|
|
کدخبر: ۳۸۹

معاون بازرگانی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران گفت: یک میلیون و ۳۰ هزار و ۸۵۹ تن گندم توسط اتحادیه تعاونی روستایی استانی کشور تا ۹تیرماه از کشاورزان خریداری شده است.

به گزارشامیدنیوزبه نقل از فارس، به نقل از سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، فرخ ایرانفر گفت: با توجه به توافقنامه بین شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی و سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در خصوص خرید تضمینی گندم مازاد بر مصرف کشاورزان جهت حمایت از بخش تولید، شبکه گسترده تحت پوشش سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران با به کارگیری کلیه امکانات و ظرفیت‌های موجود خود در سراسر کشور نسبت به خرید تضمینی گندم به مباشرت غله کشور در سال جاری اقدام کرد.

معاون بازرگانی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران افزود: در این راستا تا تاریخ ۹ تیر امسال، میزان ۶۸۶هزار و ۸۹۰ تن گندم به صورت تضمینی و میزان ۳۴۳ هزار و ۹۶۹ تن در قالب خرید توافقی گندم از کشاورزان خریداری کرده است.

ایرانفر گفت: برآورد تولید گندم سالجاری بر اساس پیش‌بینی معاونت امور تولیدات گیاهی ۱۲ میلیون تن خواهد بود که میزان ۸ میلیون تن مازاد بر مصرف کشاورزان در صورت شرایط ایده‌آل و همکاری همه جانبه مباشران خرید و استقبال کشارزان قابلیت خرید خواهد داشت.

وی ادامه داد: به دلیل مشکل پایین بودن قیمت تضمینی گندم در مقایسه با قیمت تمام شده تولید گندم از مرحله داشت، کاشت، برداشت و حمل محصول از مزرعه به مراکز خرید(سیلو - کارخانجات آرد سازی، شبکه تعاون روستایی کشور) در حال حاضر کشاورزان تمایل کمتری به عرضه گندم خود به مراکز خرید دولتی دارند و امکان دارد، تا بخشی از محصول خود را ذخیره و بخشی دیگر را مستقیما در بازار داخل کشور به فروش برسانند که این امر موجب شده است که میزان عرضه محصولات از سوی کشاورزان در مقایسه با میزان تولید و برداشت گندم از سوی آنان هم‌خوانی نداشته باشد.

معاون بازرگانی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران خاطرنشان کرد: مراکز خرید اتحادیه تعاون روستایی استانهای سراسر کشور آمادگی خود را جهت خرید گندم از کشاورزان گندمکار تا پایان فصل برداشت اعلام می‌‌کند و امیداریم که با شروع فصل برداشت در ۱۰ استان دیگر کشور نیز با افزایش میزان عرضه و خرید گندم از سوی کشاورزان مواجه شویم.

به گزارش فارس، اخیرا انتقادهای زیادی در باره کم بودن خرید تضمینی گندم امسال که آمار خرید حدود ۲ میلیون تن از سوی بخش دولتی عنوان شده، مطرح است.

اما در این میان سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران نیز به عنوان مباشر خرید بیش از یک میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری کرده که معمولان در آمارهای منتشر شده در رسانه‌ها مغفول مانده است، بنابراین در مجموع خرید تضمینی گندم تاکنون به حدود ۳ میلیون تن می‌رسد.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار