|
|
کدخبر: ۱۸۵۲۰۵
خواستگاری رفتن مانند هر چیز دیگری راه و رسم خودش را دارد. با اینکه رسم و رسومات و شرایط برگزاری مراسم خواستگاری می تواند در میان خانواده ها متفاوت باشد، اما این مراسم استاندارد هایی نیز دارد که باید مورد توجه قرار بگیرد.
 

مراسم خواستگاری و نکات قابل توجه آن

برپایی مراسم خواستگاری، برای آشنایی اولیه خانواده ها و دختر و پسر، از سنت و آداب دیرینه مردم ایران است. این مراسم از قدیم الایام با حضور والدین، ریش سفیدان و بزرگان خانواده ها برگزار می شد و در طی آن، خانواده ها با یک دیگر آشنا شده و در خصوص مسائل مهم با یکدیگر صحبت می کردند.
این مراسم همچنان در بسیاری از خانواده ها به رسم و سنت دیرینه صورت می پذیرد؛ لذا لازم است تا به نکاتی که در خصوص مراسم خواستگاری وجود دارد، آگاهی داشته و خود را برای برپایی مراسم خواستگاری مناسب، آماده نمایید.
در ادامه به بررسی این نکات قابل توجه می پردازیم.
  • زمان خواستگاری از قبل تعیین شود
خانواده پسر باید زمان مراسم خواستگاری را از قبل هماهنگ کند، تا خانواده دختر زمان لازم برای آماده کردن منزل و انجام پذیرایی را داشته باشند؛ در غیر این صورت آماده نبودن منزل باعث معطلی و در نتیجه سوءتفاهم برای خانواده پسر خواهد شد.
ساعات خواستگاری بهتر است بعد از ظهر یا در ساعات اولیه شب انجام شود، تا تمام اعضای خانواده در آن حضور داشته باشند.
  • در خواستگاری پوشش مناسبی داشته باشید
در این مراسم بهتر است دختر و پسر لباس های مناسب و چشم و هم چشمی داشته باشند که با عرف جامعه در هماهنگی باشد. در خواستگاری نباید لباس روزمره پوشید؛ لباس پر زرق و برق نیز مناسب این مجلس نیست. همچنین آرایش های تند نمی تواند مناسب این مجلس باشد.
  • آراسته باشید
یکی دیگر از نکات مهم برای جلسه خواستگاری، آراستگی است. این مسئله بسیار مهم است و دختر و پسر باید حتما به آراستگی خود توجه داشته باشند.
همچنین دختر و پسر باید اصل صداقت را رعایت کنند و با آرایش، عیب های خود را نپوشانند؛ این عمل باعث بروز مشکلات و جدایی در آینده می شود.
  • گل و شیرینی مناسبی تهیه کنید
خانواده پسر بهتر است گل و شیرینی تهیه کنند، چون در غیر این صورت، تقدیم نکردن گل از طرف خانواده پسر به خانواده دختر، بی احترامی تلقی شده و ممکن است در مراحل اولیه و آشنایی خانواده ها با یکدیگر، سوءتفاهم پیش بیاید؛ علاوه بر آن گل اثر روانی خوبی روی خانواده دختر دارد.
تهیه گل و شیرینی احترام و محبت خانواده داماد را نشان می دهد. بهتر است در انتخاب گل و شیرینی نهایت سلیقه را به خرج دهند و حسن سلیقه بر زیبایی آن پیشی بگیرد.
باید برای تهیه گل خواستگاری دقت شود؛ چراکه سلیقه ها متفاوت است. بهتر است از گل هایی مانند گلایل یا شب بو استفاده نشود، و در تهیه گل به راهنمایی گلفروش عمل کنید. در انتخاب شیرینی نیز سلیقه ها متفاوت است.
  • با خواستگاران به خوبی رفتار کنید
بهتر است خانواده دختر با بهترین حالت به استقبال خانواده پسر بروند و مانند یک مهمان بسیار عزیز با آنها برخورد کنند و مهمانان را در صدر مجلس بنشانند.
در گذشته دختر پس از پذیرایی با چای، مجلس را ترک می کرد؛ اما در خانواده های امروزی دختر نیز در مجلس خواستگاری حضور دارد و فرد دیگری از اعضای خانواده این پذیرایی را انجام می دهد. در ادامه مجلس، یک بزرگتر از خانواده پسر در مورد مسائل اصلی سر صحبت را باز می کند.
  • دقت کنید دسته گل را به چه کسی می دهید!
این که پسر گل را به چه کسی بدهد، در خانواده های مختلف متفاوت است. در برخی خانواده ها پسر دسته گل را به دختر می دهد و در برخی دیگر به اعضای خانواده دختر.
  • در مراسم خواستگاری رفتار معقولی داشته باشید
رفتار دختر و پسر در مجلس خواستگاری باید بسیار متین، مودبانه و مناسب عرف باشد. از رفتار گرم و صمیمی، خنده های بی جا، صحبت های طولانی و مواردی اینچنین باید پرهیز شود.
علاوه بر آن نباید طرفین در مجلس خواستگاری ساکت باشند و یا با اخم در مجلس بنشینند؛ این باعث ایجاد سوءتفاهم شدید می شود.
  • پذیرایی را به خوبی انجام دهید
در گذشته پذیرایی مجلس خواستگاری بر عهده دختر بود؛ سینی چای و نحوه پذیرایی او، سلیقه دختر و خانواده اش را نشان می داد؛ اما امروزه دختر به همراه خانواده اش از مهمانان استقبال می کند و پذیرایی را فرد دیگری از خانواده دختر انجام می دهد.
در برخی خانواده ها هنوز هم دختر با سینی چای وارد می شود و از مهمانان پذیرایی می کند. به یاد داشته باشید پذیرایی باید در حد اعتدال انجام شود و از تشریفات زیاد دوری شود.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار