی و حتی زمینه‌ای برای کژروی‌های اخلاقی باشد. 
 
 

 آیا تنها زندگی کردن را آموخته اید؟ 

نکته بعدی در مسئله مستقل شدن از خانواده و زندگی مجردی، این است که آیا شما می‌توانید به تنهایی از پس کارهای خود بر بیایید یا نه؟ برای پسرها این مسئله بیشتر در رسیدگی به کارهای منزل، نظم، بهداشت و تغذیه خود را نشان می‌دهد. اما در مورد دخترها، مسائل فنی، امنیتی و خطرات تهدیده کننده دختران، دغدغه اصلی است. بنابراین باید تمام اتفاقاتی که ممکن است در تنهایی برای شما رخ دهد را آگاهانه بررسی کرده و برای مقابله با آن برنامه داشته باشید. 
 
 

زندگی مستقل، یعنی مستقل در همه چیز 

برخی افراد با هزینه و پول والدین خانه می‌گیرند به طوری که اجاره و هزینه‌های آن‌ را هم خانواده متقبل شده و این شرایط را مستقل بودن می‌دانند. استقلال یعنی حداقل خودتان هزینه‌های زندگی خود را تامین کنید و یا تنها در مسیر مخارج اولیه منزل، از خانواده کمک بگیرید. داشتن حمایت‌های عاطفی و روانی خانواده بسیار مهم است اما اینکه خانواده بخواهد کارهای مربوط به شما و شخصیتان را انجام دهد، استقلال محسوب نمی‌شود. 
 
 

زندگی مجردی | برای غلبه بر احساسات بد چه کنیم؟ 

بعد از مشکلات مالی، تنهایی و پیامدهای آن می‌تواند مهم‌ترین مشکل جدایی از خانواده و زندگی مجردی باشد. برای اینکه بدانید چگونه می‌توان زندگی مجردی خوبی داشت، نکات زیر را بخوانید: 

 

1. حفظ اصل زندگی سالم 

زندگی مجردی دیر یا زود به شما می‌فهماند که دیگر پدر یا مادری که هر روز به سلامتی و تغذیه شما اهمیت دهد، وجود ندارد. شاید پی بردن به این موضوع کمی دردناک باشد، اما طبیعتا در یک مرحله‌ای از زندگی به این شرایط می‌رسیدید. تغذیه نامناسب، مواد مخدر و دخانیات تهدید کننده‌ترین عوامل سلامت شما هستند که باید از آن‌ها اجتناب کنید. 

 

2. زندگی مجردی | حتما شغل داشته باشید 

حتی اگر پول دارید یا حمایت می‌شوید، سعی کنید برای حال روحی بهتر و درک استقلال حقیقی، شغلی مناسب خود پیدا کنید. داشتن یک شغل به شما اعتماد به نفس داده و باعث پویایی شما می‌شود. در این میان انتخاب شغل مناسب از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

 

 

اینجا بخوانید:

ترفندهایی برای خواب راحت

 

 

3. توانایی نه گفتن داشته باشید 

ممکن است دیگران بخواهند از تنهایی یا امکانات زندگی مجردی شما استفاده کنند، در حالی که این خواسته شما نیست. بنابراین باید یاد بگیرید که در مقابل درخواست دیگران مقاومت کرده و چارچوب‌هایی را برای خود مشخص کنید. مهارت نه گفتن را با یک فرد متخصص تمرین کنید. 

 

4. زندگی مجردی | افسردگی در کمین است 

زندگی مجردی، باعث می‌شود شما از نظر عاطفی نتوانید نیازهای خود را به طور کامل رفع کنید. بنابراین ممکن است با حس‌ها و روابطی روبرو شوید که شما را در تنگنا قرار دهد. ممکن است در این زمینه هم به نتیجه رسیدن و هم به نتیجه نرسیدن، به شما آسیب بزند؛ بنابراین باید شدیدا خود را از نظر روحی و روانی تقویت کنید تا درگیر این شرایط نشوید. 

 

5. سفر و طبیعت، معجزه می‌کند 

سعی کنید تا حد امکان به مسافرت رفته یا در طبیعت چرخ بزنید. بهبود تورهای تفریحی و امکانات گردشگری فرصت‌های بیشتری برای تجارب جدید در اختیار شما گذاشته است. با برنامه ریزی از تعطیلات خود لذت برده و روحیه خود را بالا ببرید.  

 

 

 

 

PicsArt_03-08-10.38.02

 

6. ارتباط با خانواده و دوستان حفظ شود 

هرگز ارتباط خود را با خانواده قطع نکنید. به هرحال داشتن یک دلگرمی و پشتوانه، همیشه می‌تواند به شما انگیزه مبارزه و پیشرفت بدهد. شما نیاز دارید که با دیگران تعامل داشته باشید، پس روابط خود را با وجود زندگی مجردی محدود نکنید. ارتباط با چند دوست صمیمی برای شما لازم است. 

زندگی مجردی، نباید شما را غرق کند. هر لحظه احساس کردید که این تنهایی، بجای پیشرفت و آرامش باعث آسیب و ناراحتی شما شده است، کمی فکر کرده و مسیر خود را به هر نحوی شده تغییر داده و برای غلبه بر تنهایی گامی بردارید. 

در نهایت اینکه مسلما زندگی مجردی با پیامدها و چالش‌هایی برای هر دو جنس به همراه است. اما برخی مواقع چاره دیگری نبوده و لازم است که فرد مطابق با شرایط خود، به طور مجردی زندگی کند. در این صورت باید به سلامت روان خود توجه داشته باشید تا پیامدهای زندگی مجردی تا حد زیادی کاهش بیاید. روانشناس می‌تواند به شما کمک کند تا از مواجه با مشکلاتی همچون افسردگی و احساس تنهایی جلوگیری کنید. روانشناسان مرکز مشاوره حامی هنر زندگی می‌توانند در این زمینه شما را یاری کنند.   
روز به روز به تعداد مجردهای ایرانی افزوده می شود و دختران و پسران جوان به شروع زندگی مشترک تمایلی ندارند اما متاهل‌ها در مقایسه با افراد مجرد وضعیت روحی و جسمی بهتری دارند. البته منظور افراد متاهلی است که زندگی مشترک خوبی دارند نیازهای خود و همسرشان را می‌شناسند و از ازدواجشان راضی هستند. 
تنهایی و نداشتن ارتباط اجتماعی کافی مشکلی است که بعضی از مجردها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، افزود: نداشتن خانواده و دایره محدود دوستان مجردها را به سمت افسردگی هدایت می‌کند. 

افرادی که در زندگیشان از شبکه‌های ارتباطی مختلف برخوردار نیستند و دوستان کمی دارند، تصریح کرد: این افراد تنهایی را بیشتر احساس می‌کنند و این موضوع در ضعیف شدن سیستم ایمنی مجردها هم تأثیر دارد و آنها را در معرض ابتلا به سایر بیماریهای جسمی قرار می‌دهد. 
افسردگی ممکن است ضعیف یا شدید باشد، بیان داشت: افسردگی شاید بر اثر یک ضربه ناگهانی پیش آید یا به دلیل شکست‌ عاطفی ایجاد شود که البته نباید نقش ژنتیک را در بروز افسردگی نادیده گرفت. 

افراد مجرد بیش از سایرین در معرض ابتلا به بیماری پوکی استخوان قرار دارند و سنجش تراکم استخوان در میان افرادی که ازدواج کرده‌اند نسبت به مجردها یا مطلقه‌ها در سطح بالاتری قرار دارد و استخوان هایشان سالمتر است. 

گروهی از مجردها به وضعیت تغذیه خود توجه نمی‌کنند، بیشتر سراغ غذاهای سریع و فست فودها می‌روند و ساعت منظمی برای غذا خوردن خود ندارند که همه این موارد سبب می‌شود که این افراد در معرض خطر ابتلا به بیماری زخم معده و سرطان معده قرار گیرند. 

مجردی گاهی اوقات باچاقی هم همراه می شود و اضافه وزن و رفت و آمد با دوستان چاق هم خطر دیگر است که مجردها را تهدید می‌کند. 
افراد مجرد به دلیل ابتلا به مشکلات و بیماری‌های جسمی و روحی مختلف امید به زندگی کمتری دراند و طول عمرشان نسبت به متاهل‌ها کمتراست زیرا افراد مجرد نسبت به خود و محیط اطرافشان توجه کمتری نشان می‌دهند و خطر مرگ و میر مجردها 32 درصد بیشتر از افراد متاهل است. 

سن ازدواج بالا رفته و دختر و پسرهای امروزی به دلیل تغییر معیارها، مشغولیت های اجتماعی زیاد، مشکلات مالی یا درگیری زیاد در کار و درس، اولویت پایین تری برای ازدواج قایلند. در اینجا از آثار مجرد زندگی کردن و بازتاب های آن در زندگی را برایتان خواهیم گفت: 

تنها زندگی کردن و لذت بردن از تنهایی کار اشتباهی نیست، اما این شیوه زندگی می تواند آسیب هایی را به سلامت فرد وارد کند. به گفته کارشناسان دلایل مختلفی وجود دارد که حاکی از خطرناک بودن تنهایی برای سلامت است و برخی از آن ها شامل موارد زیر است: 

تاثیرات بد تنها زندگی کردن بر مغز 

 

افزایش سطح کورتیزول: 

تنهایی موجب استرس می شود و بدن آن را همچون یک عامل خطر تعبیر می کند. در واکنش به این وضعیت هورمون کورتیزول ترشح می شود که اگر افزایش سطح این هورمون در بدن مزمن و مداوم شود به عملکرد سیستم های ایمنی و قلبی – عروقی آسیب می زند و در نهایت به بروز بیماری های قلبی، دیابت، سرطان و مشکلات دیگر منجر می شود. 


التهاب مزمن: 

اغلب ما تصور می کنیم که التهاب فقط مربوط به قرمزی پوست در اطراف زخم یا محل گزیدگی است. البته این بخشی از فرآیند التهاب است و در واقع التهاب ترشح سیستمیک پروتئین های خون است که سیستم ایمنی را برای مقابله با خطر و جراحت آماده می کند. مانند کورتیزول، استرس ناشی از تنهایی نیز می تواند موجب مزمن شدن التهاب شود. 

 

رژیم غذایی نامناسب: 

افرادی که تنها زندگی می کنند کمتر برای تهیه غذا و فکر کردن در مورد آنچه باید بخورند زمان صرف می کنند؛ بنابراین انتخاب و تهیه با دقت موادغذایی در زمان های تنهایی کمتر اتفاق می افتد. 


عدم تمایل به ورزش کردن: 

تماشای تلویزیون در مواقعی که گزینه سرگرم کننده دیگری وجود ندارد ترغیب کننده است، اما زمانی که تنهایی همیشگی شود، این سرگرمی واقعا آثار نامطلوبی خواهد داشت. 
کارشناسان می گویند ورزش کردن یکی از موثرترین راه ها برای مقابله با احساس ناراحتی ناشی از تنها بودن است حتی پیاده روی هم می تواند تفاوت چشمگیری به دنبال داشته باشد 

 

 

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار