|
|
کدخبر: ۱۸۵۱۲۶

یوتیوب به یکی از شبکه های اجتماعی تبدیل شده است که برای کاربرانش درآمد بسیاری را حاصل کرده است از درآمدهای چند دلاری تا چندین میلیون دلاری.

یوتیوب پس از گوگل دومین سایت پر بازدید و پر طرفدار دنیاست. خدمات اصلی این وبگاه بر اساس ویدیو طراح ریزی شده و کاربران می توانند هر ویدیویی که می خواهند را در یوتیوب تماشا کنند.
البته این وب سایت از سال 2005 در ایران فیلتر شده و کاربران ایرانی قادر به استفاده از آن نیستند. «آموزش دانلود از یوتیوب» راهکاری است. که اخیرا برای ایرانی ها در دسترس قرار گرفته. یوتیوب حتی از فیسبوک هم محبوب تر است.
YouTube توسط شرکت پی پل در سال 2005 ایجاد شد. محل اصلی این شرکت سان برونو، کالیفرنیا است.
یوتیوب به یکی از شبکه های اجتماعی تبدیل شده است که برای کاربرانش درآمد بسیاری را حاصل کرده است از درآمدهای چند دلاری تا چندین میلیون دلاری، چرا و چگونه؟
یوتیوب وب‌ سایت یا سرویسی رایگان برای همرسانی ویدیوها و تماشای آنلاین است. یوتیوب در ۲۰۰۵ پا به عرصه‌ گذاشت و اکنون یکی از پربازدیدترین سایت‌ ها با شش میلیارد ساعت ویدیو در هر ماه است. به عبارت دیگر، یوتیوب مکانی جدید برای کشف و یادگیری و سرگرمی است. یوتیوب یکی از محبوب ترین و بزرگ ترین کانال هایی است که می توانید در دیجیتال مارکتینگ از آن استفاده کنید.
امروزه نسبت به گذشته توجه کاربران ایرانی به یوتیوب بسیار بیشتر شده است و بنابراین به نفع شماست که هر چه سریع تر بتوانید حضور خود در این پلتفرم را مستحکم کنید. یوتیوب بزرگترین سایت به اشتراک گذاری ویدیو در دنیاست و هیچ پلتفرمی حتی نمی تواند به نزدیکی آن نیز برسد. یوتیوب بیش از ۲ میلیارد بیننده دارد و به صورت روزانه ویدیوهای آن بیش از ۵ میلیارد بار بازدید می شوند. شما تقریباً می توانید هر گروه مخاطبی که تصور می کنید را در یوتیوب پیدا کنید، بدین معنی که تمامی بیزینس ها می توانند شیوه های بخصوصی برای منفعت بردن از این پلتفرم پیدا کنند.
 

تاریخچه یوتیوب

یوتیوب توسط چاد هرلی، استیو چن و جاوید کریم پایه‌گذاری شد که هر سه از کارمندان شرکت پی‌پل بودند. هرلی در دانشگاه ایندیانا در پنسیلوانیا درس طراحی می‌خواند. در حالی که چن و کریم در دانشگاه ایلی‌نوی در اوربانا دانش کامپیوتر را فرا می‌گرفتند.
آن‌ها پس از موفقیت وبگاه فلیکر برای بارگذاری عکس، تصمیم گرفتند وبگاهی برای بارگذاری ویدئو ایجاد کنند و به همین منظور، در آپارتمان چن در سان‌فرانسیسکو میهمانی شام برگزار کردند و در این‌باره بحث کردند.
اولین ویدئوی بارگذاری‌شده در یوتیوب به نام من در باغ‌وحش، جاوید کریم را در باغ‌وحش سن دیگو نشان می‌دهد. این ویدئو در ۲۳ آوریل ۲۰۰۵ به وبگاه یوتیوب ارسال شد و هنوز هم می‌توان آن را تماشا کرد.
یوتیوب عمومی در مه سال ۲۰۰۵، شش ماه پیش از راه‌اندازی رسمی در نوامبر ۲۰۰۵ ارائه شد. این وبگاه به سرعت رشد کرد و در ژوئیه سال ۲۰۰۶، اعلام شد که در هر روز در یوتیوب بیش از ۶۵٬۰۰۰ ویدئو بارگذاری می‌شود و ۱۰۰ میلیون بار مورد بازدید قرار می‌گیرد. با توجه به آمار ارائه‌شده توسط شرکت تحقیقات بازار کام اسکور، یوتیوب بهترین وبگاه بارگذاری ویدئو در ایالات متحده آمریکا است و ۴۳٪ مردم این کشور، ویدئوهای خود را در این وبگاه بارگذاری می‌کنند و در مه سال ۲۰۱۰، ۱۴ میلیارد فیلم در یوتیوب بارگذاری شده‌است. در هر دقیقه، حدود ۶۰ ساعت ویدئو در یوتیوب بارگذاری می‌شود که حدود سه چهارم این ویدئوها را مردم ایالات متحده آمریکا بارگذاری می‌کنند. وبگاه یوتیوب در ماه ۸۰۰ میلیون کاربر منحصربه‌فرد دارد. بر اساس رتبه‌بندی وبگاه الکسا، یوتیوب پیش از فیس‌بوک و گوگل و پس از یاهو!، سومین وبگاه پربازدید اینترنت است.
به علت شباهت زیاد وبگاه لولهٔ جهانی و تجهیزات (www.utube.com) به وبگاه یوتیوب (www.youtube.com)، لولهٔ جهانی و تجهیزات از یوتیوب شکایت کرد و قرار بر این شد که www.utube.com به www.utubeonline.com تغییر نام دهد.[۱۸][۱۹] با توجه به آمار خیرهٔ‌کننده یوتیوب، شرکت گوگل در اکتبر سال ۲۰۰۶، پیشنهاد داد که قصد دارد یوتیوب را به قیمت ۱٫۶۵ میلیارد دلار بخرد. تا این که این قرارداد در ۱۳ نوامبر ۲۰۰۶ قطعی شد و یوتیوب با ۱٫۶۵ میلیارد دلار به گوگل فروخته شد.
نسخه آزمایشی این غول استریم ویدیو در سال ۲۰۰۵ با سرمایه ۱۱.۵ میلیون دلاری برای نخستین بار راه‌اندازی شد و نخستین ویدیوی منتشرشده در آن ویدیوی ۱۹ ثانیه‌ای از فردی در یک باغ‌وحش بود که یک میلیون بازدید داشت. یوتیوب توسط «جادهولی» (Chad Hurley)، «استیو چن» (Steve Chen) و «جاوید کریم» (Jawed Karim) تأسیس شد که هر سه آن‌ها در آن زمان کارمند شرکت ارائه‌دهنده خدمات مالی پی‌پال بودند.
گوگل در سال ۲۰۰۶ موفق شد در رقابت با شرکت‌های مطرحی همچون یاهو و ویاکام (Viacom) پیروز شود و این سرویس استریم ویدیو را با مبلغ ۱.۶۵ میلیارد دلار بخرد. این معامله برای هر دو طرف معامله سودمند بود؛ زیرا از یک سو ترافیک‌های مربوط به جستجوی ویدیو به سمت خود گوگل هدایت می‌شد و از سوی دیگر یوتیوب می‌توانست از منابع در دسترس گوگل استفاده کند. در این سال گوگل لوگوی یوتیوب را نیز خرید.
سایر رویدادهای تاریخچه مهم یوتیوب به شرح زیر است:
  • فراهم شدن امکان سفارشی‌سازی پروفایل کاربر در سال ۲۰۰۶
  • راه‌اندازی سرویس Director (کارگردان) در سال ۲۰۰۶: افرادی که برای ساخت تبلیغات خود حداقل ۱۵۰ دلار هزینه می‌کنند، می‌توانند با استفاده از این سرویس که تنها در آمریکا قابل‌استفاده است، ویدیوی خود را با کمک کارگردان متخصص در زمینه فیلم‌برداری و ویرایش ویدیو که با یوتیوب هم کار می‌کند، ۱ کلیپ تبلیغاتی حرفه‌ای بسازند.
  • راه‌اندازی سرویس YouTube Partner Program در سال ۲۰۰۷ (در ادامه با این سرویس آشنا می‌شویم)
  • افزوده‌شدن زبان‌های جدید به غیر از زبان انگلیسی به یوتیوب در سال ۲۰۰۷
  • میزبانی نخستین مناظره ریاست جمهوری با همکاری CNN در سال ۲۰۰۷
  • فراهم‌شدن امکان کسب درآمد از طریق یوتیوب در سال ۲۰۰۷
  • آغاز پشتیبانی از رزولوشن 480p در سال ۲۰۰۸
  • ایجاد قابلیت Audioswap در سال ۲۰۰۸ جهت افزودن موسیقی‌های قانونی و ثبت‌شده به کلیپ‌های ویدیویی
  • آغاز پشتیبانی از رزولوشن 1080p در سال ۲۰۰۹
  • ایجاد سرویس تشخیص خودکار سخنان در حال بیان در ویدیو (automatic speech recognition) در سال ۲۰۰۹
  • راه‌اندازی سرویس اجاره فیلم در سال ۲۰۱۰
  • آغاز پشتیبانی از رزولوشن 4K در سال ۲۰۱۰
  • راه‌اندازی سرویس Live Youetube (یوتیوب زنده) در سال ۲۰۱۱ جهت پوشش زنده رویدادها و مراسم مختلف ازجمله رویدادهای ورزشی، کنسرت‌ها و مراسم ازدواج توسط تولیدکنندگان محتوای ویدیویی
  • راه‌اندازی سرویس Youtube Analytic در سال ۲۰۱۱ جهت بررسی عملکرد کانال‌های یوتیوب توسط کاربران و فراهم‌شدن امکان مشاهده بازدیدکنندگان ویدیوها و مدت‌زمان بازدید از ویدیوهای مختلف با هدف راهنمایی کاربر برای انتخاب بهترین رویکرد برای کسب درآمد بیشتر
  • پوشش زنده المپیک ۲۰۱۲ برای نخستین بار در سال ۲۰۱۲
  • پوشش زنده مناظره ریاست جمهوری برای نخستین بار در سال ۲۰۱۲ با همکاری ABC
  • رسیدن بازدیدهای ماهانه یوتیوب به یک میلیارد بازدید در سال ۲۰۱۳
  • راه‌اندازی سرویس Music Key در سال ۲۰۱۴ که امکان پخش موزیک ویدیوها بدون نمایش تبلیغات را فراهم کرد.
  • راه‌اندازی سرویس Youtube Red در سال ۲۰۱۵ (در ادامه با این سرویس‌ها آشنا می‌شویم)
  • ایجاد سرویس Two Ads در سال ۲۰۱۹ که امکان ایجاد دو تبلیغ در ویدیو را فراهم می‌کند که تنها یکی از آن‌ها قابل رد کردن است.

 

کانال یوتیوب

برای عضویت در یوتیوب فقط به یک جیمیل نیاز دارید. پس از ساخت حساب، می‌توانید برای درآمدزایی، آن را به کانال تبدیل کنید. زمانی که به عضوی از یوتیوب تبدیل می شوید، این پلتفرم به صورت یک کانال شخصی را به شما اختصاص می دهد. این کانال قسمت هایی دارد که به نحوی طراحی شده اند که یک توصیف کوتاه شخصی، فایل های بند انگشتی از ویدیوهایی که آپلود کرده اید، اعضای که کانال آن ها را سابسکرایب کرده اید، ویدیوهایی از اعضای دیگر یوتیوب که آن ها را به عنوان ویدیوهای مورد علاقه خود انتخاب کرده اید، لیست هایی از اعضایی که دوستان شما هستند و بخشی برای کامنت گذاشتن افراد دیگر در مورد کانال شما را نمایش می دهد.
حال بیایید با هم ببینیم نحوه فعال سازی یوتیوب در این زمینه به چه صورت است. زمانی که شما اکانت خود را ایجاد می کنید، کانال شخصی شما مانند یک بیابان دیجیتال است، همه بخش ها خالی هستند. خوشبختانه، یوتیوب تبدیل کردن کانال شخصی شما به یک مقصد مجازی جذاب را بسیار ساده کرده است. بعد از پر کردن اطلاعات پروفایل خود، می توانید الگوی رنگی کانال شخصی خود را تنظیم کنید. می توانید برای این کار از الگوهای رنگی پیشنهادی یوتیوب استفاده کنید یا الگوی رنگی خود را با استفاده از ارزش های رنگی هگزادسیمال ایجاد کنید.
با استفاده از یک منوی ساده، می توانید ترکیب بندی کانال شخصی خود را تغییر دهید. می توانید انتخاب کنید چه بخش هایی دیده و چه بخش هایی پنهان شوند، می توانید تصمیم بگیرید که این بخش ها در سمت چپ صفحه وب باشند یا سمت راست. این آپشن ها باعث می شوند بتوانید یک کانال منحصر به فرد را ایجاد کنید. 
با استفاده از یک منوی ساده، می توانید ترکیب بندی کانال شخصی خود را تغییر دهید. می توانید انتخاب کنید چه بخش هایی دیده و چه بخش هایی پنهان شوند، می توانید تصمیم بگیرید که این بخش ها در سمت چپ صفحه وب باشند یا سمت راست. این آپشن ها باعث می شوند بتوانید یک کانال منحصر به فرد را ایجاد کنید.
زمانی که کانال خود را راه اندازی کردید، وقت پر کردن فیلدهای خالی رسیده است. در سایت بچرخید و ویدیوهایی که واقعاً دوست دارید را انتخاب کنید. شما می توانید ویدیوها را مشاهده کرده و با کلیک کردن روی Favorite آن ها را به بخش Favorites کانال شخصی خود اضافه کنید. شما می توانید اکانتی که ویدیو را آپلود کرده است سابسکرایب کنید تا متوجه ویدیوهای بعدی وی نیز بشوید. یک اسکرین شات از آخرین ویدیوی فرد مذکور در بخش Subscription کانال شخصی شما در این صورت به نمایش در می آید. زمانی که یک ویدیو را آپلود می کنید، در بخش بالا سمت راست کانال شما به نمایش در می آید (مگر این که طرح بندی صفحه را عوض کرده باشید.) همان طور که ویدیوهای بیشتری را آپلود می کنید، بخش Videos کانال شخصی خود را پر می کنید و آخرین کلیپ در بالا سمت راست پروفایل شما قرار می گیرد.
 
 

فناوری‌های ویدئویی

  • پخش
در ابتدا تماشای فیلم‌های یوتیوب بر روی یک رایانه شخصی کار آسانی نبود و نیاز به نصب ادوبی فلش پلیر بر روی مرورگرهای وب بود. البته گوگل با تولید مرورگر وب گوگل کروم، این اجازه را به کاربران اینترنت داده‌است که با این مرورگر به صورت مستقیم و بدون هیچ دردسری ویدئوهای یوتیوب را تماشا کنند. مرورگر وب اپرا نیز این قابلیت را دارد. آدوبی فلش پلیر یکی از شایع‌ترین نرم‌افزارها بر روی رایانه‌های شخصی می‌باشد که از فرمت فلش ویدئو پشتیبانی و ویدئوهای یوتیوب را پخش می‌کند.
در ژانویه ۲۰۱۰، نسخه‌ای آزمایشی از یوتیوب راه‌اندازی شد که از مرورگرهایی که با اچ‌تی‌ام‌ال۵ سازگاری دارند، پشتیبانی می‌کند و اجازه می‌دهد بدون هیچ نرم‌افزاری مانند آدوبی فلش پلیر، فیلم‌های یوتیوب را تماشا کنند. از این مرورگرهای وب می‌توان به گوگل کروم و اپرا اشاره کرد که اینترنت اکسپلورر فاقد این قابلیت است. وبگاه یوتیوب دارای صفحه‌ای است که اجازه می‌دهد مرورگر وب از اچ‌تی‌ام‌ال۵ پشتیبانی کند. مرورگرهایی که با استفاده از فرمت‌های اچ.۲۶۴/امپگ-۴ ای‌وی‌سی یا وب‌ام از اچ‌تی‌ام‌ال۵ پشتیبانی می‌کنند، می‌توانند همهٔ فیلم‌های یوتیوب را پخش کنند.
  • بارگذاری (آپلود کردن)
همهٔ کاربران یوتیوب می‌توانند ویدئوهای تا ۱۵ دقیقه را بارگذاری کنند. پس از تأیید حساب کاربر که به‌طور معمول به وسیلهٔ یک تلفن همراه قابل انجام است، کاربر تأیید شده می‌تواند ویدئوهایی تا ۱۲ ساعت را بارگذاری کند.[۲۵] هنگام تأسیس یوتیوب در سال ۲۰۰۵، امکان بارگذاری ویدئوها را تا مدت‌های طولانی داشت تا این که به علت بارگذاری غیرمجاز و کپی از برنامه‌های تلویزیونی و فیلم‌ها، یوتیوب در ماه مارس سال ۲۰۰۶، حد مجاز بارگذاری ویدئوها را ۱۰ دقیقه کرد. در ژوئیه ۲۰۱۰، این ۱۰ دقیقه به ۱۵ دقیقه افزایش یافت. در سال ۲۰۲۱ حد مجاز حجم بارگذاری ویدئوها در یوتیوب ۱۲۸ گیگابایت است.
یوتیوب برای بارگذاری ویدئوها از انواع فرمت‌های موجود مانند MKV, MP4، AVI, DIVX، FLV، MPEG4، OGG، MPG، و VOB پشتیبانی می‌کند. هم‌چنین از فرمت 3GP پشتیبانی می‌کند و اجازه می‌دهد ویدئوها به تلفن همراه ارسال شود.[۳۱] فیلم‌ها در یوتیوب، با اسکن پیشرونده یا درهم‌بافی اسکن می‌شود؛ اما برای بهترین کیفیت ویدئو، یوتیوب پیشنهاد می‌کند که فیلم‌ها پیش از بارگذاری، ازهم‌کافته شوند. همهٔ فرمت‌های ویدئویی در این وبگاه با استفاده از اسکن پیشرونده‌است.
  • کیفیت و کدها
یوتیوب در ابتدا فیلم‌های خود را با کیفیت پایین و با وضوح ۲۴۰×۳۲۰ پیکسل و با استفاده از کد سورنسون که یک نوع H.263 است، نمایش می‌داد. این کار مشکلاتی به‌وجود آورد؛ مثلاً فیلم‌ها با تک‌های صوتی پخش می‌شدند. در ژوئن ۲۰۰۷، یوتیوب گزینه‌ای را برای نمایش ویدئوها در فرمت ۳GP درست کرد که کاربران اینترنت با تلفن‌های همراه هم بتوانند فیلم‌های این وبگاه را تماشا کنند. در نوامبر ۲۰۰۸، یوتیوب پشتیبانی از ۷۲۰ پیکسل اچ‌دی را در دستور کار خود قرار داد. در زمان راه‌اندازی ۷۲۰ پیکسل، نسبت دید کاربران از ۳×۴ به صفحهٔ عریض ۹×۱۶ تغییر یافت. با استفاده از این ویژگی‌های جدید، یوتیوب راه‌اندازی H.264/MPEG-4 AVC را آغاز کرد که به‌طور پیش‌فرض فرمت‌های ویدئویی را فشرده‌سازی می‌کرد. در نوامبر ۲۰۰۹، این وبگاه پشتیبانی از ۱۰۸۰ پیکسل اچ‌دی را هم در دستور کار خود قرار داد. در ژوئیه ۲۰۱۰، این وبگاه اعلام کرد که از فرمت ۴کی پشتیبانی خواهد کرد که اجازهٔ بارگذاری ویدئو با وضوح ۳۰۷۲×۴۰۹۶ را می‌دهد.
فیلم‌های یوتیوب در طیف وسیعی از کیفیت‌ها در دسترس هستند. نام استاندارد کیفیت (SQ)، کیفیت بالا (HQ) و کیفیت بسیار بالا (HD) هستند. به‌طور پیش‌فرض جریان ویدئویی در فرمت H.264/MPEG-4 AVC کدگذاری شده‌است و با صوت ای‌ای‌سی استریو است.
  • فیلم‌های ۳ بعدی
در یک ویدئوی منتشر شده در ۲۱ ژوئیه ۲۰۰۹،[۴۲] مهندس نرم‌افزار یوتیوب، پیتر بردشاو اعلام کرد که کاربران یوتیوب هم‌اکنون می‌توانند ویدئوهای ۳ بعدی بارگذاری کنند و این ویدئوها، با چندین روش، قابل نمایش به صورت ۳ بعدی هستند. ویدئوها در روش‌های مختلف، مانند آناگلیف مشترک (لنز فیروزه‌ای/ قرمز) و با عینک سه‌بعدی، به صورت ۳ بعدی قابل‌دیدن است. در مه ۲۰۱۱، یوتیوب در نسخهٔ جدید از خود اچ‌تی‌ام‌ال۵ را در دستور کار خود قرار داد و از پخش ویدئوهای ۳ بعدی پشتیبانی کرد و با کارت گرافیک ان‌ویدیا سه‌بعدی سازگار شد.
  • دسترسی به محتوا
یوتیوب این اجازه را به کاربران خود می‌دهد که در صورت تمایل، ویدئوها را خارج از یوتیوب بر روی صفحات وب، وب‌نوشت‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر کنند. هر ویدئو در یوتیوب دارای یک کد اچ‌تی‌ام‌ال است که قابلیت انتشار ویدئو در وبگاه‌ها را ممکن می‌سازد. کدهای جاسازی و همچنین رتبه‌بندی و اظهار نظر، می‌تواند توسط مالک ویدئو غیرفعال شود.
یوتیوب همواره پیوند بارگیری ویدئوهای خود را ارائه نمی‌دهد و قصد دارد کاربران فقط تماشای این ویدئوها را در وبگاه تجربه کنند. پیوند تعداد کمی از ویدئوها توسط برخی افراد مانند رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا یعنی باراک اوباما، در یوتیوب ارائه می‌گردد و می‌توان آن‌ها را با فرمت ام‌پی۴ بارگیری کرد. تعداد زیادی از وبگاه‌ها، برنامه‌های کاربردی، و مرورگرهای وب به کاربران اجازهٔ بارگیری ویدئوهای یوتیوب را می‌دهند. در فوریه ۲۰۰۹، یوتیوب اعلام کرد که خدمتی آزمایش کرده‌است که به برخی از همکاران اجازه می‌دهد ویدئوها را به صورت رایگان برای بارگیری بگذارند یا برخی از کاربران با پرداخت هزینهٔ ویدئو به Google، می‌توانند آن ویدئو را بارگیری کنند.
  • سیستم عامل
برخی از تلفن‌های همراه هوشمند می‌توانند به ویدئوهای یوتیوب دسترسی پیدا کنند که وابسته به ارائه دهندهٔ آن است. از ژوئن ۲۰۰۷، تلفن‌های همراه با استفاده از جریان آرتی‌اس‌پی می‌توانند همهٔ ویدئوهای یوتیوب را تماشا کنند. همهٔ ویدئوهای این وبگاه، در نسخهٔ مخصوص تلفن همراه آن موجود است.
از ژوئن ۲۰۰۷، ویدئوهای یوتیوب برای دیدن بر روی طیف وسیعی از محصولات شرکت اپل در دسترس بوده‌است. ویدئوهای این وبگاه می‌تواند در دستگاه‌هایی مانند تلویزیون‌های اپل، آی پاد تاچ و آی‌فون نمایش داده شود. در ژوئیه ۲۰۱۰، نسخهٔ مخصوص وبگاه بر روی تلفن همراه به‌روزرسانی شد و در نسخهٔ جدید نیازی به استفاده از ادوبی فلش پلیر نیست و با استفاده از صفحهٔ لمسی کنترل می‌شود.نسخهٔ تلفن همراه به عنوان یک نرم‌افزار برای سیستم‌عامل اندروید نیز در دسترس است.
در ژوئیه ۲۰۰۸، سیستم به‌روز رسانی‌شده وبگاه اجازه داد تا کاربران آن به جستجوی ویدئوی مورد نظر خود بپردازند. در ژانویه ۲۰۰۹، «یوتیوب برای تلویزیون» راه‌اندازی شد که نسخه‌ای از وبگاه با این تفاوت که اجازه می‌دهد ویدئوهای یوتیوب در پلی‌استیشن ۳ و وی نمایش داده شوند. در ژوئن ۲۰۰۹، یوتیوب اکس‌ال معرفی شد که دارای یک رابط سادهٔ است که می‌تواند ویدئوهای یوتیوب را در تلویزیون نمایش دهد.ویدئوهای یوتیوب در ایکس‌باکس لایو نیز قابل‌دیدن هستند.

 

آموزش استفاده از یوتیوب

استفاده از یوتیوب بسیار ساده است و طراحی وب سایت به صورتی است که بدون دردسر می‌توانید ویدیو موردنظر خود را پیدا و تماشا کنید. نکته اول این است که شما حتی بدون داشتن حساب کاربری در یوتیوب نیز می‌توانید به ویدیوها دسترسی داشته باشید. اما داشتن حساب کاربری می‌تواند مزایایی را برای شما به همراه داشته باشد.
از جمله این مزایا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • با داشتن حساب کاربری می‌توانید در کانال‌های مورد علاقه خود عضو شده و جدیدترین ویدیوها را تماشا کنید.
  • هنگام آپلود ویدیوهای جدید در کانال‌های موردعلاقه، اعلان دریافت کنید.
  • با تعامل با ویدیوهای موردعلاقه از طریق لایک، کامنت و … از سازندگان مورد علاقه خود حمایت کنید.
  • سابقه مشاهده ویدیوی خود را پیگیری کنید.
  • ویدیوها را ذخیره کنید تا بعداً بتوانید آن‌ها را تماشا کنید.
  • لیست‌های پخش ویدیوی مختلف را به صورت عمومی یا خصوصی ایجاد کنید.
  • تنظیمات کاربر خود را برای اعلان ها، پخش، حریم خصوصی، برنامه های متصل و موارد دیگر سفارشی کنید.
اگر حساب کاربری گوگل دارید می‌توانید از همان حساب برای وارد شدن به یوتیوب استفاده کنید. در غیر این صورت ابتدا حساب کاربری گوگل ایجاد کرده و با کلیک بر روی گزینه Sign in به حساب کاربری خود وارد شوید.
 

آموزش ساخت حساب کاربری در یوتیوب

در این بخش، چگونگی ساخت حساب کاربری تجاری یوتیوب را آموزش می‌ دهیم.
  1. وارد حساب کاربری گوگل ‌شوید؛ یعنی به آدرس یا یک حساب جدید می‌ سازید و آن را مشخصاً به کانال تجاری یوتویوب ‌تان اختصاص ‌دهید.
  2. وقتی حساب کاربری گوگل‌ را ساختید، آن را به صفحه‌ ی اصلی یوتیوب خود منتقل کنید.
  3. به قسمت تنظیمات یوتیوب خود بروید و گزینه‌ یmy channelرا کلیک ‌کنید.
  4. از گزینه‌ ی my channel روی دکمه ‌ی Customize Channel بزنید.
  5. در صفحه‌ ی بازشده گزینه‌ ی View additional features انتخاب کنید.
  6. برای ساخت حساب کاربری تجاری یوتیوب روی گزینه ‌ی«استفاده از نام تجاری یا نام ‌بهای دیگر» کلیک کنید. با این کار، به صفحه‌ ی دیگری می‌رود و می ‌توانید نام برندتان را وارد کنید.
  7. روی گزینه ‌ی«create» برای فعال‌سازی حساب کاربری جدید کلیک کنید.

 

قوانین و مقررات مهم یوتیوب

  • داشتن حداقل ۱۸ سال سن برای کسب درآمد از یوتیوب
  • داشتن حداقل ۱۸ سال سن و برخورداری کانال از هزار مشترک برای فروش کالاها از طریق یوتیوب
  • داشتن حداقل ۱۸ سال سن و برخورداری کانال از ۳۰ هزار مشترک برای فروش اشتراک ویژه کانال
  • برخورداری کانال از صدهزار مشترک برای تأیید شدن از سوی یوتیوب
  • لزوم عدم ارائه آمار و اطلاعات نادرست در مورد کانال مثل تعداد بازدید ویدیوها یا تعداد مشترکان کانال
  • لزوم عدم لینک دهی کانال به سرویس‌های که تعداد مشترکان کانال شما و تعداد بازدیدهای ویدیوهای آن و لایک آن را بیش از میزان واقعی نشان می‌دهند با روش‌هایی مثل لینک دادن به منابع
  • لزوم عدم کپی ظاهر و پس‌زمینه کانال‌های دیگر به‌منظور شبیه کردن ظاهر کانال خود به کانال‌های مطرح و برجسته
  • لزوم عدم لینک دهی کانال به منابع دارای محتوای نامناسب مثل وب‌سایت‌های دارای محتواهای مذکور یا محتواهای مرتبط یا وب‌سایت‌های دربردارنده بدافزارهای آلوده‌کننده سیستم‌های کامپیوتری و اطلاعات یا اپلیکیشن‌های طراحی‌شده برای سرقت اطلاعات مالی کاربران جهت فیشینگ
  • لزوم عدم ارائه هرگونه اطلاعات منحرف‌کننده ازجمله اطلاعات متادیتا، نظرات، پخش‌های زنده ویدیوهای منحرف‌کننده و هم‌چنین محتواهای طراحی‌شده برای کلاه‌برداری از افراد
  • لزوم عدم استفاده از پلی لیست‌های دارای محتواهای مذکور
  • لزوم عدم انتشار محتواهایی که سایر کاربران یوتیوب را به انتشار ویدیوهای با محتواهای نامناسب و نقض قوانین این پلتفرم تشویق کنند.
  • لزوم عدم بازنشر محتوای حذف‌شده یا محتواهای ایجادشده توسط کاربرانی که محدود یا برای همیشه مسدود شده‌اند.

 

یوتیوبر چه کسی است ؟

همان طور که پیش از این اشاره کردیم، قدرت پیدا کردن یوتیوب جدید نیست و در حال حاضر این پلتفرم بعد از گوگل قدرتمندترین موتور جستجوی دنیا و همچنین سومین سایت در لیست پربازدید ترین سایت های دنیا می باشد. این پلتفرم ادعا می کند که بیش از ۱.۵ میلیارد کاربر فعال داشته و هزاران تولید کننده محتوای ویدیویی دارد که به آن ها یوتیوبر یا اینفلوئنسرهای یوتیوب گفته می شود. 
همان طور که مخاطبان بیش از پیش تلویزیون ها و دیگر مدل های سرگرمی های سنتی را رها کرده و به سمت شبکه های اجتماعی و تعامل اجتماعی از طریق اپلیکیشن ها، کانال های آنلاین و شبکه ها روی می آورند، یوتیوب میلیون ها کاربر تعامل برقرار شده را جذب کرده است که اکنون به صورت روزانه بیش از ۴ میلیارد ویدیو تماشا کرده و به صورت ماهانه بیش از ۶ میلیارد ساعت از زمان خود را صرف مشاهده ویدیو در این پلتفرم می کنند.
یوتیوبرهای برتر این پلتفرم هم از این موضوع به نفع خود استفاده کرده و هم خودشان در رسیدن به این آمار و ارقام به یوتیوب کمک کرده اند و گروه های بزرگی از مخاطبان را با ایجاد محتواهایی که هم سرگرم کننده و هم معتبر هستند در حالی که روابط مستحکمی را با آن ها ایجاد می کنند، جذب یوتیوب کرده اند.
 

آپلود ویدیو در یوتیوب

برای بارگذاری ویدیو در کانال یوتیوب خود مراحل زیر را دنبال کنید.
  1. روی گزینه Your Channel کلیک کنید
  2. روی دکمه Upload Video کلیک کنید
  3. برای بارگذاری فایل‌های موردنظر خود روی گزینه Upload Files کلیک و فایل‌های موردنظرتان را برای بارگذاری انتخاب کنید
  4. برای تکمیل فرایند بارگذاری ویدیو باید چهار مرحله را پشت سر بگذارید که شامل موارد زیر می‌شود: 

افزودن جزئیات (Details)

در این مرحله باید موارد خواسته‌شده را وارد کنید که شامل موارد زیر می‌شود:
  • عنوان (Title): انتخاب عنوان مناسب با حداکثر ۱۰۰ کاراکتر
  • توضیح کوتاه در مورد ویدیو (Description)
  • بارگذاری تامبنیل (Thumbnail): تامبنیل تصویر مربع شکل کوچکی است که برای آشنایی کلی کاربران با موضوع ویدیو استفاده می‌شود. شما می‌توانید با جستجوی ساده در اینترنت با نحوه ساخت این تصاویر آشنا شوید
  • افزودن پلی لیست (playlist): درصورتی‌که قبلاً پلی لیست ایجاد کرده‌اید، آن را انتخاب کنید و درصورتی‌که هنوز پلی لیست ایجاد نکرده‌اید، می‌توانید با کلیک روی گزینه Create playlist آن را ایجاد کنید برای ایجاد پلی لیست تنها کافی است یک عنوان برای آن انتخاب کنید و در بخش visibility مشخص کنید که ویدیو برای عموم مردم قابل‌مشاهده باشد (public) یا تنها برای شما و کاربران منتخب شما قابل‌مشاهده باشد (private) یا ویدیو برای تمام افراد که لینک ویدیو یوتیوب را در نوار آدرس وارد کرده‌اند قابل‌مشاهده باشد (Unlisted)
  • انتخاب نوع مخاطب (Audience): در این بخش باید مشخص کنید که ویدیو برای کودکان تهیه شده است (Yes, it's made for kids) یا برای کودکان تهیه نشده است (No, it's not made for kids)
  • با کلیک روی گزینه show more یکسری از گزینه‌های دیگر را نیز می‌بینید که تعیین اطلاعات مرتبط با آن‌ها اختیاری هست اما به بهتر دیده شدن شما کمک می‌کند، این گزینه‌ها شامل موارد زیر می‌شود:
  • تعیین محدودیت سنی (Age restriction): در این قسمت می‌توانید برای تماشای ویدیو برای افراد بالای ۱۸ سال محدوده سنی مشخص کنید (Yes, restrict my video to viewers over 18) یا محدوده سنی مشخصی تعیین نکنید (No, don't restrict my video to viewers over 18 only)
  • درصورتی‌که ویدیو شما دارای تبلیغات نامحسوس، اسپانسر و حمایت‌شده توسط فرد یا نهاد خاصی است، باید در بخش Paid promotion تیک گزینه My video contains paid promotion like a product placement, sponsorship, or endorsement را بزنید.
  • افزودن برچسب (Tags)
  • تعیین زبان ویدیو (Video language) در بخش Language and captions certification در صورت برخورداری ویدیو از زبان خاص
  • تعیین تاریخ (Recording date) و محل ضبط ویدیو (Video location) در بخش Recording date and location
سایر گزینه‌های این بخش به شرح زیر هستند:
Allow embedding در بخش License: با فعال یا غیرفعال کردن این گزینه می‌توانید به یوتیوب اجازه دهید امبد کردن ویدیو شما را برای کاربران امکان‌پذیر کند یا مانع این کار شوید.
Publish to subscriptions feed and notify subscribers در بخش License: با فعال یا غیرفعال کردن گزینه می‌توانید به یوتیوب اجازه دهید ویدیوی شما را در فید کاربران منتشر کند و آن‌ها را از انتشار ویدیو مطلع کند یا مانع انجام این کار شوید.
Allow people to sample this content در بخش Shorts sampling: با فعال یا غیرفعال کردن این گزینه می‌توانید به کاربران اجازه دهید Short sampling از ویدیو شما تهیه کنند یا مانع این کار شوید: Short sampling به ویدیویی عمودی گفته می‌شود که روی ویدیوی اصلی قرار می‌گیرد ویدیوی اصلی در پس‌زمینه قرار می‌گیرد و تار می‌شود؛ اما ویدیوی عمودی به‌صورت عادی پخش می‌شود.
در ضمن در این بخش باید دسته‌بندی ویدیو را هم مشخص کنید که شامل موارد زیر می‌شود
  1. (People & Blogs) بلاگ و مردم
  2. (Autos & Vehicles) خودروها وسایل نقلیه
  3. (Comedy) کمدی
  4. (Education) آموزشی
  5. (Entertainment) سرگرمی
  6. (Film & Animation) فیلم و انیمیشن
  7. (Howto & Style) سبک
  8. (Music) موسیقی
  9. (News & Politics) اخبار و سیاست‌ها
  10. (Nonprofits & Activism) فعالیت‌های غیرانتفاعی و داوطلبانه
  11. (Pets & Animals) حیوانات خانگی و سایر حیوانات
  12. (Science & Technology) علم و فناوری
  13. (Sports) ورزشی
  14. (Travel & Events) سفر و رویدادها
درصورتی‌که قسمت کامنت‌ها (نظرات) برای ویدیوی شما فعال است، می‌توانید برای مدیریت کامنت‌ها از گزینه‌های زیر استفاده کنید:
Allow all comments برای انتشار تمام نظرات ارسال‌شده
Hold potentially inappropriate comments for review: عدم انتشار نظراتی که به‌صورت بالقوه نامناسب هستند با هدف بررسی آن‌ها
Increase strictness برای افزایش محدودیت انتشار ویدیوها. در صورت انتخاب این گزینه می‌توانید یکی از دو گزینه Hold all comments for review برای متوقف کردن انتشار تمام نظرات جهت بررسی آن‌ها و گزینه Hold potentially inappropriate comments for review: عدم انتشار نظرات به‌صورت موقت برای بررسی آن‌ها و Disable comments برای غیرفعال کردن نظرات انتخاب کنید.
توجه: با فعال کردن یا غیرفعال کردن گزینه Show how many viewers like this video می‌توانید نمایش یا عدم نمایش کاربرانی که ویدیو شما را لایک کرده‌اند، فعال یا غیرفعال کنید.
پس از تکمیل کردن اطلاعات لازم برای این مرحله با کلیک روی گزینه Next وارد مرحله بعدی شوید.

نکات لازم در رابطه با نحوه ساخت ویدیو در یوتیوب

توصیه می‌کنیم برای ساخت ویدیوهای مناسب در یوتیوب که بتواند توجه افراد زیادی را به خود جلب کند و از طریق آن‌ها بتوانید درآمد خوبی از یوتیوب کسب کنید، موارد زیر را رعایت کنید:
  • رعایت موارد مربوط به سئو و تهیه متادیتای مناسب
  • انتخاب تبلیغات مناسب متناسب با سلیقه و علاقه و نیاز کاربران موردنظرتان
  • افزایش جذابیت صوتی و بصری ویدیو و انتخاب شیوه بیان مناسب و محتوای جذاب و گیرا برای افزایش بازدیدهای ویدیوها
  • آشنا شدن با الگوریتم‌های مورداستفاده توسط یوتیوب جهت پیشنهاد ویدیو به کاربران
  • بهینه‌سازی طراحی و چیدمان کانال برای ارائه بهتر محتوای کانال به مخاطب و درگیر کردن مخاطب با محتوا
  • قرار دادن لینک کانال‌ها و ویدیوهای آن‌ها در صفحات و کانال‌های شبکه‌های اجتماعی پرطرفدار
  • برای آشنایی بیشتر با این موارد و آشنایی با نحوه کسب درآمد در یوتیوب می‌توانید به آموزش مقاله «کسب درآمد از یوتیوب» در دیجیاتو مراجعه کنید

 

قوانین یوتیوب مربوط به محتوای ویدیوها

این سرویس استریم ویدیو مانند سایر سرویس‌ها و شبکه‌های اجتماعی قوانین و مقرراتی دارد. مهم‌ترین قوانین یوتیوب مربوط به محتوای ویدیوها است. ویدیوهای بارگذاری شده و منتشرشده در این سرویس علاوه بر اینکه دارای محتواهای مذکور در بخش گزارش ویدیو باشند، باید دربردارنده محتواهای زیر هم نباشند:
  • محتوای دارای زبان نامناسب مبتذل و رکیک
  • محتوای شوکه کننده
  • محتوای ایجادشده با هدف نفرت‌پراکنی و تحقیر
  • محتوای مرتبط با سلاح‌های گرم
  • محتوای مرتبط با فروش کالاهای غیرقانونی یا کالاها و خدماتی که باید طبق قوانین خاص عرضه شوند.
  • محتوای مرتبط با سازمان‌های فعال در حوزه قاچاق مواد مخدر
  • محتوای دربردارنده فعالیت‌های فریبکارانه و دارای ماهیت سوءاستفاده مثل آموزش هک، کلاه‌برداری سایبری و فعالیت‌هایی با هدف تجاوز به حریم خصوصی دیگران
  • محتوای مرتبط با دخانیات و سایر موضوعات مرتبط
  • محتوای تحریک‌کننده جهت ایجاد اعتراض، تنش و التهاب در میان گروه خاصی از افراد
  • محتوای مرتبط با سازمان‌های مجرم و قانون‌شکن
  • محتوای دربردارنده مفاهیم نامناسب و زننده (مثل ویدیوهای کمدی که دارای شوخی‌های جنسی و غیراخلاقی باشند)
  • محتوای دربردارنده اطلاعات نادرست در مورد موضوعات مهمی مثل درمان کووید ۱۹ و واکسیناسیون آن و انتخابات

دانلود ویدیو از یوتیوب

همانطور که می دانید متاسفانه امکان دانلود ویدیو در یوتیوب در نسخه رایگان آن وجود ندارد. اما خوشبختانه به غیر از اشتراک یوتیوب رد، چند راه غیر مستقیم وجود دارد که می توانید از آن ها استفاده کنید تا مجبور نباشید برای هر بار مشاهده ویدیو به سایت مراجعه کنید.
  • استفاده از سایت های دانلود یوتیوب:
محبوب ترین وب سایت دانلود از یوتیوب www.qdownloader.net است. برای این کار کافی است ویدیوی مورد نظر را در یوتیوب باز کنید و لینک آن را کپی کنید سپس سایت بالا را باز کنید و در قسمت سرچ باکس آن را Paste کنید و گزینه Download را بزنید. این سایت امکان دانلود حجم ها و کیفیت های مختلف از ویدیو را برای شما فراهم می کند. در این سایت حتی می توانید فایل ویدیویی را فایل صدا تبدیل کنید و در فرمت های مختلف آن را دانلود کنید.
  • استفاده از نرم افزار های دانلود یوتیوب:
YoutubeGet یکی از نرم افزارهای کاربردی دانلود ویدیو از یوتیوب است که محیط کاربری بسیار ساده ای دارد و هم چنین با آن می توانید ویدیو هایتان را به فرمت 3gp تبدیل کنید. در خود این نرم افزار حتی می توانید بدون دانلود به سایت YouTube وصل شوید و ویدیو ها را به صورت آنلاین هم مانند فضای خود یوتیوب مشاهده کنید.
 

میزان مصرف اینترنت در یوتیوب

به لطف ویژگی‌ Data monitoring موجود درون سیستم‌عامل اندروید می‌توان دیتای مصرفی توسط یوتیوب یا هر سرویس آنلاین تماشای ویدئو دیگری را به راحتی اندازه‌گیری کرد. البته برای اطمینان از صحت اطلاعات بدست آمده، از دو نرم‌افزار جانبی GlassWire و Datally App نیز استفاده کردیم. در نتیجه اطلاعات و آماری که در ادامه مشاهده خواهید کرد، میانگین 3 منبع خواهند بود تا از دقت مناسبی برخوردار باشند.
البته برخی از رزولوشن‌ها روی سیستم‌عامل اندروید در دسترس نیستند و برای اندازه‌گیری دیتای مصرفی در هنگام پخش ویدئوهای 4k و 8k مجبور به استفاده از سیستم دسکتاپ شدیم. در این بخش، علاوه بر قابلیت اندازه‌گیری داده مصرفی پیش‌فرض موجود در ویندوز، از نسخه ویندوز نرم‌افزار GlassWire استفاده کردیم. اندازه‌گیری با کامپیوتر شخصی می‌تواند به مقایسه اعداد و ارقام بین پلتفرم‌ها نیز کمک کند.
به زبان ساده ما یک ویدئو را با کیفیت‌های متفاوت پخش می‌کنیم و اعداد و ارقام مربوط به دیتای مصرف شده را لیست می‌کنیم. ویدئوی استفاده شده برای این بررسی، ویدئو تور مجازی کشور پرو است. صرف نظر از جذابیت بصری، این ویدئو دارای تمام رزولوشن‌های مورد نظر با بیشترین FPS ممکن و همچنین HDR است. در نتیجه گزینه بسیار مناسبی برای جمع‌آوری اطلاعات مورد نیاز بررسی است.
البته حین اندازه‌گیری با یک چالش نیز رو‌به‌رو شدیم. از آنجایی که مانیتور مورد استفاده برای این اندازه‌گیری فاقد رزولوشن 8k بود، حدس می‌زنیم ویدئو با حداکثر Bitrate ممکن پخش نشده باشد. از همین رو اعداد و ارقام مربوط به رزولوشن 8k می‌توانند در واقعیت و هنگام استفاده از مانیتور 8k، کمی متغیر باشند.
کیفیت ویدئو
رزولوشن ویدئو
FPS
میانگین Bitrate
حجم مصرفی - 1 دقیقه
حجم مصرفی - 1 ساعت
144p
256x144
30
80-100 Kbps
0.5-1.5MB
30-90MB
240p
426x240
30
300-700 Kbps
3-4.5MB
180-250MB
360p
640x360
30
400-1,000 Kbps
5-7.5MB
300-450MB
480p
854x480
30
500-2,000 Kbps
8-11MB
480-660MB
720p (HD)
1280x720
30-60
1.5-6.0 Mbps
20-45MB
1.2-2.7GB
1080p (FHD)
1920x1080
30-60
3.0-9.0 Mbps
50-68MB
2.5-4.1GB
1440p (QHD)
2560x1440
30-60
6.0-18.0 Mbps
45-135MB
2.7-8.1GB
2160p (4k) (UHD)
3840x2160
30-60
13.0-51.0 Mbps
95-385MB
5.5-23.0GB
4320p (8k) (FUHD)
7680x4320
30-60
20-50 Mbps
150-375MB
9.0-22.5GB

چگونه اینترنت کمتری در یوتیوب مصرف کنیم؟

برای کاهش مصرف اینترنت در یوتیوب تنها کافی است رزولوشن ویدیو در حال پخش را کمتر کنید. تماشای ویدئو 720p به جای ویدئو 1080p به راحتی مصرف اینترنت شما را به نصف کاهش می‌دهد. این در حالی است که اگر به جای ویدئو 1080p ویدئو 480p تماشا کنید، مصرف اینترنت به کمتر از یک ششم کاهش پیدا می‌کند. نکته قابل توجه اینکه یوتیوب دیتا را به صورت پیوسته لود نمی‌کند. درواقع یوتیوب دیتا را به صورت ناپیوسته و تکه‌تکه لود می‌کند. بنابراین هرچه بازه زمانی بزرگ‌تری را انتخاب کنیم، نتایج دقیق‌تر خواهند بود.

 

آیا می‌توان از یوتیوب کسب درآمد کرد؟

 

پاسخ این سوال مثبت است و شما می‌توانید با بهره‌مندی از روش‌های مختلفی مثل ساخت ویدیوهای مختلف و نمایش تبلیغات در |آن‌ها، فروش کالا،  ارائه‌های ویدیوهای آموزشی و فروش حق اشتراک کانال خود،  درآمد خوبی از این سرویس استریم ویدیو به دست آورید. برای کسب درآمد از طریق یوتیوب می‌توانید از خدمات طرح YouTube Partner Program (شریک یوتیوب) استفاده کنید.
یوتیوب این طرح را برای کسب درآمد کاربران ایجاد کرده؛ البته لازم نیست برای کسب درآمد حتماً شریکی یوتیوب شوید و می‌توانید با ایجاد یک کانال یوتیوب و اکانت ادسنس و تلاش برای افزایش بازدید از ویدیوهای کانال‌تان با هدف افزایش بازدید از تبلیغات جای‌داده در آن‌ها، هم به‌راحتی کسب درامد کنید. با استفاده از این طرح می‌توانید با فروش حق اشتراک کانال خود نیز درآمد خوبی را به دست آورید.
 

تعرفه درآمد از یوتیوب

یوتیوب به ازای هر بازدید چقدر پول می دهد؟ یکی از سوالاتی که ممکن است در ذهن شما به وجود بیاید همین است. ممکن است افرادی را در یوتیوب دیده باشید که از امکانات حرفه ای و زندگی مرفه خود فیلم می گذارند و این سوال برایتان پیش بیاید که این افراد چه مقدار درآمد دارند. به طور دقیق نمیتوان گفت دقیقا چند دلار یوتیوب پول می دهد؛ یوتیوب به ازای هر ۱۰۰۰ بازدید حدودا بین ۱ تا ۲ دلار به شما پول می دهد. اما به این موضوع دقت کنید که یوتیوب در ازای دیدن تبلیغ های ویدئو شما پول می دهد. گاهی اوقات بیننده هنگام نمایش تبلیغ چند ثانیه فیلم را رد می کند تا تبلیغ نمایش داده نشود، یا از ابزارهای مسدودکردن تبلیغ استفاده می کنند و یا از نسخه premium یوتیوب استفاده می کنند، در این صورت یوتیوب برای این بازدیدها به شما پولی پرداخت نخواهد کرد.
شاید با خود بگویید این مبلغ ناچیز و کم است اما اجازه دهید با جزئیات بیشتری توضیح دهیم؛ حتما دیده اید که اکثر فیلم ها حداقل دو تبلیغ دارند، شما می توانید چندین تبلیغ را در فیلم خود قرار دهید. ۱۰۰۰ بازدید که بالاتر گفته شد، فقط برای یک تبلیغ است، اما اگربه طور مثال ۴ تبلیغ در ویدئو خود قرار دهید، یوتیوب در ازای هر ۱۰۰۰ بازدید حدودا بین ۴ تا ۸ دلار به شما پول می دهد. اگر هر فیلم شما تقریبا ۱۰۰ هزار بازدید داشته باشد و ۴ تبلیغ در آن قرار دهید، در ازای هر فیلم تقریبا ۴۰۰ دلار درآمد خواهید داشت، دقت کنید در ازای هر یک فیلم!
نکته ای که وجود دارد این است که یوتیوب بابت فیلم های علمی بیشتر پول می دهد. در صورتی که بتوانید فیلم های آموزشی جذاب و پرمخاطب تولید کنید، درآمد شما از سایرین بیشتر است.

 

اصلی‌ترین و بهترین روش کسب درآمد از یوتیوب

در ادامه ابتدا اصلی‌ترین و بهترین روش کسب درآمد از یوتیوب را که عمدتا بر پایه نمایش تبلیغات در ویدیو شکل گرفته است، معرفی می‌کنیم و تمام توضیحات لازم در رابطه با این روش را بیان می‌کنیم و سپس چند روش ثابت‌شده دیگر برای کسب درآمد از اینترنت از طریق یوتیوب را می‌گوییم. 
  • پیوستن به طرح شریک یوتیوب (YouTube Partner Program)
یوتیوب این طرح را برای کسب درآمد کاربران ایجاد کرده؛ البته لازم نیست برای کسب درآمد حتماً شریکی یوتیوب شوید و می‌توانید با ایجاد یک کانال یوتیوب و اکانت ادسنس و تلاش برای افزایش بازدید از ویدیوهای کانال‌تان با هدف افزایش بازدید از تبلیغات جای‌داده در آن‌ها هم به‌راحتی کسب درامد کنید؛ اما شرکت در طرح شریک یوتیوب مزایای زیادی دارد و با شرکت در این طرح می‌توانید علاوه بر کسب درآمد از یوتیوب با نمایش تبلیغاتی در ویدیوهای بارگذاری شده خود، از منابع درآمدی دیگری همچون حق اشتراک‌های پرداخت‌شده برای سرویس «یوتیوب پریمیوم» (Youtube Premium) بهره‌مند شوید و از روش‌هایی دیگری که در ادامه توضیح خواهیم داد نیز کسب درآمد کنید.
برای مشارکت در طرح شریک یوتیوب باید مراحل زیر را دنبال کنید:
 
  1. ایجاد کانال
    نخستین گام برای کسب درآمد از طریق یوتیوب ایجاد کانال یوتیوب است. برای انجام این کار مراحل زیر را دنبال کنید:
    درصورتی‌که جیمیل و اکانت گوگل ندارید، باید اکانت گوگل خود را ایجاد کنید. برای ساخت اکانت گوگل باید وارد این صفحه شوید و پس از کلیک کردن روی گزینه Create Account، در بخش username نام کاربری‌تان و در بخش password رمز عبورتان را وارد و در بخش Confirm your password دوباره آن را وارد کنید. سپس با کلیک روی گزینه Next به مرحله بعدی بروید، در این مرحله می‌توانید در صورت تمایل شماره همراه خود را وارد کنید تا در صورت فراموشی رمز عبور، کد بازیابی رمز عبور به گوشی شما ارسال شود. با استفاده از آن می‌توانید رمز عبور جدیدی را برای خود مشخص کنید. با کلیک روی گزینه Next فرایند ساخت اکانت گوگل شما تکمیل می‌شود.
    پس از ایجاد اکانت گوگل با کلیک روی گزینه Sign In وارد یوتیوب شوید. پس از ورود ابتدا روی عکس پروفایل خود در سمت راست بالای نمایشگر کلیک کنید. در صورتی‌که هنوز برای پروفایل خود عکسی انتخاب نکرده‌اید، در قسمت عکس حرف اول نام کاربری شما نمایش داده می‌شود. اگر در حال استفاده از نسخه وب یوتیوب هستید و با مرورگر گوگل کروم وارد یوتیوب شده‌اید، چنانچه قبلاً با اکانت گوگل خود وارد مرورگر شده‌اید، اکانت یوتیوب به‌صورت خودکار برای شما ایجاد می‌شود و شما به‌صورت خودکار با اکانت گوگل خود وارد اکانت می‌شوید.
    در مرحله بعد روی گزینه Create a channel کلیک کنید. با کلیک روی این گزینه پنجره‌ای باز می‌شود که با کلیک روی گزینه Create کانال شما ایجاد می‌شود.
  2. ایجاد شرایط لازم برای کانال برای درآمدزا شدن آن
    کانال شما باید واجد شرایط کسب درآمد شود. برای کسب درامد از یوتیوب از طریق پیوستن به برنامه YouTube Partner Program، کانال شما باید حداقل ۱۰۰۰ مشترک داشته باشد و مشترکان کانال شما ۴۰۰۰ ساعت ویدیو در کانال شما دیده باشند.
    درصورتی‌که خودتان تولید محتوا می‌کنید و خودتان (یا فرد دیگری) مجری یا گوینده هستید، می‌توانید برای افزایش مشترکان کانال خود و افزایش مدت‌ زمان بازدید از ویدیوهای بارگذاری شده در کانال خود، در ابتدای ویدیو از مشترکان خود بخواهید با کلیک روی دکمه قرمز رنگ Subscribe، مشترک کانال شما شوند و پس از آن با کلیک روی آیکون زنگوله در کنار این دکمه، از ویدیوهای جدید شما مطلع شوند و آن‌ها را تماشا کنند.
    درصورتی‌که هیچ فردی در ویدیو حضور ندارد یا ویدیو فاقد گوینده است، می‌توانید با یک زیرنویس به همراه یک طرح گرافیکی جذاب، مشترکان خود را به انجام این کار تشویق کنید.
     
  3. تنظیم اکانت ادسنس
    برای کسب درآمد از یوتیوب و نقد کردن آن، ساخت اکانت ادسنس، تنظیم آن و متصل کردن آن به کانال خود ضروری است. به دلیل ساخت اکانت گوگل، اکانت ادسنس نیز به‌صورت خودکار برای شما ایجاد می‌شود.
    البته درصورتی‌که از فردی در خارج از کشور برای نقد کردن درآمدتان کمک خواسته باشید، تنظیم ادسنس و متصل کردن آن به کانال شما باید توسط آن فرد انجام شود. اگر هم برای نقد کردن درآمدتان از خدمات شرکت‌های واسط استفاده می‌کنید، نیازی نیست شما این کار را انجام دهید و این کار توسط این شرکت‌ها انجام می‌شود.
    برای تنظیم اکانت ادسنس و متصل کردن آن به کانال خود مراحل زیر را انجام دهید:
    -روی عکس پروفایل خود کلیک کرده و گزینه YouTube Studio را انتخاب کنید.
    -پس از باز شدن پنجره جدید، روی تب Monetization کلیک کنید (چنانچه در ایران هستید، حتی اگر با ابزارهای تغییر آی‌پی نیز وارد یوتیوب شده باشید، پیام امکان‌پذیر نبودن درآمدزایی از یوتیوب با متن «Monetization not available in your location» برای شما نمایش داده می‌شود.)
    -در قسمت بالای راست نمایشگر روی گزینه START کلیک کنید.
    -نام کاربری و رمز عبور کانال خود را هر زمانی که از شما خواسته شد، وارد کنید.
    درصورتی‌که چند اکانت گوگل دارید، اکانتی که می‌خواهید با آن از ادسنس استفاده کنید، انتخاب کنید چنانچه قبلاً از ادسنس برای انجام کار دیگر استفاده کرده‌اید، با همان اکانت گوگلی وارد شوید که در اکانت ادسنس کنونی شما استفاده شده است.
    اکنون وارد ادسنس شده‌اید و باید ایمیلی که می‌خواهید تأییدیه اکانت‌تان از سوی ادسنس را از طریق آن دریافت کنید، تایید کنید، درصورتی‌که ایمیل نمایش‌ داده‌ شده ایمیل موردنظر شما نیست، با کلیک روی گزینه Use a different account، اکانت گوگل خود را تغییر دهید.
    -در مرحله بعدی اطلاعات تماس و فرم تقاضای ادسنس را تکمیل کنید.
    -پس از انجام این مراحل به یوتیوب استودیو بازمی‌گردید و باید منتظر بمانید تا تاییدیه اکانت شما از سوی ادسنس برای شما ایمیل شود، پس از دریافت تاییدیه، پیام تایید را در کارت ورود به ادسنس در یوتیوب استودیو مشاهده می‌کنید که نشان می‌دهد اکانت ادسنس شما تعیین شده و فعال است.

چند استراتژی کلی برای کسب درآمد از یوتیوب

در این بخش از مقاله می خواهیم استراتژی هایی را برای کسب درآمد در موتور جستجوی یوتیوب ارائه کنیم که حالت کلی داشته و ممکن است برای پیاده سازی آن ها در ایران، مشکلاتی سد راه شما باشد.
  • تبدیل شدن به یک یوتیوب پارتنر
برنامه YouTube Partner به این صورت است که به طور منظم یوتیوبرها به ​​ویژگی های ویژه موجود در این پلتفرم دسترسی پیدا می کنند.
برای کسب درآمد در یوتیوب نیازی به یوتیوب پارتنر شدن ندارید (فقط راه‌اندازی یک حساب AdSense و گرفتن بازدید برای انجام این کار کافی است)؛ اما بهتر است بدانید که یوتیوب پارتنر بودن این کار را بسیار آسان تر می کند.
یوتیوب پارتنرها به چندین روش کسب درآمد دسترسی دارند: نه فقط تبلیغات، بلکه حق اشتراک Premium و ویژگی هایی خاص دیگر.
چگونگی تبدیل شدن به یک یوتیوب پارتنر:
  1. ساخت کانال در یوتیوب
  2. کانال خود را به اندازه کافی رشد دهید که مطابق با شرایط YouTube Partner Program باشد.
  3. حساب AdSense خود را راه اندازی کنید.
  4. تحقیق در مورد ویژگی های کسب درآمد جدید خود.
  5. تمرکز ویژه بر روی رعایت کردن قوانین یوتیوب.

 

  • فروش کالاهای کسب و کار خود
همیشه یادتان باشد که شما قبل از یک کارآفرین، یک تولید کننده محتوا هستید؛ همچنین همواره به یاد داشته باشید که قبل از اینکه یک تولید کننده ویدئو باشید، یک کارآفرین هستید که این یعنی شما در حال حاضر یک محصول یا خدمات برای ارائه دارید یا در حال چیدمان استراتژی بازاریابی یوتیوب خود برای به فروش رساندن محصولتان هستید.
اگر با این نگاه بخواهید محصولات و خدمات خود را در یوتیوب به فروش برسانید، مطمئن باشید یک استراتژی با دوام را برای خود و کسب و کارتان انتخاب کرده اید.
مراحل به فروش رساندن یک محصول در یوتیوب:
  1. محصول خود را تصور و طراحی کنید.
  2. محصول خود را بسازید.
  3. یک لندینگ پیج برای محصولتان در سایت خود ایجاد کنید.
  4. قفسه کالایی یوتیوب پارتنر خود را فعال کنید.
  5. محصول خود را در ویدئوهایی که منتشر می کنید، تبلیغ کنید.
  6. کاربران را کانال یوتیوب خود را به لندینگ پیج سایتتان دعوت کنید.

 

  • تولید محتواهای تبلیغاتی
یکی از مزیت هایی که یوتیوب در مقایسه با اینستاگرام دارد، این است که لزومی ندارد که شما حتما یک اینفلوئنسر باشید تا بتوانید تبلیغات بگیرید. اگر شما به هر نحوی بتوانید بازدید خوبی در یوتیوب داشته باشید، می توانید با برندهای متعدد، ارتباط گرفته و در نهایت تبلیغ آن ها را در ویدئوهای خود انجام دهید.
در این شیوه از کسب درآمد در موتور جستجوی یوتیوب، مراحل شروع تا به نتیجه رسیدن به می توان در سه قدم زیر خلاصه کرد:
یک برند را برای شروع همکاری پیدا کنید.
یک پیشنهاد وسوسه انگیز در مورد بازدیدی که قرار است به وجود بیاید به آن ها ارائه کنید.
به صورت شفاف تبلیغات برند موردنظر را در محتوای خود پیاده سازی کنید.
درست است که این مراحل در ایران هنوز آنطور که باید و شاید همانند تولید محتوا با ترفندهای اینستاگرام، باب نشده است؛ اما باز هم برندهایی هستند که می توانید با آن ها مذاکراتی در مورد تبلیغات داشته باشید.

 

  • از طرفداران خود بخواهید تا مستقیم به شما پول پرداخت کنند
این استراتژی برای کسب درآمد از YouTube شامل چند بخش متفاوت است؛ اما همه آن ها یک ویژگی مشترک دارند: شما باید شرایطی را فراهم کنید تا طرفدارانتان به راحتی بتوانند با کارت اعتباری خود از شما قدردانی کنند!
  1.  میزبان لایوهایی شوید که در آن افراد می توانند از Super Chat استفاده کنند
    در اوایل سال 2017، یوتیوب ویژگی Super Fan Funding قبلی خود را جایگزین Super Chat کرد. سوپر چت یک ویژگی خاص است که فقط برای YouTube Partners درحین لایو در دسترس می باشد.
    طرفداران شما می توانند نظرات خود را در سوپر چت، به شکل بهتری ارائه کنند؛ این امکان، برای مدت زمان مشخصی بسته به میزان پرداختی آن ها، پین خواهد شد.
  2. طرفداران خود را تشویق به عضویت در کانال کنید. YouTube این امکان را دارد که به بینندگان خود اجازه دهید تا عضو کانال شما بشوند. در عوض، آن ها می توانند دسترسی های اختصاصی برای شرکت در لایوهای شما را داشته باشند.
  3. طرفداران خود را تشویق کنید که اشتراک YouTube Premium را بخرند.
    این مرحله به طور غیر مستقیم  می تواند برای کانال شما سود داشته باشد. وقتی اعضای YouTube Premium محتوای کانال شما را تماشا می کنند، هزینه اشتراک آن ها را کاهش می یابد (این مسئله برای دیگر کانال ها هم صدق می کند).
 
  • سعی کنید محتواهای خود را وایرال کنید

یوتیوب در این مسئله مثل اینستاگرام یا تلگرام نیست که هرکس دلش خواست بتواند محتوای شما را کپی کرده و به نام خود پخش کند. اگر بتوانید محتواهایی تولید کنید که به حد کافی وایرال و دیده بشوند؛ مطمئن باشید کانال های معتبر خواستار مجوز شما خواهند شد تا بتوانند از محتوای شما نسخه ای برای کارهای خود داشته باشند. این در هر حال یک استراتژی بی نظیر برای کسب درآمد از یوتیوب است اما نیازمند تلاش، پشتکار، متفاوت بودن و البته کمی شانس است.

 

کسب درآمد از یوتیوب بدون ساخت ویدیو

کسب درآمد از یوتیوب بدون ساخت ویدیو، ویژه کسانی که به هر دلیلی نمی خواهند خودشان محتوای ویدیویی تولید کنند که به این روش repost نیز گفته می شود. بر اساس این روش شما می توانید ویدیو هایی که سایرین تولید می کنند را دانلود کنید، سپس آن ها را تا حد قابل قبولی که توسط قانون کپی رایت یوتیوب جریمه نشوند ویرایش کرده و در انتها آن ها را در کانال خود منتشر کنید.
برای انجام این روش بهتر است همیشه شبکه های اجتماعی مختلف که در آن ها ویدیو منتشر می شود (بخصوص خود یوتیوب)، به خوبی رصد کنید و به محض انتشار ویدیو های جذاب و کاربرپسند آن ها را دانلود کرده و عملیات ویرایش را شروع کنید.
همچنین برای مشاهده پربازدید ترین ویدیو های موجود در یوتیوب، می توانید در قسمت سرچ عبارت Top 10 را جستجو کرده، سپس از قسمت فیلتر گزینه Creative Commons را انتخاب کنید. ویدیو هایی که در این قسمت نمایش داده می شوند پر بازدید ترین ویدیو ها می باشند و برای ترکیب و ویرایش جهت ساختن محتوای جدید، بسیار مناسب هستند.
ترکیب خلاقانه چندین ویدیو و مرتبط سازی آن ها با یکدیگر، می تواند موجب شود هم ویدیو های جذابتری داشته باشید، هم شما را از جریمه شدن توسط قانون کپی رایت دور خواهد کرد.
هنگام استفاده از این روش باید بسیار محتاطانه عمل کنید؛ زیرا هوش مصنوعی تشخیص کپی رایت یوتیوب بسیار قوی است، بنابراین باید تا حد ممکن روی ویدیو هایی که مورد استفاده قرار می دهید تغییرات لازم را ایجاد کنید. برای این کار می توانید از شطرنجی کردن بخشی از تصویر، برش آن، تغییر در صوت، اضافه کردن موزیک و… استفاده کنید.
در قوانین کپی رایت یوتیوب ذکر شده است که اگر می خواهید از ویدیو های دارای حق انتشار استفاده کنید، باید تغییرات بسیار زیاد و خلاقانه‌ای را در آن ها ایجاد کرده، سپس مجاز به انتشار آن ها می باشید.
 

برای کسب درآمد اینستاگرام بهتر است یا یوتیوب ؟

تردید نیست که درآمد دلاری با توجه به نرخ دلار در کشورمان می تواند به سود هموطنان عزیزمان باشد. یک دلاری که از طریق یک ویدیوی به شما پرداخت می شود معادل 25 تومان است البته با این توصیف ممکن است به درآمدهای نجومی که برخی از افراد از یوتیوب دریافت می کنند پی نبرید. اجازه دهید مثالی واضح تری بزنم. با انتشار یک ویدیو در کانال تان به ازای 1000 بازدید یوتیوب بین 1 تا 5 دلار به شما پرداخت میکند، البته با توجه به نوع محتوای آپلود شده هزینه ی پرداختی می تواند 8 یا 9 دلار نیز باشد.
این ویدیو مادامی که مورد بازدید قرار می گیرد برای شما سودآور خواهد بود. یک ویدیو ممکن است میلیون ها بار بازدید شود. حال هزینه ی پرداختی به مقدار چندین میلیون دلار، واقعا یک مبلغ هنگفتی بر حسب تومان خواهد بود.البته باید این واقعیت را بگوییم که به خاطر چالش هایی که موجود است دسترسی به چنین  درآمدهای میلیونی به این آسانی نیست. شما باید دستورالعمل های لازم را به خوبی بدانید.
هر چه دانش خود را در این حوزه افزایش دهید به مراتب در تولید ویدیو با کیفیت و مطلوب، موفق خواهید شد. در دوره ی آموزش یوتیوب در تلاش هستیم صفر تا صد کار با یوتیوب و درآمدزایی را به شما آموزش دهیم. قبل از شروع به فعالیت در این شبکه ی اجتماعی سعی کنید اصول لازم را به خوبی دانسته و با گام های  استوار مسیر کسب درآمد دلاری را آغاز کنید.
 

جمع بندی

یوتیوب شبکه اجتماعی با پتانسیل بسیار برای کسب و کار ها است. کسب درآمد از یوتیوب در ایران کمی سخت به نظر می رسد اما با ترفندهایی می توان این کار را انجام داد. قطعا درصدی از جمعیت میلیاردی که در YouTube وجود دارند می توانند بازار هدف شما باشند و باید به طرز هوشمندانه ای این جمعیت را به خودتان جذب کنید. این کار تنها با انجام تبلیغات در یوتیوب امکان پذیر نیست، اگر می خواهید رابطه ای طولانی مدت و عمیق با مشتریان تان ایجاد کنید باید خودتان تولید کننده محتوا باشید و برای مشتری ارزش ایجاد کنید.
 
 

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار