|
|
کدخبر: ۱۸۵۲۰۸

اگر دوست دارید بدانید چه لباسی مناسب پیاده روی اربعین است و یا کوله سفر شما باید چه وسایلی داشته باشد با این مطلب از امیدنیوز همراه شوید.

اگر شما نیز از مشتاقان زیارت اربعین هستید و قصد دارید در پیاده روی اربعین سال ۱۴۰۱ شرکت کنید حتما نکات این مطلب برای شما کاربردی خواهد بود. چندین سال است که عاشقان امام حسین از سراسر جهان ۱۰ روز مانده به تاریخ اربعین حسینی به قصد زیارت راهی کربلا می‌شوند. در این میان مشتاقان پیاده روی اربعین ۸۰ کیلومتر از مسیر را پیاده روی می‌کنند تا به حرم امام حسین علیه السلام برسند. امیدواریم مطالعه این مطلب به شما کمک کند تا سفر راحت‌تری را تجربه کنید. اگر دوست دارید بدانید چه لباسی مناسب پیاده روی اربعین است و یا کوله سفر شما باید چه وسایلی داشته باشد با این مطلب از امیدنیوز همراه شوید.
 

پیاده روی اربعین حسینی

پیاده‌روی اربعین بزرگترین پیاده روی (پیمایش) و گردهمایی عمومی سالانه در جهان است. این مراسم شامل حرکت شمار زیادی از مسلمانان شیعه از اطراف مرزهای عراق به سمت شهر کربلا، در جنوب بغداد، به منظور جمع شدن همهٔ آن‌ها در چهلمین روز پس از کشته شدن حسین بن علی، سومین امام شیعیان در واقعهٔ عاشورا می‌شود.
پیاده‌روی اربعین در زمان حکومت صدام حسین ممنوع بود که بعد از او آزاد شد. این مراسم میلیونی یکی از قدرتمندترین نمادهای همبستگی میان جهان تشیع و افرادی است که آن حادثه را درک می کنند. در گردهمایی اربعین غیر از مسلمان شیعه، مسلمانان سنی، مسیحی، ایزدی و پیروان دیگر آیین‌ها نیز حضور دارند.
این سفر با پیاده روی های طولانی از نجف یا بصره تا کربلا شاخص می شود. افرادی از قشرها ، قومیت ها و فرقه های مختلف در این راهپیمایی شرکت می کنند  از جمله کودکان نوپا در کالسکه و افراد مسن که با صندلی های چرخ دار مسیر را طی میکنند.
اعتقاد بر این است که حسین بن علی ، قدیس مسلمانی که برای او زیارت انجام می شود ،و از همه مرزهای فرهنگی فراتر رفته و نمادی از آزادی و شفقت جهانی است. حال و هوای این زیارت "با خلوص و همبستگی جمعی زیادی" توصیف شده است. 
 

تاریخچه پیاده روی اربعین

پیاده‌روی و زیارت حرم مطهر امام حسین (ع) در روز اربعین ریشه تاریخی دارد چرا که جابر بن عبدالله انصاری و عطیه عوفی در سال ۱۲۸۱ قمری با پای پیاده از مدینه حرکت کردند و در صبح اولین اربعینی که از شهادت حضرت سیدالشهدا (ع) می‌گذشت، به کربلا رسیدند و طبق آنچه که در منابع شیعه معتبر مشهود است، در روز اربعین حضرت زینب کبری (س) و امام سجاد همراه با هشتاد و چهار نفر وارد کربلا شدند و پس از گفتگو با جابر عبدالله انصاری، قبر مطهر امام (ع) را زیارت کردند و از آنجا زیارت اربعین آغاز شد.
اهل بیت علیهم‌السلام، چون به کربلا رسیدند، جابر بن عبدالله انصاری را دیدند که با تنی چند از بنی هاشم و خاندان پیامبر برای زیارت حسین علیه‌السلام آمده بودند، هم زمان با آنان به کربلا وارد شدند و سخت گریستند و ناله و زاری کردند و بر صورت خود سیلی زده و ناله‌های جانسوز سر دادند و زنان روستا‌های مجاور نیز به آنان پیوستند، زینب علیها‌السلام در میان جمع زنان آمد و گریبان چاک زد و با صوتی حزین که دل‌ها را جریحه‌دار می‌کرد می‌گفت: «وا اخاه! واحسیناه! واحبیب رسول‌الله و ...» سپس بی‌هوش شد.
آن‌گاه ام‌کلثوم لطمه به صورت زد و با صدایی بلند می‌گفت: امروز محمد مصطفی و علی مرتضی و فاطمه زهرا از دنیا رفته‌اند و دیگر زنان نیز سیلی به صورت زده و گریه و شیون می‌کردند.
سکینه، چون چنین دید، فریاد زد: وا محمداه! وا جداه! چه سخت است بر تو تحمل آنچه با اهل‌بیت تو کرده‌اند، آنان را از دم تیغ گذراندند و بعد عریانشان کردند!
عطیه عوفی می‌گوید: با جابر بن عبدالله به عزم زیارت قبر حسین علیه‌السلام بیرون آمدم و چون به کربلا رسیدیم، جابر نزدیک شط فرات رفته و غسل کرد و ردایی همانند شخص محرم بر تن کرد و همیانی را گشود که در آن بوی خوش بود و خود را معطر کرد و هر گامی که بر می‌داشت ذکر خدا می‌گفت: تا نزدیک قبر مقدس رسید و به من گفت: دستم را روی قبر بگذار! چون چنین کردم، بر روی قبر از هوش رفت.
 
من آب بر روی جابر پاشیدم تا به هوش آمد، آن‌گاه سه مرتبه گفت: یا حسین!
سپس گفت: «حبیب لا یجیب حبیبه!» و بعد اضافه کرد: چه تمنای جواب داری که حسین در خون خود آغشته و بین سر و بدنش جدایی افتاده است! و گفت: «من گواهی می‌دهم که تو فرزند بهترین پیامبران و فرزند بزرگ مؤمنین هستی، تو فرزند سلاله هدایت و تقوایی و پنجمین نفر از اصحاب کساء و عبایی، تو فرزند بزرگ نقیبان و فرزند فاطمه سیده بانوانی و چرا چنین نباشد که دست سید المرسلین تو را غذا داد و در دامن پرهیزگاران پرورش یافتی و از پستان ایمان شیر خوردی و پاک زیستی و پاک از دنیا رفتی و دل‌های مؤمنان را از فراق خود اندوهگین کردی، پس سلام و رضوان خدا بر تو باد، تو بر همان طریقه رفتی که برادرت یحیی بن زکریا شهید گشت.»
آن‌گاه چشمش را به اطراف قبر گردانید و گفت: «سلام بر شما‌ای ارواحی که در کنار حسین نزول کرده و آرمیدید، گواهی می‌دهم که شما نماز را بپا داشته و زکات را ادا کرده و به معروف امر و از منکر نهی کردید و با ملحدین و کفار مبارزه و جهاد کرده، و خدا را تا هنگام مردن عبادت کردید.» و اضافه کرد: به آن خدایی که پیامبر را به حق مبعوث کرد ما در آنچه شما شهدا در آن وارد شده‌اید شریک هستیم.
عطیه می‌گوید: به جابر گفتم: ما کاری نکردیم! اینان شهید شده‌اند، گفت:‌ای عطیه! از حبیبم رسول خدا صلی الله علیه وآله شنیدم که می‌فرمود: «من احب قوما حشر معهم و من احب عمل قوم اشرک فی عملهم» هر که گروهی را دوست داشته باشد با همانان محشور شود و هر که عمل جماعتی را دوست داشته باشد در عمل آن‌ها شریک خواهد بود.»
 
احیای مجدد پیاده روی اربعین توسط «شیخ میرزا حسین نوری»
پیاده روی اربعین پس از این در برهه‌ای از زمان به ورطه فراموشی سپرده می‌شود و در نهایت توسط «شیخ میرزا حسین نوری» دوباره احیا می‌شود.
این عالم بزرگوار اولین بار در عید قربان به پیاده‌روی از نجف تا کربلا اقدام کرد که ۳ روز در راه بود و حدود ۳۰ نفر از دوستان و اطرافیانش وی را همراهی می‌کردند، نیز با وی بودند. «محدث نوری» از آن پس تصمیم گرفت، هر سال این کار را تکرار کند، ایشان آخرین بار در سال ۱۳۱۹ هجری با پای پیاده به زیارت حرم اباعبدالله حسین (علیه السلام) رفت.
 

آداب و رسوم مسیر پیاده روی اربعین

هوسه‌خوانی از آداب و رسوم عراقی‌ها در مسیر رفتن به کربلا در روز اربعین است؛ هوسه به قصاید ویژه قبایل عربی جنوب عراق گفته می‌شود، این اشعار بیانگر قهرمانی و شجاعت است و برای برانگیختن عزم مردان جهت انجام کارهای سخت و بزرگ استفاده می‌شود. پس از خواندن شاعر حاضران یک بیت از آن را تکرار کرده و حلقه‌وار حرکت می‌نمایند.
آیین عزاداری از پنج روز مانده به اربعین با ورود کاروان شبیه‌خوانی و تعزیه گردانان آغاز می‌شود پس از آن دسته‌های سینه‌زنی و زنجیرزنی وارد شده و مراسم اصلی در روز اربعین دو ساعت گذشته از ظهر آغاز می‌شود. زائران نزدیک در ورودی حرم امام حسین ایستاده و درحالی که بر سینه‌های خود می‌زنند، مرثیه‌ای را می‌خوانند و تکرار می‌کنند و در پایان سینه‌زنی دست‌ها را به نشانه سلام و تحیت بالا می‌برند.
 
برپایی موکب‌ها در مسیر پیاده‌روی
در مسیرهای زیارتی ، غذا ، اسکان و سایر خدمات به صورت رایگان توسط داوطلبان ارائه می شود.همه ساله در مسیر راهپیمایی مکان‌هایی معمولاً به صورت چادرهایی بزرگ با نام موکب (هیئت عزاداری) یا «مضیف» به صورت مردمی و خودجوش برپا می‌شود. در این موکب‌ها خدمات و امکانات بهداشتی و رفاهی به صورت رایگان به زائران ارائه می‌شود. اجتماعات مذهبی عراق، موکب‌های بسیاری جهت استراحت زائرین برپا می‌کنند و رایگان به زائران خدمات می‌هند. مدیریت موکب‌ها به‌شکل مردمی و مستقل از دولت انجام می‌شود.
تعداد این موکب‌های در سال ۱۳۹۴ شمسی ۷۰۰۰ عدد اعلام شده‌است.
 

مرزهای مشترک ایران و عراق

ایران و عراق 4 پایانه مرزی مشترک دارند که محل قرارگیری و دسترسی هر یک به شهر نجف متفاوت است. 
  1. مرز مهران: شهر مرزی مهران در استان ایلام قرار دارد و فاصله آن تا شهر ایلام حدود ۸۵ کیلومتر است. اگر می‌خواهید از مرز مهران خارج شوید باید به ترتیب از شهرهای بدره، کوت، نعمانیه، شوملی و دیوانیه عبور کنید تا به شهر نجف برسید. مسافت این مسیر از پاسگاه مرزی زرباطیه تا بازرسی ورودی نجف حدود ۳۰۲ کیلومتر است. اگر ساکن استان‌های نیمه شمالی و غربی کشور هستید مرز مهران می‌تواند گزینه مناسبی برایتان باشد.
     
  2. مرز شلمچه: یکی از مسیرهای مرزی برای پیاده روی اربعین مرز شلمچه است. اگر شما میخواهید از مرز شلمچه به نجف برسید باید به شهرهای بصره و دیوانیه را طی کنید. فاصله مرز شلمچه تا خرمشهر ۱۵ کیلومتر و تا شهر بصره ۲۰ کیلومتر است. زائرانی که از این مرز وارد عراق می شوند پس از عبور از منطقه شلمچه و تنومه وارد شهر بصره شده و سپس به سماوه و در نهایت به شهر نجف می‌رسند. مسافت راه از شلمچه تا نجف حدوا ۴۶۰ کیلومتر می باشد. اگر ساکن استان‌های جنوبی کشور هستید بهترین مسیر برای شما شلمچه می‌باشد.
     
  3. مرز چذابه: اگر میخواهید از مرز چذابه وارد نجف شوید باید از شهرهای بدره، کوت، نعمانیه، شوملی، دیوانیه بگذرید. البته عده ی زیادی از زائرین از راه این مرز از همان ابتدا به شهر کاظمین، سامرا و سپس نجف می‌روند. اینکه بخواهید هنگام پیاده‌روی اربعین از چه شهرهایی عبور کنید کاملا بستگی به آن شخص دارد.
     
  4. مرز خسروی: تا چند سال قبل زائرین اربعین می‌توانستند از سه مرز مهران، شلمچه و چذابه عبور کنند اما ذز چند سال اخیر مرز خسروی هم برای تردد زائرین پیاده اربعین آماده شده است. اگر میخواهید از مرز خسروی عبور کنید باید از شهرهای خانقین، مقدادیه و بعقوبه به شهر کاظمین رسیده و پس از می‌توانند وارد شهر کربلا شوند.

 

پیاده روی اربعین از دیدگاه سیاسی

این آیین دیگر صرفا یک اتفاق فرهنگی تلقی نمی شود. طبق نوشته علی ماموری در المانیتور ، این زیارت "نمایشی از نیرو در برابر دشمنان حضور شیعیان در منطقه" بود. پس از سقوط موصل به دست داعش "و به دنبال آن کشتار سربازان و غیرنظامیان شیعه" ، این تجمع برای اولین بار شکل سیاسی برای شیعیان پیدا کرد ، که از مراسم عزاداری به عنوان راهی برای محکوم کردن بی عدالتی و ابراز قدرت اجتماعی خود استفاده می کردند. ماموری افزود: "دومین نشانه سیاسی اربعین پیام منطقه ای بود که شیعه به مخالفان خود رساند: هلال شیعه ." وی به عنوان نشانه سوم به "پیام رد و بدل شده بین نیروهای منطقه ای" و "حضور بی سابقه ایرانیان" اشاره کرد که منجر به "احساس همبستگی بین شیعیان عرب و غیر عرب" شده است. 
نمونه دیگر زائرانی در غرب آفریقا که به دلیل مسافت طی شده قادر به رفتن به کربلا نیستند ، در عوض به سمت زاریا در کادونا نیجریه حرکت میکنند تا ابراهیم زکزاکی ، روحانی شیعه ، آنها را مورد خطاب قرار دهد. اینها شامل زائرانی از نیجریه و غنا ، چاد ، کامرون ، بنین و توگو است.
در ۵ اکتبر ۲۰۱۷ ، این پیاده روی سالانه اربعین توسط پلیس کانو مورد حمله قرار گرفت و منجر به مرگ یک رهبر مذهبی و زخمی شدن ده ها شرکت کننده شد. این حرکت توسط جنبش اسلامی نیجریه که قبلاً هدف کشتار زاریا در سال 2015 بود ، سازماندهی شد.
 

پیاده‌روی اربعین از دیدگاه اقتصادی

از آنجا که زیرساخت‌های کشور عراق برای تأمین نیازهای زائران به خصوص تأمین کالاهای اساسی فراهم نیست، هر ساله بخشی از این نیازها از سوی ایران و دیگر کشورها تأمین می‌شود. کالاهای مورد نیاز زائران اربعین بیشتر از سه مرز سومار، خسروی و مرز دریایی‌خرمشهر به عراق صادر می‌شود؛ البته در ایام محرم امکان تردد کامیون‌هایِ حمل بار در مرزهای چذابه و شلمچه در خوزستان، مهران در استان ایلام و مرز خسروی در استان کرمانشاه محدود می‌شود؛ و البته همچنین مرز مهران، که مرز مهمی برای صادرات کالای غیرنفتی ایران به عراق است، به گفتهٔ رئیس اتاق بازرگانی ایلام در این ایام به دلیل تردد به عتبات عالیات تعطیل می‌شود. در ایام محرم مرزهای چذابه و شلمچه در خوزستان، مهران در استان ایلام و مرز خسروی در استان کرمانشاه برای تردد زائران گشوده می‌شود اما به روی کامیون‌های حمل بار بسته خواهد بود. اتاق مشترک بازرگانی پیشنهاد کرده‌است که در ایام اربعین مرز سومار، چیلات، راه دریایی بندر امام به خرمشهر و بازارچه‌های کرمانشاه در نزدیکی مرزهای خسروی و پرویزخان فعال باشند.
 
پرچم
ساخت پرچم‌های بسیار طولانی از جمله کارهایی است که در مراسم پیاده‌روی اربعین صورت می‌پذیرد. در مورد پرچم علاوه بر ابعاد و جنس پرچم، از مهمترین دغدغه‌ها دسته پرچم و نحوه حمل آن است، امکانی که می‌تواند نگرانی زائر را برای حمل آسان پرچم حل کند. گاهی از متعلقات پرچم مانند دستهٔ پرچم به عنوان جایگزین مونوپاد یا پایه دوربین و گوشی همراه برای گرفتن عکس سلفی در پیاده‌روی اربعین، و همچنین به‌عنوان قابلیتی برای استفاده به عنوان تابلوی کاروان پیاده‌روی اربعین استفاده می‌شود.

 

مسافت پیاده‌ روی اربعین

زائران عراقی از شهر‌های خود به سمت کربلا حرکت می‌کنند. اما اکثر زائران ایرانی مسیر نجف تا کربلا را برای پیاده‌روی انتخاب می‌کنند. مسافت پیاده‌روی میان دو شهر حدود ۸۰ کیلومتر است. تعداد ۱۴۵۲ ستون در مسیر نجف به کربلا وجود دارد که فاصله بین هر ستون ۵۰ متر است. برای پیاده‌روی کل مسیر زمانی در حدود ۲۰ تا ۲۵ ساعت لازم است. بهترین زمان برای شروع سفر ۱۶ صفر است.
 

وسایل مورد نیاز برای پیاده روی اربعین

سفر اربعین و شرکت در مراسم پیاده روی یک مراسم و یک سفر کاملاً متفاوت با سفرهای دیگری است که داشته اید و لذا مایحتاج شما برای این سفر نیز تا حدود زیادی تفاوت هایی دارد.
 
  • کفش مخصوص پیاده روی اربعین
    کفش جز یکی از مهم‌ترین وسایل موردنیاز شما در پیاده‌روی اربعین ۱۴۰۱ محسوب می‌شود، اگر کفش مناسبی نداشته باشید باعث تاول می‌شود.
    پیشنهاد می‌کنیم از کتونی مناسب و تا حد امکان طبی استفاده کنید. همچنین می‌توانید یک جفت دمپایی راحت همراه‌تان داشته باشید که در حرم از آنها استفاده کنید.
     
  • کوله پشتی مناسب
    از مهمترین تجهیزاتی که در این سفر باید به همراه داشته باشید، یک کوله پشتی سبک و جادار است تا بتوانید وسایل سفر خود را درون آن قرار دهید. برای این سفر دور ساک و چمدان را خط بکشید. همچنین اگر کوله پشتی شما استاندارد نباشد، چنین پیاده روی سنگین و طولانی می تواند به ستون فقرات شما آسیب برساند. حتی اگر این اتفاق نیفتد با فشاری که به کمر و شانه ها انتقال پیدا می کند، کمردرد و خستگی ادامه مسیر برایتان دشوار می سازد.
     
  • لباس مناسب برای پیاده روی اربعین
    به دلیل گرم بودن هوا در این وقت از سال نیازی به بردن لباس های گرم نیست. اما برای خنکی هوا در شب، داشتن یک گرم کن سبک توصیه می شود. به همراه داشتن وسایلی چون چتر و کلاه برای در امان ماندن از باران و تابش شدید خورشید لازم است.
    بهتر است یک جفت دستکش نخی به همراه داشته باشید. این کار نه تنها پوست دست را از خشکی و آفتاب سوختگی محافظت می کند، بلکه به دلیل فراهنم نبود امکان شست و شوی مداوم دست ها، احتمال ابتلا به بیماری های مسافرتی را کاهش می دهد.
     
    • تلفن همراه و شارژر
      نکته مهم و قابل اهمیت در پیاده روی اربعین که بسیاری از زائرین آن را نادیده می‌گیرند، تلفن همراه است. در مسیر پیاده روی نجف تا کربلا به دلیل طولانی بودن مسیر، امکان بوجود آمدن مشکلات سخت افزاری و یا گم شدن گوشی موبایل‌تان وجود دارد.

       
    • دارو و لوازم بهداشتی و شخصی
      جمعیت هلال احمر، پیاده روی های اربعین را بصورت پایگاه های امدادی بین‌راهی و درمانگاه ها پشتیبانی می کند. بنابراین نیازی به به بردن دارو نخواهد بود اما اگر از داروی خاصی استفاده می کنید، حتما برای ده روز آن را به همراه داشته باشید.
      برای جلوگیری از تاول زدن، روزانه دوبار پاهای خود را بشویید و جوراب هایتان را حداقل دوبار تعویض کنید. به همراه داشتن کرم مرطوب کننده، بالم لب و ضد آفتاب نیز برای جلوگیری از خشک شدن پوست و آفتاب سوختگی توصیه می شود. وسایل شخصی خود یعنی یک حوله کوچک، مسواک و خمیر دندان، لیوان پلاستیکی و قاشق و چنگال برای جز وسایل ضروری هر سفری است.
       
    • پاسپورت و سیم کارت
      مهمترین چیز در لیست وسایل و تجهیزات پیاده روی اربعین پاسپورت و مدارک شناسایی است. پاسپورت شما حداقل باید ۶ ماه اعتبار داشته باشد. در غیر این صورت قبل از سفر نسبت به تمدید آن اقدام کنید. همچنین مقداری دینار عراقی از صرافی ها تهیه کنید. حتما در طول سفر نیاز به برقراری تماس با خانواده خود خواهید داشت. پس برای مکالمه از آژانس های مسافرتی معتبر و یا نمایندگی های سفارت عراق در ایران سیم کارت عراقی تهیه کنید.
       
    •  
      داروهای ضروری
      سعی کنید داروهای ضروری مانند قرص سرماخوردگی یا مسکن حتما به همراه داشته باشید. همچنین پماد و باند کشی برای گرفتگی پا و عضلات هم فراموش نکنید. البته در آنجا ایستگاه‌هایی برای خدمت رسانی وجود دارد اما به همراه داشتن این موارد واقعا لازم است.

       
    • خوراکی مقوی
      نیازی به همراه بردن مواد غذایی چون کنسروها وجود ندارد. بهتر است مقداری آجیل و خشکبار مانند انجیر خشک، کشمش و آجیل با خود داشته باشید. نان های خشک سبوس دار به عملکرد سیستم گوارشی شما کمک می کند. شکلات های شیرین باعث ایجاد تشنگی می شود، اما شکلات تلخ با تامین انرژی برای پیاده روی های طولانی بهترین گزینه است.

       
      • وسایل بهداشتی
        لوازم بهداشتی مانند حوله دست، دستمال کاغذی، اسپری ضدعفونی، مرطوب کننده، ضد افتاب، کلاه افتاب گیر، قاشق چنگال و… را هم فراموش نکنید.

    جمع بندی

    سعی کنید وسایل کم وزنی را با خود حمل کنید. نیازی به همراه داشتن غذا یا آب نیست چون مقدار زیادی غذا و آب در مسیر موجود است. صرفا مقداری خشکبار مانند پسته، بادام، انجیر خشک، برگه زردآلو به همراه داشته باشید.
     
    سعی کنید وسایل کم وزنی را با خود حمل کنید. نیازی به همراه داشتن غذا یا آب نیست چون مقدار زیادی غذا و آب در مسیر موجود است. صرفا مقداری خشکبار مانند پسته، بادام، انجیر خشک، برگه زردآلو به همراه داشته باشید.
    مقداری داروی اساسی برای 2 یا 3 روز پیاده روی همراه داشته باشید. مانند قرص سرماخوردگی، پماد برای باز شدن عضلات پا، باند کشی برای بستن پا در صورت نیاز، و… البته تعدادی کلینیک‌های کوچک و کمپ‌های درمانی در طول مسیر وجود دارند.
    خانمها بهتر است، پارچه ای نرم مشکی مستطیل که جلوی صورت را بگیرد تهیه کرده و کش دوخته و چیزی شبیه پوشیده درست کنند تا در طول مسیر از سرما و گردوغبار محافظت کند. خانمها از چادری استفاده کنند تا امکان انداختن کوله باشد. انواع چادرهای لبنانی و ملی مناسب است.
    شما می‌توانید یک قرآن، دعا و زیارت جیبی و یا مداحی مورد علاقیتان به همراه داشته باشید. البته بهتر است این‌ها را در موبایل خود داشته باشید تا درحال پیاده روی گوش فرا داده یا بخوانید.
    امکان گم کردن همراهانتان در طول مسیر وجود دارد بنابراین با توجه به آنتن ندادن موبایلتان در بعضی نقاط همچنین به دلیل ترافیک بالای شبکه از همان ابتدای مسیر شماره علمی (ستون ها) را انتخاب کنید که اگر همراهانتان را گم کردید زمان رسیدن به آن علم توقف کنند. فقط حواستان باشد شماره‌های رند خیلی شلوغ است و تجمع افراد زیاد است.
    همه خدمات در طول مسیر مانند اسکان، نوشیدنی ها، غذاها و حتی ماساژ بصورت رایگان ارائه می‌شود. نیازی به حمل مقدار زیادی پول نیست. فقط مقداری پول عراقی همراه داشته باشید چون پول ایرانی قبول نمی‌کنند.
    نیازی نیست نگران به پایان رساندن مسیر باشید. در هر جایی تصور کردید که دیگر توانایی ادامه دادن مسیر را ندارید می‌توانید از صدها ون، ماشین و یا اتوبوس‌هایی که در مسیر هستند برای رسیدن به کربلا استفاده کنید.
    اگر که می‌خواهید تماس تلفنی داشته باشید بهتر است این کار را قبل از طلوع آفتاب انجام دهید به این خاطر که احتمالا به دلیل ترافیک بالای شبکه در طول روز با مشکل بر خواهید خورد.
    اگر برایتان مقدور است هدیه‌های کوچکی مثل برچسب عکس آقا و امام و خادم الحسین و… برای قدردانی از خادمینی که در طول مسیر با خدمات رسانی شما را شرمنده می‌کنند داشته باشید.

     

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار