|
|
کدخبر: ۱۸۵۰۰۱

خوراکی هایی که خواب شما را بهم می ریزند

عوامل متعددی در ایجاد اختلال در خواب شبانه دخیل هستند که یکی از آنها تغذیه‌ی نامناسب در ساعات آخر شب و درست هنگام خواب است. برخی مواد غذایی که در وعده‌ی شام یا کمی پیش از خوابیدن مصرف می‌کنید، باعث می‌شوند مدتی طولانی در رختخواب غلت بزنید یا مدت کوتاهی پس از خوابیدن، از خواب بپرید.

 

موارد بسیاری، از تنش های احساسی تا بیماری هایی مانند دیابت، بیماری کلیه، یا سوزش سردل وجود دارند که می توانند بر کیفیت خواب انسان تاثیرگذار باشند. رژیم غذایی یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر شرایط خواب انسان است.

 

 

اینجا بخوانید:

خوراکی هایی که باعث ریزش مو می شوند

 

 

 

همه می دانند که مصرف کافئین پیش از خواب فرمولی برای فاجعه است، بر همین اساس، باید از مصرف نوشیدنی هایی مانند قهوه و چای پیش از خواب پرهیز کرد. اما برخی مواد غذایی دیگر نیز وجود دارند که بدون این که آگاه باشید می توانند خواب را از چشم های شما بربایند. 
 

۱. گریپ‌فروت 

خوراکی-هایی-که-قبل-خواب-نباید-بخوریم

گریپ‌فروت مزه‌ی ترش مطبوعی دارد و سرشار از ویتامین‌ها و مواد مغذی است، اما به شدت اسیدی است. مصرف این میوه قبل از خواب باعث سوزش سردل می‌شود و خواب راحت را مختل می‌کند. بهترین زمان مصرف این میوه صبح است. 

 

۲. کرفس 

خوراکی-هایی-که-قبل-خواب-نباید-بخوریم

مصرف کرفس و همه‌ی انواع مواد غذایی که بخش اعظم آنها را آب تشکیل می‌دهد (مانند خیار، هندوانه و تربچه) در ساعات پایانی شب توصیه نمی‌شود. این مواد غذایی، مواد دیورتیک طبیعی هستند و سبب پُر شدن مثانه و درنتیجه بیدار شدن از خواب در شب می‌شوند. یک یا دو ساعت قبل از خواب این مواد غذایی را مصرف نکنید. 

 

۳. گوجه‌فرنگی 

خوراکی-هایی-که-قبل-خواب-نباید-بخوریم

گوجه‌فرنگی سرشار از تیرامین است. تیرامین نوعی اسیدآمینه است که سبب می‌شود مغز هورمون نوراپی‌نفرین ترشح کند. این هورمون نوعی محرک است که سبب افزایش فعالیت مغز و تأخیر در خواب می‌شود. سایر غذاهای غنی از تیرامین عبارتند از بادمجان، سس سویا و برخی از انواع پنیر مانند پنیر بری (پنیر فرانسوی). بهتر است گوجه‌فرنگی و مواد غذایی حاوی تیرامین را در ساعات پایانی شب یا قبل از خواب مصرف نکنید. 

 

 

اینجا بخوانید:

چگونه به سلامت روان خود پی ببریم

 

 

۴. پنیر پیتزا 

خوراکی-هایی-که-قبل-خواب-نباید-بخوریم

غذاهای چرب و سرخ‌شده دیرهضم هستند و باعث اختلال در خواب می‌شوند. به گفته‌ی پزشکان مصرف این مواد غذایی در شب حتی ممکن است اثر برخی داروها را کاهش دهد. پنیر پیتزا از جمله مواد غذایی چرب است که به آهستگی هضم می‌شود؛ بنابراین بهتر است ۳ ساعت قبل از خواب مصرف نشود. 

 

۵. خوراک لوبیای تند 

خوراکی-هایی-که-قبل-خواب-نباید-بخوریم

خوراک لوبیای تند از جمله غذاهای محبوب اما بسیار دیرهضم است و گاز معده تولید می‌کند. اگر لوبیا را نزدیک به ساعت خواب بخورید، ممکن است باعث درد معده و اختلال در خواب‌تان شود. بهتر است این خوراک را در وعده‌ی ناهار میل کنید. 

 

۶. شکلات تلخ 

خوراکی-هایی-که-قبل-خواب-نباید-بخوریم

مصرف روزانه‌ی شکلات تلخ برای سلامت قلب بسیار مفید است، اما خوردن آن دقیقا قبل از خواب سبب اختلال خواب خواهد شد. شکلات تلخ، کاکائو و چای حاوی کافئین هستند و اگر به کافئین حساسیت داشته باشید، خواب به چشم‌تان نخواهد آمد! ۴ تا ۶ ساعت قبل از خواب شکلات تلخ مصرف نکنید. 

 

 

اینجا بخوانید:

آب خنک نخورید 

 

۷. پاستیل و آب‌نبات 

خوراکی-هایی-که-قبل-خواب-نباید-بخوریم

پاستیل و آب‌نبات میزان قند خون را افزایش می‌دهند و بدن در واکنش به افزایش قند خون، انسولین ترشح می‌کند. افزایش انسولین به سرعت سبب کاهش قند می‌شود؛ بنابراین به سادگی خواب‌تان می‌برد، اما طولی نمی‌کشد که بیدار خواهید شد. بهتر است این تنقلات را ۲ تا ۳ ساعت قبل از خواب مصرف نکنید. 

 

۸. استیک 

خوراکی-هایی-که-قبل-خواب-نباید-بخوریم

غذاهایی مانند استیک و گوشت گاو کبابی (رست‌بیف) که پروتئین و چربی بالایی دارند، به آهستگی هضم می‌شوند. از آنجا که بدن مدتی طولانی مشغول هضم و گوارش این مواد غذایی خواهد بود، انتظار خواب راحت را نداشته باشید. سعی کنید ۳ ساعت قبل از خواب غذاهای سنگین مصرف نکنید. 

 

۹. نوشابه‌های گازدار 

نوشابه‌های گازدار (به‌ویژه نوشابه‌هایی که به آنها کافئین اضافه شده است) علاوه بر ضررهایی که برای سلامتی دارند، باعث ایجاد اختلال در خواب نیز می‌شوند. مواد غذایی مانند قهوه، چای و شکلات کافئین طبیعی دارند و بنابراین این ماده روی برچسب آنها به‌عنوان اجزای تشکیل‌دهنده ذکر نمی‌شود، اما چنانچه نوشابه‌های گازدار کافئین‌ داشته باشند حتما روی برچسب آنها ذکر خواهد شد. در هنگام خرید به این موضوع دقت کنید، زیرا این نوشابه‌ها نباید قبل از خواب مصرف شوند.

 

۱۰. ساندویچ‌های گوشتی 

وعده‌های غذایی سنگین در ساعات پایانی شب به راحتی خواب‌تان را مختل خواهند کرد. پس از خوردن این غذاها در وعده‌ی شام، بدن حداقل به ۳ ساعت زمان نیاز دارد تا فرصت کافی برای گوارش و هضم غذا داشته باشد. شاید ساندویچ گوشت غذای ساده‌ای به نظر برسد، اما بسیار دیرهضم است. بنابراین ۳ تا ۴ ساعت قبل از خواب این غذا را مصرف کنید. 

 

اینج بخوانید:

علت سرگیجه بعد از افطار چیست 

 

 

گوشت، به ویژه گوشت قرمز، حاوی پروتئین و چربی فراوان است. از این رو، گوارش آن زمان‌بر بوده و می تواند شما را بیدار نگه دارد. مصرف گوشت در وعده غذایی شام اشکال ندارد، اما بهتر است از مصرف آن نزدیک به زمان خواب پرهیز کرد. 
 
اندازه کوچک‌تر وعده غذایی شام و استفاده از گوشت بدون چربی، مانند بوقلمون و سینه مرغ یا منابع پروتئین دیگر، مانند ماست و اسفناج، می تواند از بی خوابی شما پیشگیری کند. 
 
گوارش هر منبع پروتئین زمان‌بر بوده و مصرف آن پیش از خواب ممکن است ایده خوبی نباشد، اما گوشت قرمز به واسطه محتوای چربی خود منبعی سنگین محسوب می شود. از این رو، احتمال مواجهه با سوء هاضمه یا کرامپ های معده هنگام دراز کشیدن بیشتر می شود. 

 

۱۱. کلم بروکلی 

خوراکی-هایی-که-قبل-خواب-نباید-بخوریم

کلم بروکلی سرشار از مواد مغذی و فیبر است، اما فیبر آن به آهستگی هضم می‌شود. گل‌کلم و کلم بروکسل نیز مشابه بروکلی هستند و قندهای غیرقابل هضم دارند که گاز معده تولید می‌کنند. بهتر است این مواد غذایی را در وعده‌ی ناهار مصرف کنید تا شب بتوانید راحت بخوابید. 

 

۱۲. چیپس و سس مخصوص فلفلی 

کافی است این ترکیب خوشمزه را قبل از خواب بخورید تا یک شب ناآرام را تجربه کنید! سس مخصوص که پر از فلفل است و سبب سوزش سردل می‌شود و چیپس که سیب‌زمینی سرخ شده است، هر دو به آهستگی هضم می‌شوند. پس چند ساعت قبل از خواب این مواد غذایی را مصرف نکنید. 

خوراکی-هایی-که-قبل-خواب-نباید-بخوریم

13. غذاهای تند 

غذاهای تند می توانند موجب ناراحتی معده و سوزش سردل شده که می تواند به خواب رفتن را دشوار سازد. سوزش سردل معمولا زمانی که انسان دراز می کشد، تشدید می شود زیرا اسید معده در نزدیکی مری جمع می شود. برخی مطالعات نیز نشان داده اند که مصرف غذاهای تند پیش از خواب می تواند احتمال تجربه کابوس و بیدار شدن از خواب را افزایش دهد. 
 
خواب ضعیف همواره به معنای تلاش برای به خواب رفتن نیست و بیدار شدن های مکرر نیز می توانند سارق ساعات استراحت شما باشند. 

 

 

اینجا بخوانید:

23 ماده غذایی که نباید قبل از خواب بخورید 

 

 

مصرف یک خوراکی شیرین و افزایش ناگهانی قند خون از جمله بدترین کارهایی است که می توانید پیش از خواب انجام دهید. خوردن دسر شیرین پیش از خواب می تواند موجب افزایش سطح هوشیاری و انرژی شما شود. 
 
به طور خاص، از مصرف شکلات پیش از خواب پرهیز کنید زیرا حاوی کافئین و همچنین شکر است. همچنین، شکلات حاوی ترکیبی به نام تئوبرومین است که محرکی برای افزایش ضربان قلب بوده و ممکن است به بی خوابی منجر شود. 

بیشتر بدانید : کافئین چه تاثیری بر بدن می گذارد و چه افرادی نبایدکافئین مصرف کنند 

خوراکی-هایی-که-قبل-خواب-نباید-بخوریم

14. بی خوابی و فست فود 

احساس گرسنگی پیش از خواب می تواند زمینه ساز هوس خوردن فست فود شود زیرا مغز در پی بهبود شرایط در کوتاه‌ترین زمان ممکن است. اما گوارش فست فود و دیگر تنقلات چرب برای بدن زمان‌بر بوده و اغلب می تواند به سوزش سردل منجر شود. 
 
هرچه چربی بیشتری در وعده غذایی شما وجود داشته باشد، اسید معده و گاز بیشتری ترشح خواهد شد. همچنین، احساس درد به خواب رفتن را چالش برانگیز می کند. اگر پرخوری کرده اید، روی پهلوی چپ خود بخوابید تا مقدار اسیدی که به سمت مری می رود، کاهش یابد. 

به رغم آنچه در بالا گفته شد، نیازی نیست تا با شکم گرسنه به تختخواب بروید. در واقع، گرسنگی نیز می تواند اثر منفی بر شرایط خواب شما داشته باشد. بدن هنگام خواب نیز برای انجام فرآیندهایی مانند تنفس به انرژی نیاز دارد و همچنین گرسنگی می تواند دردناک باشد. 

 

اینجا بخوانید:

طرز تهیه 10 پیش غذای مخصوص سفره افطار

 

 

15دسر 

خوراکی-هایی-که-قبل-خواب-نباید-بخوریم

بعد از یک روز طولانی یک درمان خوب و شیرین، مانند یک پاداش کامل است. متأسفانه آخرین کاری که شما باید قبل از رفتن به رختخواب انجام دهید، افزایش قند خون است. خوردن دیرهنگام دسر باعث احساس هوشیاری و بالا رفتن انرژی شما می‌شود. قبل از خوابیدن از خوردن شکلات پرهیز کنید زیرا هم حاوی کافئین و هم حاوی شکر است. شکلات حاوی ترکیبی به نام توبرومین است که ضربان قلب را افزایش می‌دهد و ممکن است به بی‌خوابی کمک کند. 

16. قهوه:

خوراکی-هایی-که-قبل-خواب-نباید-بخوریم

یک نوشیدنی رایج برای افراد است.البته یک قانون کلی وجود دارد که شما باید در زمان میل قهوه به یاد داشته باشید: 6 ساعت قبل از رفتن به تخت خواب قهوه نخورید.

کافئین موجود در قهوه ماده ی مغذی اضطراب و اختلالات خواب است. کافئین سطح هورمون استرس را افزایش می دهد، شما را بوسیله ی دفع خواب بیدار نگه می دارد، گیرنده های آدنوزین در مغز را افزایش می دهد.

خوردن قهوه بعد از ناهار توصیه نمی شود زیرا ممکن است با بیش فعال کردن ذهن شما، در خوابتان مداخله کند. اگر می خواهید ببینید که قهوه مقصر اختلالات خواب شما هست یا نه، مصرف پیوسته ی قهوه در برنامه روزانه تان را قطع کنید. 

17. جو :

تشکیل شده از ملاتونین شیمیایی است که اغلب بدن انسان را برای استراحت آماده می کند. با این حال، محتوی مقدار زیادی فیبر محلول است که ممکن است عواقب ثانویه ای داشته باشد.

 

 

اینجا بخوانید:

روش هایی برای کاهش وزن در ماه مبارک رمضان 

 

اگر جو قبل از خواب مصرف شود زمان کافی برای هضم نخواهد داشت در نتیجه موجب سو هاضمه، ایجاد گاز و سوزش معده می شود. در نتیجه این مشکلات ناراحتی معده بوجود می آورند و شما را در طول شب بیدار نگه خواهند داشت. 

 

18. مواد غذایی قندی و کربوهیدات بالا 

خوراکی-هایی-که-قبل-خواب-نباید-بخوریم

انواع شیرینیجات مثل کوکی ها، کیک های شکلاتی و دسرها به سطح گلوکوز خون شما تزریق می شوند و می توانند سطح انرژی شما را خارج از کنترل کنند.

قندهایی مثل فروکتوز و گالاکتوز اگر دیروقت مصرف شوند در الگوی خواب بی قاعده دخالت می کنند. بنابراین غذاهای با کربوهیدرات بالا و قندی می توانند موجب بی خوابی شوند.

 

19. غذاهای با چربی بالا 

غذاهای چرب بطور غیرمنتظره ای باعث بی خوابی می شود. غذاهایی که دارای چربی زیاد اند خواب بدی را ارائه می دهند.

چربی در نهایت فرایند های گوارشی را راه می اندازد و کمک به ترشح اسید معده می کند. اگر بعد از خوردن غذاهای خیلی چرب دراز بکشید باعث ناراحتی معده خواهد شد. 
بعلاوه یک رژیم خیلی چرب تولید اورکسین می کند. اورکسین همراه با ملاتونین یکی از انتقال دهنده های عصبی است که باعث کمک به تنظیم چرخه خواب – بیداری می شود. 

 

20. مواد غذایی پروتئین بالا 

خوراکی-هایی-که-قبل-خواب-نباید-بخوریم

غذاهایی که پروتئین بالایی دارند در خون اسید امینه رها می کنند. اگر این اسید ها در خون بدن انسان معلق شوند محرک مرکبی مانند اپینفرین و نورا پینفرین، انتقال دهنده های هیجان و هورمون تیروئید هرموژنیک ایجاد می کنند.

انتقال دهنده های هیجان می توانند تا زمان افزایش سطح متابولیک هورمون تیروئید مغز شما را فعال کنند.

متاسفانه این انفعالات خواب را مختل می کند و باعث بی خوابی است، بنابراین بهتر است از خوردن غذاهای دارای پروتئین بالا اجتناب کنید تا حواب خوبی داشته باشید. 

 

 

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار