|
|
کدخبر: ۱۸۵۵۲۲

اگر بخواهید در جایی ده تصویر شاخص از کشور عزیزمان ایران نشان دهید، بی‌شک یکی از این تصاویر، بنای ارزشمند ارگ بم خواهد بود که بزرگ‌ترین بنای خشتی جهان شناخته می‌شود و از نظر عظمت و زیبایی، با دیوار چین قابل‌مقایسه است. هر جایی صحبت از سفر به استان کرمان و خرید بلیط بم باشد، بازدید از ارگ بم در اولویت برنامه‌ها قرار می‌گیرد. این شهر در ردیف قدیمی‌ترین شهرهای ایران قرار دارد و هر ساله مسافران زیادی برای تماشای آثار تاریخی بازمانده از تمدن‌های کهن به این منطقه می‌روند. این مقاله را بخوانید و به‌طور خلاصه با شهر بم آشنا شوید، درباره تاریخچه و وضعیت فعلی ارگ بم اطلاعاتی کسب کنید و ببیند چطور با کمترین هزینه می‌توانید بلیط بم بخرید.

چقدر با شهر بم آشنا هستید؟

بَم، یکی از شهرهای مهم تاریخی و فرهنگی، صنعتی ایران است که در استان کرمان (جنوب شرقی ایران) قرار دارد. آب‌وهوای گرم و خشک در بم غلبه دارد و شهر کم‌بارانی (بارندگی سالانه متوسط ۶۸ میلی‌متر) به‌حساب می‌آید. مسافرانی که بلیط بم می‌خرند، با خرید سوغاتی‌هایی مثل خرما، مرکبات، حنا، کماج سهن، کلمپه و قاووت و محصولات هنری، دست پر به شهرهایشان برمی‌گردند. جاهای دیدنی شهر بم عبارتند از ارگ بم، قنات قاسم‌آباد، تل آتشین دارستان، روستای ده بکری، رودخانه آدوری، آبشار تنگ تاهران و مراکز خرید مدرن و سنتی مثل مرکز خرید اطلس و بازار سنتی سرپوشیده بم.

تاریخچه ارگ بم، بزرگ‌ترین بنای خشتی جهان

کاوش‌های باستان‌شناسی و مطالعه آثار مکتوب نشان می‌دهند اولین قلعه از این مجموعه توسط هخامنشیان، در حدود سال‌های ۵۷۹–۳۲۳ قبل از میلاد ساخته شده است. ویژگی‌های بناهای هخامنشی مانند استقرار ساختمان روی سکو هم در این بنا به‌وضوح دیده می‌شود. بعد از آن، اشکانیان به این قلعه وسعت بخشیدند و هسته اولیه ارگ بم تشکیل شد. زندگی در این ارگ طی سالیان و دوره‌های تاریخی مختلف، ادامه داشته و فرایند تکمیل و ساخت استحکامات جدید تا حوالی سال ۶۳۷ میلادی هم قابل‌ردیابی است. در سال ۶۴۵ میلادی که کرمان به تصرف اعراب درآمد، ارگ بم در جریان جنگ دچار آسیب شد.

بعدها با مرمت‌های کلی و جزئی که صورت گرفت، این بنای ارزشمند به حیات اجتماعی خود ادامه داد و به دلیل موقعیت استراتژیکش در مسیر جاده ابریشم، به‌خاطر محصولاتی مانند ادویه، کرم ابریشم و پارچه‌های زربافتش همچنان مورد توجه بود. رفته‌رفته کاربرد دفاعی – نظامی ارگ اهمیت بیشتری پیدا کرد و مردم را به‌تدریج در خارج از محدوده باروها اسکان دادند. طبق مستندات مکتوب، از حوالی سال 1900 میلادی، پروسه ساخت شهر جدید بم آغاز شده بود و اهالی به‌تدریج ارگ را ترک می‌کردند.

وضعیت فعلی ارگ بم

ارگ بم تا سال ۱۹۳۲ در قالب پایگاه نظامی استفاده می‌شد و معرفی آن به‌عنوان بنای تاریخی ارزشمند، به سال 1973 میلادی برمی‌گردد. بعد از انقلاب، مسئولیت رسیدگی به وضعیت ارگ بم به سازمان میراث ‌فرهنگی ایران محول شد و در سال ۱۳۷۲، اولین گزارش از این پروژه شاخص انتشار یافت. گردشگران از همه جای ایران و حتی جهان با خرید بلیط بم، خود را به این شهر می‌رساندند و از ارگ بازدید می‌کردند. تا اینکه زلزله‌ای مهیب در سال 1382 بیشتر از ۸۰ درصد ارگ را ویران کرد. شدت تخریب این زلزله بالا بود و تلفات زیاد و جبران‌ناپذیری در سطح شهر بم هم بر جای گذاشت.

به دلیل آسیب‌های ایجاد شده، فورا ارگ بم در فهرست آثار در خطر ویرانی قرار گرفت؛ اما بعد از تأیید کیفیت مرمت‌های انجام شده، در تیرماه ۱۳۹۲، سازمان یونسکو ارگ بم را از لیست آثار در خطر خارج کرد. ارگ بم یک مجموعه ارزشمند و یک میراث‌فرهنگی جهانی محسوب می‌شود و بسیاری از کشورها از جمله ژاپن، ایتالیا و فرانسه در جریان بازسازی ارگ مشارکت کردند. تلاش‌های جمعی مسئولان، مردم و متخصصان شور زندگی را دوباره در شهر بم جاری کرد و این روزها کوچه‌پس‌کوچه‌های شهر، دوباره شاهد حضور گردشگران است.

آیا شهر بم فرودگاه دارد؟

بله فرودگاه شهر بم در فاصله حدود 15 کیلومتری شهر ساخته شد و از سال 1374 شروع به کار کرد. وجود این فرودگاه در تسریع امدادرسانی زلزله بم در سال 1382 بسیار موثر بود. این فرودگاه یک باند پروازی آسفالته دارد و امکانات رفاهی آن به شعب بانکی، غرفه‌های تجاری، بوفه و رستوران خلاصه می‌شود. در حال حاضر تنها ایرلاین فعال فرودگاه بم، شرکت ماهان است که بلیط بم را فقط به مقصد شهر تهران صادر می‌‌کند. شهرهای تهران و بم حدود 1169 کیلومتر از هم فاصله زمینی دارند که از طریق سفر هوایی، می‌توانید این مسیر طولانی را در یک ساعت و چهل دقیقه طی کنید.

بلیط بم را لحظه آخری بخرید و کمترین هزینه را بپردازد!

بلیط پروازهای داخلی معمولا از دو ماه پیش برای فروش عرضه می‌شوند. بازه زمانی دو‌ماهه قبل از سفر، بهترین وقت برای خرید بلیط است تا از افزایش قیمت احتمالی در امان باشید؛ اما اگر اندکی ریسک را تحمل کنید، قادر خواهید بود بلیط لحظه آخری را با پایین‌ترین قیمت ممکن بخرید. آژانس‌ها و دفاتر هواپیمایی برای تکمیل‌کردن ظرفیت پرواز، بلیط‌ها را با تخفیفات خوبی می‌فروشند. بلیط لحظه آخری همیشه در دسترس نیست و اگر شانس بیاورید که ساعت پرواز نزدیک باشد و صندلی‌های پرواز هنوز کاملا پر نشده باشند، می‌توانید مناسب‌ترین بلیط لحظه آخری را به چنگ بیاورید.

با فلای تودی، امن‌ترین تجربه خرید خدمات سفر را داشته باشید!

شاید برایتان پیش‌آمده که در خرید بلیط هواپیما یا رزرو هتل به مشکل بربخورید یا کلا نسبت به خرید آنلاین خدمات سفر ناامید باشید. بدبینی را کنار بگذارید و این بار برای خرید بلیط بم به فلای تودی اعتماد کنید تا سرعت، دقت و امنیت را در خرید آنلاین تجربه نمایید. لیست خدمات فلای تودی پروپیمان است، از فروش بلیط پروازهای داخلی و خارجی گرفته تا انتخاب هتل در 1.5 نقطه در سراسر جهان، همه این امکانات از طریق سایت فلای تودی در اختیار شما هستند. تمام اطلاعات لازم درباره مقصد سفر، هزینه و شرایط پرداخت به طور کامل در سایت فلای تودی موجود است، اما با این ‌وجود، اگر در هر مرحله‌ای از خرید سوالی داشتید، پشتیبان‌های ما آماده پاسخ‌گویی به شما هستند.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار