|
|
کدخبر: ۳۲۸۳

سال ۸۶ در برنامه «مردم ایران سلام» از رئیس جمهور وقت و رئیس مجلس وقت سوال کردم که چند مصوبه درباره مساجد داشته اید؟ آقای احمدی نژاد از طریق آقای ثمره هاشمی پیغام دادند که می خواهند در این باره در برنامه صحبت کنند. گفتم متشکرم، اما بهتر است به جای توضیح در برنامه، ردیف مناسبی در بودجه سال بعد برای مساجد در نظر بگیرید.

به گزارشامیدبه نقل از عقیق، حجت الاسلام والمسلمین شهاب مرادی در گفت و گوی زنده تلفنی با برنامه فصل نو که از شبکه قرآن و معارف سیما به صورت زنده پخش می شد، وظایف امامان جماعت را بسیار دشوار و مهم ارزیابی کرد.

مرادی با لحن نرم و صریح همیشگی خود با اشاره به این مطلب که در حال حاضر سخت ترین جایگاه برای یک طلبه، امامت جماعت مسجد است، جاذبه و حوصله بالا را از ویژگیهای یک امام جماعت موفق دانست و گفت: شاید تصور شود که امام جماعت از احترام بسیار ویژه ای برخوردار است، اما اگر همین طلبه یک مسئولیت ساده مثل معاونت یک مدیر کل را برعهده داشته باشد چه بسا بیشتر مورد احترام باشد.

اساسی ترین، سخت ترین و در عین حال اثرگذارترین جایگاه برای یک طلبه و روحانی در کشور ما از لحاظ کار تربیتی و فرهنگی، جایگاه امام جماعت است که باید به آن توجه بیشتر و جدیدی تری شود.

در یکی از کشورهای عربی آقایی را دیدم که استاد یکی از دانشگاه های معتبر بود و در عین حال امام جماعت یک مسجد هم بود. در کارت ویزیتش اول نوشته بود امام جماعت فلان مسجد و بعد نام دانشگاه و مرتبه علمی اش ذکرشده بود. خودش می گفت که تمام افتخار من این است که امام جماعت هستم اما در کشور ما امام جماعت شغلی حاشیه ای است که متأسفانه شأنآن رعایت نمی شود. به طوری که یک نفر یک منصبی دارد؛ حالا در کنار آن منصب امام جماعت هم هست.

این مشکل کاملا حاکمیتی است، مانتوانسته ایم برای مدیریت مساجد طرحی داشته باشیم که در آن در راستای تقویت جایگاه کارکردهای مسجد، ارزش امام جماعت و جایگاهش نیز تقویت شود.

وی افزود: بعد از ۲۱ سال هنوز فرمایشات مقام معظم رهبری درباره مساجد محقق نشده است. باز هم به غیرت شبکه قرآن که بستری را فراهم کرده تا فرمایشات رهبری درباره مساجد پیگیری شود. هنوز مشخص نیست که مرکز رسیدگی به امور مساجد، اوقاف، بسیج، وزارت ارشاد، حوزه های علمیه و یا چه نهادی و افراد دیگری مسئول مسجد هستند. واقعا نهادهای مسئول چه حمایتی از مسجد کرده اند؟

سال ۸۶ در برنامه «مردم ایران سلام» از رئیس جمهور وقت و رئیس مجلس وقت سوال کردم که چند مصوبه درباره مساجد داشته اید؟ آقای احمدی نژاد از طریق آقای ثمره هاشمی پیغام دادند که می خواهند در این باره در برنامه صحبت کنند. گفتم متشکرم، اما بهتر است به جای توضیح در برنامه، ردیف مناسبی در بودجه سال بعد برای مساجد در نظر بگیرید.

شهاب مرادی ادامه داد: ما هنوز برای ساخت مسجد یک الگوی معماری خاص جمهوری اسلامی نداریم. زیباترین مساجدی که ساخته میشود، شبیه ترین آنها به معماری دوره صفویه است. در آن روزگاری که دیوار داخلی منازل مردم سفید بود و کاشیکاری مساجد بسیار به چشم میآمد، ولی امروز نوع معماری تغییر کرده و شرایط به گونه ای شده که معماری امروز مسجد جذابیت و معنویت کافی را ندارد و نیاز زندگی شهری و سبک زندگی امروز را تامین نمی کند و متناسب با سبک زندگی نیست. مثلا اغلب مردم با ماشین می روند مسجد پس داشتن پارکینگ یکی از ضرورت های مسجد امروزی است.

مرادی اضافه کرد: الان یک خارجی که می آید ایران، با خودش می گوید مگر مردم این سامان مسلمان نیستند؟ پس چرا من مناره و گنبدی نمی بینم واقعا در معماری و شهرسازی ما مسجد دیده نمی شود و جایگاهی ندارد.

وی به یکی دیگر از چالشهای این حوزه اشاره کرد و هشدار داد: امروز برخی تا می شنوند " مسجد طراز اسلامی " بعد می بینم در تعریف آن حرفهایی میزنند که بوی " اخباری گری " یا " سلفی گری " میدهد. در حالی که برای طراحی مسجد طراز اسلامی به جای کپی کردن مسجد صدراسلام، ناگزیر هستیم بر اساس فقه پویا و فقه جواهری، مسجدی متناسب با سبک زندگی مطلوب و متناسب مسائل و نیازهای امروزمان طراحی کنیم. باید با یک برنامه دقیق و جامع، نواقص سبک زندگی را اصلاح کرد.

او با اشاره به بودجه تقریبا ۵۰ میلیاردی شهرداری تهران برای کمک مساجد که از حجت الاسلام آقایی، مهمان حضوری برنامه؛ سوال کرد که بودجه مرکز رسیدگی به امور مساجد چقدر است؟ وی پاسخ داد: اگر پرداخت شود ۲۵ میلیارد تومان که همه آن پرداخت نمی شود!

مرادی با ابراز تاسف در پایان گفت: به عنوان یک موکل از وکلای محترم مجلس درخواست می کنم؛ معطوف به حل مشکلات مساجد و طراحی " مدیریت یکپارچه امور مربوط به مسجد " و تجمیع بودجه ها، نسبت به وضع و اصلاح قوانین لازم اقدام کنند.

به دفاع از علما و طلبه ها تأکید می کنم که حاکمیت نسبت به وضع کنونی امام جماعت و مساجد کوتاهی کرده است، رسیدگی به وضعیت مساجد بودجه می خواهد و مجلس باید بودجه ای را تصویب کند… باید پول های مربوط به مساجد در سطح کشور یک کاسه شود. ما نیازمند سازمان واحدی هستیم که این سازمان باید تحت نظر مراجع عظام با تنفیذ رهبری معظم باشد و امر دیانت را برعهده بگیرد و تمام این بودجه هابه آن سازمان برود تا مسجد از این آشفتگی مدیریتیِ خسته کننده نجات پیدا کند.

مجری برنامه از شهاب مرادی دعوت کرد هفته آینده در این برنامه حضور یابد تا این بحثبه صورت مفصل ادامه پیدا کند، مرادی نیز پذیرفت تا در این برنامه حاضر شود.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار