|
|
کدخبر: ۳۷۵۳

استاد فرشچیان گفت که ‌این پانزدهمین تابلویی است که به آستان مبارک امام رضا(ع) هدیه می‌کند چرا که خود را خادم امام رضا(ع) می‌داند.

به گزارشامید- محمود فرشچیان خالق تابلو «معراج» پیش از مراسم رونمایی این تابلو در سخنانی گفت: من تابلویی ساخته‌ام که به آن افتخار می‌کنم و احساس جوان ۲۵ ساله‌ای را دارم زمانی که روی این تابلوها کار می‌کنم.

وی با بیان این که حدود یک سال و چند ماه روی این تابلو کار انجام داده است گفت: برای خلق تابلو معراج مطالعات بسیاری انجام دادم و با برخی از علما نیز گفت‌وگو داشتم که حاصل آن را در این تابلو مشاهده می‌کنید.

فرشچیان با اشاره به آثار قدمای نگارگری ایران گفت: در گذشته‌های هنر نگارگری هنرمندانی بزرگی چون «سلطان محمد» درباره موضوع «معراج» پیامبر(ص) کار کرده‌اند که تابلو سلطان محمد اکنون در موزه بریتانیای انگلستان نگهداری می‌شود و در این تابلوها اغلب چهره پیامبر گرامی اسلام و فرشتگان پوشانده شده است ولی من در این تابلو سعی کردم چهره پیامبر و فرشتگان را از پشت سر به تصویر بکشم که نیازی به پوشاندن آن نباشد.

وی افزود: در این تابلو همه مخلوقات رو به سوی درگاه الوهیت دارند و حضرت محمد(ص) با اسبش براق به سمت نور الهی در حرکت است. فرشتگان نیز نه زن هستند و نه مرد و چیزی بین زن و مرد آن‌ها را نقاشی کردم.

فرشچیان با اشاره به این که با توجه به مطالعاتی که داشته است معراج در شب هنگام صورت گرفته است گفت: در این تابلو نیز شب معراج را تصویر کرده ام که فرشتگان همه در حال دعا و نیایش به درگاه خداوند هستند و رو به درگاه هر چه پیامبر و فرشتگان به سمت نور الهی بالاتر می‌روند، در این نور محو می‌شوند.

فرشچیان گفت که ‌این پانزدهمین تابلویی است که به آستان مبارک امام رضا(ع) هدیه می‌کند چرا که خود را خادم امام رضا(ع) می‌داند.

او اندازه‌های این تابلو را ۱۰۰ در ۸۰ عنوان کرد و گفت: این تابلو یک سال در این موزه به نمایش درخواهد آمد و پس از آن به موزه آستان قدس رضوی اهدا خواهد شد.

فرشچیان با بیان این که خادم امام رضا(ع) است گفت: دست من به اذن خدا و امام رضا(ع) شفا یافته است.

او از طراحی اثری برای حرم امام رضا(ع) خبر داد و گفت: سرداب مقدس حضرت امام رضا را زیر روضه منوره ایشان طرح زدم که چیز بسیار زیبایی شده است.

او درباره رونمایی این طراحی هم گفت: جایی نیست که بتوان رونمایی کرد من خودم هم به سختی به آن جا رفتم.

او در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس درباره طراحی ضریح ائمه و لزوم آموزش آن به جوانان توضیح داد: ‌ مژده می دهم قرار است دانشگاه هنر ایرانی اسلامی دایر شود که دیروز هم صحبت آن هم بود و قرار است در این دانشگاه علاقه مندان به طراحی ضریح هم بتوانند این هنر را آن جا آموزش ببینند.

وی افزود: حدود ۳۰ سال است که درباره راه اندازی این دانشگاه حرف زده می‌شود ولی هنوز اتفاقی نیفتاده است اما امیدوارم که این اتفاق هر چه زودتر عملی شود و جوانان علاقه‌مند به یادگیری هنر نگارگری و همچنین طراحی ضریح مطهر ائمه، ‌ در این دانشگاه آموزش ببینند.

او همچنین تأکید کرد: اگر برای آموزش طراحی ضریح اقدامات عملی صورت گیرد، من هم در صورت نیاز با آن‌ها همکاری خواهم کرد.

فرشچیان همچنین درباره تداوم اهدای تابلوهایش به آستان قدس رضوی گفت: اگر عمری باشد و خدا بخواهد این مسیر را ادامه خواهم داد و باز هم آثاری در این زمینه طراحی خواهم کرد.

فرشچیان سخنش را با این بیت شعر خاتمه داد:

من نه به اختیار خود می‌روم از قفای تو / کان دو کمند عنبرین می‌کشدم کشان کشان.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار