|
|
کدخبر: ۲۴۲۸

هزینه‌های سرسام‌آور ازدواج در عصر کنونی، یکی از موانع بسیار قوی برای جوانانی است که قصد انجام این امر خیر را دارند.

به گزارشامیدنیوزبه نقل از سایت خبرنامه دانشجویان ایران، هرچند وام ازدواج به خصوص دانشجویان که از سوی صندوق قرض‌الحسنه مهر ایران برای جوانانی قصد ازدواج دارند، در نظر گرفته شده است، اما بر همگان مبرهن است که میزان این وام که این روزها بر سر ۳ یا ۵ میلیون بودن آن بین مسئولین، حرفها، لوایح و تصمیماتی رد و بدل می‌شود، گره چندانی از کار همین جوانانی که به دنبال ساده ترین مراسم ازدواج و بعد از آن اجاره سقفی برای شروع زندگی‌شان هستند، باز نمی‌کند.

در همین رابطه، معاون امور فرهنگی و تربیتی وزارت ورزش و جوانان، از اجرای طرح سپرده ازدواج برای جوانان به منظور تشویق و ترغیب آنها به ازدواج و تشکیل خانواده خبر داد.

پیشنمازی گفت: برای اجرای طرح حساب سپرده ازدواج جوانان اشخاص حقیقی، حقوقی، نهادها و موسسات وجوه پس‌انداز خود را در حسابی با این عنوان پس‌انداز می‌کنند که سود حاصل از این نوع حساب، وقف ازدواج جوانان می‌شود.

وی درمورد طول زمان تصویب این طرح گفت: این طرح در حال طی مراحل حقوقی برای اجرایی شدن است که اگر تصویب شود، ستادی متشکل از وزرات ورزش و جوانان، سازمان اوقاف و بانک مرکزی اجرای آن را بر عهده خواهند گرفت.

اما در این باره، نماینده تام الاختیار وزارت ورزش و جوانان در بانک مرکزی هم ابراز داشت: اعضای کارگروه وام ازدواج جوانان در مجلس حضور یافتند، که در این جلسه نمایندگانی از صندوق مهر امام رضا(ع)، بانک مرکزی و وزارت ورزش و جوانان حضور داشتند و کلیات طرح مطرح و اظهارنظرها صورت گرفت.

امینی گفت: قرار شد تا در هفته آینده جمع بندی " طرح یک فوریتی وام ازدواج " و تعیین ردیف مشخص اعتباری جهت اعطای وام به جوانان صورت گیرد.

وی یادآور شد: در این جلسه قرار شد سامانه وام ازدواج از بانک مرکزی به بانکهای عامل استان‌ها واگذار شود و در اختیار ستادهای استانی قرار گیرد. همچنین پیشنهاد شد تا به طور سالیانه نرخ واقعی وام ازدواج با توجه به تورم و مسائل دیگر به طور کارشناسی شده تعیین شود.

امینی، درمان مشکل ازدواج کشور را تعیین و ردیف مشخصی برای وام ازدواج عنوان کرد و گفت: قطعا با تصویب این طرح یک فوریتی و مشخص شدن اعتبار خاص آن، مشکل وام ازدواج حل خواهد شد.

و این‌ها همه در حالی است که یک مقام مسئول در بانک مرکزی اعلام کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از ۲۳۶ هزار نفر موفق به استفاده از تسهیلات قرض الحسنه ازدواج شده‌اند.

بر اساس این گزارش، محمدرضا قربانی، مدیر اعتبارات بانک مرکزی ضمن اعلام این مطلب افزود: یک میلیون و۸۶ هزار نفر در سامانه ثبت نام کرده و در نوبت دریافت این تسهیلات قرار دارند که در حال هماهنگی با صندوق مهر امام رضا و بانک‌های خصوصی برای افزودن به این سامانه هستیم.

قربانی همچنین با اعلام این خبر که خوشبختانه در ایام شعبانیه صندوق مهر امام رضا به این سامانه متصل شد اظهار داشت: در سال ۹۰ بیش از یک میلیون و ۲۵۰ هزار و در سال ۹۱ حدود یک میلیون نفر از این امتیاز برخوردار شدند.

اظهارت فوق از مسئولین دست‌اندرکار مقوله " وام ازدواج " هرچند سازنده و زیبا به نظر برسد اما واقعیت این است که نسل جوان در کشور ما، در این راستا دچار مشکل گردیده است، حال آنکه همین سازوکار فعلی و تعیین شده هم در بسیاری از موارد، پاسخگوی صحیح به متقاضیان نیست، بطوریکه در حال حاضر شاهد تعویق‌های بعضا شش ماهه جوانان متقاضی دریافت این وام از سوی بانکهای مربوطه هستیم که طبیعتا مشاهده چنین صحنه‌هایی برای جوانانی که قصد ازدواج دارند، می‌تواند سبب ترس از ورود به آن و در واقع سلب از انجام آن شود.

از مسئولین محترم و دست‌اندر کار در مقوله وام ازدواج برای جوانان این انتظار می‌رود که حداقل در حد قوانین در این زمینه عمل کرده و از بروز پیامدهای ناصواب آن که می‌تواند گریبان جامعه را در دراز مدت بگیرد، جلوگیری کنند، حال آنکه در زمانی که در اعطای وام ۳میلیونی با مشکل مواجهند، کسی انتظار تصویب وام۵میلیونی ازدواج و افزودن دو میلیونی این وام که بر اساس هر یک از موارد ذیل صورت می‌گیرد را ندارد.

جهت اطلاع:

۱ - افزایش مبلغ بیست میلیون ریال به سقف تسهیلات ازدواج مصوب، برای دخترانی که مهریه آنان تا ۱۱۰ سکه بهار آزادی می باشد.

۲ - افزایش مبلغ بیست میلیون ریال به سقف تسهیلات ازدواج مصوب، برای پسرانی که قبل از ۲۵ سالگی ازدواج می کنند.

۳ - افزایش مبلغ بیست میلیون ریال به سقف تسهیلات ازدواج مصوب، هر یک از دختران یا پسرانی که یکی یا هردوی آنها فاقد پدر می باشند.

۴ - افزایش مبلغ بیست میلیون ریال به سقف تسهیلات ازدواج مصوب، هر یک از دختران یا پسرانی که دانشجوی دانشگاه ها یا طلبه حوزه های علمیه و در حال تحصیل می باشند.

تبصره – هر یک از دختر و پسر می توانند صرفاً از افزایش مبالغ تسهیلات ازدواج برای یک بند از بندهای فوق برخوردار شوند.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار