|
|
کدخبر: ۳۶۲۵

با حکم رئیس‌جمهور؛

ابتکار در دولت هفتم و هشتم نیز ریاست سازمان محیط زیست را بر عهده داشته و به دنبال آن، معاون سید محمد خاتمی، رئیس‌جمهور وقت بوده تا نخستین زنی باشد که به عضویت کابینه دولت در‌آمده است.

به گزارشامیدبه نقل از تابناک، معصومه ابتکار با حکم دکتر حسن روحانی، رئیس‌جمهور اسلامی ایران به سمت معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان محیط زیست منصوب شد.



ابتکار در دولت هفتم و هشتم نیز ریاست سازمان محیط زیست را بر عهده داشته و به دنبال آن، معاون سید محمد خاتمی، رئیس جمهور وقت بوده تا نخستین زنی باشد که به عضویت کابینه دولت در‌آمده است. وی پس از آن با رأی مردم به شورای اسلامی شهر تهران راه یافت و رئیس کمیته محیط زیست این شورا شد.

پیش از این، محمدجواد محمدی‌زاده، ریاست سازمان محیط زیست را بر عهده داشت؛ فردی که به گفته ابتکار، در هشت سال گذشته و در دوران تصدی‌گری وی، محیط زیست کشور به تاراج رفت.



به گزارش سبز‌پرس، معصومه ابتکار دو روز پیش در مراسمی که به مناسبت میلاد حضرت معصومه(س) در مشهد برگزار شده بود، در نقد آسیب‌های وارده به محیط زیست کشور در هشت سال گذشته‌ گفت: بنا بر پیش‌بینی‌های بین‌‌‌‌‌‌‌المللی، از کشورهایی هستیم که در سه دهه آینده، بیشترین خشکسالی را خواهیم داشت و متأسفانه هیچ‌ گونه آماده سازی نداشته‌ایم؛ به نوعی محیط زیست ما هم در این هشت سال تاراج شد.



وی افزود: ما باید توسعه پایدار و رشد صنعتی و اشتغال داشته باشیم؛ اما در کنار آن نمی‌توانیم از مسائل محیط زیستی غافل بمانیم، چرا که ظرفیت رشد اقتصادی ما همین طبیعت است. بخش عمده اقتصاد ما اقتصاد کلاسیک است که هنوز به منابعی چون آب و خاک اتکا دارد؛ این منابع باید باشد که اقتصاد و زندگی بچرخد.

ابتکار در ادامه به هزینه‌های پنهانی که آسیب محیط زیست به جامعه وارد می‌کند اشاره کرده و گفت: ۹ میلیارد دلار در سال از جیب شما و تک تک مردم ایران در هزینه‌های درمانی پنهان ناشی از آلودگی هوای شهرهای بزرگ کشور صرف می‌شود و مردان اقتصادی ما هیچ چاره‌ای ندارند که بیشترین ملاحظات زیست محیطی را داشته باشند.

وی در ادامه با اشاره به وضعیت شهر تهران و تلاش‌های خود برای اصلاح امور گفت: متأسفانه با وجود همه مخالفت‌هایی که ما در اقلیت داشتیم، آقای دکتر قالیباف در توسعه ساخت‌وساز و جمعیت‌پذیری شهر تهران همت گماردند که این موضوع سرسختانه به ویژه با مأموریت ریاست جمهوری که ایشان برای خود تعریف کرده بودند به تهران لطمه زد.



اشاره رئیس سازمان محیط زیست به دو معضل بزرگ کم آبی و آلودگی هوا از این رو قابل توجه است که این دو مشکل، ریشه بسیاری از مشکلات زیست محیطی در کشورمان است، چراکه رخدادهای نامبارکی همچون خشک شدن بخش‌های گسترده‌ای از دریاچه ارومیه، خشک شدن هامون و بسیاری دریاچه‌های دیگر، کم آبی و‌ گاه خشک شدن کامل رودخانه‌هایی که به خروشان بودن شهرت داشته‌اند، پایین آمدن سطح آب‌های زیر زمینی در بسیاری مناطق، کاهش میزان نزولات جوی و…، همه و همه می‌توانند در لوای معضل کم آبی قرار گرفته و معضل آلودگی هوا را نیز می‌توان به مشکلاتی همچون کیفیت پایین خودرو‌ها و سوخت تولید داخل و همچنین پدیده گرد و غبارهای وارداتی تعمیم داد تا سرفصل اقدامات ابتکار برای اصلاح اوضاع نامطلوب محیط زیست‌ مشخص شود.



گفتنی است در اسفندماه ۱۳۹۱ لوح تقدیری از سوی رئیس برنامه های اقدامات مطلوب برنامه اسکان ملل متحد خطاب به معصومه ابتکار رییس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران اعطا شد که در آن از فعالیت های آن کمیته برای بهبود کیفیت زندگی در شهر تهران و نیز تدوین گزارش وضعیت محیط زیست تهران قدردانی شده است.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار