|
|
کدخبر: ۱۸۵۱۰۹

بشر از دیرباز برای یافتن مسیرش نیز از ستارگان مدد جسته و به واسطه نقشه ای خیالی راه خود را به سمت مقصدش پیدا می کرده است.

بشر از دیرباز برای یافتن مسیرش نیز از ستارگان مدد جسته و به واسطه نقشه ای خیالی راه خود را به سمت مقصدش پیدا می کرده است. این نقشه که به صور فلکی یا صورت های فلکی معروف است. ما در این مطلب با کیفیت ترین عکسا های صورت های فلکی را برای شما گردآوری کرده ایم.

 

صورت فلکی چیست؟

صورتِ فلکی یا هم‌اختران (به انگلیسی: constellation)، گردایه‌ای از ستاره‌ها است که از دیدگاه زمینی به شکل ویژه‌ای مانندسازی و نام‌گذاری شده‌است. در واقعیت سه بعدی، ستارگان یک پیکر آسمانی لزوماً به هم نزدیک نیستند و پیوندی به هم ندارند. قرار دادن آن‌ها در یک مجموعه تنها به‌خاطر نزدیکی ظاهری از دیدگاه زمینی است. دسته‌بندی ظاهری ستارگان به صورت پیکرهای آسمانی از دید نشانی‌دهی و ساختن نقشه‌های آسان‌فهمِ آسمان سودمند است.
به بیان دیگر، صور فلکی گروههایی از ستارگان در آسمان هستند، که مجموعه های قابل تشخیص را تشکیل می دهند.
ستاره شناسان قدیمی توانستند بعضی از این مجموعه ها را پیدا کنند و آنها را به نام موجودات افسانه ای، خدایان و الهه ها نام گذاری کنند.
امروزه ۸۸ صورت فلکی شناخته شده است و کل آسمان طوری تقسیم شده است که هر ستاره به یک صورت فلکی متعلق باشد، این کار توسط اتحادیه بین المللی نجوم انجام می‌شود.
اما ستارگان موجود در هر صورت فلکی چندان ارتباط با هم ندارند فقط طوری قرار گرفته اند که وقتی از زمین به آنها نگاه می کنیم در یک مجموعه قرار دارند چنانچه از یک نقطه دیگر در فضا به آنها نگاه میشد مجموعه ها به صورت دیگری به نظر می آمدند.
در بسیاری از موارد فاصله ستارگانی که یک صورت فلکی را تشکیل می دهند از یکدیگر بیش از فاصله ای ست که با ما دارند.
 

تاریخچه صورت های فلکی

پژوهش‌های باستان‌شناسی نشان می‌دهد که نگاره‌های نقاشی شده بر روی دیوارهای غار لاسکو در جنوب فرانسه دربرگیرنده نشانه‌های نجومی است. گمان می‌شود خوشه ستاره‌ای پروین در کنار خوشه قلائص (صورت فلکی گاو) بر روی این نگاره‌ها نمایش داده شده‌است. شاید انسان‌های روزگار پارینه سنگی (۳۰٬۰۰۰ تا ۲۶٬۰۰۰ سال پیش از میلاد) نخستین کسانی بودند که چهار جهت اصلی را شناسایی کردند. در اواخر دوره پارینه‌سنگی (۲۰٬۰۰۰ تا ۱۶۰۰۰ سال پیش از میلاد) در فرانسه هنر ساخت ابزارهای سنگی به اوج خود رسید و در آن هنگام اندیشه نخستین صورت‌های فلکی پایه‌گذاری شد. این را در یادگارهای به جای ماندهٔ نقش‌های درون غارهای این روزگار می‌توان یافت. در دره میرملاس و همیان در شمال کوهدشت لرستان نیز پناهگاه‌هایی از این روزگار وجود دارند. در این پناهگاه‌ها نقش‌های رنگ‌دار زیادی است. حدود ۱۶٬۰۰۰ تا ۸٬۰۰۰ سال پیش از میلاد، کم‌کم اسامی گروه‌های ستاره‌ای (صورت فلکی) به سه دستهٔ نمادین تغییر کرد. دنیای پایینی، میانی و بالایی. حدود ۱۰٬۰۰۰ سال پیش از میلاد، دورهٔ یخبندان در اروپا به پایان رسید. با گرم شدن زمین، علفزارها و دشت‌های اروپا جای خود را به جنگل‌ها دادند و دوران نوسنگی آغاز شد. در این دوره، انسان‌ها به جای شکار و گردآوری خوراک به کشاورزی و تولید خوراک می‌پرداختند. از این رو نیاز آن‌ها به چگونگی آب و هوا، و دانستن فصل‌ها بیشتر شد. بدینسان به گذر سالانه خورشید در آسمان توجه بیشتری کردند. می‌توان گفت حدود ۵٬۶۰۰ سال پیش از میلاد، چهار صورت فلکی در آسمان شکل گرفته بودند: دو پیکر، سنبله، قوس و ماهی. آن‌ها نمایانگر نقاط اعتدال‌ها و انقلاب‌های آن زمان بودند و پایهٔ صورت فلکی‌های منطقةالبروجی امروزی شد.
از سویی به نظر می‌رسد نخستین صورت فلکی خرس بزرگ بوده که به دست سومریان به انگیزه تشخص آن و تعیین جهت شمال معین شده‌است و پس از آن صورتهای فلکی دایرةالبروج و آنگاه به دست مصریان، بابلیان و اعراب شمار آن‌ها به ۴۸ صورت فلکی رسیده‌است. در سال ۱۹۳۰ میلادی برای تمام آسمان ۸۸ صورت فلکی به صورت فرامرزی شناسایی و به پذیرش رسید.

صور فلکی به زبان انگلیسی_با کیفیت ترین تصاویر صورت های فلکینامگذاری صورت های فلکی

از حدود ۲۰۰۰ سال پیش، برای نامگذاری هر برج از نام صورت فلکی نسبتاً منطبق با آن در منطقة البروج استفاده شده‌ است و امروزه بعلت تقویم محوری زمین (که دوره تناوب آن ۲۶۰۰۰ سال است)، صورت‌های فلکی ماه ها با برج های فلکی هم نام خود منطبق نیستند و تقریباً به اندازه یک برج جا به جا شده و تحویل هر برج فلکی نسبت به دو هزار سال قبل کاملا متفاوت می‌باشد. اما در تقویم اعتدالی بدون توجه به موقعیت واقعی برج های فلکی، از لحظه اعتدال بهاری تا ۳۰ درجه بعد را حمل می‌گیرند و همینطور الی آخر. (دقیق ترین تقویمی که برای این مورد میتوان به آن اشاره کرد تقویم شمسی است)
 

آشنایی با صورت های فلکی چه جذابیتی دارد؟

در گذشته،زندگی نیاکان ما وابسته به این بوده است که بتوانند راه خود را در بیابان ها و دریاها به کمک ستارگان پیدا کنند. آنها همچنین به کمک علم ستاره شناسی می توانستند به پیش بینی وقایع اقلیمی به منظور کشاورزی و برنامه ریزی های خود بپردازند. در واقع شناخت ستارگان اثر زیادی بر زندگی اجداد ما داشته است. امروزه به لطف پیشرفت های تکنولوژی نظیر دستگاه های پیشرفته ناوبری GPS ما نیازی نداریم که چشم به آسمان دوخته و راه خود را از طریق ستارگان پیدا کنیم.
 اما کماکان شناخت ستارگان در آسمان، و آشنایی با افسانه های پیرامون آنها می تواند بسیار جذاب و جالب توجه باشد. به خصوص اگر در یک شب صاف و بدون وجود آلودگی های نوری امکان رصدکردن آنها نیز وجود داشته باشد.  
 

یافتن صورت های فلکی به صورت آنلاین

نرم‌افزار اندروید این سایت نیز در موبایل‌ها قابل اجرا است. شما می‌توانید در پلی استور برنامه اندروید آسمان بالای سر را دانلود و استفاده کنید.
این نرم‌افزار تاکنون بیش از یک میلیون بار دانلود شده و امتیاز عالی ۴.۳ را از کاربران کسب کرده است. شما با استفاده از این برنامه می‌توانید پیش‌بینی‌های دقیقی از حرکت ایستگاه فضایی بین‌المللی و برخی ماهواره‌های قابل‌مشاهده را به‌دست آورده و به تماشای آن‌ها بنشینید.
 

صورت های فلکی نیکمره شمالی

صورت های فلکی نیمکره شمالی، ( (constellations of the northern hemisphere آن دسته از صورت های فلکی هستند که از هر نقطه در شمال استوای زمین قابل رویت می‌باشند. یک صورت فلکی، گروهی از ستارگان است . این گروه ستارگان شکل‌هایی را در آسمان شب درست می‌کنند. در نیمکره شمالی 37 صورت فلکی و کلاً 88 صورت فلکی در کنار هم در جهان وجود دارد.
PicsArt_22-07-21_20-58-24-791
بطلیموس اخترشناس یونانی فهرست 48 صورت فلکی را در نیمکره شمالی گردآوری کرد.
  1. عقاب
  2. آندرومیدا (امرا المسلسله)
  3. بره (حمل)
  4. کالسکه ران (ممسک الاعنه)
  5. ارابه ران (عوا)
  6. زرافه
  7. خرچنگ (سرطان)
  8. سگ‌های تازی
  9. ذات الکرسی
  10. قیفاووس
  11. قیطس
  12. گیسوان برنیکه
  13. کرونا شمالی
  14. ماکیان (دجاجه)
  15. دلفین
  16. اژدها (تنین)
  17. قلعه الفرس (اسب)
  18. دو پیکر (جوزا)
  19. هرکوس (جاثی علی رکتبیه)
  20. شجاع
  21. چلیپاسه
  22. شیر (اسد)
  23. شیر خرد (شیر اصغر)
  24. سیاهگوش (فهد)
  25. چنگ رومی (شلیاق)
  26. حوا
  27. شکارچی (جبار)
  28. اسب بزرگ (فرس اعظم)
  29. برساووش
  30. حوت (ماهی)
  31. پیکان (سهم)
  32. حیه
  33. ثور
  34. مثلث
  35. دب اکبر (خرس بزرگ)
  36. دب اصغر (خرس کوچک)
  37. سنبله (عذرا)

 

مشهورترین صورت های فلکی نیمکره ی شمالی

  • صورت فلکی دب اکبر یا  Ursa Major
دب اکبر یا همان خرس بزرگ مورد توجه یونانیان باستان بوده است. این صورت فلکی از هفت ستاره ی پرنور تشکیل شده و مساحتی نزدیک به ۱۲۸۰ درجه مربع را به خود اختصاص داده است.
ستاره ی آلفا از مجموعه ۷ ستاره ی دب اکبر، دوبه نام دارد. این ستاره از نوع KO III بوده و در فاصله ی ۷۵ سال نوری از کره ی زمین قرار دارد. ستاره ی بتا نیز مراق است. ستاره ی میانی، ستاره ی زتا نام دارد و دو ستاره جفت ۸۰ و سها نیز کنار هم به نظر می رسند در حالی که در واقع فاصله ی زیادی از هم دارند.
دو ستاره ی دیگر تشکیل دهنده ی دب اکبر، ستاره های عناق و قدر هستند. طیف عناق A2 V بوده و ستاره ی قدر ۵۹ سال نوری از زمین دورتر است.
دب اکبر_با کیفیت ترین تصاویر صورت های فلکی
  • صورت فلکی دب اصغر یا Ursa Minor
دیگر صورت فلکی مشهور نیمکره ی شمالی، دب اصغر می باشد. دب اصغر در مساحت ۲۵۶ درجه مربع جای گرفته و در قیاس آن با دب اکبر متوجه ابعاد کوچک تر این صورت فلکی می شوید.
تالس ستاره شناس یونانی کسی بود که در حدود ۶۰۰ سال قبل، صورت فلکی دب اصغر را به عنوان یکی از صور فلکی نیمکره ی شمالی شناخته و معرفی نمود.
ستاره ی آلفا دب اصغر، همان ستاره ی مشهور قطبی ست که آن را به نام ستاره ی شمال نیز می شناسیم. ستاره شناسان می گویند که ستاره ی قطبی در سال ۲۱۰۵ میلادی به نزدیک ترین فاصله ی خود تا قطب شمال خواهد رسید و در این سال می توان این ستاره در واضح ترین و شفاف ترین حالت آن مشاهده نمود. ستاره ی قطبی ۸۲۰ سال نوری از کره ی زمین فاصله دارد و به همین دلیل در حال حاضر چندان پرنور به چشم نمی آید.
دب اصغر
  • صورت فلکی حمل یا بره یا Aries
دیگر صورت فلکی مشهور و قابل توجه از صور فلکی نیمکره ی شمالی، صورت فلکی حمل یا بره می باشد. این صورت فلکی دارای مساحت ۴۴۱ درجه مربع است. در منطقه ی البروج صورت فلکی حمل را به خاطر چهار ستاره بودنش و مساحت محدود آن، دومین صورت فلکی کوچک می شناسند.
ستاره ی آلفا صورت فلکی حمل، ستاره ی حمل یا بره است. این ستاره در طیف K2 III جای داشته و ۷۸ سال نوری از زمین دورتر است. ستاره ی بتا نام اورالشرطین را داشته و ۴۴ سال نوری از کره ما فاصله دارد. طیف این ستاره A4 V می باشد. و در نهایت سومین و چهارمین ستاره که در پس هم هستند، یعنی ستاره های گاما، اخفی الشرطین می باشند.
صورت فلکی حمل اگر چه کوچک و کم ستاره و کم فروغ می باشد، اما در یونان باستان و اساطیر مصری توجه زیادی به آن می شده است.
صورت فلکی بره_با کیفیت ترین تصاویر صورت های فلکی
  • صورت فلکی جبار یا شکارچی یا Orion​
صورت فلکی جبار مورد علاقه ی تمام ستاره شناسان است. این صورت فلکی در مساحتی معادل ۵۹۴ درجه مربع گسترده شده است یا حداقل این طور به نظر می رسد. بزرگترین ستاره ی صورت فلکی شکارچی، ستاره ی آلفا به نام رجل الجبار است. این ستاره در طیف B8 Ia جای داشته و ۹۱۰ سال نوری دورتر از زمین قرار گرفته است. ستاره ی بتا شکارچی نیز ابط الجوزا یا خانه دو پیکر نام دارد. این ستاره نزدیک تر بوده و ۳۱۰ سال نوری از زمین فاصله دارد. در زمان صاف بودن آسمان، مردم نیمکره ی شمالی قادر به دیدن این ستاره یعنی ابط الجوزا خواهند بود.
صورت فلکی شکارچی_با کیفیت ترین تصاویر صورت های فلکی
  • صورت فلکی ثور یا گاو نر یا Taurus​
این صورت فلکی در یونان باستان و افسانه ها به عنوان نماد باروری شناخته می شده است. مساحت صورت فلکی ثور ۷۹۷ درجه مربع می باشد. ستاره ی آلفا به نام دبران یا تعقیب کننده، درست در محلی که چشم گاو است جای دارد. ستاره ی دبران که درخشان ترین ستاره در این صورت فلکی است تنها ۶۰ سال نوری از زمین فاصله دارد و به راحتی در نیمکره ی شمالی دیده می شود.
صورت فلکی گاو نر_با کیفیت ترین تصاویر صورت های فلکی
  • صورت فلکی سگ های تازی Canes Venatici
یوهانس هولیوس در سال ۱۶۷۸ میلادی این صورت فلکی را ترسیم کرده و به ثبت رساند. صورت فلکی سگ های تازی از صور فلکی نیمکره ی شمالی به شکل دو سگ تازی دیده می شوند که گویی به دنبال خرس های دب اکبر و دب اصغر هستند.
ستاره ی آلفا به عنوان نورانی ترین ستاره ی سگ های تازی در واقع یک جفت ستاره است که نزدیک به ۱۳۰ سال نوری از زمین فاصله دارد. این ستاره قلب چارلز نامیده اند.
صورت فلکی سگ های تازی_با کیفیت ترین تصاویر صورت های فلکی
  • صورت فلکی اسد یا شیر یا Leo
یکی دیگر از صور فلکی نیمکره ی شمالی ، صورت فلکی اسد است. صورت فلکی اسد یا شیر پیش از این به اشکال دیگر نیز تشبیه شده است. به طور مثال چینی ها آن را به اسب تشبیه کرده بودند. مساحت این صورت فلکی که اکنون با نام اسد یا شیر به ثبت جهانی رسیده است، ۹۴۷ درجه مربع است.
ستاره ی آلفای آن قلب اسد نام دارد. این ستاره اگر چه تنها ۶۹ سال نوری فاصله دارد، اما از زمین بسیار کم نور دیده می شود. ستاره ی بتا نیز ۳۹ سال نوری دورتر از کره ی زمین قرار دارد.

صورت فلکی شیر_با کیفیت ترین تصاویر صورت های فلکی

 

صورت های فلکی ماه ها

12 برج فلکی داریم که به آنها صورت فلکی ماه ها می گویند و عبارتند از :
صور فلکی ماه ها_با کیفیت ترین تصاویر صورت های فلکی
  1. برج فلکی فروردین ماه: حَمَل
    متولدین 21 مارس تا 20 آوریل (متولدین فروردین ماه) تحت تأثیر برج حمل قرار دارند که سمبل آن قوچ و نخستین نشانه مجموعه بروج فلکى است گفته مى‌‌شود متولدین این برج افرادى جاه‌‌طلب و بلندپرواز هستند که مانند نشان خود، آمادگى هجوم و به هر موقعیت شکست هر مانعى را دارند. حمل نشانه آتش است و بنابراین متولدین فروردین ممکن است خلق و خویى آتشین و زودجوش از خود نشان دهند. هر چند که آن‌ها به همان سرعت که خشمگین یا آزرده مى‌‌شوند، مى‌‌بخشند و فراموش مى‌‌کنند. متولدین این برج توانایى استفاده بهینه از قدرت منطق خود را دارند اما گاهى اوقات تصمیمات آن‌ها پایه و اساسى جز احساس و الهام ندارد. این افراد ایده آلیست و سرشار از اعتماد به نفس هستند ضمن این که مسؤولیت‌‌پذیرى و وظیفه‌‌شناسى آن‌ها متمایز و مشهود است.
     
     
  2. برج فلکی اردیبهشت ماه: ثَور
    متولدین 20 آوریل تا 20 مى (متولدین اردیبهشت ماه) تحت تأثیر برج ثور قرار دارند. که سمبل آن گاو و دومین نشانه مجموعه بروج فلکى است. متولدین این برج تأثیرگذار، کله شق، ثابت‌قدم، صبور و به شکل مشهود و برجسته‌‌اى عملگرا هستند.
    ثور علامت پول است و بنابراین عجیب نیست که اردیبهشتى‌‌ها علاقه خاصى به کسب درآمد هنگفت و پس‌‌ا‌نداز پول دارند. پول براى آن‌ها اهمیت ویژه و فوق‌‌العاده‌‌اى دارد. چون مى‌‌توانند تمام چیزهایى را که براى خودشان و خانواده‌‌شان مهم است با پول مهیا کنند: خانه راحت و زندگى مرفه. متولدین برج ثور عاشق خانه و خانواده هستند و مثل ساعت کار مى‌‌کنند دقیق و تمام وقت. از آنجا که در دنیاى امروز ما این گونه منظم کار کردن اغلب امکان‌‌پذیر نیست این‌گونه افراد در معرض فشارهاى عصبى و استرس بالایى هستند. از آنجا که ثور تحت تأثیر سیاره ونوس است، متولدین این برج شیفته زیبایى و تحمل هستند: خانه‌‌هاى زیبا، اتومبیل‌‌هاى مدرن و مجلل و همسران و معشوقه‌‌هاى زیبا و دلربا. با این همه متولدین برج ثور، معمولاً خیالباف و ایده‌‌آلیست نیستند و اغلب تشخیص مى‌‌دهند که زیبایى چندان پدیدار نیست.
    گفته مى‌‌شود که زندگى مشترک با متولدین این ماه چندان آسان نیست و در پاره‌‌اى از اوقات یکى از ناخوشایندترین اتفاقاتى است که ممکن است در زندگى یک نفر رخ دهد. متولدین ثور خودکامه و تمامیت‌‌خواه هستند هر چند که اغلب سعى مى‌‌کنند این جنبه شخصیتى خود را علناً آشکار نکند. آن‌ها به سرعت یک مسأله ساده را تبدیل به یک آتشفشان خانگى مى‌‌کنند و سریع نیز به شرایط عادى باز مى‌‌گردد. علاوه بر این متولدین ثور افراد پنهان کار و بدبینى هستند. با این همه اغلب به کمک طبع عاشق پیشه و روحیه طنزشان قادرند تأثیرات خصوصیات منفى شخصیتى‌‌شان را مخفى کنند.
    مردم اغلب در مواجهه با متولدین برج ثور دچار سرگشتگى مى‌شود آیا با یک آدم خونسرد و عاطفى سر و کار دارند یا با یک فرد احساساتى و سرخوش. زندگى، رفاقت عشق ورزى و کار با آن‌ها همیشه توأم با غافلگیرى‌هاى تلخ و شیرین بسیارى است.
     
  3. برج فلکی خرداد ماه: جوزا
    متولدین 21 مى تا 21 ژوئن (متولدین خردادماه) تحت تأثیر برج جوزا قرار دارند. که سمبل آن دوقلوها و سومین نشان مجموعه بروج فلکى است. متولدین این برج بى‌‌ثبات و پرانرژى هستند و از قدرت سازش و تطبیق خوبى برخوردارند. جوزا، نشانه باد است و متولدین این برج قادرند به سرعت نظرات و علائق خود رإ؛ّّ تغییر دهند. آن‌ها افرادى هستند که گاهى اوقات یک جا نشستن برایشان غیرممکن است. بدتر از این، گاهى اوقات اتمام و تکمیل یک کار برایشان غیرممکن است.
    برخوردارى از استعداد سرشار و خلاقیت بسیار، سبب مى‌‌شود که متولدین جوزا پیش از آن که دنبال‌‌رو باشند پیشرو و پیشگام در هر مسأله‌‌اى باشند. متولدین جوزا از قدرت نطق و کلام خوبى برخوردارند. و به خوبى با دیگران ارتباط برقرار مى‌‌کنند. این افراد در زمینه مسایل تجارى، حقوقى و آموزشى افراد موفق و کار آمدى هستند. از آنجا که جوزا به سرعت باد حرکت مى‌کند، متولدین این برج اغلب متهم به ریاکارى، سطحى بودن و بى‌فکر بودن متهم مى‌‌شوند در حالى که مشکل اصلى متولد جوزا نه ریاکارى و ظاهرسازى که چند شخصیتى بودن اوست که اداره و کنترل آن گاهى اوقات از دست خودش نیز خارج است.
  4. برج فلکی تیر ماه: سرطان
    متولدین 21 ژوئن تا 22 ژوئیه (متولدین تیر) تحت تأثیر برج سرطان قرار دارند که سمبل آن خرچنگ و چهارمین نشانه مجموعه بروج فلکى است. متولدین این برج طبعى ملایم و خوشایند دارند. خانه و خانواده در صدر فهرست ارجحیات زندگى متولدین سرطان قرار دارد. متولدین این برج، علاقه غریبى به مراقبت و حمایت از افراد وابسته به خود (همسر، مادر، فرزند، و...) و عشق عجیبى به گردآوردن اشیاء مختلف و تشکیل کلکسیون دارند. این افراد ذاتاً تمایل به آراستن جهان با عشق و دوستى دارند اما افسوس که در اکثر موارد اضطرارات شغلى و حرف‌ه‌اى و جاه‌‌طلبى و بلندپروازى شخصى سبب مى‌‌شود که از خیر این کار بگذرند. متولدین برج سرطان اکثراً از لحاظ روحى بى‌‌ثبات و ضربه‌‌پذیر هستند. خیلى راحت آزرده و افسرده مى‌‌شوند و هر چند که اغلب ادعا مى‌‌کنند که چیزى را به دل نمى‌‌گیرند و آسان هر بدى را فراموش مى‌‌کنند اما باطناً براى کینه‌‌جویى استعداد غریبى دارند.
    تحت تأثیر ماه، متولدین سرطان به سوى آب کشش دارند و اغلب همراه با تأثیرات ماه بر روى آب و ایجاد جذر و مد، روحیه آن‌ها نیز دستخوش تغییر و تحول مى‌‌شود.
     
  5. برج فلکی مرداد ماه: اسد
    متولدین 23 جولاى تا 22 اوت (مرداد) تحت تأثیر برج اسد قرار دارند که سمبل آن شیر و پنجمین نشان بروج فلکى و علامت آتش است. متولدین این برج داراى طبع برونگرا هستند آن‌ها دوست دارند در مرکز توجه باشند و به قولى شمع روشنى‌‌بخش هر محفلى باشند.
    به اعتقاد طالع‌بینان، متولدین برج اسد جاه‌طلب، بلندپرواز، سخاوتمند و سرزنده هستند. جنبه تاریک شخصیت متولدین این برج، تمایل آن‌ها به تحریک عصبى دیگران و آغاز نمودن همه‌‌گونه درگیرى و مشاجره لفظى است. متولدین این برج قابلیت تصدى پست‌‌هاى مدیریتى را دارند آن‌ها قدرت خلاقه بالا و اعتماد به نفس کافى براى کنترل و نظارت بر کار دیگران دارند.
  6. برج فلکی شهریور ماه: سنبله
    متولدین 20 اوت تا 22 سپتامبر (متولدین شهریورماه) تحت تأثیر برج سنبله قرار دارند که سمبل آن دوشیزه باکره و ششمین نشان بروج ملکى است. متولدین این برج صرفه‌جو، سختکوش و کنجکاو هستند. متولدین برج سنبله علاقه دارد از چگونگى طرز کار هر چیزى سر در بیاورند و بنابراین در زمینه کارهاى فنى و مهندسى از استعداد و قابلیت خاصى برخوردارند. این افراد، اشخاصى کمال‌گرا هستند که هر چیزى را در کامل‌ترین شکل خود مى‌خواهند و براى دستیابى و نیل به هدف خود از انرژى و پشتکار غریبى برخوردارند.
    متولدین برج سنبله به سلامتى و بهداشت خود توجه خاصى نشان مى‌‌دهند و حفظ تناسب اندام یکى از بزرگترین چالش‌‌هاى ذهنى آن‌ها (بخصوص در متولدین مؤنث) است. در شکل افراطى خود، این توجه سبب ایجاد روحیه بیمارگونه و وسواسى در این افراد مى‌‌شود.
  7. برج فلکی مهر ماه: میزان
    متولدین 23 سپتامبر تا 22 اکتبر (متولدین مهرماه) تحت تأثیر برج میزان قرار دارند که سمبل آن تراز و هفتمین نشانه مجموعه بروج فلکى است. میزان، نشان تعادل است و متولدین برج میزان در روابط اجتماعى و عاطفى که قواعد بازى در آن رعایت مى‌‌شود و هر فردى حد و حدود خود را مى‌‌دانند، بسیار موفق عمل مى ‌کنند. این افراد ذاتاً صبور و آرام هستند و استعداد خاصى براى برقرارى صلح و آرامش در کانون خانواده و محل کار خود دارند.
    متولدین برج میزان اغلب اشخاصى دوست داشتنى، جذاب، خوش قلب و قابل اعتماد هستند. سرزندگى و نیروى حیاتى سرشار آن‌ها همچون آهن‌ربایى سبب جذب افراد مختلف به سوى آن‌ها مى‌‌شود.
    به اعتقاد طالع‌‌بینان، متولدین برج میزان وقتى احساس سعادت و خوشبختى مى‌‌کند که همه‌‌چیز مانند ساعت درست کار مى‌‌کند. آن‌ها به هنر و ادبیات نیز علاقه دارند اما اغلب ترجیح مى‌‌دهند که صرفاً تماشاگر و خواننده شاهکارهاى هنرى و ادبى باشند تا خالق آن‌ها. متولدین برج میزان که تحت تأثیر سیاره ونوس قرار دارند، در پاره‌اى اوقات درگیر یک مثلث عشقى مى‌شوند که مبدل به بزرگترین چالش زندگى‌شان مى‌‌شود.
  8. برج فلکی آبان ماه: عقرب
    متولدین 23 اکتبر تا 22 نوامبر (متولدین آبان‌ماه) تحت تأثیر برج عقرب قرار دارند که سمبل آن عقرب و هشتمین نشانه مجموعه بروج فلکى است متولدین برج عقرب، افرادى پرشور، خلاق، خیال‌پرداز و ثابت قدم هستند. این افراد هیچگاه از کمبود اعتماد به نفس رنج نمى‌‌برند و انرژى حیاتى مثبت آن‌ها به سایرین نیز منتقل مى‌‌شود. متولدین برج عقرب از نیروى جنسى فوق‌‌العاده‌اى برخوردارند و طالع‌‌بینان از آن‌ها با عنوان غول جنسى بروج فلکى یاد مى‌‌کنند. البته این امر سبب نمى‌‌شود که متولدین برج عقرب افرادى صرفاً عاشق‌‌پیشه باشند آن‌ها در زمینه فعالیت‌‌هاى انسان دوستانه، حوزه‌‌هاى هنرى، تجارى و دولتى نیز مى‌‌توانند افراد موفقى باشند.
    عقرب، مانند دیگر نشانه‌‌ها، دو جنبه دارد. متولدین برج عقرب مى‌‌تواند فرد عجول و شتاب‌زده‌‌اى باشد که انرژى فراوان خود را صرفاً در فعالیت‌‌هاى متعدد و عموماً بى‌‌نتیجه‌‌اى به هدر دهد و از سوى دیگر مى‌‌تواند فرد صبورى باشد که با تمرکز در یک رشته خاص و در نظر گرفتن هدفى ویژه، کارى را در بهترین و ایده‌‌آل‌ترین شکل ممکن سر و سامان دهد. متولدین برج عقرب عموماً در ابراز احساسات و عواطف خود افراد محافظه‌‌کارى هستند و تمایل به پنهان نمودن احساسات واقعى خود نسبت به افراد پیرامونشان دارند.
  9. برج فلکی آذر ماه: قوس یا القوس
    متولدین 22 نوامبر تا 21 دسامبر (متولدین آذرماه) تحت تأثیر برج قوس قرار دارند که سمبل آن. کمانگیر و نهمین نشانه مجموعه بروج فلکى است. متولدین برج قوس افرادى با حرارت، مشتاق و پرشور هستند. آن‌ها دوستانى واقعى هستند که همیشه آماده حضور و پیوستن به هرگونه فعالیتى را دارند در هر مجلسى که خنده و تفریح حرف اول را مى‌‌زند، آن‌ها حضورى مؤثر و بارز دارند. متولدین برج قوس عاشق ایده‌‌ه‌اى جدید، دوستدار ماجراجویى و دلباخته بیشتر دانستن و بیشتر دانستن هستند. سفر همیشه براى آن‌ها هیجان و جذابیت خاص خود را دارد و یک جا ماندن و بیکار بودن بزرگترین کابوس زندگى آن‌هاست.
    صداقت و صراحت آن‌ها قابل تحسین است. اشتباهات خود را به سادگى مى‌‌پذیرند و درباره عملکرد دیگران، نظرى معتبر و عارى از غرض‌‌ورزى دارند. از نکات قابل اشاره دیگر، شوخ‌‌طبعى و حس طنز آن‌هاست. آن‌ها مى‌‌توانند یک داستان معمولى را چنان جذاب تعریف کنند که همه حضار را به قهقهه وادارند.
    شاید یکى از عمده‌‌ترین نقاط ضعف متولدین این برج عدم اهمیت روابط رمانتیک و عاشقانه برایشان باشد. آن‌ها به ندرت در دام عشقى گرفتار مى‌‌شوند که وادارشان کند به جاى حضور در مهمانى‌‌ها و مجالس و تعریف کردن لطیفه و جوک، تنها رو به سوى ماه آه بکشند و اشک بریزند.
  10. برج فلکی دی ماه: جدی
    متولدین 22 سپتامبر تا 19 ژوئیه (متولدین دى‌‌ماه) تحت تأثیر برج جدى قرار دارند که سمبل آن بز و دهمین نشانه مجموعه بروج فلکى است.
    متولدین برج جدى صبور، با ثبات، محتاط و اهل مدارا و سازش هستند. آن‌ها افرادى بلند پرواز هستند اما روحیه سازشکارانه آن‌ها در پاره‌‌اى مواقع سبب عدم موفقیت آن‌ها در نیل به اهدافشان مى‌‌شود. از سوى دیگر، فرصت‌‌طلبى و شیوه‌‌هاى پنهانى و مخفى‌کارانه‌‌شان براى رسیدن به اهدافشان، برگ برنده موفقیت‌‌هاى شخصى‌‌شان است.
    متولدین برج جدى چندان با تفریح و بازی‌گوشى میانه خوشى ندارند. آن‌ها از همان کودکى سعى مى‌‌کنند مثل افراد بزرگسال رفتار کنند، عمل‌گرا هستند و از حس طنز تلخى برخوردارند که اغلب شکل کنایه و طعنه ‌زدن را به خود مى‌گیرد. آن‌ها در دوستى و عشق نیز محافظه‌‌کارانه عمل مى‌‌کنند. در یک رابطه عاطفى "دوستت دارم" آخرین جمله‌‌اى است که مى‌‌توان به کمک یک انبر از دهان آن‌ها بیرون کشید.
  11. برج فلکی بهمن ماه: دلو
    متولدین 20 ژانویه تا 20 فوریه (متولدین بهمن ماه) تحت تأثیر برج دلو قرار دارند که سمبل آن دلو آب و یازدهمین نشانه بروج فلکى است. متولدین این برج سخاوتمند و انسان دوست هستند. حتى‌‌المقدور سعى مى‌‌کنند خود را دچار دردسر و مشکل نکنند اما در مواجه با مصائب و سختى‌‌ها صبور و بلندنظر هستند.
    گفته مى‌‌شود زنان و مردان متولد این برج عادل و بخشنده‌‌اند و در هر مسأله‌‌اى، در نظر گرفتن اصول اخلاقى براى آن‌ها از اولویت خاصى برخوردار است.
  12. برج فلکی اسفند ماه: حوت
    متولدین 20 فوریه تا 20 مارس (متولدین اسفندماه) تحت تأثیر برج حوت قرار دارند که سمبل آن ماهى و دوازدهمین نشانه مجموعه بروج فلکى است. متولدین برج حوت، صبور، حساس و انسان‌دوست هستند. آن‌ها افرادى عاطفى با قدرت تخیل وحشتناکى هستند که همچون شمشیرى دو لب همانگونه که در مواقع بحرانى دستگیرشان مى‌‌شود در لحظات سرنوشت‌‌ساز، سبب‌‌ساز سقوط و نزولشان مى‌‌شود. قدرت شهود و الهام‌شان، به آن‌ها امکان مى‌‌دهد که در حوزه ماوراءالطبیعه وارد شوند و به مدارج عالى رستگارى روحى نایل شوند. در کارهاى تیمى موفق عمل مى‌‌کنند اما اغلب ترجیح مى‌‌دهند به طور انفرادى عمل کنند. دوست دارند حامى و پشتیبان قوى و قابل اعتمادى داشته باشند اما دوست دارند این حمایت از فاصله دور و به شکل غیرآشکار باشد. در زمینه تحصیلات، قابلیت کسب مدارج عالى را دارند و در صورت کنترل هدفمند قدرت تخیل‌شان، در زمینه‌‌هاى علمى قدرت ابداع و نوآورى دارند.
    متولدین برج حوت به سادگى تحت تأثیر آراء و نظرات دیگران، به خصوص متولدین مصمم و با اراده اردیبهشت و آبان، قرار مى‌‌گیرند. آن‌ها در امور مختلف زندگى منطق را همیشه در نظر مى‌‌گیرند اما در نهایت مى‌‌دانند که تنها راز موفقیت و کامیابى‌‌شان در زندگى، گوش سپردن به نداى قلب و فرمان احساس‌شان است.
     

    افسانه های صورت های فلکی

    برای هرکدام از این صورت های فلکی، داستان ها و افسانه هایی ساخته و پرداخته شده است که  بسیاری از آن ها خرافی هستند. امیدوارم از زیادی افسانه ای بودن بعضی از آنها دلزده نشوید ! 
    صور فلکی به دور خورشید_با کیفیت ترین تصاویر صورت های فلکی
     
    • صورت فلکی آندرومدا
    آندرومدا یک شاهزاده در افسانه های یونان است. پدرش Cepheus شاه حبشه بود که مادر و همسرش Cassiopeia بود که او تقویت کرد که اندرومدا از Nereids که ۵۰ حوری دریایی بودند زیباتر بشود. Nereids از این کار عصبانی شدند و از پدرNereus خود خواستند که قول دریا را Cetus برای حمله به حبشه بفرستد. برای ارام کردن انها Oracle از Cepheus خواست که فقط دخترش را در نزدیکی دریا ببندد تا ثول دریا فقط اورا ببلعد. Persues پسر زیوس .   Gordon Medusa (عجوزه ی مارموی) را با کمک پوشش Athene کشت به صورتی که از این پوشش به عنوان یک آیینه برای پیدا کردن جای Gordon Medusa استفاده کرد. تمامی کسانی که به Medusa نگاه میکردند به سنگ تبدیل میشدند.ولی بازتاب Medusa اینکار را نمیکرد. بعد از پیدا کردن جا توسط Persues او سر Medusa را با شمشیر از تن جدا کرد. اسب بالدار Pegasus از روی خون Medusa پرید. Pursues وقتی با کفشهای پرنده هرمس (خدای بازرگانی) بر بروی حبشه قدم میزد. آندرومدا را دید که به یک صخره در ساحل بسته شده و غول دریا به او نزدیک میشود.Perseus این غول را توسط سر Medusa به سنگ تبدیل کرد و آندرومدا را نجات داد و بعد از آن با او ازدواج کرد.آندرومدا بعد از مرگ به یک صورت فلکی تبدیل شد.
    در آسمان وادین او و شوهرش و Pegaus و غول دریا Cetus همسایگان او هستند .
    • افسانه صورت فلکی دب اکبر
    بدون شک یکی از مشهورترین ستاره های درون آسمان هفت ستاره دب اکبر هستند که آنها دم و قسمت پایین تنه خرس را تشکیل میدهند و بقیه این شکل این خرس توسط ستاره های کم نور تر کامل میشود . دب اکبر سومین صورت فلکی بزرگ آسمان است .
    در اسطوره های یونان خرس بزرگ دارای دو شخصیت است . یکی به عنوان معشوقه ی Zeus و Adrasteia که Callisto نام داشت و دیگر به عنوان درختی که از زیوس موقعی که کودک بود نگهداری کرد . داستانهای بسیاری در مورد چگونگی تبدیل شدن Callisto به خرس بزرگ هست که ما به یکی از آنها میپردازیم . معمولا Callisto را دختر شاه آرکاد (قسمتی در یونان) که Lycaon نام داشت میدانند . ولی در یک داستان دیگر او را دختر پسر این شاه (Ceteus) میدانند .
    در این داستان Ceteus صورت فلکی هرکول است که زانو زده و دست خود را به سمت خدا دراز کرده و به او برای تبدیل شدن دخترش به خرس التماس میکند .Callisto عضو و پیرو الهه ماه و شکار (Artemis) شد . او مانند Artemis لباس میپوشید و موهای خود را می بست . و خیلی زود به عنوان شکارچی محبوب و همراه Artemis شناخته شد . او برای Artemis قسم به پاکدامنی و نجابت خورد . یک روز وقتی Callisto در بیشه زیر سایه یک درخت دراز کشیده بود زیوس تغییر شکل داد و به او نزدیک شد. زیوس خود را به شکل Artemis در اورد و Callisto را بغل کرد . قبل از اینکه دختر از وحشت کاری انجام دهد خود را به شکل واقعی بر گشت و به او تجاوز کرد .
    یک روز گرم وقتی که گروه شکار به نزدیکی رودی رسیدند تصمیم به شکار گرفتند و Artemis لباسهایش را در آورد و بقیه را به رودخانه راهنمایی کرد . و Callisto در کمال بی میلی لباسهایش را در آورد و شکم بر امده او که نشانه ی حاملگی بود نمایان شد . Artemis او را رسوا کرد و از گروه خوداخراج کرد .
    بدترین زمان موقعی بود که او پسری به نام Arcas به دنیا آورد . هرا همسر زیوس که شوهر خود را می شناخت و این مسیله را فهمیده بود تصمیم گرفت که انتقام بگیرد . Hera موهای Callisto را گرفت و روی زمین کشید . بعد از آن روی دستها و پاهای Callisto موهای سیاهی شروع به جوانه زدن کرد و دستها و پاهای او به شکل پنجه در آمدند و در آخر به شکل یک خرس در آمد .
    برای ۱۵ سال او در جنگل زندگی کرد و او به شکل خرس بود ولی مغز انسان داشت . روزی گروهی را مشغول شکار دید و پسر خود Arcas را بین آنها تشخیص داد . او سعی کرد به پسرش نزدیک شود ولی Arcas ترسید . او سعی کرد که خرس را متواری کند ولی در همان هنگام زیوس یک گرد باد فرستاد که هر دوی آنها را به آسمان برد و Callisto را به دب اکبر تبدیل کرد وArcas را به صورت فلکی Bootes تبدیل کرد . (در بعضی از داستانها او به خرس کوچک تبدیل شد . )
    • افسانه اریون
    اریون یکی از شناخته شده ترین صورت های فلکی هست که حتی کسانی که ستاره شناس نیستند به راحتی میتوانند آن را پیدا کنند .
    طبق افسانه ی یونانی ها اریون پسر Poseidon خدای دریا و Euryale دختر شاه Crete بود . خدای دریا به او قدرت داد تا بتواند بر روی آب راه برود . در ادیسه هومر او را یک شکارچی بزرگ که با یک چماق برنزی مسلح است توصیف کرده است . در آسمان دو صورت فلکی سگ بزرگ و سگ کوچک ( Canis Major and Canis Minor ) او را تعقیب میکنند .
    در جزیره Chios اریون سعی در عشقبازی با Merope دختر شاه Oenopion را داشت ولی موفق نشد . یک شب وقتی که Merope شراب نوشیده بود سعی کرد که او را بدزدد. برای تنبیه شاه دستور داد که چشمهای او را در بیاورند و او را از جزیره بیرون کرد . او به سمت شمال به طرف جزیره ی Lemnos به راه افتاد و در آن جزیره Hephaestus یکی از دستیارهای خود را ( Cedalion) به او داد تا نقش چشم او را بازی کند . او به طرف شرق جایی که خورشید طلوع میکند حرکت کرد به امید اینکه طبق گفته الهام الهی چشمهای او شفا پیدا کند . با طلوع خورشید چشمهای او به طرز معجزه آسایی خوب شد.
    اریون با ستاره های Pleiades (خوشه پروین) که در صورت فلکی گاو نر قرار دارند مرتبط است.
     Pleiades هفت خواهر بودند که دخترAtlas و Pleione بودند . طبق یک داستان اریون عاشق Pleiades شد و آنها را تعقیب کرد زیوس آنها را دزدید و در آسمان قرار داد . جایی که هر شب اریون به دنبال آنها هست .
    داستان مرگ اریون بسایر متضاد هست . Aratus ، Eratosthenes و Hyginus  عقیده داشتند که عقرب در این داستان نقشی داشته است .
    روزی اریون لاف زد که بزرگترین شکارچی است و این خبر به گوش خدای شکار Artemis و Leto مادر الهه شکار رسید . او میگفت که میتواند هر غولی را بر روی زمین بکشد . از این حرف زمین شروع به لرزیدن کرد و شکافی از زمین بیرون آمد که از این شکاف این عقرب (صورت فلکی Scorpius و یا کژدم ) بیرون آمد و اریون را نیش زد . طبق گفته Aratus اریون سعی داشت الهه ماه و شکار را بدزدد و این الهی باعث لرزش زمین و بیرون آمدن عقرب شد.
    طبق گفته ی Ovid اریون هنگام نجات Leto از دست این عقرب کشته شد.
    در این داستانها اریون و عقرب در دو حهت مخالف در آسمان قرار دارند و زمانی که عقرب در شرق طلوع میکند اریون به غرب فرار میکند . اریون بیچاره هنوز از گزیده شدن توسط عقرب میترسد.
    • صورت فلکی Leo یا برج اسد
    صورت فلکی شیر . او در آسمان قرار دارد چون شاه حیوانات است .
    او مشهور است که شیر Nemea است و توسط Heracles کشته شد . نمیا یک شهر است در راه حنوب غربی  Corinth . در آنجا این شیر در یک غار دو دهنه زندگی میکرد . او بیرون میامد و اهالی را متوقف میکرد تا آنها کم یاب شدند . او یک شیر زخم نا پذیر بود. طبق بعضی از داستانها او توسط غول Typhon و یا سگ Orthrus و یا حتی بخاطر Selene خدای ماه زخم ناپذیر است . و هرکول زمانی که به او با تیرکمان شلیک میکرد نتیجه گرفت که تیرها به سادگی پایین میافتد .Heracles گروه خود را راه انداخت و دنبال حیوانات کرد تا به درون غار خود رفتند . او یک دهنه غار را بست و به طرف دهنه دیگر رفت . او با شیر گلاویز شد و گلوی او را گرفت و خفه اش کرد . Heracles لاشه شیر را گرفت و بر روی شانه های شیر جشن پیروزی گرفت . بعد او سعی کرد با پنجه تیز حیوان پوست او را بکند و به عنوان ردا استفاده کند. در این هنگام شیر یک حرکت سریع کرد و خود را در بالای سر Heracles جای داد و باعث شد که Heracles بیشتر از همیشه بترسد.
    •  Aries و یا برج حمل
     Phrixus و خواهرش Helle فرزندان شاه Athamas (منطقه Boeotia ) و همسرش Nephele بودند. ولی متاسفانه بعد از مدتی Nephele مرد و Athamas یک زن دیگر گرفت.(دختر شاه Cadmus منطقه  Thebes ). اسم این زن Ino بود.
    از آنجایی که Ino نمی توانست این دو بچه را تحمل کند تصمیم به نابودی آنها گرفت.
    اولین کار او این بود که مریضی را بین دانه ها و محصولات پخش کرد برای همین در هنگام درو هیچ محصولی نبود . وقتی شاه کسی را به معبد دلفی فرستاد تا از خدایان دلیل این مطلب را بپرسد Ino به آن پیک رشوه داد که جواب را به این شکل بگوید که خدایان گفتند او باید فرزندان خود را قربانی کند تا این مشکل حل شود . شاه در مورد این مسئله تردید داشت ولی بعد با اصرار روحانی های آن موقع قبول کرد. Athamas بچه ها را به نزدیک ترین کوه بلند برد تا در آنجا آنها را قربانی کند. ولیNephele از آسمان آنها را نگاه میکرد و از خدایان خواست که آنها را نجات دهد . خدایان یک قوچ طلایی فرستادند تا بچه ها را به جای امنی ببرد . این قوچ همان Aries است.
    چند دقیقه قبل از مراسم قربانی کردن این قوچ رسید و Phrixus و Helle بر پشت او پریدند و فرار کردند. قوچ آنها را به سمت آسیا برد . زمانی که قوچ بر فراز دریای سیاه پرواز میکرد Helle افسار را از دست داد و از آن بالا به کانال بین دریای سیاه و مدیترانه افتاد .این کانال که Dardanelles نامیده میشود توسط یونانیها Hellespont نامیده میشود.
    نزدیک به شوروی قدیم Phrixus قوچ را برای زیوس قربانی میکند . و پوست طلایی او را به صورت کادو به پادشاه آن سرزمین میدهد و آن شاه در قبالش با درخواست ازدواج او با دخترش موافقت میکند . بعد از آن این پشم طلایی توسط یک اژدها و یا مار بزرگ ( صورت فلکی حیه) محافظت میشود .
    •  صورت فلکی Pisces و یا برج حوت
    صورت فلکی حوت نشان دهنده Aphrodite الهه عشق و زیبایی و پسرش Eros ( cupid در افسانه‌های رومی ) است .
    این افسانه جایی شروع میشود که غول Typhon شروع میکند خدایان قدیمی تیتان را از بین بردن و نابود کردن و Aphrodite وپسرش Eros سعی میکنند فرار کنند و در انبوه نی ها در نزدیکی رود فرات مخفی میشوند . در اینجا دو داستان هست . یکی اینکه دو ماهی آمدند و به آنها کمک کردند تا به جای امنی برسند و یکی دیگر اینکه این دو خود به شکل ماهی در آمدند و در رود فرات پریدند . همانطور که در عکس میبینید این دو ماهی با یک طناب به هم وصل هستند . بعضی ها میگویند که Aphrodite با طناب بچه اش را به بدنش بسته تا در این فرار گم نشود
    •  افسانه Pegasus یا اسب بالدار و یا ذوالجنا
    تولد اسب بالدار داری دو داستان هست . یکی زمانی که Perseus زن مارموی را کشت (افسانه آندرومدا ) خون این عجوزه به دریا ریخت و از کف و حباب دریا اسب بالدار بیرون آمد . و داستان دیگر این است که زمانی که Perseus آن غول را کشت از بدن آن غول این اسب با یک جنگجو به نام Chrysaor که شمشیر طلای را حمل میکرد بدنیا آمد. او سمبل اسب شعر و هنر است .
    •  صورت فلکی Cygnus
    یکی از اینها مربوطه به اسطوره ی زیوس و لدا (Leda) ملکه اسپارتا میشود . او زن بسیار زیبایی بود و زیوس هرچه تلاش برای بدست آوردن عشق او کرد موفق نشد . زیوس خود را به شکل یک قو در آورد و این قو آنقدر زیبا بود که لدا عاشق او شد و بعد از آن لدا تخم گذاشت  و از این تخم دو بچه بسیار زیبا بدنیا آمدند که یکی Polydeuces و دیگری هلن است . این صورت فلکی برای جشن گرفتن برای این قوی زیبا بوجود آمد .
    داستان دیگر این است که این قو پسر نپتون  Cionus است که توسط آشیل خفه شد و نپتون برای جاودانه نگه داشتنش او را به صورت یک قو در آورد و در آسمان جا داد .
    • صورت فلکی سرطان یا خرچنگ و یا Cancer
    طبق افسانه های یونان باستان صورت فلکی سرطان توسط هرا در آسمان قرار گرفت . هرا که از عشق بازی زیوس شوهر خود با Alcmene مادر هرکول خشمگین شده بود تصمیم گرفت که هرکول را به هر ترتیبی که شده بکشد . او خیلی سعی کرد که هرکول را بکشد ولی همیشه شکست می خورد . بعد از مدتی هرکول یک گناه بسیار بزرگ مرتکب شد و برای بخشوده شدن  باید دوازده کار سخت را انجام می داد . یکی از این کارها از بین بردن مار غول پیکر صورت فلکی حیه (Hydra) بود این مار وقف شده ی هرا بود . در هنگام جنگ هرکول با Hydra  هرا این خرچنگ غول پیکر را فرستاد تا کمک Hydra باشد . جنگ سختی در گرفت و مار نه سر پاشنه پای هرکول را نیش زد . ولی به خاطر قدرت بسیار زیاد هرکول  او با پایش خرچنگ را له کرد . هرا برای قدردانی از این خرچنگ نقش او را در آسمان قرار داد .
    • صورت فلکی مار نه سر                                          
    مردم یونان عقیده داشتند که روی بدن زیوس عکس این مار ۹ سر قرار دارد . مردم شهر Lerna توسط این مار نه سر فنا ناپذیر قتل عام شدند . سرهای این مار اگر قطع میشد به جای آن سر جدیدی در می آمد و اگر کسی به او نزدکی میشد از نفس زهرآگین او میمرد. او در زیر یک درخت در نزدیکی یک مرداب زندگی میکرد . این صورت فلکی یکی از دوازده کاری بود که هرکول باید برای مورد عفو واقع شدن انجام میداد . او با کمک برادر زاده خود Iolaus  این کار را انجام داد به طوری که زمانی که هرکول یکی از سرها را قطغ میکرد Iolaus  جای سر را داغ میکرد و اجازه نمیداد سر جدیدی درست شود . زمانی که هرکول این جانور را کشت و خبر پیروزی خود را به شاه  Eurytheus داد شاه به او گفت که این یک پیروزی واقعی نیست چون از برادر زاده خود کمک گرفته است .
     
     

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار