|
|
کدخبر: ۳۲۹۲

بیل گیتس، غول کامپیوتر جهان به عادت هر سال از کتاب‌هایی که در تابستان خوانده سخن گفت و مردم را به خواندن کتاب «جهان تا دیروز» دعوت کرد.

به گزارشامیدبه نقل از تلگراف، بیل گیتس بنیانگذار مایکروسافت از تجربه کتابخوانی تابستان امسالش سخن گفت و فهرست کتاب‌هایی را که تابستان خوانده با دیگران در میان گذاشت و از آنها خواست تا در این تجربه لذتبخش با او همراه شوند.

او با تاکید بر کتاب «جهان تا دیروز» نوشته جارد دیاموند که شرح بیان این است که علوم سنتی چگونه آموزنده زندگی به غربی‌های بوده اند گفت از طرفداران بزرگ کتاب‌هایی است که این نویسنده علمی مردم پسند می‌نویسد.

وی گفت مثل خیلی از مردم، تحت تاثیر موضوع کتاب دیاموند قرار گرفتم. هرگز چیزی نخوانده بودم که چنین اطلاعات زیادی درباره تاریخ بشریت ارایه کند. هیچیک از کلاس‌هایی که در دبیرستان یا کالج گذراندم هم به این شکل به سوال مهمی که درباره تاریخ داشتم پاسخ نداده بودند و سوال مهم من این بود که چرا برخی از دانشمندان چنین جلوتر و سریع تر از بقیه هستند؟

برای کسب یک تجربه خوب، گیتس کتاب دوستان را به خواندن جدیدترین نوشته‌های دیاموند در وبلاگش فراخواند و گفت نظراتشان را برای او پست کنند و مطمئن باشند که او جواب خیلی از آنها را تا آخر هفته خواهد داد.

عنوان دیگر کتاب تابستانی بیل گیتس که باز هم یک کتاب غیرداستانی است، نشان دهند علاقه او به آموزش و این است که چگونه می‌توان امکان توسعه بشریت را در دو بعد فردی و اجتماعی آن فراهم کرد.

او از کتاب «صفیر ویوالدی: چگونه کلیشه‌ها بر ما اثر می‌گذارند و ما چه کار می‌توانیم بکنیم» نوشته کلود استیل از انتشارات نورتون نام برد و گفت: این کتاب به من کمک کرد تا درک کنم که چرا حتی برخی از افراد خیلی باهوش وقتی وارد کالج می‌شوند، کاری را که انتظار دارید انجام نمی دهند. این کتاب خیلی از افکاری که ملکه ذهنمان هستند را می‌شکند و نشان می‌دهد که تمیز قایل شدن لایه‌های مختلفی دارد و نویسنده به ما راه‌هایی را نشان می‌دهد که بتوانیم این مشکل را حل کنیم.

او همچنین از کتاب «جعبه: چگونه کانتینرهای کشتی‌ها جهان را کوچک تر و جهان اقتصادی را بزرگتر کردند» نوشته مارک لوینسون نام برد و گفت تاکنون چند کتاب درباره مهندسی برای حمل و نقل هوایی و دریایی خوانده و این که چه امکانات جهانی به این وسیله پدید آمده است. او افزود من و ملیندا اخیرا بچه‌هایمان را به سفری برای دیدن کانال پاناما بردیم چون خودمان خیلی درباره اش کنجکاو بودیم و می‌خواستیم آنجا را ببینیم و امیدوارم این کتاب کلیدی برای دیگران باشد همانطور که برای من بود.

«سنت‌های رژیم غذایی ژاپنی و چیزهای وابسته به آن(غذا، سلامت، و محیط زیست)» نوشته واسلاو اسمیل و کازوهیکو کابایاشی از انتشارات میت پرس در سال ۲۰۱۲ و «ساخت آمریکا: ظهور و انزوای کارخانه‌های آمریکایی» نوشته واسلاو اسمیل از انتشارات میت پرس در سال ۲۰۱۳ از دیگر کتاب‌هایی بودند که در فهرست مطالعه بیل گیتس قرار داشتند.

او از یک کتاب دیگر هم نام برد که کتابی است که به گفته وی با اصرار یکی از دوستانش به دست گرفت و «وطن پرست و تروریست» نام دارد. این کتاب نوشته رابرت کوک از انتشارات رویال ولف در سال ۲۰۱۳ است. گیتس گفت این کتاب رمانی جنایی درباره طرح یک تروریست برای حمله به آمریکاست. او گفت من چندان طرفدار کتاب‌های داستانی نیستم و یادآور شد آخرین کتاب داستانی که خوانده کتاب نوجوانانه «بازی‌های گرسنگی» نوشته سوزان کالینز در سال ۲۰۱۰ بود.

ملیندا گیتس همسر بیل گیتس نیز کتاب «شب چقدر طولانی است: سفر یک زن آمریکایی برای کمک به پیروزی میلیون‌ها زن و دختر آفریقایی» نوشته ایمی مولی را به عنوان محبوب ترین کتابی که تابستان خوانده نام برد. ملیندا از بنیانگذاران بنیاد خیریه بیل و ملیندا گیتس است و گفت این کتاب همانطور که از نامش پیداست درباره کمک‌های انساندوستانه به زنان آفریقاست.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار