|
|
کدخبر: ۲۳۵۷

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی توضیح داد

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی گفت: کفش مناسب، کفشی است که تخت، پنجه، رویه، کفی و پاشنه استاندارد داشته باشد.

به گزارشامیدنیوز، رحمت‌الله حافظی در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: پا به عنوان قلب دوم محسوب می‌شود بنابراین به منظور تأمین پوشش و مراقبت از آن باید حداکثر دقت و ظرافت را به کار برد تا کفش مناسب را انتخاب کرد.

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی افزود: متأسفانه در مراجعه بیماران شاهدیم که اکثراً از کفش‌های بدون پاشنه و اسپورت و کفش‌هایی که کف تخت بسیار نازک و از جنس لاستیک دارند، استفاده می‌کنند یا اینکه کفش‌های پاشنه‌ بلند می‌پوشند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: کفش استاندارد کفشی است که کف(تخت) آن - محل تماس کف کفش با زمین - نسبتاً سفت و محکم باشد و از انعطاف‌پذیری مختصری برخوردار باشد.

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی افزود: داخل کفش یعنی جایی که کف پا با کفش تماس دارد بایستی نرم بوده، همچنین کفی نرمی نیز داشته باشد؛ در قسمت پنجه نیز باید به قدری پهن باشد که به هیچ عنوان از اطراف به انگشتان پا فشار وارد نکند.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: جنس رویی کفش بهتر است از چرم باشد تا اجازه تبادل هوا را به پا و کفش بدهد.

وی افزود: ارتفاع پاشنه استاندارد ۲ تا ۳ سانتیمتر است و هر چه سطح مقطع پاشنه وسیع‌تر باشد مناسب‌تر است چرا که اگر سطح مقطع پاشنه کم و محدود باشد باعثانقباض عضلات دو طرف ساق پا شده و دردهای ساق پا را موجب می‌شود همچنین خطر پیچ‌خوردگی پا را افزایش می‌دهد.

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در ادامه به اطفال و کسانی که از ضعف لیگمان‌های کنار مچ پا شاکی هستند توصیه کرد: از کفش ساق‌دار استفاده کنند که مانع از پیچ خوردن مچ پا شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار داشت: کفش مناسب برای ورزش و پیاده روی کفش‌های اسپورتی است که لژدار نیز باشند.

حافظی در پاسخ به پرسشی مبنی بر ویژگی کفش‌های تابستانی گفت: کفش‌های تابستانی از این منظر که جلوی تعریق را می‌گیرند مناسب هستند اما باید افراد در انتخاب کفش، کفی و تخت کفش به استانداردهای گفته شده توجه کنند.

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی افزود: در استفاده از کفش‌های بنددار باید توجه شود که کفش دارای بندهای پهن باشد تا فشار در سطح بیشتری توزیع شود و از تحریک پوست و ایجاد زخم جلوگیری شود.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار