|
|
کدخبر: ۳۱۶۱

با مشارکت یک محقق ایرانی

دانشمندان دانشگاه آکسفورد یک مدل ریاضیاتی ابداع کرده اند که می تواند پرفروش شدن فیلمها و موفقیت آنها در گیشه را با دقت کلی ۷۷ درصد پیش بینی کند.

به گزارشامیدبه نقل از مهر، با اختراع مدل ریاضیاتی دانشمندان دانشگاه آکسفورد دیگر نیازی نیست که تهیه کنندگان و هنرپیشه ها شبهای بسیاری را بی خوابی بکشند تا فیلمشان اکران شود.

نویسندگان این تحقیق اظهار داشتند که سطح دقت مدل آنها بالاتر از بهترین مدلهای کنونی است که در بازارهای فیلم سازی به کار گرفته می شود چرا که این مدلها معمولا دقت ۵۷ درصدی دارند درحالی که دقت این مدل به ۷۷ درصد می رسد.

دانشمندان اظهار داشتند که موفق شدند فروش گیشه شش فیلم از ۳۱۲ فیلم را با دقت ۹۹ درصد پیش بینی کنند. موفقیت ۲۰ فیلم دیگر با دقت ۹۰ درصد و ۷۰ فیلم دیگر با دقت ۷۰ درصد و بالاتر پیش بینی شدند.

براساس اظهارات محققان این مدل براساس تحلیل فعالیتهای صورت گرفته در صفحات ویکیپدیا درباره فیلمهای ساخته شده در آمریکا که بین سالهای ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ اکران شده اند.

آنها ۳۱۲ فیلم را بررسی کردند و تعداد هر بازدید برای صفحه اطلاعات فیلم، تعداد ویراستاران انسانی که در مقاله نقش داشته، تعداد ویرایشهای صورت گرفته و تنوع کاربران آنلاین را نیز درنظر گرفتند.

محققان دانشگاه آکسفورد، دانشگاه مرکزی اروپا در بوداپست و دانشگاه فناوری اقتصاد بوداپست مقاله خود را دررابطه با این نتایج منتشر کردند.

دکتر طاها یاسری از موسسه اینترنت دانشگاه آکسفورد گفت: این نتایج برای بازار فیلم ارزش زیادی دارد اما برای ما مهمتر این مسئله بود که توانستیم نشان دهیم چگونه می توان از اطلاعات آنلاین برای پیش بینی رفتار آینده انسان استفاده کرد.

وی افزود: قدرت پیش بینی بر اساس مدل ویکی پدیا به رغم سادگی آن در مقایسه با شبکه های اجتماعی این است که بسیاری از ویراستاران صفحات ویکیپدیا درباره فیلمها افراد علاقمند به سینما هستند که مطالب مرتبط را پیش از تاریخ اکران ویرایش می کنند. در مقام مقایسه تولید انبوه محتوا در شبکه های اجتماعی نزدیک به تاریخ اکران صورت می گیرد و به جای این که احساس عموم مردم باشد، اغلب توسط سازمانهای بازاریابی منعکس شده است.

این مدل با نگاه به گذشته به کار رفته است، بنابراین محققان به صورت سیستماتیک برای شایعات آنلاین در ویکیپدیا درباره فیلمهای خاصی نمودار تهیه کرده و آن را با موفقیتهای گیشه ای در هفته اول اکران مقایسه کردند.

نتایج مقایسه ها بین اکران فیلمهای پیش بینی شده در روزهای آخر هفته با این مدل ریاضیاتی و ارقام حقیقی نشان دهنده درجه بالایی از همبستگی بود. هرچقدر یک فیلم موفق تر باشد، محققان با دقت بالاتری موفقیت آن را در گیشه پیش بینی کرده اند.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار