|
|
کدخبر: ۲۰۶۱

رییس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه در سال گذشته ۱۰۰ درصد بودجه بهزیستی به این سازمان اختصاص یافت، اظهار کرد: در سال جاری مستمری مددجویان ۲۰ درصد افزایش می‌یابد.

به گزارشامیدنیوزبه نقل از ایسنا، همایون هاشمی در نشست خبری که به مناسبت هفته بهزیستی در شیرخوارگاه آمنه برگزار شد، همچنین با اشاره به اینکه در حال حاضر ۱۴۰ هزار مسکن برای مددجویان سازمان بهزیستی در حال ساخت است، گفت: بر اساس برنامه قرار بود ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی انجام و به مددجویان واگذار شود. امیدواریم نیمه دوم امسال جشن اتمام این ۲۰۰ هزار واحد مسکونی را برگزار کنیم.

وی افزود: علت تاخیر واگذاری این تعداد مسکن به مددجویان، تاخیر در اجرا بود، چرا که مصوبه دولت چند ماه دیرتر از موعد ابلاغ شد.

هاشمی در مورد پرداخت بن‌های ماه مبارک رمضان به مددجویان نیز خاطر نشان کرد: سازمان بهزیستی در کنار خدمات

توانمندسازی به موضوع معیشت مددجویان نیز توجه کرده است چرا که باید به مددجو به عنوان یک ارگانیسم انسانی توجه شود، بنابراین با آغاز ماه مبارک رمضان سرانه ۳۰ هزار تومان به حساب مددجویان مستمری بگیر سازمان و نیز تعدادی از مددجویان غیرمستمری‌بگیر پرداخت شد.

رییس سازمان بهزیستی ادامه داد: این سرانه برای مددجویان مستمری‌بگیر به حساب طرح آفتاب‌شان واریز شد و در مورد مددجویان غیرمستمری بگیر نیز به صورت بن کارت کاغذی به آنها پرداخت شد.

به گفته وی، این پرداخت ششمین پرداخت بن غیرنقدی به صورت فراگیر و جدای از مستمری به مددجویان سازمان بهزیستی است.

هاشمی در ادامه این نشست به بیمه تکمیلی مددجویان سازمان بهزیستی اشاره و اظهار کرد: ساز و کار اجرای بیمه تکمیلی در خود سازمان بهزیستی وجود دارد، بنابراین صندوق بیمه و درمان را به صورت تکمیلی در هر استان ایجاد کرده‌ایم و قرار است هزینه‌هایی که هر ساله به بیمه‌ها پرداخت می‌شد به استان‌ها بپردازیم تا خود سازمان‌ها بیمه تکمیلی مددجویان را پوشش دهند.

رییس سازمان بهزیستی با بیان اینکه سال گذشته هفت میلیارد تومان برای پوشش بیمه تکمیلی مددجویان این سازمان توزیع شد، ‌ عنوان کرد: دبیرخانه دائمی بیمه و درمان در سازمان بهزیستی راه‌اندازی شده است و اگر ۳۵ درصد اعتبار بیمه تکمیلی در سال گذشته را افزایش دهیم، امسال بالغ بر ۱۰ میلیارد تومان برای این بیمه اختصاص می‌یابد.

وی در مورد اجرا و توقف طرح آفتاب نیز خاطر نشان کرد: به علت ترافیک کاری و نیز نزدیک شدن ماه مبارک رمضان وقفه‌ای در این موضوع ایجاد شد، اما استان‌های ایلام، لرستان، کردستان، سمنان، در دستور اجرای این طرح قرار دارند.

ضریب نفوذ اورژانس اجتماعی به ۱۰۰ درصد رسید

هاشمی در ادامه این نشست با تاکید بر اینکه توسعه " اورژانس اجتماعی " در دستور کار سازمان بهزیستی قرار گرفته و مقدمات آن فراهم شده است، گفت: ضریب نفوذ اورژانس اجتماعی به ۱۰۰ درصد رسیده است و طی ۲ هفته آینده با توجه به ابلاغ مصوبه، اجرای آن به صورت جدی در دستور کار قرار می‌گیرد.

رییس سازمان بهزیستی همچنین به اقدامات انجام شده توسط این سازمان در سال ۹۱ اشاره و اظهار کرد: ۹۲ هزار زن سرپرست خانوار تحت پوشش بیمه اجتماعی قرار گرفتند و قصد داریم در آینده با فراگیر کردن این بیمه شرایط استفاده تمامی زنان سرپرست خانوار را ایجاد کنیم.

وی افزود: در سال گذشته توسعه کمی و کیفی مهدهای کودک در سراسر کشور در دستور کار سازمان قرار گرفت و با ایجاد اداره تولید محتوا و نظارت کیفی بر مهدهای کودک، شرایط را برای فعالیت درست این مهدها ایجاد کردیم.

هاشمی افزود: ایجاد بنیادهای ژنتیک برای پیشگیری از معلولیت‌های ژنتیکی از جمله برنامه‌های سازمان در سال گذشته بود که آخرین آن چندی پیش در شیراز افتتاح شد. علاوه بر این در حوزه کاهش معلولیت‌های اکتسابی اقدامات خوبی در حوزه آگاه سازی با همکاری سایر دستگاه ها انجام شد.

رییس سازمان بهزیستی همچنین به اجرای سند ملی سالمندان اشاره و عنوان کرد: دبیرخانه اجرای سند ملی سالمندان در سازمان بهزیستی ایجاد شده که با تعامل دستگاه‌های مربوطه اقدامات موثری در این زمینه صورت گرفته است.

علاوه بر این هاشمی، در ادامه به برنامه‌های سال جاری سازمان بهزیستی اشاره کرد و گفت: برنامه‌های سازمان به طور کلی ۱۱ عنوان اصلی خواهد داشت.

تاسیس مراکز اقامتی میان مدت ویژه زنان

وی بسته جامع پیشگیری در زمینه‌ اعتیاد و کاهش آسیب‌های اجتماعی، تدوین برنامه تاکتیکی استان‌ها بر اساس برنامه راهبردی، پیگیری تدوین قانون جامع پیشگیری از معلولیت‌ها، تاسیس مراکز اقامتی میان مدت برای گروه‌های خاص و به ویژه زنان و تهیه نقشه آسیب‌های اجتماعی در استان‌ها از جمله برنامه‌های سازمان بهزیستی در سال جاری دانست.

رییس سازمان بهزیستی افزود: تدوین برنامه مدون برای کودکان صفر تا پنج سال، تصویب قانون جامع حمایت از حقوق معلولان، تصویب بنیادهای آینده پژوهی و مطالعات آسیب اجتماعی که به زودی مدل ملی آن در استان تهران افتتاح می‌شود را از دیگر برنامه‌های سازمان بهزیستی در سال جاری اعلام کرد.

هاشمی همچنین به اقدامات انجام شده در حوزه تخصصی توسط سازمان بهزیستی اشاره و بیان کرد: ‌در حوزه توانبخشی استقرار نظام طبقه بندی و صدور کارت‌های جدید معلولیت و نیز تامین نظارت برای خرید لوازم توانبخشی از جمله خرید ۱۰ هزار ویلچر در سال جدید از جمله برنامه‌های تخصصی سازمان بهزیستی است.

پشت نوبتی‌های عمل جراحی کاشت حلزون امسال به صفر می‌رسد

وی ادامه داد: در بحثحمایت از افراد پشت نوبت کاشت حلزون نیز همانند سال گذشته برنامه‌های ویژه‌ای داریم و همانطور که افراد پشت نوبت کاشت حلزون در سال گذشته به صفر رسید، امسال نیز این آمار حفظ خواهد شد.

رییس سازمان بهزیستی با بیان اینکه موضوع اعتیاد، پیشگیری و درمان آن نیز باید به صورت جدی توسط مسئولان مورد توجه قرار گیرد گفت: در حوزه پیشگیری اعتیاد برنامه‌های بسیار ویژه‌ای در دستور کار سازمان قرار گرفته است که آغاز فاز سوم طرح کارزار رسانه‌ای پیشگیری از مصرف شیشه از جمله این برنامه‌ها خواهد بود.

بررسی قانون جامع حمایت از حقوق معلولان در کمیسیون اجتماعی دولت

وی در مورد موضوع درمان اعتیاد نیز اظهار کرد: سال گذشته ۶۰۰ کمپ ترک اعتیاد در سازمان بهزیستی وجود داشت و در حوزه NGOها و مراکز غیردولتی نیز اقدامات خوبی انجام گرفت و شاهد رشد ۱۴۰ درصدی NGOها و مراکز غیر دولتی بودیم.

رییس سازمان بهزیستی در پایان این نشست نیز به آخرین وضعیت قانون جامع حمایت از حقوق معلولان اشاره و اظهار کرد: این قانون هم اکنون در کمیسیون اجتماعی دولت در حال بررسی است.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار